社会科地理教育における公共的な諸課題を解決するための社会参加学習 ―環境学習に取り組む事例を通して―
本多 千明
『教育文化』, 第30号 101 - 116, 2021, Scientific journal
The Contents of Social Studies for Elementary Education to Develop “Viewpoints and Ways of Thinking”: A Case of Trial Teaching in a University Using the Revoicings
Chiaki, HONDA; Shuichirou, OKUDA
教育学研究論集, 武庫川女子大学大学院文学研究科教育学専攻『教育学研究論集』編集委員会, 15 54 - 61, 20 Mar. 2020, Research institution
マルチメディアを活用した教材開発--身近な地域の環境問題学習を中心にして—A study on the development of teaching material using multimedia: focusing on the environmental problem in the community
本多 千明
サピエンチア : 聖トマス大学論叢 / 聖トマス大学論叢編集委員会 編, 聖トマス大学, (43) 93 - 105, Feb. 2009
1970年代アメリカ合衆国における地理教育内容構成 : 『シルバー社会科』を手がかりとして—A Study of USA Geography lesson in the 1970s : A Case Study of a Textbook Silver Social Studies
本多, 千明
社会系教科教育学研究, 社会系教科教育学会, 17 43 - 51, Oct. 2005, Research institution
The Construction of the Geography Curriculum in the US in 1990 : the Five Themes and Global Issues in Silver Burdett Ginn "World Geography"
Honda C.
Journal of Japanese Educatinal Research Associaon for the Social Studies, Japanese Educational Research Association for the Social Studies, 62 51 - 60, 2005
情報活用能力を育成する地図学習の体系--アメリカの教材「シルバー社会科」を手がかりとして
本多 千明
教育文化 / 「教育文化」編集委員会 編, 同志社大学文学部教育学研究室, (11) 65 - 46, Mar. 2002
公共的な諸課題を解決するための市民性教育に関する基礎的研究
本多 千明
社会科地理教育では、公共の精神に基づいて主体的に社会の形成に参画し、「よりよい社会の形成に参画する資質や能力」をどのように育成するのが良いのだろうか。社会科教育では、「公民としての資質・能力」の基礎を育成することが目指されており、小学校社会科が最終的に目指していることは、「よりよい社会の形成に参画する資質や能力の基礎を培うこと」であり、教育活動を通して学校と地域社会が相互に連携し、持続可能な社会」を構築することである。
現代社会に生きる子どもたちには,国際社会における平和で民主的な国家・社会の形成者として、社会に主体的に参加し課題を解決する力の育成が求められている。知識基盤社会においては、国境を越えて、イノベーションに対応し、またイノベーションを創発できる幅広い知識と柔軟な思考力が求められる。また、言語、文化、民族、宗教、世代、ジェンダー等をまたいで、他者とコミュニケーションし、理解し合える能力も不可欠になる。そうであるがゆえに、すべての子どもに知識基盤社会で生き生きと活躍できるための一定水準の教育を保障することが求められている。
そこで、社会科教育における公共的な諸課題を解決するための社会参加学習について考察するため、兵庫県西宮市における小学生などを対象とした環境学習を事例とした市民性育成に関する取り組みを取り上げ、「よりよい社会の形成に参画する資質や能力」を育成する方策を検討した。現在の日本の学校教育では、教育活動を通して、学校と地域社会が相互に連携し、協力し合いながら「持続可能な社会」の構築や形成が求められている。
今後の課題としては、各地域における取り組みを類型化し、市民性の育成を目指した社会参加学習の在り方や、海外で行われている取組みを検証することが挙げられる。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業 基盤研究(C), 2019/03 -2024/03, 基盤研究(C), 武庫川女子大学
A Basic Study on the Development of Citizenship in which the Regional and Field
HONDA CHIAKI
This study considered the citizenship developed by Social Studies.It is important to develop curricula in accordance with the characteristics of each school and to enhance collaboration with local communities.
It is required to develop concreat culliculams how the cilizenship is enhansed.
Future work examines a development of educational practice in Social Studies in other countries., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B), 2014/04 -2018/03, Grant-in-Aid for Young Scientists (B), Mukogawa Women's University
A Comparative Study aimed to Citizenship Education in the Geographical Teaching
HONDA Chiaki
This research is entitled, "A Comparative Study aimed to Citizenship Education in the Geographical Teaching " It considers the theory and practical approaches taken in Britain and America aimed at cultivating citizenship. By comparing these to practical activities in our country and carrying out empirical research, we have demonstrated a way to nurture citizens who will fulfill their civic duties to create and maintain a better society, and who will continue to improve the skills required to do so throughout their lifetimes., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B), 2010 -2012, Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
A Study on the Development of Teaching Material Using Geographic Information System in Junior High School Social Studies Education
HONDA Chiaki
本研究は、中学校社会科における地理情報システムを活用した教材開発を行った。地理情報システム活用した教授学習は、インターネットなどのマルチメディアを活用するため、従来の教科書と黒板、資料のみを活用した教授学習より、遥かに視覚的で楽しい学習となり、高度情報化社会に対応する能力を育成することが可能となる。本研究は、このような社会的要因を背景に、教育現場で活用できるマルチメディアを活用した教材開発を目指した。, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up), 2007 -2008, Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up), Eichi University