西山 渓
ニシヤマ ケイ
政策学部政策学科
助教(有期)
Last Updated :2022/11/28

研究者情報

      科研費研究者番号

      00876211

    研究キーワード

    • 熟議民主主義
    • 子ども・若者の政治参加
    • 民主主義教育の理論と実践
    • 哲学対話
    • エスノグラフィ
    • アクション・リサーチ
    • 合意形成論

    研究分野

    • 人文・社会 / 哲学、倫理学 / 政治哲学・教育哲学
    • 人文・社会 / 教育学 / 民主主義教育の理論と実践
    • 人文・社会 / 政治学 / 熟議民主主義

    経歴

    • 同志社大学, 政策学部, 助教, 2020年04月 - 現在
    • キャンベラ大学, 熟議民主主義とグローバル・ガヴァナンス研究センター, アソシエイト, 2019年09月 - 現在
    • オーストラリア国立大学, クロフォード・スクール・オブ・パブリック・ポリシー, 上席研究員, 2019年05月 - 2019年11月
    • キャンベラ大学, ビジネス・ガヴァメント・法学部, リサーチ・アシスタント, 2019年01月 - 2019年07月
    • キャンベラ大学, ビジネス・ガヴァメント・法学部, ティーチングスタッフ, 2019年01月 - 2019年07月
    • 東京未来大学, 通信教育課程, 非常勤講師, 2015年04月 - 2017年03月
    • シュトゥットガルト大学, 社会科学研究科, 客員研究員, 2016年05月 - 2016年06月

    学歴

    • キャンベラ大学, 熟議民主主義とグローバル・ガヴァナンス研究センター 博士課程, 2015年02月 - 2019年03月
    • 立教大学, 文学研究科, 教育学専攻 博士前期課程, 2012年04月 - 2014年03月
    • 立教大学, 文学部教育学科, 初等教育学専攻, 2008年04月 - 2012年03月

    学位

    • Doctor of Philosophy, University of Canberra, 2019年03月
    • 修士(教育学), 立教大学, 2014年03月
    • 学士(文学), 立教大学, 2012年03月

    所属学協会

    • 日本哲学会, 2022年04月, 9999年
    • 日本国際教育学会, 2017年, 9999年
    • 日本政治学会, 2017年, 9999年
    • 唯物論研究協会, 2016年, 9999年
    • International Council of Philosophical Inquiry with Children, 2015年, 9999年

    委員歴

    • 編集委員, 2022年07月 - 現在, Journal of Deliberative Democracy, 学協会
    • 欧文研究誌『Tetsugaku』 第7巻“Philosophical Practice”特集 ゲストエディター, 2022年06月 - 現在, 日本哲学会
    • Advisory Board, 2020年10月 - 現在, World Citizens' Assembly, その他
    • 現地実行委員, 2019年10月 - 2022年09月, ICPIC(the International Council of Philosophical Inquiry with Children) 東京大会, 学協会
    • 理事, 2019年10月 - 2022年09月, ICPIC(the International Council of Philosophical Inquiry with Children), 学協会
    • 理事, 2020年08月 - 2022年07月, 日本国際教育学会, 学協会
    • 書評委員, 2019年10月 - 2022年07月, Journal of Public Deliberation, その他

    受賞

    • 文學部100周年記念賞
      2014年03月, 立教大学

    論文

    • Creating counter-publics through deliberation in the classroom: The case of philosophy for children
      Kei Nishiyama
      Education, Citizenship and Social Justice, 174619792110618 - Online First, 2022年02月08日, 研究論文(学術雑誌)
    • Democratic education in the fourth generation of deliberative democracy
      Kei Nishiyama
      Theory and Research in Education, 19(2) 109 - 126, 2021年05月, 研究論文(学術雑誌)
    • 子どもの哲学と民主主義 選好の変化とコンセンサス形成を 可視化するワークの開発と実践̶
      西山渓; 村瀬智之; 小川泰治
      思考と対話, 2 26 - 37, 2020年, 研究論文(学術雑誌)
    • Between protection and participation: Rethinking children’s right to participation in protests on streets, online spaces, and schools
      Nishiyama Kei
      Journal of Human Rights, 19(4) 501 - 517, 2020年, 研究論文(学術雑誌)
    • Facilitation of deliberation in the classroom: The interplay of facilitative technique and design to increase inclusiveness
      Nishiyama Kei; Wendy Russell; Pierrick Chalaye
      Centre for Deliberative Democracy and Global Governance Working Paper Series, (4) 1 - 22, 2020年, 研究論文(学術雑誌)
    • Review Article: Philosophical inquiry with children: The development of an inquiring society in Australia
      Nishiyama Kei
      Philosophical Inquiry in Education, 27(1) 68 - 72, 2020年, 研究論文(学術雑誌)
    • Deliberative children in democracy: Classrooms, schools and streets
      Nishiyama Kei
      博士論文(キャンベラ大学に提出), 2019年, 学位論文(博士)
    • Rethinking consensus in the community of philosophical inquiry: A research agenda
      Nishiyama Kei
      Childhood & Philosophy, 15 83 - 97, 2019年, 研究論文(学術雑誌)
    • Using the community of inquiry for interviewing children: Theory and practice
      Nishiyama Kei
      International Journal of Social Research Methodology, 21(5) 553 - 564, 2018年, 研究論文(学術雑誌)
    • Enabling children's deliberation in deliberative systems: Schools as a mediating space
      Nishiyama Kei
      Journal of Youth Studies, 22(4) 473 - 488, 2018年, 研究論文(学術雑誌)
    • チャイルド・アクティヴィズムと熟議システム : もうひとつの「子ども参加」の理解にむけて
      西山渓
      唯物論研究年誌, 大月書店, 20(22) 200 - 220, 2017年, 研究論文(学術雑誌)
    • Deliberators, not future citizens: Children in democracy
      Nishiyama Kei
      Journal of Public Deliberation, 13(1) 1 - 24, 2017年, 研究論文(学術雑誌)

    MISC

    • 書評:三浦隆宏著 『活動の奇跡 アーレント政治理論と哲学カフェ』
      西山渓
      思考と対話, 3 59 , 2021年07月, 書評論文,書評,文献紹介等
    • 自由、対話、模擬選挙:佐々木耕一「模擬選挙から考える18歳選挙権」を読む
      西山渓
      なかま 千葉県歴史教育者協議会ニュース, (456) 1 - 3, 2021年05月
    • Book Reviews Volume 16, Issue 1
      Mockler, Patricia; Motta, Filippe; Nishiyama, Kei; Rountree, John
      Journal of Deliberative Democracy, 67 - 74, 2020年
    • 大野一夫先生の実践記録を読んで(1)(2)
      西山渓
      なかま(千葉県歴教協ニュース), (541、542) 1 - 2, 2020年, その他
    • 第 19 回 ICPIC コロンビア大会参加報告
      西山渓
      思考と対話, 2 95 - 99, 2020年, 会議報告等
    • コンセンサスか対立か?メタ・コンセンサスを生み出す熟議型教育の理論と実践
      西山渓
      上廣倫理財団研究助成報告論文, 2020年, 機関テクニカルレポート,技術報告書,プレプリント等
    • Engineer education as citizenship education
      Ogawa Taiji; Murase Tomoyuki; Nishiyama Kei
      Proceedings of InInternational Symposium on Advances in Technology Education Conference. International Symposium on Advances in Technology Education, 326 - 331, 2020年
    • Deliberation with Young People
      Russell Wendy; Nishiyama Kei; Chalaye Pierrick
      Practitioner Development Resource in International Association for Public Participation Australasia, 2019年, 機関テクニカルレポート,技術報告書,プレプリント等
    • Deliberation in Hawker College
      Russell Wendy; Nishiyama Kei; Chalaye Pierrick
      Research Report submitted to International Association for Public Participation Australasia, 2019年, 機関テクニカルレポート,技術報告書,プレプリント等
    • Deliberation in Ainslie School
      Russell Wendy; Nishiyama Kei; Chalaye Pierrick
      Research Report submitted to International Association for Public Participation Australasia, 2019年, 機関テクニカルレポート,技術報告書,プレプリント等
    • 対話を軸とした子どもの言語教育:オーストラリア・キャンベラの学校内外の実践から
      西山渓
      国際教育, 24 137 - 142, 2018年
    • Enabling children's deliberation: Schools as a mediating space
      西山渓
      Centre for Deliberative Democracy and Global Governance Working Paper Series 1/2018, 2018年, 機関テクニカルレポート,技術報告書,プレプリント等
    • 探求の「言葉」:子どもの哲学において対話が深まるとは何か
      西山渓
      立教大学大学院教育学研究収録, 10 19 - 33, 2013年, 記事・総説・解説・論説等(大学・研究所紀要)

    書籍等出版物

    • Research Methods in Deliberative Democracy
      Kei Nishiyama
      Oxford University Press, 2022年10月, 分担執筆, Community of Inquiry (pp. 450-461)
    • ゼロからはじめる哲学対話 : 哲学プラクティス・ハンドブック
      河野, 哲也; 得居, 千照; 永井, 玲衣
      ひつじ書房, 2020年10月, 5章 海外の現状、関連書籍、関連団体とサイト
    • 多文化・多民族共生時代の世界の生涯学習
      岩崎, 正吾; 若園, 雄志郎; 宮崎, 敦子; 大谷, 杏; 児玉, 奈々; 永田, 祥子; 田中, 達也; 福田, 誠治; 呉, 世蓮; 張, 鵬(教育学); 韓, 冀娜; 西山, 渓; 木田, 竜太郎; 上野, 昌之; 井谷, 泰彦; 西村, 芳彦
      学文社, 2018年, 13章:オーストラリアにおける多文化・多民族共生と相互理解構築のための哲学対話
    • こころのナゾとき(全3巻)
      土屋, 陽介; (編)
      成美堂出版, 2017年, 「世界は良い方向に進んでいる?」ほか8章

    講演・口頭発表等

    • 気候アクティヴィズムの舞台袖:Fridays For Future Kyotoのエスノグラフィ
      西山渓
      日本政治学会, 2022年10月01日
    • Climate governance from below: Ethnographic stories on #FridaysForFuture Kyoto
      Kei Nishiyama
      The 4th International Interdisciplinary Symposium between Eberhard Karls Universität Tübingen and Doshisha University, 2022年09月12日, 2022年09月12日, 2022年09月13日, 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
    • Community of inquiry naturalised: or youth climate activists' political use of the community of inuqiry
      Kei Nishiyama
      The 20th International Council of Philosophical Inquiry with Children Biennial Conference, 2022年08月09日, 口頭発表(一般)
    • Paulo Freire revisited: Critical and creative dialogue with Walter Omar Kohan
      Kei Nishiyama; Walter Omar Kohan; Rose-Anne Reynolds; Maria Teresa de la Garza; Yohsuke Tsuchiya; Minori Goto; Rei Nagai
      The 20th International Council of Philosophical Inquiry with Children Biennial Conference, 2022年08月09日, シンポジウム・ワークショップパネル(公募)
    • Community of inquiry with weak ties
      Wakako Godo; Ken Kurasaki; Tomoyuki Murase; Taiji Ogawa; Kei Nishiyama
      The 20th International Council of Philosophical Inquiry with Children Biennial Conference, 2022年08月08日, シンポジウム・ワークショップパネル(公募)
    • Teaching the total texture of democracy: A praxis story
      Kei Nishiyama
      Canadian Political Science Association 2022 Conference, 2022年06月03日, 口頭発表(一般)
    • 「教育における個人主義」の批判的検討:脱個人主義的な専門職倫理としての教職倫理の構築に向けて
      土屋 陽介; 村瀬 智之; 西山 渓
      応用哲学会 第14回年次研究大会, 2022年05月28日, シンポジウム・ワークショップパネル(公募)
    • Teaching the 'total texture of democracy' in a democratic way
      Kei Nishiyama
      ECPR Joint Sessions Workshop on the 'Sciences of Democracies', 2022年04月20日, シンポジウム・ワークショップパネル(公募)
    • ファシリテーションと対話内の認識的不正義
      西山渓
      脱個人的な専門職倫理ついての教職倫理の構築に向けて, 2022年03月14日, 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
    • Facilitation of deliberation in the classroom: The interplay of facilitative technique and design to make a space for democracy
      Kei Nishiyama; Russell Wendy; Chalaye Pierrick
      Centre for Deliberative Democracy and Global Governance Seminar Series, 2021年11月16日, 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
    • On the danger of the decorative use of youth climate activism?
      Kei Nishiyama
      Yonaoshi - Remake the World, 2021年11月14日, 口頭発表(招待・特別)
    • Democracy within the movement: A childism perspective
      Kei Nishiyama
      Transnational Childism Colloquium, 2021年05月21日, 口頭発表(招待・特別)
    • P4Cのための環境づくり オーストラリアのPhilosophy in Schoolsムーブメントから考える
      西山渓
      子どものための哲学教育オンラインセミナー:世界の取り組みから学ぶ, 2021年02月26日
    • 将来の市民から熟議者へ:熟議民主主義の理論を応用した民主主義教育の実践
      西山渓
      同志社大学政策学会, 2020年10月21日
    • Reflections
      Francesco Veri; Dannica Fleuß; John Rountree; Nishiyama Kei
      Centre for Deliberative Democracy and Global Governance Summer School, 2020年02月, シンポジウム・ワークショップパネル(指名)
    • Engineer education as citizenship education
      Ogawa Taiji; Murase Tomoyuki; Nishiyama Kei
      The 13th International Symposium on Advances in Technology Education Conference, 2019年09月, 口頭発表(一般)
    • 日常における政治学習:オーストラリアの場合
      西山渓
      早稲田大学グローバル科目「多文化教育論」, 2019年07月, 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
    • Same concept, different meanings: Challenges and opportunities in interdisciplinary research
      Nishiyama Kei
      University of Canberra, Graduate Research Forum, 2019年07月, シンポジウム・ワークショップパネル(指名)
    • Community of inquiry without consensus? Insights from meta-consensus
      Nishiyama Kei
      The 19th International Council for Philosophical Inquiry with Children Biennial Conference, 2019年07月, 口頭発表(一般)
    • Repertoires of the community of inquiry: A practical application of P4C to various contexts
      Kono Tetsuya; Nishiyama Kei; Tsuchiya Yohsuke; Toyoda Mitsuyo
      The 19th International Council for Philosophical Inquiry with Children Biennial Conference, 2019年07月, シンポジウム・ワークショップパネル(公募)
    • Deliberation in Schools
      Russell Wendy; Nishiyama Kei; Pierrick Chalaye
      Centre for Deliberative Democracy and Global Governance Seminar Series, 2019年04月, 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
    • Introduction to philosophical dialogue
      Nishiyama Kei
      The Australian National University Science Dialogue Unit, 2018年12月, 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
    • 学校における熟議プロジェクト
      西山渓
      東京工業高等専門学校「授業方法研究」, 2018年10月, 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
    • 多文化社会オーストラリアにおける民主主義と教育
      西山渓
      早稲田大学教育学部専門科目「多文化教育論」, 2018年10月, 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
    • Teenage protests and deliberative systems: The case of T-ns SOWL
      Nishiyama Kei
      International Political Science Association World Congress, 2018年07月, 口頭発表(一般)
    • Distinguishing non-deliberative and anti-deliberative activities: The role of interpretive study
      Nishiyama Kei
      Assessing Deliberation Workshop, 2018年06月, シンポジウム・ワークショップパネル(公募)
    • When anger turns Hip-Hop: A deliberative approach to teenage festive protests
      Nishiyama Kei
      The Asian Study Association in Australia Biennial Conference, 2018年06月, 口頭発表(一般)
    • Contemporary youth political participation
      Nishiyama Kei
      University of Canberra, Master of Public Administration, 2018年05月, 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
    • When anger turns Hip-Hop: A deliberative capacity of contemporary teenage protests
      Nishiyama Kei
      Centre for Deliberative Democracy and Global Governance Seminar Series, 2018年02月, 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
    • 対話を軸とした子どもの言語教育:オーストラリア・キャンベラの学校内外の実践から
      西山渓
      日本国際教育全国大会, 2017年09月, シンポジウム・ワークショップパネル(指名)
    • Philosophy for Children as a hybrid model of deliberation
      Nishiyama Kei
      The 18th International Council for Philosophical Inquiry with Children Biennial Conference, 2017年06月, 口頭発表(一般)
    • Enabling children's deliberation: The role of schools in deliberative systems
      Nishiyama Kei
      Centre for Deliberative Democracy and Global Governance Summer School, 2017年02月, 口頭発表(一般)
    • オーストラリアにおけるPhilosophy in Schoolsの実践:FAPSAの役割
      西山渓
      哲学対話研修会, 2016年12月, 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
    • Rethinking schools as deliberative public space for children
      Nishiyama Kei
      Australian Political Science Association Annual Conference, 2016年09月, 口頭発表(一般)
    • Deliberators, not future citizens: Children in deliberative democracy
      Nishiyama Kei
      Universität Stuttgart Institute für Sozialwissenschaften Frschungskolloquium, 2016年05月, 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
    • Children in deliberative systems
      Nishiyama Kei
      Australian Political Science Association Annual Conference, 2015年09月, 口頭発表(一般)
    • Is Philosophy for Children a teaching method?
      Nishiyama Kei
      The 17th International Council for Philosophical Inquiry with Children Biennial Conference, 2015年06月, 口頭発表(一般)
    • 熟議民主主義はいかなる教育を求めるか:子どもの哲学の立場からの考察
      西山渓
      唯物論研究協会若手研究会, 2013年07月, 口頭発表(一般)

    共同研究・競争的資金等の研究課題

    • 京都市における子ども・若者主導の気候会議の実践的研究
      西山渓
      同志社大学, 諸君ヨ人一人ハ大切ナリ 同志社大学SDGs研究, 2022年04月 -2023年03月, 競争的資金, 同志社大学
    • 民主的な対立を促進するための熟議型民主主義教育の手法開発
      西山 渓
      日本学術振興会, 科学研究費助成事業 研究活動スタート支援, 2020年09月 -2022年03月, 研究活動スタート支援, 同志社大学
    • 工業高専におけるシチズンシップ教育としての対話型授業のための学生ファシリテーターの養成
      小川泰治; 村瀬智之; 西山渓
      日立財団, 倉田奨励金(人文・社会学部門), 2020年 -2021年, 研究分担者
    • Deliberating abortion and ethical responsibility of future engineers
      西山渓
      同志社大学, 研究交流協力校(テュービンゲン大学)交換教員派遣プログラム, 2021年
    • メタ・コンセンサスを生み出す熟議型教育の理論的・経験的研究
      西山渓
      上廣倫理財団, 2019年 -2020年, 研究代表者
    • Deliberation in Schools
      Nishiyama Kei; Russell Wendy (共同代表); Pierrick Chalaye
      International Association for Public Participation Australasia, Pitch for Funding, 2018年 -2019年, 研究代表者
    • Understanding and evaluating deliberative systems
      John Dryzek; André Bächtiger; Selen Ercan; Nishiyama Kei; Eda Kremoglu-Waibler
      Deutscher Akademischen Austauschdienst (DAAD), 2015年 -2016年, 研究分担者
    • 熟議民主主義における「子どもの哲学」の貢献可能性
      西山渓
      立教大学, 立教大学学術推進特別重点基金(大学院生研究), 2013年 -2014年, 研究代表者

    社会貢献活動

    • 東洋大学附属姫路中学校での哲学対話の実践, 2021年04月 - 現在, 出前授業
    • 政治と宗教, てらはうす, てらはうす政治塾, 2022年09月18日, セミナー・ワークショップ
    • 民主主義ってなんだ?, てらはうす政治塾, 2022年07月15日, セミナー・ワークショップ
    • 世界の子どもの哲学とICPIC2022の楽しみ方, 子ども哲学 おとな哲学 アーダコーダ, 哲学カフェあれこれゆるゆるトーク, 2022年07月07日, セミナー・ワークショップ
    • “It’s up to you, me – all of us!” Children in climate citizens’ assemblies, Edinburgh Futures Institute, 2021年09月25日, 対話型集会・市民会議
    • Fridays For Future Kyoto Global Day for Climate Action - 未来のための哲学対話, Fridays For Future Kyoto, 2021年09月24日
    • 民主主義とは何か?(現代社会論 ゲスト講師), 東京工業高等専門学校, 2021年01月27日, 出前授業
    • 星野学園中学校 ゲストスピーカー, 2020年10月11日, セミナー・ワークショップ
    • 沖縄の小学校(南風原小学校、前田小学校、緑風学園)での哲学対話の講師, 2020年02月, 出前授業
    • かながわ国際交流財団の国際交流イベントにおける哲学対話のファシリテーター, かながわ国際交流財団, 2020年01月, 出前授業
    • 星野学園中学校における講演, 星野学園中学校, 2019年07月, 講演会
    • 東京工業高等専門学校「技術者倫理」の授業の教材開発および実践, 2019年05月 - 2019年06月, 出前授業
    • オーストラリア・キャンベラ州政府の公開イベントDeliberate ACTの講演, ACT Government, DeliberateACT, 2019年02月, 講演会
    • オーストラリアの公立学校(Hawker College)の社会科の時間における対話実践の講師(計5回), 2018年10月 - 2018年12月, 出前授業
    • オーストラリアの公立学校(Ainslie Primary Schoo)の社会科の時間における対話実践の講師(計5回), 2018年08月 - 2018年09月, 出前授業
    • かながわ国際交流財団主催「とびだせ高校生!」のファシリテーター, 2017年12月, 出前授業
    • 埼玉県寄居町公民会主催「子ども白熱教室」の講師および対話のファシリテーター(計8回), 2013年02月 - 2014年08月, 出前授業
    • いわき明星大学主催「哲学カフェいわき」のファシリテーター, 2014年07月, 対話型集会・市民会議
    • 東京学芸大学付属小金井中学校「哲学対話」のファシリテーター, 東京学芸大学付属小金井中学校, 2013年10月, 出前授業
    • 関東学院付属小学校の道徳の時間における対話型実践「哲学対話」の講師およびファシリテーター(計8回), 関東学院付属小学校, 2013年06月 - 2013年07月, 出前授業
    • 上廣倫理財団主催「高校生のための哲学サマーキャンプ」のチューター, 2013年07月, 対話型集会・市民会議

    メディア報道

    • Backstage democracy of youth climate activism: A short note on ethnography with “Fridays For Future” in Kyoto, Japan, インターネットメディア, 本人, Agora: A space for ideas and debate, 2021年10月
    • If democracy is hard to love, how can we teach it?, インターネットメディア, The Loop, 2021年07月
    • アントロポセン(人新世), インターネットメディア, 同志社大学政策学部, 政策最新キーワード, 2020年06月01日
    • 子どもたちの意見が政治に反映される今よりも開かれた社会を目指して, 会誌・広報誌, 本人, Stella, 2019年10月
    • From protect to protest: The power of young female activists in the streets, インターネットメディア, 本人, Broad Agenda, 2019年10月
    • Protest is a school for democracy, 新聞・雑誌, 本人, The Canberra Times, WATodayなど, 2018年12月
    • Seen and heard: children as agents of democracy, インターネットメディア, 本人以外, Bang the Table, 2017年05月
    • From bakery to wagashiya: a textbook case of ‘moral education’ in Japan, インターネットメディア, 本人, The Conversation, 2017年05月

    担当経験のある科目(授業)

    • Academic Skill: Ethics of genome editing and AI technology
      同志社大学
    • 公共事業論研究(大学院)
      同志社大学
    • Policy Issues: Democratic innovations in the crisis of democracy
      同志社大学
    • Academic Skill: Children and youth political participation
      同志社大学
    • アカデミック・スキル:フィールド・ワークとインタビュー調査入門
      同志社大学
    • アカデミック・スキル:アカデミック・リーディングと書評論文のワークショップ
      同志社大学
    • First Year Experience
      同志社大学
    • Academic Skill: New forms of civic participation
      同志社大学
    • Social and Political Theory
      University of Canberra
    • 教育とアイデンティティ
      東京未来大学