PETER NEFF
ピーター ネフ
グローバル・コミュニケーション学部グローバル・コミュニケーション学科
教授
Last Updated :2025/05/01

研究者情報

研究キーワード

  • Humor in Language Learning and Teaching
  • Intercultural competence
  • Study abroad

研究分野

  • 人文・社会 / 外国語教育 / TESOL/Applied Linguistics

経歴

  • 同志社大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授, 2022年04月 - 現在
  • 同志社大学, グローバルコミュニケーション学部, 准教授, 2012年04月 - 2022年03月
  • 岡山大学, Language Education Center, 准教授, 2009年04月 - 2012年03月
  • 同志社大学, 言文センター, 講師, 2005年04月 - 2009年03月
  • 立教大学, ランゲージセンター, 講師, 2000年04月 - 2005年03月

学歴

  • Temple University Japan, Graduate College of Education, Doctor of Education TESOL/Applied Linguistics, - 2015年05月
  • Columbia University, Teachers College, M.A. TESOL, - 1999年08月

論文

  • Humor strategies in the foreign language class
    Peter Neff; Jean-Marc Dewaele
    Innovation in Language Learning and Teaching, 17(3) 567 - 579, 2023年, 研究論文(学術雑誌)
  • Short-term and long-term study abroad: The impact on language learners’ intercultural communication, L2 confidence, and sense of L2 self
    Peter Neff; Matthew Apple
    Journal of Multilingual and Multicultural Development, 44(7) 572 - 568, 2023年, 研究論文(学術雑誌)
  • Is This Thing On? Teacher Views of Incorporating Humor Into Online Language Classes
    John Rucynski; Peter Neff
    The Language Teacher, 46(6) 9 - 16, 2022年11月01日, 研究論文(学術雑誌)
  • The English classroom as “warai no ba”: Instructor views on humor and language learning in Japan
    Peter Neff; John Rucynski
    International Journal of Educational Research Open, 2-2 100070 - 100070, 2021年09月05日, 研究論文(学術雑誌)
  • From EFL to ESL : Preparing students for study abroad
    Peter Neff; Gavin Brooks; Cameron Romney
    コミュニカーレ, 7 1 - 32, 2018年03月, 研究論文(大学,研究機関等紀要)
  • Japanese perceptions of humor in the English language classroom
    Peter Neff; John Rucynski
    HUMOR, 30(3) 279 - 301, 2017年01月26日, 研究論文(学術雑誌)
  • Peer Review Use in the EFL Writing Classroom (Doctoral Dissertation)
    Peter Neff
    2015年, 学位論文(博士)
  • Tasks for Integrating Language and Culture Teaching
    Peter Neff; John Rucynski
    English Teaching Forum, Vol. 51(No. 2) 12 - 23, 2013年, 研究論文(学術雑誌)
  • A Comparison of Student Attitudes towards Written and Oral Peer Review in the EFL Writing Classroom
    Peter Neff
    比較文化研究, 103 153 - 169, 2012年, 研究論文(学術雑誌)
  • Using Rasch Measurement to Validate the Big Five Factor Marker Questionnaire for a Japanese University Population
    Matthew Apple; Peter Neff
    Journal of Applied Measurement, Vol.13(No. 3) 276 - 296, 2012年, 研究論文(学術雑誌)
  • Using the TOEIC-IP Test for University Placement Purposes: Analyses and Ramifications
    Neff Peter; Leonard Julian
    岡山大学教育研究紀要, 岡山大学国際センター, 5(5) 89 - 99, 2009年12月, 研究論文(大学,研究機関等紀要)
  • The Roles of Anxiety and Motivation in Language Learner Task Performance
    Peter Neff
    言語文化, 同志社大学, Vol. 10(No. 1) 23 - 42, 2007年, 研究論文(大学,研究機関等紀要)
  • Peer Review in ESL/EFL Writing Courses: A Look at Five Studies
    Peter Neff
    言語文化, 同志社大学, Vol. 9(No. 2) 345 - 371, 2006年, 研究論文(大学,研究機関等紀要)
  • Error Pattern Analysis of Two Japanese Speakers of English
    Peter Neff
    立教大学ランゲージセンター紀要, 立教大学ランゲージセンター, 5(5) 43 - 49, 2002年, 研究論文(大学,研究機関等紀要)
  • The Increasing Significance of Business English for Japanese University Students
    Peter Neff
    立教大学教育研究フォーラム, 7 82 - 83, 2002年, 研究論文(研究会,シンポジウム資料等)
  • Pragmatic Transfer Patterns Among Non-Native English Speakers
    Peter Neff
    立教大学ランゲージセンター紀要, 6 57 - 67, 2002年, 研究論文(大学,研究機関等紀要)
  • Japanese L2 Learners’ Emotional Cognition and Prosodic Correlates of English Intonation
    Toshiko Isei; Peter Neff
    日本英語音声学会EPSJ第7回全国大会, 36 - 41, 2002年, 研究論文(国際会議プロシーディングス)

講演・口頭発表等

  • Examining a Positive Psychology model in a Japanese context
    Matthew Apple; Peter Neff
    JALT 2024, 2024年11月, 口頭発表(一般)
  • Humor in online language teaching: Opportunities and challenges
    Peter Neff; John Rucysnki
    ALAA 2024, 2024年11月, 口頭発表(一般)
  • L2 humor competency training for online verbal irony
    John Rucynski; Peter Neff
    ALAA 2024, 2024年11月, 口頭発表(一般)
  • Humor Strategies in the Language Classroom: Learner reactions and preferences
    Peter Neff; Jean-Marc Dewaele
    BAAL Conference 2024, 2024年09月, 口頭発表(一般)
  • Incorporating a humor-based component into task-based language teaching
    John Rucynski; Peter Neff
    JALT PanSIG 2024, 2024年05月, 口頭発表(一般)
  • A Framework for Integrating Humor and Task-based Language Teaching
    Peter Neff; John Rucynski
    28th NELTA International Conference 2024, 2024年02月, 口頭発表(一般)
  • Humor strategies in the language classroom: One size does not fit all
    Neff, Peter
    International Society for Humor Studies Conference 2023, 2023年07月
  • Considering the Cultural Context when Incorporating Humor into EFL Classes
    Neff, Peter., & Rucynski, John
    TESOL 2023 International Convention & English Language Expo, 2023年03月
  • Reading the room’ in Zoom: Challenges and opportunities using humor in synchronous online language education
    Neff, Peter; Rucynski, John
    American Association of Applied Linguistics 2023 Conference, 2023年03月
  • Humor as a Double-edged Sword in English Language Teaching: Insights from Learners
    Rucynski, John; Neff, Peter
    Australasian Humour Studies Network Conference 2023, 2023年02月
  • Japanese University Students’ Views of Humor in English Language Classes
    Rucynski, John; Neff, Peter
    Japan Association of Language Teachers (JALT) 2022 Annual Conference, 2022年11月
  • A Framework for Incorporating a Humor-Based Component into Task- Based Language Teaching
    Neff, Peter; Rucynski, John
    9th International Conference on Task-based Language Teaching (TBLT), 2022年08月, 口頭発表(一般)
  • Exploring the Benefits and Challenges of Using Humor in Online Teaching
    Rucynski, John; Neff, Peter
    JALT PanSIG 2022, 2022年07月, 口頭発表(一般)
  • Classroom humor: the view from language instructors
    Rucynski, John; Neff, Peter
    British Association for Applied Linguistics 2021 Conference, 2021年09月10日
  • The varying effects of long- and short-term study abroad on L2 learners
    Neff, Peter
    British Association for Applied Linguistics 2021 Conference, 2021年09月10日, 口頭発表(一般)
  • Using Humor in Online Teaching: Struggles and Success Stories
    Rucynski, John; Neff, Peter
    Teacher Journeys 2021, 2021年09月04日, 口頭発表(一般)
  • Short- and long-term study abroad: The impact on language learners’ intercultural communication, speaking confidence, and sense of L2 self
    Neff, Peter
    Birkbeck Applied Linguistics Webinar Series, 2020年05月15日, 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
  • "Humor in the language classroom: Insights from learners and educators"
    ALANZ/ALAA Applied Linguistics Conference, Perth, Australia, 2019年11月
  • "EFL Learners in ESL Contexts: Short- and Long-term Changes in International Communicative Competence"
    PRELA 2019 conference, Lyon, France, 2019年07月
  • "Cultural considerations of implementing humor into the language-learning curriculum"
    International Congress of Linguists (ICL 20) conference, Cape Town, South Africa, 2018年08月
  • "The Long and Short of It: Does Study Abroad Alter EFL Learners' Self Perceptions?"
    PLL3 conference, Tokyo, Japan, 2018年06月
  • "Does Study Abroad Alter EFL Learners' Self Perceptions?"
    Language in Focus conference, Thessaloniki, Greece, 2018年04月
  • "How language teachers respond to changes in curriculum and assessment guidelines"
    ATEE 2017 conference, Dubrovnik, Croatia, 2017年10月
  • "Humor in the classroom: Insights from Language Learners"
    Asia-Pacific LSP conference, Wellington, New Zealand, 2017年05月
  • "From EFL to ESL: Helping learners bridge the communicative gap"
    TESOL 2017 conference, Seattle, Washington, 2017年03月
  • "To joke or not to joke: Student reactions to humor in English language classes"
    International Society for Humor Studies 28th ISHS Conference, Dublin, Ireland, 2016年
  • "The L2 Self Overseas:The influence of short-term and long-term study abroad on confidence and self-concept"
    Focus on the Learner conference, Konin, Poland, 2016年
  • "The effect of curricular changes on GPA scores"
    JALT2016 conference, Nagoya, Japan, 2016年
  • "Factors influencing EFL learners reaction to language tasks"
    2015 Task-Based Language Teaching conference, Leuven, Belgium, 2015年
  • "Using controversial humor as a springboard for exploring cultural boundaries in language classes"
    Language Education and Diversity Conference 2015, Auckland New Zealand, 2015年
  • "What do Japanese students really think of humor in English language classes?"
    International Society for Humor Studies 26th ISHS Conference, Utrecht, Holland, 2014年
  • "Humor in the Japanese language learning classroom"
    JALT Hokkaido regional conference, Sapporo, 2014年
  • “Integrating Language and Culture Teaching in EFL Classes"
    The Second International Symposium on Language and Communication, Izmir, Turkey, 2013年
  • “Student Reactions to the Integration of Language and Culture"
    The 7th Intercultural Rhetoric and Discourse Conference Indianapolis, USA, 2012年
  • “Integrating Culture into an Interview Task”
    JALT 2012 International Conference, Hamamatsu, Japan, 2012年
  • “Task-based assessment in EFL speaking courses: Comparing two activities"
    Nepal English Language Teaching Association (NELTA) 2011 Conference, Kathmandu, Nepal, 2011年
  • “Tasks for Increasing Global Literacy"
    Task-Based Language Teaching (TBLT) 2011 Conference, Auckland, New Zealand, 2011年
  • “Student responses to peer review in mixed level writing courses"
    2010 Temple University Japan Colloquium, Osaka, Japan, 2010年
  • “Using Rasch measurement to validate the Big Five Factor Marker personality questionnaire for a Japanese population"
    Rasch 2010 Conference, Copenhagen, Denmark, 2010年
  • “How do Anxiety and Motivation Impact Oral Assessment Task Performance?”
    2009 TESOL International Conference, Denver, USA, 2009年
  • “Using Peer Review with EFL Learners: Their Performance and Preferences"
    2009 Applied Linguistics Associations of New Zealand and Australia Conference, Auckland, New Zealand, 2009年
  • “Combining Moodle and Online Video to Spur Language Learning and Critical Thinking"
    Computer Assisted Language Instruction Consortium (CALICO) 25th Annual Conference, San Francisco, USA, 2008年
  • “Validating a Five Factor Model personality instrument for a Japanese population"
    Pacific Rim Objective Measurement Symposium, Tokyo, Japan, 2008年
  • “Research Design: The Backbone of Academic Inquiry”
    JALT 2008 International Conference, Tokyo, Japan, 2008年
  • “EFL Student Reactions to Two Peer Review Processes"
    2007 Symposium on Second Language Writing, Nagoya, Japan, 2007年
  • “Effects of Computer Usage on Second Language Composition"
    2007 Symposium on Second Language Writing, Nagoya, Japan, 2007年
  • “Basic SLA Statistics for the University Educator"
    Japan Association of Language Teachers (JALT) 2007 International Conference, Tokyo, Japan, 2007年
  • “Japanese L2 Learner’s Emotional Cognition and Prosodic Correlates of English Intonation"
    7th Annual Conference of English Phonetics Society of Japan, Tokyo, Japan, 2002年
  • “The Increasing Significance of Business English Education for Japanese University Students"
    11th Annual Rikkyo TEFL Seminar, Rikkyo University, Tokyo, Japan, 2001年

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • Acquisition and decay: The long-term impact of study abroad on receptive vocabulary knowledge and lexical diversity
    Peter Neff; Gavin Brooks; Jonathan Clenton
    日本学術振興会, 科学研究費助成事業 基盤研究(C), 2020年04月 -2024年03月, 研究代表者, 基盤研究(C), 同志社大学
  • The impact of study abroad programs on international communicative competence
    Matthew APPLE; アリポンガ ジョナサン; NEFF Peter; Hood Michael
    本研究の目的は、異なる期間、海外で過ごした二つのグループの日本人英語学習者(1ヶ月のグループが79名、1年のグループが70名)を対象に、非言語の変数において異文化体験が与えた影響を検証することであった。留学前と留学後のデータを両グループから回収し分析した。その結果、両グループともL2スピーキングに対する自信が向上し、義務L2自己が弱まった一方で理想L2自己が強化した。これらの改善点については、長期滞在したグループのほうにより顕著に見られるものであった。さらに、1年間滞在したグループのほうが、自民族中心主義的な考えを強め、短期滞在した学生はこの点では弱まる傾向を示した。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業 基盤研究(C), 2015年04月 -2020年03月, 基盤研究(C), 立命館大学