SHIMADA Yoko
Organization for Research Initiatives and Development
Assistant Professor
Last Updated :2025/06/29

Researcher Profile and Settings

Research Interests

  • sound environment
  • private speech
  • 聴覚
  • 発声行動
  • 保育・保育環境
  • 乳児
  • auditory perception
  • vocalization
  • infant

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Early childhood education and childcare
  • Humanities & social sciences / Experimental psychology

Research Experience

  • Doshisha University, Graduate School of Brain Science, 助教, 2024/04 - Today
  • 同志社大学赤ちゃん学研究センター, 嘱託研究員, 2024/04 - Today
  • Doshisha Women's College of Liberal Arts, 現代社会学部子ども学科, 嘱託講師, 2022/04 - Today
  • 同志社大学赤ちゃん学研究センター, 特別任用研究員・助教, 2021/04 - 2024/03
  • Kanazawa Gakuin College, 幼児教育学科, 専任講師, 2018/04 - 2020/03
  • 同志社大学赤ちゃん学研究センター, 日本学術振興会特別研究員(RPD), 2013/04 - 2018/03
  • 京都大学アジア・アフリカ地域研究研究科, 「養育者ー子ども間相互行為における責任の文化的形成」, 2007/12 - 2013/03
  • 京都大学文学研究科行動文化学心理学専攻 非常勤研究員(?2008年3月), 2007/04 -

Education

  • Kyoto University, 文学研究科, 行動文化学, 2004/04 - 2007/03
  • Kyoto University, Graduate School of Human and Environmental Studies, 人間・環境学, 2002/04 - 2004/03
  • Ritsumeikan University, College of Letters, インスティテュート 人間と情報分野, - 2001

Degree

  • Human and Environment, MA. (Social Psychology), Kyoto University, Mar. 2004
  • May 2009

Association Memberships

  • 保育室の室内音環境改善協議会, Apr. 2019, 9999
  • 日本音楽知覚認知学会, Apr. 2010, Mar. 2017
  • 日本心理学会
  • 日本発達心理学会
  • 日本赤ちゃん学会
  • The Japanese Society for Music Perception and Cognition
  • The Japanese Psychological Association
  • The Japanese Society of Developmental Psychology
  • The Japanese Society of Baby Science
  • 日本音響学会

Awards

  • 日本音楽認知知覚学会研究選奨
    2007, Japan
  • Japanese Society for Music Perception and Cognition
    2007

Published Papers

  • Classification of power grip and precision grip in children using an EIT-based tactile sensor
    Asahi, R.; Toriyama, S.; Minagawa, Y.; Yoshimoto, S.; Sato, H.
    Frontiers in Sensors, 6(19) 1 - 10, Jun. 2025, Scientific journal
  • 色知覚についての実証研究と保育における色・光の環境づくり
    嶋田容子; 楊嘉楽
    チャイルド・サイエンス, 22 49 - 53, Sep. 2021, Scientific journal
  • 保育施設における吸音措置と保育デザイン
    嶋田容子; 木谷俊介; 土田義郎
    日本音響学会騒音・振動研究会資料, 29 , Aug. 2020, Symposium
  • Analysis of the Sound Environment of Class Rooms Considering the Children's Activities
    IWABUCHI Yoshimi; UZUHASHI Reiko; NISHIMURA Mami; SHIMADA Yohko
    平安女学院大学研究年報, 20(20) 53 - 64, Mar. 2020, Research institution
  • Children's auditory perception in noisy environment.
    Shimada Yohko; Shimura Youko; Konishi Yukuo
    TheJournal of the Acoustical Society of Japan, 75(3) 112 - 117, Mar. 2019
  • 保育室の「音」の環境を考える-乳幼児の聴力の調査を中心に-
    志村洋子; 嶋田容子; 石川眞佐江; 小西行郎
    同志社大学赤ちゃん学研究センター紀要, 2 11 - 13, Jan. 2019, Research institution
  • 0,1,2歳児の特性を踏まえた保育と養護―「独りの時間」と社会情動的発達
    嶋田容子; 百成聡子; 常光葉月; 宮嵜麻衣
    同志社大学赤ちゃん学研究センター紀要, 2 14 - 16, Jan. 2019, Research institution
  • 乳児と幼児の主体性の相違に対する理解と保育における適切な養護と教育について
    嶋田 容子
    金沢学院大学教職センター紀要, 2 93 - 99, Dec. 2018, Research institution
  • 学童期における日本語を用いた選択的聴取能力 ――選択的聴取の児童向けアセスメントツール開発――
    加藤 正晴; 嶋田 容子; 木谷 俊介
    77(8) 500 - 503, 2018, Scientific journal
  • 0,1,2歳の子どもの〈音〉〈音楽〉を聴くことに関する特性―保育園・幼稚園の音環境を考える
    嶋田 容子
    音楽教育実践ジャーナル, 15 95 - 103, Dec. 2017, Scientific journal
  • Private speech in autistic children: vocal patterns and circumstances
    Yohko M. Shimada; Yasuko Funabiki
    INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY, 51 421 - 421, Jul. 2016
  • How Two Brains Make One Synchronized Mind in the Inferior Frontal Cortex: fNIRS-Based Hyperscanning During Cooperative Singing
    Naoyuki Osaka; Takehiro Minamoto; Ken Yaoi; Miyuki Azuma; Yohko Minamoto Shimada; Mariko Osaka
    FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, 6 1811 , Nov. 2015, Scientific journal
  • Acoustic analyses of speech sounds and rhythms in Japanese- and English-learning infants
    Yuko Yamashita; Yoshitaka Nakajima; Kazuo Ueda; Yohko Shimada; David Hirsh; Takeharu Seno; Benjamin Alexander Smith
    FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, 4(57) 1 - 10, Feb. 2013, Scientific journal
  • Infant vocalization when alone: Possibility of early sound playing
    Yohko M. Shimada
    INTERNATIONAL JOURNAL OF BEHAVIORAL DEVELOPMENT, 36(6) 407 - 412, Nov. 2012, Scientific journal
  • Can young children learn words from a robot?
    Yusuke Moriguchi; Takayuki Kanda; Hiroshi Ishiguro; Yoko Shimada; Shoji Itakura
    INTERACTION STUDIES, 12(1) 107 - 118, 2011, Scientific journal
  • 母親による逆再生乳児 音声の検知‐知覚に及ぼされる経験の影響
    嶋田 容子
    日本音響学会聴覚研究会資料, 40(10) 817 - 819, Dec. 2010
  • Alteration of adults' auditory perception to infants sound
    Shimada Yohko
    Kyoto University, May 2009, Doctoral thesis
  • How to Build an Intentional Android: Infants' Imitation of a Robot's Goal-Directed Actions
    Shoji Itakura; Hiraku Ishida; Takayuki Kanda; Yohko Shimada; Hiroshi Ishiguro; Kang Lee
    INFANCY, 13(5) 519 - 532, Sep. 2008, Scientific journal
  • Alteration of adults' subjective feeling of familiarity toward infants' sounds
    Shimada, Y; Itakura, S
    Perceptual and Motor Skills, 107(1) 225 - 230, Aug. 2008, Scientific journal
  • Infant sound playing
    Shimada, Y; Itakura, S
    日本音響学会聴覚研究会資料, 36(4) 347 - 350, Jun. 2006
  • Lintening and interpretation of infants' crying in mother-infant interaction
    Shimada Yohko
    Kyoto University, Mar. 2004, Master thesis

MISC

  • 保育の特性に応じた音環境の創出 縦の空間を活かす吸音施工の事例報告
    嶋田容子; 土田義郎
    日本発達心理学会大会プログラム(CD-ROM), 31st, 2020
  • Developmental Process of Speech Production in Infancy : Comparison of Japanese- and English-learning infants
    YAMASHITA Yuko; NAKAJIMA Yoshitaka; UEDA Kazuo; SHIMADA Yoko; HIRSH David
    IEICE technical report. Speech, The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers, 111(471) 71 - 75, 01 Mar. 2012
  • A3-3. 乳幼児期の喃語から一語文における音声生成発達の過程(研究発表,音声学会2011年度(第25回)全国大会発表要旨)
    山下 友子; 中島 祥好; 上田 和夫; 嶋田 容子
    音声研究, 日本音声学会, 15(3) 84 - 85, 30 Dec. 2011
  • Study of the effect of color information and developmental aspects on face processing in ERPs
    GOTO Kimiko; MINAMI Tetsuto; KOMORI Nobuko; SHIMADA Yohko; KANAKOGI Yasuhiro; ITAKURA Shoji; KITAZAKI Michiteru; NAKAUCHI Shigeki
    ITE Technical Report, The Institute of Image Information and Television Engineers, 32(48) 7 - 12, 07 Nov. 2008
  • Study of the effect of color information and developmental aspects on face processing in ERPs
    GOTO Kimiko; MINAMI Tetsuto; KOMORI Nobuko; SHIMADA Yohko; KANAKOGI Yasuhiro; ITAKURA Shoji; KITAZAKI Michiteru; NAKAUCHI Shigeki
    Technical report of IEICE. HIP, The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers, 108(282) 7 - 12, 31 Oct. 2008
  • ALTERATION OF ADULTS' SUBJECTIVE FEELING OF FAMILIARITY TOWARD INFANTS' SOUNDS
    Y. Shimada; S. Itakura
    PERCEPTUAL AND MOTOR SKILLS, 107(1) 225 - 230, Aug. 2008
  • Mother's interpretatipn of infant crying(Early Report)
    Shimada Yohko
    Maternal health, Japan Society of Maternal Health, 48・2・337-339(2) 337 - 339, 2007
  • Alternation of adult's auditory affinity to infant voice
    Y Shimada; S Itakura
    JOURNAL OF REPRODUCTIVE AND INFANT PSYCHOLOGY, 23(3) 287 - 288, Aug. 2005, Summary international conference

Books etc

  • 教職を学ぶ人の新・教育心理学
    渡部, 雅之; 芦谷, 道子; 小沢, 日美子; 梶原, 佳子; 蔵永, 瞳; 神月, 紀輔; 嶋田, 容子; 葉山, 貴美子; 松島, るみ
    教育情報出版, Dec. 2022, Contributor, 第4章「ことば」
  • 赤ちゃんの聴覚・赤ちゃんと大人の聞こえの違い
    嶋田 容子
    中央法規, Dec. 2016, Contributor, 乳幼児の音楽表現―赤ちゃんから始まる音環境の創造,第1章第1‐2節,8-11頁.
  • 子育ての会話分析 第14章 子どもと声を合わせたら--声と声との応答責任
    嶋田 容子
    昭和堂, Feb. 2016, Contributor, Scholarly book
  • 聴覚
    嶋田 容子
    新曜社, Sep. 2015, Contributor, 発達科学ハンドブック脳の発達科学,第12章第2節

Research Projects

  • Elucidation of the developmental mechanism of selective listening in hearing
    加藤 正晴; 嶋田 容子; 木谷 俊介
    Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B), 2021/04 -2025/03, Coinvestigator, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Doshisha University
  • 音環境が乳幼児の行動と保育に与える影響ー基礎研究者と保育実践者の協働による研究ー
    嶋田 容子
    保育室の音環境改善の必要性と方法について、複数の園や自治体での講演や各園との協議をおこない、その結果、いくつかの保育施設で吸音工事が実施された。本研究の協力園となった園では、室内の天井全面を吸音効果の高い天井材に貼り替える工事をおこなったため、室内音響は大きく改善されることが見込まれた。そこで、音環境の変化による子どもの行動への影響をはかるため、この保育室において調査を実施した。吸音措置の前3日間と後3日間にわたり、室内全体を撮すビデオ及び各テーブルに設置した隠しマイクによって、自由遊び時間における室内の子どもの行動を記録した。ビデオとマイクを回収した後、保育者の介入のない自由遊びが開始された後の30分間について、子ども同士の会話の書き起こしをおこない、分析の対象とした。その結果、吸音措置の後では、措置前に比べて、各テーブルにおける小集団の会話がより持続的になった傾向がみられた。結果は現在分析を続けており、日本赤ちゃん学会等で発表を予定している。 また、前年度に実施した、音環境改善の前後における遊びのビデオ記録ついてさらに分析をおこない、集団形成の人数増加だけでなく、独りでいる子どもの行動に質的変化がみられたことを示した。具体的には、目的を見いだせずに徘徊したり寝転がったりする行動が減り、独り遊びに集中する人数が増えた。この分析について論文にまとめ、子どもの発達と環境に関する国際誌に投稿中である。 本研究は、基礎研究の知見と実践知との融合を重視して進めている。保育の音環境と関係の深い保育の色・光環境についても、学会等を通じて議論が発展し、このテーマについて視覚研究者と共同で論文を発表した。, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), 2020/04 -2023/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Doshisha University
  • Early Years Teachers' Professional Development focused "voice and sound " in the classroom using ECERS score and observational data of the sound
    Uzuhashi Reiko
    ECERS research was conducted at 92 preschool classrooms located in Hanshin area. The average of the total scores is 3.66(1:Inadequate-7:Excellent). The range of sound level of 7 classes taken from 92classrooms and 6 preschool classrooms of one kindergarten located in same area was 60-90dB.Sound environment of classrooms is affected by the materials and structure of the buildings and the activities of children and teachers. Teachers tend to be reluctant to recognize the sound in the classrooms is too noisy. It is required that teachers accept the numeric data of the sound occured in the classrooms and understand the relationship between sound including voice and the quality of education. The director of the program should recognize the importance of the material and structure of the buildings and improve the sound environment of the classrooms., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2018/04 -2021/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Doshisha Women's College of Liberal Arts
  • Influence of noise in nursery rooms on development of auditory processing in infants and children.
    Shimura Yoko
    The present project aimed for uncovering an aversive influence of noise in nursery rooms on auditory perception in children, using OAE measurement and the selective attention task that demands identification of an auditory target stimulus. As the result, the ability to recognize sound signals in daily-life environments was shown to develop significantly during preschool years. Our acoustic measurements revealed that “multi-age class in open-space”, which is increasingly used in Japan, tend to become noisy as reverberation time extended. The tendency was attenuated after applying a reconstruction of the space with a sound-absorbing material. Questionnaire for the nursery teachers showed that the reconstruction also improved their nursery activities., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2016/04 -2019/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Doshisha University
  • Function of private speech in infants and children
    Shimada Yohko
    In the present project, we recorded private vocalization of infants and children with autism spectrum disorder in their home. Sound patterns of their vocalization and their activities were coded. The results suggest that their vocalization pattern changed according to change in their activities. Samples of children’s vocalization when alone were collected in nurseries to find out categories of nonverbal private vocalization. Additionally, we explored sound environments potentially supporting the spontaneous vocalization. Using a noise meter, noise level and its sources were assessed in nurseries, and we investigated whether multiple loud vocalization are attributed to noisy environment. Scale for sound environment was also administered to develop a tool for evaluation method. This study is expected not only to develop products to childcare sites through a collaboration with an industry on nursery sound environment, but also to identify actual need in the field of childcare., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research, 2014/04 -2019/03, Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
  • 乳児と養育者の唱和にみる音楽の発達的起源
    嶋田 容子
    生後18ヶ月・24ヶ月児における他者との唱和(本研究では互いの声を積極的に重複させることを唱和とする)について、前年度に引き続き実験をおこなった。自由遊びの中で大人が乳幼児に声を重複させる条件と交替で応答する条件を設定し、それぞれの条件における乳幼児の発声パターンと表出された行動を分析した。重複条件では、音楽的要素を含む行動(リズミカルな反復・バンギングなど)が多くみられた。交代条件では、社会的働きかけ(リーチング、共同注意の乳幼児による開始、言語発話等)が多くみられた。4ヶ月児・12ヶ月児ではそのような条件の有意差はみられず、生後18ヶ月以降に現れる特徴と考えられた。生後18ヶ月以降に重複を許容する音声コミュニケーションの形式を理解する可能性が示唆された。 次に保育施設において、唱和に類するコミュニケーションの観察をおこなった。多人数の乳幼児が過ごす保育施設では音環境にばらつきがあり、唱和のような音声コミュニケーションが音環境に関連する可能性が考えられた。そこで、音環境の詳細な評価と、それぞれの環境における唱和等の音声コミュニケーションの関連に焦点を当てて調査をおこなった。騒音計を用いて保育活動中の保育室の音圧レベルを測定し、音圧が特に高くなった場合におこなわれていた音声コミュニケーションを録音から分析した。その結果、複数の園で、音圧レベルが110回を上回る場合があり、その回数には園によって差があった。音圧レベルの高い音は高頻度で「多人数混在音声」によるものであり、唱和のような音声コミュニケーションが難しい状況であった。音環境により、利用可能な音声コミュニケーションの種類が異なる可能性が示唆された。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2013/04 -2018/03, 特別研究員奨励費, 同志社大学
  • Cultural and ecological foundations of education and learning: An anthropological study on rhythm, imitation, and exchange
    Takada Akira; TAKAGI Tomoyo; KIMURA Daiji; KANEKO Morie; TAKANASHI Katsuya; SHIMADA Yohko; BURDELSKI Matthew
    The primary investigator has clarified the system by which responsibility is formed culturally, based on our concept that both child and caregiver develop responsibility gradually, according to their ability to respond during interactions. Based on these studies, this project aims to reconsider the foundations of human education and learning. Thus in our research, carried out in countries in Asia and Africa, including Japan, we collected and analyzed empirical data related to (1) the development of rhythm, (2) the development of imitation, and (3) the development of exchange in caregiver-child (from fetus to four year-old) interactions, and clarified the cultural and ecological structures that shape the patterns of education and learning. For this purpose, our research team held data session for 30 times, and the Seminar of Anthropology of Education and Learning for 16 times during the research period. Additionally, we made the annual reports for the research participants., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2012/04 -2016/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (A), Kyoto University
  • 乳児の発声にみる音楽の発達的起源:唱和と音楽性の関わりを探る
    嶋田 容子
    乳児の自発的発声は、必ずしも会話のようにターンテイキングの形をとらず、異なる形式と生態学的な意味を持つ可能性がある。本研究は、コミュニケーションのなかで音楽的な発声が乳児の側から自発するきっかけについて検討をおこなった。特に自発的発声が他者との共鳴を通じて音楽性を帯びていく可能性を調べるため、乳児と他者が互いの声を重ね合う状況に注目し、観察および実験的な検討をおこなった。乳児と他者の発声が重複する状況を「唱和」と操作的に定義して検討をおこなった。1.自然な乳児・養育者相互行為において「唱和」の生じる様相をとらえるため、乳児のいる家庭で縦断観察をおこなった。月に一度、乳児と養育者との自然な相互行為を撮影し、そのなかで乳児と親あるいは兄姉との発声がどの程度の比率で重なっているか、それぞれ分析した。その結果、生後8ヶ月から生後18ヶ月で重なりの比率そのものは有意に減少したが、その相手が18ヶ月児では多くが幼い兄姉となっていた。この変化から、会話のルールを理解しつつある18ヶ月児が、大人との間では唱和の形式を用いず、主に幼児との間でのみ用いていた可能性が考えられる。2.18ヶ月児と母親が10分間の自由遊びの中で声を重ねる条件・重ねない条件という二つの実験状況を設定し、各条件における乳児の発声行動を分析した。その結果、声を重ねる条件では反復的な非言語発声が、重ねない条件では言語的発声が多く生じたことが示された。これらの結果は、唱和というコミュニケーションの形式を乳児が認識し、さらにその形式において原初的な音楽性を帯びた音声を発する可能性を示唆した。, 文部科学省, 科学研究費補助金(若手研究(B)), 2012 -2014, Principal investigator, Competitive research funding, 若手研究(B), 京都大学
  • Cultural formation of responsibility in caregiver-child interactions
    TAKADA Akira; SHIMADA Yohko; KAWASHIMA Michie; TAKANASHI Katsuya; TAKAGI Tomoyo; ITO Noriko
    This study clarified the system by which responsibility is formed culturally, based on our concept that both child and caretaker develop responsibility gradually, according to their ability to respond during interactions. Specifically, we collected data from various cultural groups, including those in Japan, Asia, Africa, and the United States, and analyzed the data from the following four perspectives :(1) Reciprocal accommodation of contingent behaviors capitalizing on infant regularities,(2) Musicality in early vocal communication,(3) Displaying and reading agency by young children,(4) Sequential organization of imitation activity., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2007 -2011, Grant-in-Aid for Young Scientists (S), Kyoto University
  • Temporal continuity and phonological discontinuity in linguistic communication : Collaboration between perceptual psychology, linguistics, and speech science
    NAKAJIMA Yoshitaka; UEDA Kazuo; SHIRAISHI Kimio; KABURAGI Tokihiko; ITO Hiroyuki; SASAKI Takayuki; OHGUSHI Kengo; MORI Shuji; SHIMADA Yoko; MIYAUCHI Ryouta; SHIMADA Yoko
    Acoustic signals as used in speech communication, typically language and music, were investigated in terms of temporal articulation and temporal-structure perception from an interdisciplinary viewpoint to integrate perceptual psychology, linguistics, and speech science. We examined how the acoustic temporal change of linguistic speech and the mechanism of rhythm perception are connected with each other. The current results are revealing an inseparable relationship between the auditory system and language communication., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2007 -2011, Grant-in-Aid for Scientific Research (S), Kyushu University
  • 乳児ー養育者の関係形成における乳児音声と養育者の聴覚
    Competitive research funding

Social Contribution

  • 大阪府私立幼稚園連盟 研修講師, 大阪府私立幼稚園連盟, 保育研修会, 2021/02-Today, Seminar
  • 富山県私立保育園・認定子ども園協会 保育研修, 2020-Today, Qualification seminar
  • 新潟県私立保育園・認定こども園連盟 保育研修, 2020-Today, Qualification seminar
  • 臨床発達心理士会 研修講師, 日本臨床発達心理士認定運営機構, 2024/04/01-2025/03/31, Qualification seminar
  • 奈良県保育協議会 研修講師, 2024/11/21-2024/11/21, Seminar
  • 滋賀県助産師会 研修講師, 2024/11/02-2024/11/02, Lecture
  • 全日本私立幼稚園幼児教育研究機構 研修, 2023/06/20-2024/02/29, Lecture
  • 京都市児童館学童連盟 中堅研修, 2024/02/08-2024/02/08, Qualification seminar
  • 赤ちゃんを知って育ちを楽しむ, ママとパパを支える会, 2023/10/17, Lecture
  • 金沢市乳児保育研修 講師, 2019-2023, Qualification seminar
  • Sound environment and auditory development of children, Kobe Shinwa Womens' University, Sukusuku, 2022/03/01-2022/03/01, Science cafe
  • 石川県私立幼稚園協会研修会「0,1,2歳児・探ろう研」「2歳児プロジェクト」助言者, 石川県私立幼稚園協会, 探ろう研, 2018/04-2020/03, Qualification seminar
  • 赤ちゃん学ステップアップ講座, 2020, Qualification seminar
  • 東海北陸地区私立幼稚園教育研究富山大会 助言者, 2019/08/02, Qualification seminar
  • 石川県私立幼稚園協会 幼稚園免許更新講習, 2018-2019, Qualification seminar
  • 東海北陸地区私立幼稚園教育研究新潟大会 助言者, 2018/08, Qualification seminar

Teaching Experience

  • infant nursery I,II
    Doshisha Women's College of Liberal Arts
  • 赤ちゃん学基礎・赤ちゃん学応用
    同志社大学
  • 幼児理解と教育相談
    金沢学院短期大学
  • 保育の心理学II
    金沢学院短期大学
  • 保育の心理学I
    金沢学院短期大学
  • 乳児保育
    金沢学院大学
  • Statistics for psychology
    Osaka University of Economics
  • 文化情報学演習
    同志社大学
  • 視聴覚教育/博物館情報・メディア論
    滋賀県立大学
  • 人間発達論
    兵庫県立大学
  • 地域と子ども
    金沢学院短期大学
  • 認知の発達
    大阪学院大学