OKITSU Mariko
Faculty of Psychology Department of Psychology
Professor
Last Updated :2025/06/23

Researcher Profile and Settings

Research Interests

  • カップルセラピー
  • 家族関係
  • グリーフケア
  • 家族造形法

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Clinical psychology

Research Experience

  • Doshisha University, Faculty of Psychology, 教授, 2013/04 - Today
  • Doshisha University, Faculty of Psychology, 准教授, 2009/04 - 2013/03
  • Kobe Gakuin University, The Faculty of Humanities and Sciences, Department of Human Psychology, 准教授, 2007/04 - 2009/03
  • Seisen University, Faculty of Human Studies, Department of Human Psychology, 専任講師, 2003/04 - 2007/03
  • Fukuoka Prefectural University, Faculty of Integrated Human Studies and Social Sciences, Department of Human Development & Education, 助手, 2000/09 - 2003/03

Association Memberships

  • 日本精神分析学会
  • 日本発達心理学会
  • 日本感情心理学会
  • 日本心理臨床学会
  • 日本心理学会
  • 日本家族心理学会

MISC

  • The influence of recognition of conflict between parents on the way adolescents express themselves and their views on marriage.
    Miyu GOTO; Tetsuko YAMADA; Mariko OKITSU
    Doshisha Clinical Psychology: Therapy and Research, 13(1) 17 - 30, Dec. 2023
  • 家族造形法を用いた事例検討会 ―家族療法家のためのトレーニングとしての有用性
    堀江 幸代; 興津 真理子
    心理臨床科学, 4 53 - 61, 2014
  • The relationship between interpersonal spatial distances in the family sculpture and psychological distances among the family members measured with the questionnaire
    Okitsu Mariko; Hayakashi Kazuo
    同志社大学心理臨床科学, 心理臨床科学編集委員会, 2(1) 49 - 56, 15 Dec. 2012
  • 異なる現場,技法を結ぶもの ―表象・相互作用・関係性―
    興津 真理子
    神戸学院大学心理臨床カウンセリングセンター紀要, 1 15 - 21, 2008
  • 幼児を持つ母親のサポート・ネットワーク-三世代家族と核家族との比較.
    興津 真理子
    福岡県立大学人間社会学部紀要, 福岡県立大学, 11(1) 61 - 72, 2002
  • The effects of paternal and maternal grandmothers on mother's disciplinary behavior
    Mariko Okitsu; Haruyo Hama
    Shinrigaku Kenkyu, Japanese Psychological Association, 68(4) 281 - 289, 1997
  • 家族造形法の深度(8)
    興津 真理子
    対人援助学会 対人援助マガジン, (8) 130 - 133

Books etc

  • 健康心理学事典
    日本健康心理学会
    丸善出版, Oct. 2019, 家族関係 pp.368-369
  • あなたと生きる発達心理学 : 子どもの世界を発見する保育のおもしろさを求めて
    藤崎, 亜由子; 羽野, ゆつ子; 渋谷, 郁子; 網谷, 綾香
    ナカニシヤ出版, May 2019, 大人も発達するの?―成人期,老年期の発達と家族支援 pp. 73-83
  • ペアレントトレーニングと家族の変化 『ペアレントトレーニング実践ガイドブック』
    あいり出版, 2011
  • 発達障害児のペアレント・トレーニング 『子どものこころを育む発達科学 ―発達の理解・問題解決・支援のために―』
    北大路書房, 2008

Presentations

  • 家族介護への関わりが扶養意識に与える影響に関する検討
    杉本佳隆; 興津真理子; 伊藤大輔
    日本心理学会第 87 回大会, 2023
  • 家族造形法における親からのサポートの程度の表現と家族理解の変化に関する検討
    鈴木田英里; 興津真理子; 山根隆宏
    日本発達心理学会第31回大会, 2020, 2020, 2020
  • 家族の就寝形態と母子関係および夫婦関係との関連
    興津 真理子
    日本発達心理学会第23回大会, 2012, 名古屋国際会議場
  • 家族造形法に関する基礎的研究 ―造形法における人物間の距離と心理尺度との関連―
    興津 真理子
    日本家族心理学会第29回大会, 2012, 東京学芸大学
  • グループ体験における感情変動が 自他イメージに及ぼす影響 ―構成的グループ・エンカウンターを用いて―
    興津 真理子
    日本心理学会第76回大会, 2012, 専修大学
  • 構成的グループ・エンカウンター体験による感情状態の変化 ―セッションの進行に伴う感情の変化および感情変動と自他認知の変化との関連について―
    興津 真理子
    日本心理学会第75回大会, 2011, 日本大学
  • 夫婦間の呼称表現の変化と夫婦関係満足度との関連
    興津 真理子
    日本発達心理学会第20回大会, 2009, 日本女子大学
  • 反抗期経験が青年の親子関係の認識に与える影響
    興津 真理子
    日本心理学会第72回大会, 2008, 北海道大学

Research Projects

  • Intergenerational transmission of the emotional expressiveness among grandparents-parents-grandchildren
    OKITSU Mariko
    The purpose of this study was to investigate intergenerational transmission of emotional expressiveness, and the effects of grandparents on family emotional expressiveness. Two experiments were conducted. In the experiment 1, the relationship 23 mothers' expressiveness assessed using the Family Expressive Questionnaire (FEQ ; Halberstadt, 1986) and their preschool-age children's emotional expression during free play at the kindergarten was investigated. The results indicated that the influence of maternal expressiveness tended to transmit to next generation, when only the negative expression was high. In the experiment 2, Emotional Expressiveness in the Family Scale (EEFS) was developed, which measured emotional experience, expressiveness, inhibition in the family. Ninety students were filled out the questionnaire, and their family structures in typical, ideal, conflict situations were assessed by Family System Test (FAST ; Gehring, 1993). The EEFS scores and family structures were compared between subjects who live in nuclear families and three generational families. For the EEFS, the students who lived in three generational families inhibited negative emotions than the students who lived in nuclear families, such as disappointment, distress, guilty, hostility, fear, hatred, disgust, contempt, and they expressed positive emotions (happiness, love) among family members. For the FAST, the results showed that distributions of classified types of structures were different between the nuclear families and the three-generational families in the typical situation. The percentage of balanced, unbalanced, and labile-balanced structure was almost the same for nuclear family, whereas the labile-balanced structure was more than a half among the three-generational families. The results indicated that three-generational families may build good-enough relationship among family members by means of inhibition of negative emotions and expression of positive emotions., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2001 -2002, Principal investigator, Competitive research funding, Grant-in-Aid for Young Scientists (B), Fukuoka Prefectural University
  • 家族造形法が家族関係のメンタライゼーションに及ぼす影響
    Competitive research funding