Innovation Management utilizing SEDA model: Integrated Value beyond Design and Art
Kentaro Nobeoka
Organizational Science, 58(1) 61 - 75, Sep. 2024, Scientific journal
Dealers and the formation of premium brands in the German car industry : Audi AG (1990–2020)
Donzé, Pierre-Yves; Inukai, Tomonori; Inukai, Tomonori; Nobeoka, Kentaro
大阪大学経済学, 72(1) 1 - 18, Jun. 2022
Kirin: Platform for Craft Beer "Tap Marché"
Kentaro Nobeoka; Yaichi Aoshima
一橋ビジネスレビュー, 69(2) 142 - 159, Sep. 2021, Scientific journal
技術経営リーダーへの軌跡:経験蓄積と学習のプロセス
工藤秀雄; 延岡健太郎
一橋ビジネスレビュー, 68(3) 161 - 172, Dec. 2020, Scientific journal
Resurrection of Diesel Engines at Mazda
Taiki Takeda; Megumi Kimura; Kentaro Nobeoka
IIR Case Study Series, (CASE#20-01) 1 - 19, Mar. 2020, Research institution
Customer Value Innovation
NOBEOKA Kentaro
PMAJ Journal, Aug. 2019
顧客価値イノベーションとSEDA人材
延岡健太郎
Diamond Quarterly, Dec. 2018
Gogoro:電動スマートスクーターのイノベーション
延岡健太郎; 白哲綸
一橋ビジネスレビュー, 66(3) 90 - 106, Dec. 2018, Scientific journal
モノづくりにおける顧客価値イノベーション
延岡健太郎
Oct. 2018
自動車の顧客価値:意味的価値の変化動向と国際比較
延岡健太郎; 松岡完
一橋ビジネスレビュー, 66(3) 108 - 123, Sep. 2018, Scientific journal
Creation of "Service Value" in Manufacturing Firms
延岡 健太郎
サービソロジー = Serviceology : magazine of Society for Serviceology, サービス学会, 3(3) 4 - 11, Oct. 2016
The importance of technology integration capabilities: Evaluating the impact of 3D technologies on product development performance in Japan and China
Takeda, Yoko; Yaichi Aoshima; Kentaro Nobeoka
International Journal of Product Development, 16(1) 26 - 43, Jan. 2012
Future Direction of Japanese Manufacturers and Human Resources
NOBEOKA Kentaro
Journal of The Japanese Society for Quality Control, The Japanese Society for Quality Control, 42(2) 212 - 218, 2012
Importance of accumulated-knowledge technology: technology that produces sustainable competitiveness
延岡健太郎
Hitotsubashi business review, 東洋経済新報社, 58(4) 160 - 170, Mar. 2011
Disadvantages of Open Innovation : Problems in capturing value(RETHINKING OPEN INNOVATION)
NOBEOKA Kentaro
The journal of science policy and research management, Japan Society for Research Policy and Innovation Management, 25(1) 68 - 77, 28 Dec. 2010
No more lost decade for Japan: how to revitalize her competitiveness
米倉 誠一郎; 延岡 健太郎; 青島 矢一
Hitotsubashi business review, 東洋経済新報社, 58(2) 12 - 31, 2010
Creating non-functional value of industrial products: Keyence case
延岡 健太郎; 高杉 康成
Hitotsubashi business review, 東洋経済新報社, 57(4) 52 - 64, 2010
Accumulation of organizational capabilities: sources of inimitable technological capabilities
延岡 健太郎
Organizational science, 白桃書房, 40(4) 4 - 14, 2007
プロジェクト知識のマネジメント
組織能力・知識・人材 リーディングス日本の企業システム 第2期 第4巻, 第2部第7章,184-206頁, 2006
競争力分析における継続の力:製品開発と組織能力の進化
藤本 隆宏; 延岡 健太郎
組織科学, 白桃書房, Vol.39, No.4,43-55頁(4) 43 - 55, 2006
Creation of Premium Value in New Product Development to Avoid Commoditization
Nobeoka Kentaro
Journal of economics and business administration, Kobe University, 第194巻第6号,1-14頁(6) 1 - 14, 2006
デジタル家電における日本企業の競争力:安定型と変動型のモジュラー型製品
延岡 健太郎
ビジネスインサイト, 神戸大学, 51号 8-19頁(3) 8 - 19, 2005
トップ・マネジメントの戦略的意思決定能力
企業とガバナンス リーディングス日本の企業システム 第2期 第2巻, 第4部第11章, 2005
『ものづくり』日本の産業の競争力
企業経営, Vol.89(2004年冬季号),8-11頁, 2004
製品開発における組織能力:製品アーキテクチャと日本企業の国際競争力
日本機械学会誌, Vol.108 No.1034,18-21頁, 2004
Fusion Process of Different Management Models : Organizational Changes of Mazda after Strategic Tie-up with Ford
谷口 真美; 延岡 健太郎
国民経済雑誌, 神戸大学経済経営学会, 187(3) 1 - 17, Mar. 2003
Sources of Trust : A Typology
Manabe Seiji; Nobeoka Kentaro
Journal of economics and business administration, Kobe University, 第187巻,第5号,pp.53-65(5) 53 - 65, 2003
The Influence of Customer Scope on Supplier Learning and Performance in the Japanese Automobile Industry
Nobeoka, Kentaro; Jeffery Dyer; Anoop Madhok
Journal of International Business Studies, 33(4) 717 - 736, Dec. 2002
3次元CADの製品開発組織への影響 (電子社会と市場経済(7))
延岡 健太郎; 竹田 陽子; 青島 矢一
Computer today, サイエンス社, 19(6) 53 - 57, Nov. 2002
日本企業の戦略的意思決定能力と競争力--トップマネジメント改革の陥穽 (特集 組織マネジメントの理論)
延岡 健太郎
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 50(1) 24 - 38, 2002
異質の経営モデルの融合:フォード主導によるマツダの経営革新
国民経済雑誌, 第187号,第3号,pp.1-17, 2002
Strategic Decision Making Capabilities of Top Management
延岡 健太郎; 田中 一弘
国民経済雑誌, 神戸大学経済経営学会, 183(6) 15 - 33, Jun. 2001
Creating and Managing High Performance Knowledge-Sharing Network: The Toyota Case
Jeffery Dyer; Kentaro Nobeoka
Strategic Management Journal, 21(3) 345 - 367, Mar. 2000
The Role of Relationship-oriented Trust in Inter-firm Learning in the Japanese Automobile Industry
Nobeoka Kentaro; Manabe Seiji
Annual report on economics and business administration, Kobe University, 50 125 - 144, 2000
Changes in Component Procurement Network in the Japanese Automobile Industry
延岡 健太郎
国民経済雑誌, 神戸大学経済経営学会, 180(3) 57 - 69, Sep. 1999
Towards Knowledge-based Product Development: the 3-D CAD Model of Knowledge Creation
Yasunori Baba; Kentaro Nobeoka
Research Policy, 26 643 - 659, Feb. 1998
Revolution of Product Development with New CAD System
延岡 健太郎
国民経済雑誌, 神戸大学経済経営学会, 176(6) 63 - 76, Dec. 1997
Multi-Project Strategy and Sales Growth: The Benefits of Rapid Design Transfer in New Product Development
Kentaro Nobeoka; Michael Cusumano
Strategic Management Journal, 18(3) 169 - 186, Oct. 1997
Learning Japanses Management in Competitiveness Improvement at the US Automobile Firms
Nobeoka Kentaro
Annual report on economics and business administration, Kobe University, 47 99 - 130, 1997
Organizational Coordination for Project Interdependency in New Product Development
Nobeoka Kentaro
Kobe economic & business review, Kobe University, 42 97 - 115, 1997
部品サプライヤの顧客ネットワーク戦略 : 顧客範囲の経済性
延岡健太郎
リーディングス サプライヤー システム, 有斐閣, 181, 1997
顧客範囲の経済:自動車部品サプライヤの顧客ネットワ-ク戦略と企業成果
延岡 健太郎
国民経済雑誌, 神戸大学経済経営学会, 173(6) 83 - 97, Jun. 1996
Alternative Component Sourcing Strategies within the Manufacturer-Supplier Network : Benefits of Quasi-Market Strategy in the Japanese Automobile Industry
Nobeoka Kentaro
Kobe economic & business review, Kobe University, 41 69 - 99, 1996
Steven Wheelwright and Kim Clark, Revolutionizing Product Development : Quantum Leaps in Speed, Efficiency, and Quality
延岡 健太郎
国民経済雑誌, 神戸大学経済経営学会, 171(4) 113 - 117, Apr. 1995
Reorganizing for Multi-Project Management : Toyota's New Structure of Product Development Centers
Nobeoka Kentaro
Kobe economic & business review, Kobe University, 40 89 - 128, 1995
The influence of product development strategy on inter-project learning
Nobeoka Kentaro
Kobe economic & business review, Kobe University, 39 87 - 110, 1994
Learning from Strategies of Keyence 2
Kentaro Nobeoka
Fole, 2023年10月, Oct. 2023
Learning from Strategies of Keyence 1
Kentaro Nobeoka
Fole, 2023年9月 14 - 17, Sep. 2023
Emotion is made through Art Thinking
Kentaro Nobeoka
from Z (図研), 28 15 - 17, Jun. 2021, Introduction other
True Management Vision is Necessary Now
Kentaro Nobeoka
Toyo Keizai, 9 - 9, Feb. 2021
Realistic Thoughts about Corporate Ventures
Kentaro Nobeoka
Toyo Keizai, 9 - 9, Dec. 2020
Old Japanese Firms are Evaluated Highly Again
Kentaro Nobeoka
Toyo Keizai, 9 - 9, Oct. 2020
COVID-19 Pandemic Encourages Japan Domestic Manufacturing
Kentaro Nobeoka
Toyo Keizai, 9 - 9, Sep. 2020
Three Areas Face-to-Face Meetings Excels
Kentaro Nobeoka
Toyo Keizai, 9 - 9, Jul. 2020
Over measurement at Japanese Firms
Kentaro Nobeoka
Toyo Keizai, (6920) 9 - 9, May 2020
Appropriate Evaluation for EVs
Kentaro Nobeoka
Toyo Keizai, 9 - 9, Mar. 2020
Art-thinking revitalizes Manufacturing Sector
Kentaro Nobeoka
Toyo Keizai, 9 - 9, Mar. 2020
Importance of Innovation
Kentaro Nobeoka
Toyo Keizai, 9 - 9, Nov. 2019
技術経営のリーダーたち(第30回)アナログとデジタル、感性とインテリジェンスを同時に追求する
川瀬 忍; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 65(2) 118 - 127, 2017
技術経営のリーダーたち(第28回)本質を捉えることで、事業の方向性が見えてくる
藤原 信也; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 64(2) 96 - 104, 2016
技術経営のリーダーたち(第27回)人生や仕事の結果は、「考え方」「熱意」「能力」という3つの要素の掛け算である
渡辺 文夫; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 64(1) 90 - 97, 2016
技術経営のリーダーたち(第29回)ヒューマン・オリエンテッドな車づくりをめざす
藤原 清志; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 64(3) 96 - 103, 2016
技術経営のリーダーたち(第24回)イノベーティブな開発では、深いところで皆をつないで引っ張っていくことがリーダーに求められる
小木曽 聡; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 63(1) 96 - 103, 2015
技術経営のリーダーたち(第25回)自分の技術や仕事で、世の中の人に貢献できるものを創ろうという高い志を持つべき
尾道 一哉; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 63(2) 92 - 99, 2015
技術経営のリーダーたち(第26回)ブランドを生み出すには、ストーリーを語るリーダーが必要
小川 理子; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 63(3) 94 - 101, 2015
日本企業に求められる「価値づくりの技術経営」
延岡 健太郎
繊維機械学会誌 : せんい, 日本繊維機械学会, 67(11) 649 - 654, Nov. 2014
技術経営のリーダーたち(第21回)異分野・異文化への興味と現場に身を置く情熱が新しい変革を生み出す
久世 和資; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 62(2) 106 - 113, 2014
技術経営のリーダーたち(第16回)やりたいことがはっきりすれば、扉は開く
渡辺 誠一郎; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 60(3) 100 - 109, 2012
技術経営のリーダーたち( 第15回)世界一の半導体をつくるために必要なバランス
小池 淳義; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 60(2) 90 - 99, 2012
技術経営のリーダーたち(第10回)「やれ」を「やりたい」に会社の目標を、自分の目標に置き換えろ
戸田 雄三; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 58(4) 86 - 95, 2011
技術経営のリーダーたち(第11回)自分の領域という壁を取り払え
西川 和男; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 59(1) 126 - 134, 2011
技術経営のリーダーたち(第13回)技術者は若いうちが勝負。35歳までは、とにかく全力でがんばってみる
木山 精一; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 59(3) 124 - 133, 2011
技術経営のリーダーたち(第9回)「火中の金の栗を拾え」をモットーに
島田 太郎; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 58(3) 110 - 119, 2010
技術経営のリーダーたち(第8回)本質を、究め、極めて、未来を拓く
碓井 稔; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 58(2) 110 - 120, 2010
技術経営のリーダーたち(第7回)何か役に立つことがしたかった 本業のなかに見出した自己実現の細い道
松沢 幸一; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 58(1) 90 - 99, 2010
技術経営のリーダーたち(第6回)それが面白そうだったから半導体の可能性に魅せられて走り続けた40年
高須 秀視; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 57(4) 84 - 93, 2010
技術経営のリーダーたち(第2回)社会変革を誘導するオープンイノベーションの仕掛け人
山田 敬嗣; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 56(4) 104 - 111, 2009
技術経営のリーダーたち(第3回)本物にこだわりつつ世界一売れるスポーツカーを創ってきた先導者
貴島 孝雄; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 57(1) 72 - 80, 2009
技術経営のリーダーたち(第5回)CD-R事業を創造した開発リーダー
浜田 恵美子; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 57(3) 116 - 125, 2009
技術経営のリーダーたち(第4回)感動でイノベーションを引き出すグローバルリーダー
大久保 孝俊; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 57(2) 96 - 105, 2009
技術経営のリーダーたち(新連載・第1回)写真文化に真正面から取り組み、LUMIXを大成功に導いたリーダー
吉田 守; 延岡 健太郎; 青島 矢一
一橋ビジネスレビュー, 東洋経済新報社, 56(3) 92 - 99, 2008
コモディティ化による価値獲得の失敗:デジタル家電の事例
2006
Collaborative Capabilities of Japanese Firms in Product Development
2006
付加価値創造の最大化を目指した技術経営
2006
The Influence of Product Architecture on the Competitiveness of the Japanese Manufacturers
2006
付加価値創造の最大化を目指した技術経営(MOT)とは
2006
MOTと我が国製造業の競争戦略
2006
MOT(技術経営)における価値創造~日本のもの造りを強化する戦略&組織マネジメント
2006
コモディティ化による価値獲得の失敗:デジタル家電の事例
イノベーションと競争優位, 第1章, 2006
MOT(技術経営)入門
日本経済新聞社, 2006
Collaborative Capabilities of Japanese Firms in Product Development
2006
The Influence of Product Architecture on the Competitiveness of the Japanese Manufacturers
2006
モジュラー型製品における日本企業の競争力:中国情報家電企業における組み合わせ能力の限界
延岡 健太郎
経済産業ジャーナル, 経済産業調査会, 38(7) 70 - 75, 2005
経営学からみる日本企業の強み:ものづくりを中心として
2005
日本企業の技術経営の課題-デジタル家電を事例として-
前川 佳一; 房 忍; 村松 菊男; 延岡 健太郎; 原 拓志
Business insight : the journal for deeper insights into business, 神戸大学, 13(3) 54 - 81, 2005
擦り合わせ型製品アーキテクチャと日本自動車企業の製品開発能力
2005
デジタル家電における価値獲得:コモディティ化の誘発要因
2005
ものづくりにおける価値創造に向けたMOTとは:ブレない経営を目指して
2005
付加価値創造の最大化に向けたMOTとは:ブレない経営を目指して
2005
Competitiveness of the Chinese Manufacturers in the Digital Appliances Industry : Limits of Combination Capabilities for Product Development of Modular Products
Nobeoka Kentaro; Ueno Masaki
Journal of economics and business administration, Kobe University, 第191巻第4号,35-51頁(4) 35 - 51, 2005
モジュラー型製品における日本企業の競争力
経済産業ジャーナル, No. 411 70-75頁, 2005
Reorientation in Product Development for Multi-project Management: The Toyota Case
Management of Technology and Innovation in Japan, pp.207-234, 2005
マルチプロジェクト戦略
戦略とイノベーション リーディングス日本の企業システム 第2期 第3巻, 第2部第5章, 2005
製品・技術開発の組織マネジメント
標準MOTガイド, 第2部第2章, 2005
Diffusion of 3-D CAD and its Impact on Product Development Processes: A comparison between Japanese and Chinese Companies
技術マネジメント研究(Yokohama Journal of Technology Management Studies), Vol.5, pp.25-41, 2005
Reorientation in Product Development for Multi-project Management: The Toyota Case
Management of Technology and Innovation in Japan, pp.207-234, 2005
Diffusion of 3-D CAD and its Impact on Product Development Processes: A comparison between Japanese and Chinese Companies
2005
価値創造競争の変化と戦略・組織マネジメント
2004
価値創造に向けたMOTの重要性
2004
製造業における価値創造とMOTの役割
2004
日本企業の国際競争力を支えるプロジェクトマネジメント
2004
中国企業の情報家電における競争力:モジュラー型製品開発における組み合わせ能力の限界
2004
日本企業の価値創造能力:情報家電と自動車を事例として
2004
The Impact of 3D-CAD on New Product Development
Journal of Korean Economic Development, Vol.10 No.2,pp.65-89, 2004
企業間ネットワークのビジネスモデル
デジタル時代の経営戦略, 第5章,120-125頁, 2004
3次元CADの普及と製品開発プロセスに及ぼす影響
技術マネジメント研究, Vol.4,1-12頁, 2004
The Impact of 3D-CAD on New Product Development
Journal of Korean Economic Development, 2004
Management of technology: Growth through business innovation and entrepreneurship
RESEARCH-TECHNOLOGY MANAGEMENT, INDUSTRIAL RESEARCH INST INC, 46(2) 62 - 63, Mar. 2003, Book review
戦略的な技術・製品開発・価値創造のための製品開発能力とは
2003
日本企業の競争力と企業間ネットワーク
2003
Project Management Capabilities at Japanese Manufacturing Firms
2003
価値創造にむけた技術・製品の戦略とマネジメント
2003
Collaborative Capabilities at Japanese Manufacturing Firms
2003
家電・情報機器メーカーの技術・商品戦略と製品開発マネジメントにおける研究
2003
ネットワーク信頼:構築メカニズムとパラドクス
神戸大学経済経営研究所ディスカッションペーパーシリーズ, No.J50, 2003
日本企業における戦略能力の欠如
関西経済再生のためのマネジメントのあり方について(関西社会経済研究所編), 14-28, 2003
信頼の源泉
国民経済雑誌, 第187号,第5号,pp.53-64, 2003
キーエンスの競争力の源泉に迫る
会社の歩き方 キーエンス (ダイヤモンド社編), 126-129, 2003
Project Management Capabilities at Japanese Manufacturing Firms
2003
Collaborative Capabilities at Japanese Manufacturing Firms
2003
日本のイノベーションシステム
2002
日本企業の競争力
2002
経営学におけるMOTの役割
2002
家電・情報機器メーカーの技術・商品戦略と製品開発マネジメントにおける競争力の研究
2002
経営学キーワード MOT 競争力の鍵を握る
経済セミナー, 18-19, 2002
テクノロジーマネジメント
延岡 健太郎
経済学・経営学学習のために, 神戸大学, 1997 25 - 32, 1997
A Longitudinal Study of the Experience and Competencies of Project Managers in the Japanese Automotive Industry
工藤 秀雄; 延岡 健太郎
Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2023/04 -2027/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Seinan Gakuin University
領域横断的リンケージに注目したイノベーションシステムの実証的解明
青島 矢一; 大山 睦; 江藤 学; 中島 賢太郎; 吉岡 徹; カン ビョンウ; パドロン・エルナンデス イバ; 延岡 健太郎; 軽部 大; 清水 洋; 市川 類; 和泉 章
本研究は,「組織内リンケージ」「組織間リンケージ」「セクター間リンケージ」「革新活動・資源動員リンケージ」の4つの領域横断的なリンケージを通じた「知識創造・資源動員メカニズム」を解明し、日本型イノベーション・システムの経営・経済・政策課題を導出することを目的としている。2020年度の主な実績は以下の通りである.
(1)組織間リンケージとセクター間リンケージに関係する革新活動・資源動員については,主要4産業を選び,VC,CVC、事業会社によるスタートアップ投資やM&Aの実態と推移を,日本,米国,中国市場間で比較して分析を行い,論文として発表した.また,日本の上場企業については,スタートアップ投資と財務データと紐付けたデータベースを作成し,スタートアップ投資を促す要因の解明を行い,海外学会で発表した.(2)「セクター間リンケージ」については,公的セクターの役割に注目して,日本の産総研,ドイツのフラウンホーファ,台湾のITRIの比較分析を行った.(3)大企業によるスタートアップ企業への資源動員については,構造タンパク質を事業化したSpiber社の事例と,旭化成のCVCの事例を分析してケース論文として発表した.また,パナソニック,NTTドコモ,日立製作所のCVCを含む,日米欧の代表的なCVCについてそれらの戦略目標に注目した比較分析を行い論文を発表した.(4)企業内外のコミュニケーションネットワークに関しては,特にオンラインコミュニケーションに注目して,そのイノベーションへの影響を分析し,発表を行った.また,企業組織内部のイノベーションプロセスを解明するため,脱炭素化に関する国際的イニシアティブであるScience Based Target Initiative(SBTi)の参加企業6社より調査協力を得て,構造化質問票調査を聞き取り調査と並行して行った., 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2020/04 -2025/03, 基盤研究(A), 一橋大学
価値づくりにおけるSEDAモデルの理論化と実証
延岡 健太郎
本年度は、「アート思考」の理論に関する深掘りを大きく発展させることができた。
令和2年度に出版した「アート思考のものづくり」をベースとして、論文執筆と研究会を精力的に進めつつ、アート思考の概念を深掘りする研究を進めた。特に、研究会については、早稲田大学、神戸大学、慶應大学、東京大学、立命館大学など、多くの大学で発表し、議論を実施した。
結果的に、デザイン思考とアート思考の違いについて、深掘りができたことによって、SEDAモデルの洗練度合いが大きく高まった。特に、アート思考については、ユーザーニーズを調査する必要がない点について、その背景にあるロジックや理論を明らかにすることができた。「アート思考のものづくり」から洗練度合いを高めた議論は「感動はアート思考で作り込む」『from Z』に掲載できた。
アート思考までに昇華した企業(アップル、キーエンスなど)は、ユーザーの具体的な声を商品に反映する必要がない。ユーザーの想定を超えて、しかも、結果的には、感動してもらえる商品開発ができるからだという点を明らかにすることができた。
また、アート思考におけるクラフツマンシップの重要性についても、新たな視点を加えることができた。特に、令和3年に一橋ビジネスレビューに掲載した「ビジネスケース キリンビール:クラフトビールのプラットフォーム『タップマルシェ』」は、クラフツマンシップのアート思考への貢献度合いを明らかにできた。この事例によって、会社の歴史、アイデンティティと共に、妥協しない強い情熱と執念に裏付けされたクラフツマンシップの重要性を具体的に説明することができた。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2020/04 -2024/03, 基盤研究(C), 大阪大学
日本企業のイノベーションに関する組織のミクロ基礎に注目した実態調査
中川 功一; 佐々木 将人; 服部 泰宏; 宮尾 学; 延岡 健太郎
理論的に進化を遂げてきた経営学であるが、企業の経営実態に関心を割かなくなっており、実態と理論との乖離が生じていたのが近年の当該領域の重要問題事項であった。社会科学である当領域では、「対象の真理をさぐる」ために、不易たる理論と、生々流転する流行たる現実の両方をバランスしなければならない。本研究では、こうした課題を解決するため、日本企業の経営実態をきちんと把握し、それに沿った研究を為すべく、大規模な実態調査を行い、学術と実務に橋を架けることを目的として実施された。
調査は2020年11月から2月にかけて行われ、40社、716名の協力を得た。その中からは、組織全体の施策として、採用や報酬などで意欲的な人事施策を採用することが重要であること、多彩な選考や面接を利用した募集・選考や、組織やグループの成果に連動した報酬制度の導入が有効、といったことが明らかになった。
また、組織内に多様な価値観を育み、統合することも重要。革新性の高い企業では、部門横断的なチームの採用や、価値観の多様性を確保する採用・育成方針があること、革新的なアイディアが生まれる職場は、問題・課題を安心して隠さず話せる場づくりや、会社・上司に対する従業員の信頼が重要であること。革新的な製品・サービスを開発する従業員は、様々な専門知識や情報をもつ社内外の人々との幅広い人的なネットワークを持っていること。また、自分自身を積極的に肯定できることが、革新的な製品・サービスづくりと関係していることなどが明らかになった。
こうした事実は、過去の理論から導かれるものもあれば、新規な発見となるものもあり、これらに基づいて経営学を再構築していくことの必要性が確認されることとなった。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2019/04 -2022/03, 基盤研究(B), 大阪大学
Importance of Design Engineering for Integrated Value Creation
NOBEOKA KENTARO
This research explored the importance of value creation using the SEDA Model, which integrates science, engineering, design, and art, both theoretically and empirically. Specifically, first, it explored the integration between design and engineering. Design is humanity-based, while engineering is science-based. It is difficult to coordinate between the two, because ways for problem solving approach are very different. This study found that one solution is the utilization of design-engineer. Second, the integration between design and art was explored. Design is supposed to be for customers, while art is for self-expression. In the art thinking, creators express their philosophy and belief. This study analyzes Mazda`s Kodo Design as a typical case of the art thinking.
This study contributes to Japanese manufacturing capabilities, so that they take the lead again in the world., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2016/04 -2020/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
The Design Strategy of Hyundai-Kia Motors: A Historical Research on the Nature and Evolution of Customer Value Creation
CHOI EUGENE
Hyudai-Kia Motors' capability development in the specific perspective of design management such as exterior and interior styling was the essential focus of this research. This intended to bring in a new insight to our understanding of the significance of design management as a vital strategic resource in global perspective. A historical analysis of this scholarly investigation in the particular case of the South Korean latecomer was conducted, and the result was published as, Eugene Choi (2015) "Hyundai's Dynamics of Styling-Driven Capability Development: A Historical Analysis of the 1970s-1990s, International Journal of Automotive Technology & Management, Vol.15, No.3, pp.292-310. The implication of Choi's work also involved with the theoretical furtherance of Nobeoka's SEDA framework (Science-Engineering-Design-Art), and the next potential of this research would be explored in comparative historical analyses of Japanese-Korean automotive manufacturers' cases in design management., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2015/04 -2018/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Ritsumeikan University
TECHNOLOGY MANAGEMENT FOR VALUE CREATION:THEORETICAL AND EMPIRICAL RESEARCH ON SUBJECTIVE VALUE
NOBEOKA Kentaro
This research has developed a framework, which discusses value creation as "integral value," composed of both "functional value" and "non-functional value," and has provided some evidences supporting the framework. For both industry products and consumer products, effective models for value creation have been proposed. For industry products, creation of solution value, which proposes profit increase to customer firms, is critical. For consumer products, integrated value with excellent functions, usability, design, and so on is demanded by customers. This research has found out these evidences theoretically and empirically, using theory building, case studies (Dyson, Sony, Sysmex, Yokogawa, Mazda, Apple, etc.), and questionnaire survey (197 industry product firms). This research has been able to suggest implications in terms of the importance of integrated value and management strategy to create such value., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2012/04 -2016/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Hitotsubashi University
製品/サービスの価値創成ネットワークに関する理論構築と実証
上田 完次; 延岡 健太郎; 竹中 毅; 西野 成昭; 山田 和明; 鬼頭 朋見; 緒方 大樹
本研究は、価値創成ネットワーク理論の構築と体系化を研究課題全体の目的とし、(1)価値創成ネットワークのシステムモデル構築、(2)価値創成ネットワークの数理モデル構築、(3)価値創成ネットワークシミュレーション、(4)経済実験による価値創成分析、(5)実ビジネスの事例調査、(6)実データ分析とクラス分類、(7)取りまとめと体系化、の7項目をサブテーマとして設定している。このうち、本年度は前年度に行った(1)の成果をもとに、(2)の数理モデル構築と、(5)の事例調査を中心に進めた。各項目の成果については以下の通りである。
(2)価値創成ネットワークの数理モデル構築
ゲーム理論の応用分野であるメカニズムデザインの枠組みを利用して、価値創成モデル(Ueda et al. 2008)におけるクラスI~IIIの定式化を行った。特に、クラスIIでは、環境の不完全性からプレイヤの行動が変動するものとして、選好集合からメッセージ集合への写像に変動を持つものとして記述した。また、クラスIIIでは、目的情報も不完全であることから、選好集合と帰結集合自体が変わるという設定として定式化を行った。基本的な定式化の枠組み構築ができたと考えられる。
(5)実ビジネスの事例調査
まず、自動車産業におけるサプライチェーン構造全体を具体的な調査対象として設定し、部品の供給関係などを実データから調査し、そのネットワーク構造を明らかにした。
(2)については、さらにネットワーク構造への拡張を予定して研究を進めており、また(5)については、各事業主体の詳細な調査を計画していたが、平成27年11月10日に研究代表者の突然の急逝により、本研究課題は事業廃止となっため、研究の継続が困難な状況となった。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2014 -2015, 基盤研究(A), 東京大学
Industry-Academia-Government Collaboration Research Program on the Innovation Process
CHUMA Hiroyuki; NAGAOKA Sadao; YONEKURA Seiichiro; AOSHIMA Yaichi; NOBEOKA Kentaro; AKAIKE Shinichi; ETOH Manabu; OWAN Hideo; IJICHI Tomohiro; ONISHI Koichiro; HONJO Yuji; NAKAMURA Kenta; TSUKADA Naotoshi; MATSUSHIMA Kazunari; NISHIMURA Junich; MITSUAKI Hosono; IGAMI Masatsura
Collaborating with world-wide industrial, governmental and academic organizations, the research conducted the unique questionnaire surveys of R&D projects and consortia in science-based industries together with large number of the related intensive and cross-bordering fieldworks about them, and clarified the essential characteristics and/or weakness of innovation processes of those industries in Japan. It also provided the novel theoretical and empirical frameworks/methodologies for investigating the relevant polices and strategies to enhance the performance of those R&D activities., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2008 -2012, Grant-in-Aid for Scientific Research (S), Hitotsubashi University
Research on Organizational Capabilities and Value Capture for Technology Management : Capabilities of Japanese Manufacturers to Create Value Added
NOBEOKA Kentaro
Japanese manufacturing firms are good at developing new products but are poor at capturing value. In order to capture value, they need inimitable organizational capabilities and true customer value. This study explored these issues both theoretically and empirically. This research has found the importance of "non-functional subjective value "for customer value and "accumulated knowledge technology" for organizational capabilities. Through both theoretical and empirical research, this study has contributed to the advanced theory of management and has provided implications with respect to the ways how Japanese firms can create value added., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2008 -2011, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Hitotsubashi University
Interdisciplinary Studies on Innovation and Network : Theoretical and Empirical Approach, and Policy Recommendation
YONEKURA Seiichiro; NISHIGUCHI Toshihiro; NAGAOKA Sadao; CHUMA Hieouki; NOBEOKA Kentaro; AOSHIMA Yaichi; KARUBE Masaru; JEFFREY Funk; TSUJITA Motoko
本研究は、組織や地域の発展や成長を支えるイノベーションのメカニズムを解明するために、企業などの組織内関係や、産学官などの組織間関係に焦点を当て、人や組織を取り巻くネットワークの関係構造や機能について、定量的および定性的な実証分析を実施した。バイオ産業から、プロ野球団、音楽家まで実にさまざま対象を分析し、イノベーションに必要な知識と、イノベーションを効率的に進めていくための組織や連携のあり方との関係性の把握に努めるとともに、組織や個人が主体的に関係性をマネジメントする重要性を説いた, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2007 -2009, Grant-in-Aid for Scientific Research (A), Hitotsubashi University
The Research on the Future Perspective and International Comparison of Automotive Production System Evolution and Innovation
SHIMOKAWA Koichi; FUJIMURA Hiroyuki; SATO Hiroki; AMIKURA Hisanaga; AOSHIMA Yaichi; HIRAGA Eiichi; ORIHASHI Shinya; MOKUDAI Takehumi; FUJIMOTO Takahiro; NOBEOKA Kentaro; TAKEISHI Akira
工場生産システムのフレキシブル化、製品設計と生産システムの連携、設計アーキテクチュアと組織能力、生産システムの進化に伴う人材開発、生産システムのグロール化にともなう新たなる進化と変容について研究を進めた。
世界同時不況とビッグスリーの危機、そして突発的に起こった日本の自動車産業の危機に焦点を当てつつ、工場生産システムのフレキシブル化、製品設計と生産システムの連携、設計アーキテクチュアと組織能力、生産システムのグロール化にともなう新たなる進化と変容について研究を進めた。, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2005 -2008, Grant-in-Aid for Scientific Research (A), Tokai Gakuen University
Research on Structure and Management of Inter-firm Network for Japanese-Manufacturing Firms to Improve Product Development Competitiveness
NOBEOKA Kentaro
The purpose of this research project has been to find out the optimal strategy of the Japanese manufacturing firms with respect to inter-firm network and product architecture. We conducted both qualitative and quantitative research. We have done qualitative research by interviewing company executives and engineers more than 100 times, and have implemented quantitative research by using questionnaire survey data and by analyzing POS (Point of Sales) data regarding product prices. We have found that if Japanese firms can both maintain differentiation in their products and can also create premium customer values that compensate for the additional costs of the integral design, they should stick to integral product architecture and closed inter-firm network (i.e. vertical integration). However, on the other hand, if Japanese firms cannot maintain their differentiation, or cannot charge premium price for the differentiation, they need to pursue open-network and modular design. In the latter case, Japanese manufacturing firms have to think about dynamic nature of the modular products. Modular products change their design frequently because changes are easier and less costly in modular design than with integral design The Japanese firms are good at implementing coordination that is necessitated by the frequent changes in modular products.
In order to maintain differentiation, firms need to accumulate knowledge through learning by doing for a long time such as fifteen of twenty years. Most knowledge is accumulated internally in each engineer, and this learning process takes long time. On the other hand, firms need to think about both functional and non-functional values to create premium customer values. Providing solutions to customers are typical non-functional values in the case of industrial goods. Non-functional values have to be created in between manufacturing firms and customers, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2004 -2007, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Kobe University
The Research on the Future Perspective and International Comparison of Automotive Production System Evolution and Innovation.
SHIMOKAWA Koichi; FUJIMOTO Takahiro; SATO Hiroyuki; AMIKURA Hisanaga; NOBEOKA Kentarou; TAKEISHI Akira
Global Competition in the world Automobile Industry has been new stage in which it's reorganization contents refer to flexible production system combining with brand strategy and product development competition.
In developing global competition there are common conscious how to do realize production flexibility with enhancing prior brand capability in changing customer demand.
Paralleled with these trend, this year we have studied as follows subjects, Factory Production System Flexibilitation in Japanese and overseas plant. The integration of Product development design with production system. Dynamic supplier system impact toward product development. The formation of organization capability with product architecture strategy. Special technology and multi project strategy. International comparison product modular strategy. And human., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2002 -2004, Grant-in-Aid for Scientific Research (A), Tokai Gakuen University
Strategic Deployment of Information Technology for Product Development Network
NOBEOKA Kentaro
This research project has resulted in three major findings regarding strategic deployment of information technology for product development network.
First, we have found that introduction of information technology alone is not enough for manufacturing firms to improve product development performance. The most critical point is building up "front-loading" organizational capabilities for effective joint problem solving among partner firms in product development network. Appropriate organizational capabilities and system are needed to jointly solve problems through collaborative efforts among partners. However, it is difficult to change existing organizational structure and processes especially when the processes extend beyond single firm. As a result, we have found that quite a few firms cannot enjoy the benefits of three-dimensional CAD that is supposed to enhance front-loading problem solving activities.
Second, we have found that inter-firm learning and inter-firm trust are necessary for firms to effectively collaborate to each other in product development network. Inter-firm learning enhances collaborative capabilities of firms. In addition, in order to improve inter-firm learning capabilities, inter-firm or network trust is needed. Network trust is established when member firms share the same network identity, values and knowledge.
Third, top-management leadership is found to be critical for manufacturing firms to introduce new information technology effectively and rapidly, because the introduction requires radical changes in corporate strategy and organizational structure. However, at the same time, we have found that top management must implement radical changes so that they do not destroy core competences of Japanese firms that feature excellent manufacturing processes and skills.
In the future, we need to conduct research on integration mechanism between Japanese manufacturing capabilities and state-of-the-art information technologies that are mostly developed by the Western firms., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2001 -2003, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Kobe University
International Comparison of Corporate Governance
TANAKA Kazuhiro; KOJIMA Kenji; NAITO Fumio; KAGONO Tadao; KISHIDA Masao; NOBEOKA Kentaro
We investigated several important factors of corporate governance within an international comparison perspective. They include a) auditing, disclosure and corporate low systems and b) ownership and financial structures and board composition (we described the former as "system side" and the latter as "practice side" of corporate governance respectively). In addition, we explored the relationship between corporate governance and performance. Our ultimate goal was to find out what kind of governance structure corporations should have to realize best performance.
The following findings were obtained:
1. There is no unique solution of corporate governance structure which brings best performance to every corporation.
2. The direct implication of the above statement is that "global standard" of corporate governance cannot exist. Corporate and financial systems, culture, and historical path of each country have great influence on the effectiveness of governance of local corporations. It is necessary for government authorities, corporate executives and academics to cooperate to device corporate governance platform in their country on which local corporations establish the best performing governance structure.
3. Governance platform alone is not sufficient for individual firms to attain good performance. The effectiveness of their governance structure is closely related with how and by whom the structure is operated; who holds real power in and around the corporation; what kind of organizational structure it has; and what kind of industry (technology/market) it belongs to.
4. The relationship between corporate governance and performance is not static but dynamic. In other words the optimal governance structure at one time can deteriorate as time passes. One of the reasons for this is environmental changes such as shift in Japanese financial market and corporate financing from indirect finance, causing main bank monitoring to dysfunction., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2000 -2002, Grant-in-Aid for Scientific Research (A), Kobe University
The Research on the Future Perspective and International Comparison of Automotive Production System Evolution and Innovation
SHIMOKAWA Koichi; AMIKURA Hisanaga; FUJIMURA Hiroyuki; FUJIMOTO Takahiro; TAKEISHI Akira; NOBEOKA Kentaro
Now as we focus on the global competition in the worldwide auto industry, we are confronted with a new stage in which we must probe into the contents of the global automotive reorganization that has taken place after the various consolidations and alliances. In this process there is the ongoing development of global platform strategies among the main automobile manufacturers. Together with this trend, it has become an increasingly important issue as to how automakers can enhance their hand value and respond speedily to changing market by flexible production.
On the other hand due to the strategy of parts and components modularization developing to a higher level under the progressing environmental strategies and harsh cost competition, the reorganization of world component industry is also advancing. Under this situation, the evolution and innovation of the production system has become more eminent, therefore, we have been developing these three years of research on the product development system, supplier system, and human resource management, with special reference to automobile product development. We are developing further our research on the concept of integral architecture, its' evolution and divergence, and the integration of a product development system with a production system through the use of digital engineering. We have been also analyzing changes in the Keiretsu supplier system change from its form and structure to its dealings accompanying the globalization of the component industry. In addition we have been doing research on the relationships between production system innovation and human resource development, greater employment liquidity, and the retraining problem., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 1999 -2001, Grant-in-Aid for Scientific Research (A), Tokai Gakuen University
The Influence of New CAD System on Product Development Organization
NOBEOKA Kentaro
Recent 3D-CAD devices that feature 'solid modeling' can define virtually every attribute of a physical product, including its shape, size and mass, in terms of digital parameters, and has the ability to visualize the product. Whereas older 2D-CAD was aimed primarily at increasing the efficiency of individual design projects within existing development processes and organizations, the benefits accruing from the latest 3D-CAD may require a fundamental change in development processes. The objective of this study is to report results of our questionnaire survey that was conducted to identify potential benefits and problems associated with the introduction of this new technology.
This paper first reports overall patterns of 3D-CAD diffusion, based on data obtained from 169 Japanese machinery-related manufacturing firms. Then, we explore organizational factors influencing 3D-CAD introduction, and empirically examine the impact of 3D-CAD on various performance outcomes.
Our results shows that, although nearly 65% of sample companies have already introduced 3D-CAD, companies using 3D-CAD as a main design tool either at the corporate or the division level are even less than 10%. To identity the reason for this slow diffusion, we compare various factors between 'early adopters' and 'others'. We found that early adopters tend to capture 3D-CAD as a technology to improve information exchange between different functional departments and collaborative companies and promote concurrent development processes. They also recognize importance of redefining task partitioning and reallocating human capital. In addition, early adopters have top-down processes with corporate-level dedicated projects in introducing 3D-CAD ; other companies tend to delegate introduction initiatives to design engineering departments.
These findings imply that having an idea of 'global' optimization to improve the entire development process, rather than 'local' optimization within each function, is necessary to facilitate 3D-CAD introduction., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 1998 -1999, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Kobe University
Component Sourcing Network Strategy and Firm Performance in the Japanese Auto Industry
NOBEOKA Kentaro
First, this study analyzed sourcing strategy of six Japanese car assemblers regarding 95 components. We have found that firms using a broad manufacture-supplier network tend to be moreprofitable. In other words, firms with a low sourcing concentration and a high supplier sharing, which are the characteristics of quasi-market strategy, tend to perform better than the other firms.
The results in this study have implied that a few leading Japanese automobile manufacturers may have management capabilities in benefiting from both a relatively broad supplier base and cooperative relationship with individual suppliers.
Second, By analyzing data of 125 suppliers, this study has found that a supplier with a broad customer scope tends to be more profitable in the Japanese automobile industry. We have asserted that this finding implies that leading Japanese suppliers may have organizational capabilities with respect to managing cooperative assembler-supplier relationships with multiple customers, rather than only with a single keiretsu buyer. This study has argued that management at suppliers should simultaneously focus on benefiting both from inter-firm cooperative relationships and from economies of customer scope.
Lastly, this study has conducted network data analysis, which have provided us with some findings that the existing studies at the dyadic or interorganizational set level could not detect. The comparison of the U.S.and Japan in component transaction networks for 15 components has revealed : (1) The number of suppliers is smaller for Japan's sutomakers than for the U.S., (2) The number of customers is larger for Japan's suppliers than for the U.S., (3) Yet, the density of transactions is higher in the U.S.than in Japan, indicating component transactions are more dispersed in Japan, and (4) There are variances in the number of suppliers and customers, and the density of transactions among types of component as well as automakers within the country., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 1996 -1997, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Kobe University
企業間提携による製品・技術開発プロジェクトにおける組織管理についての研究
延岡 健太郎
本研究の自動車産業の企業間提携について分析した。研究結果として以下の3点があげられる。
1。自動車産業における提携を利用した製品開発の推移:過去10年間の主要関連新聞記事1000件以上をデータベース化し、近年の時系列トレンド分析を実施した。結果として、以下のような発見があった。
・提携を利用した製品開発は著しく増加している。特に、資本関係のない提携の比率が増加している
・部品の企業間共通化により規模の経済の達成を目的とした提携が増加している
2。自動車産業における完成車メーカーと部品メーカー(サプライヤー)との提携関係:7社の完成車メーカーと125社の部品メーカーの関係についてデータベース化を作成し、以下のような発見があった。この結果については、国民経済雑誌への投稿準備中である。
・部品メーカーは、広範囲の完成車メーカーとの関係を構築していくことが企業成果に結びつく
・ただし、その場合でも堅密な企業問関係管理を維持することは必要条件である
3。提携関係を効果的に管理するための組織的カ-パビリティ:自動車企業(いすゞ、マツダ、スズキ、三菱など)における、間取り調査により以下のような組織的ケ-パビリティが重要であることが発見できた。
・企業間にまたがる複雑な意思決定プロセスを簡易化できる能力
・窓口組織が企業間組織プロセスをシンクロナイズできる能力, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 1995 -1995, 奨励研究(A), 神戸大学