ROBERT WILLIAM ASPINALL
ロバート ウィリアム アスピノール
国際教養教育院
教授
Last Updated :2025/05/01

研究者情報

研究分野

  • 人文・社会 / 外国語教育

経歴

  • -:滋賀大学教授経済学部, 2003年10月 - 2016年03月
  • -:Professor, Faculty of Economics, Shiga University, 2003年10月 - 2016年03月
  • :滋賀大学助教授経済学部, 2001年 - 2003年
  • :Assistant Professor, Faculty of Economics, Shiga University, 2001年 - 2003年
  • -:名古屋大学言語文化部外国人教師, 1998年 - 2001年
  • -:Visiting Lecturer, Faculty of Language and Culture, Nagoya University, 1998年 - 2001年
  • 滋賀大学 経済学部 社会システム学科 経済学部 社会システム学科国際文化システム, 教授, -

学歴

  • オックスフォード大学, Social Science Faculty, Sub-faculty of Politics, D.Phil., 1994年10月 - 1997年09月
  • Essex University, Centre for the Study of Contemporary Japan, MA (with distinction) in the study of contemporary Japan, 1992年10月 - 1993年09月
  • University of Manchester, School of Government, MA in Political Theory, 1983年10月 - 1984年09月
  • Reading University, History and Politics, BA in History and Politics, 1980年09月 - 1983年07月

学位

  • 修士, マンチェスター大学
  • 博士(政治学), オックスフォード大学

所属学協会

  • British Association for Japanese Studies
  • 全国語学教育学会
  • 日本教育学会

委員歴

  • 日本支部長, 2019年09月 - 2022年09月, 英国日本研究協会, 学協会
  • 理事, 2000年01月 - 2014年12月, 日本国際教育学会, 学協会, 日本国際教育学会

受賞

  • Ivan Morris Memorial Prize
    1994年11月
  • Doctoral Scholarship
    1994年08月, Economic and Social Research Council, UK

MISC

  • "Explaining Policy Failure in the Case of Foreign Language Education in Japan"
    アスピノール ロバート W.
    The Hikone Ronso, The Economic Society of Shiga University, 滋賀大学, 344/345 165 - 183, 2003年

書籍等出版物

  • Middle-Class Boys’ Schools in England and Japan
    Routledge, 2024年09月02日, 単著
  • "The Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT)" in Handbook of Japanese Public Administration and Bureaucracy
    Aspinall, Robert W. and McLaughlin, John in a book edited by Nakabayashi Mieko and Tanaka Hideaki (eds.)
    MHM, 2024年02月, 分担執筆
  • “Controversies Surrounding Revisions of the Course of Study for English Language 1989-2020” in Japan's school curriculum for the 2020s : politics, policy, and pedagogy
    Aspinall, Robert W. in a book edited by Okada, Akito (岡田, 昭人) and Bamkin, Sam
    Springer, 2022年
  • “A Comparison of Foreign-Language Education Policy in Japan and England” in Cross-cultural studies : Newest Developments in Japan and the UK
    Aspinall, Robert W. in a book edited by Hada, Yumiko (秦, 由美子)
    World Scientific, 2022年
  • “A Comparison of Opposition Parties in Japan and the UK” in Cross-cultural studies : Newest Developments in Japan and the UK
    Robert W. Aspinall in a book edited by Hada, Yumiko (秦, 由美子)
    World Scientific, 2022年, 単著
  • “Violence in Schools: tensions between ‘the individual’ and ‘the group’ in the Japanese education system” in Critical issues in contemporary Japan
    Kingston, Jeff; (ed.)
    Routledge, 2019年
  • “Teachers’ Unions in Japan: The Frustration of Permanent Opposition” in The comparative politics of education : teachers unions and education systems around the world
    Moe, Terry M.; Wiborg, Susanne; (eds.)
    Cambridge University Press, 2017年
  • International education policy in Japan in an age of globalisation and risk
    Aspinall, Robert W.
    Global Oriental, 2013年
  • "The Rise and Fall of Nikkyoso: Classroom Idealism, Union Power and the Three Phases of Japanese Politics since 1955" in 'The Left in the Shaping of Japanese Democracy'
    Routledge Curzon, 2006年
  • "University Entrance in Japan" in 'The 'Big Bang' in Japanese Higher Education: The 2004 Reforms and the Dynamics of Change'
    Trans Pacific Press, Melbourne, 2005年
  • "Japanese Nationalism and the Reform of English Language Teaching" in 'Can the Japanese Change Their Education System?'
    Symposium Books, Oxford, 2003年
  • Teachers' Unions and the Politics of Education in Japan
    State University of New York Press, 2001年

講演・口頭発表等

  • Boys’ Schools in Japan: Meritocracy Without Mobility
    Symposium: Policy and Practice in Japan’s Education, Kyoto University, 2025年01月11日
  • “Never Send Our Children to the Battlefield Again!” Pacifism, Left-wing Politics and Japan’s Teacher Unions During the Cold War
    Re-examining Japan’s Cold War, University of East Anglia, 2024年08月13日, 口頭発表(一般)
  • Progressive Education Reforms that Increase Inequality
    European Association for Japanese Studies Conference, Ghent, Belgium, 2023年08月19日
  • The Bourgeois Boys: Middle class boys’ schools in Japan in the Twentieth Century
    Robert W. Aspinall
    British Association for Japanese Studies Annual Conference, Manchester University, 2022年09月09日, 口頭発表(一般)
  • 日本と外国の教職員組合の比較研究
    ロバート アスピノール
    European Association for Japanese Studies 16th International Conference, Ghent, 2021年08月26日, 口頭発表(一般)
  • Establishing EMI Programs in Japanese Universities
    Japan Association for Language Teaching Annual Conference (online), 2020年11月22日
  • Bourgeois Boys: Middle Class Boys’ Schools in England and Japan
    Anthropology of Japan in Japan Conference, Meiji Gakuin University, Yokohama, 2019年12月01日
  • Teachers’ Unions as Interest Groups: How teachers’ unions in Japan compare to those in other nations
    Colloquium on Japanese Politics at St Antony’s College, Oxford, 2019年03月08日
  • Being a Migrant Academic in Japan
    Centre for Higher Education and Equity Research, University of Sussex, UK, 2019年03月05日
  • Risk and Reform in the Japanese Education System
    XVIII International Sociology Association World Congress of Sociology, Pacifico Yokohama, 2014年07月15日
  • International education reform in Japan and the challenges presented to policy implementation by institutional and cultural factors
    Joint East Asian Studies Conference, Nottingham University, UK, 2013年09月06日
  • The Risky Business of ‘Study Abroad’: Individualization, Globalization and Crossing the Japanese Border in Both Directions
    Asian Studies Conference Japan, Oberlin University, Tokyo, 2013年06月29日
  • Is ‘dynamism without risk’ possible in the university sector? A critique of the 2009 OECD report on higher education in Japan.
    British Association for Japanese Studies Annual Conference SOAS, London, 2010年09月09日, 口頭発表(一般)
  • The New ‘Three Rs” of Education in Japan: Rights Risk and Responsibility
    Joint East Asian Studies Conference, Sheffield University, UK, 2009年
  • Japanese Government Policies on Internationalization: Using the façade of internationalization to defend the nation against the threat of globalization
    British Association of International and Comparative Education Annual Conference, Glasgow University, 2008年
  • Risk Research: Can it be applied to government policy in post-industrial Japan?
    Japan Politics Colloquium, University of Oxford, 2007年
  • How Cultures of Teaching and Learning Inhibit Improvements to the English Language curricula in Japanese Universities
    16th Japan Anthropology Workshop Hong Kong Conference, University of Hong Kong, 2005年
  • Explaining Policy Failure in the case of foreign language education in Japan
    Association for Asian Studies Annual Conference, San Diego, USA, 2004年
  • ”ぐローカリゼーション”時代の教育改革と外国語としての英語教育の課題
    日本教育学会第63回大会、北海学園大学, 2004年
  • Children’s rights in Japan, the UK and the USA: A Political Perspective on the Relationship between the individual and the state
    12th World Congress on Comparative Education, Havana, Cuba, 2004年
  • Explaining Policy Failure in the case of foreign language education in Japan
    Association for Asian Studies Annual Conference, San Diego, USA, 2004年
  • The Rise and Fall of Nikkyôso: Classroom Idealism, Union Power and the Three Phases of Japanese Politics since 1955
    Japanese politics workshop Leiden University, Netherlands, 2003年
  • The Rise and Fall of Nikkyôso: Classroom Idealism, Union Power and the Three Phases of Japanese Politics since 1955
    Japanese politics workshop Leiden University, Netherlands, 2003年
  • Japanese Nationalism and the Reform of English Language Teaching
    Joint Seminar Series between the Nissan Institute of Japanese Studies and the Department of Educational Studies, Oxford University, 2002年
  • The Flag and Anthem at Tokorozawa High School
    Association for Asian Studies Annual Conference, Chicago, USA, 2001年
  • The Controversy over the National Flag and Anthem at Tokorozawa High School
    11th World Congress of Comparative Education, Korea National University of Education, Cheongju, Korea, 2001年
  • The Flag and Anthem at Tokorozawa High School
    Association for Asian Studies Annual Conference, Chicago, USA, 2001年
  • Policies for Internationalization in the Contemporary Japanese Education System
    International Congress of Asian and North African Studies, Palais des Congrès, Montreal, Canada, 2000年
  • What is New about New Labour’s Education Policy?
    Annual Conference of the Japan International Education Society, Waseda University, Tokyo, 2000年
  • Policies for Internationalization in the Contemporary Japanese Education System
    International Congress of Asian and North African Studies, Palais des Congrès, Montreal, Canada, 2000年
  • Policies for ‘Internationalization’ in the Japanese Education System (presentation given in Japanese)
    Annual Conference of the Japan International Education Society, Doshisha University, Kyoto, 1999年
  • What is New about New Labour?
    Hokkaido University Symposium on European Politics, 1999年
  • Policies for ‘Internationalization’ in the Japanese Education System (presentation given in Japanese)
    Annual Conference of the Japan International Education Society, Doshisha University, Kyoto, 1999年

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 女性リーダー育成の社会構成要素の探究―シティズンシップ教育と平和教育を基盤に
    秦 由美子
    日本学術振興会, 科学研究費助成事業 基盤研究(B), 2023年04月 -2028年03月, 基盤研究(B), 同志社女子大学
  • 学校における成果主義の受容と変容-新しい学校経営管理様式に関する日英共同研究
    勝野 正章; ROBERT Aspinall; 中田 康彦; 金子 真理子; 藤田 英樹
    日本の学校に成果主義がどのように入り込みつつあるのかを、新しい職の設置、保護者・地域住民による学校運営参加、学校選択の自由化などの新しい学校経営管理様式との関係において捉え、校長・教員の意識に即して明らかにした。本研究の成果は国内・国際学会、学術誌にて報告された。また、調査結果の一部は毎日新聞(東京朝刊2009年4月15日付)で紹介されるなど、本研究には学術上の意義だけでなく、社会的インパクトもあった。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2007年 -2009年, 基盤研究(B), 東京大学
  • 研究・教育評価-イギリスと日本の比較
    秦 由美子; EARL Kinmonth; JEREMY Eades; ASPINALL Robert; 寄本 明
    1.本研究チームにより、毎年、公開講演会、国際シンポジウム、及び国際セミナーを開催し、国内外の研究者を招き、「イギリスの大学評価」に関する討論を実施した。 2.平成17年1月24、25日には、連合王国よりロナルド・バーネット教授(ロンドン大学教育研究所)、マイケル・ビチャード卿(前教育雇用省事務次官・現ロンドン芸術大学長)、木谷雅人(文部科学省・大臣官房審議官)、矢野真和(東京大学教授)と研究分担者のアール・キンモンスを招聘し、大阪大学中ノ島センターにおいて国際シンポジウム「大学と社会」及び特別講演会「大学評価-研究と教育」を開催した。 このシンポジウムは、読売新聞(平成17年2月12日朝刊)において、両面2面記事で取り上げられる。 3.本研究期間中には、研究分担者のジェリー・イーズがCOE選考委員を務める。 4.研究代表者の秦由美子及び、研究分担者のアール・キンモンス、ジェリー・イーズ及びロバート・アスピノールは、ハワイ大学、オックスフォード大学、ケント大学、大阪大学、横浜国立大学、京都大学等において、日本の大学教育に関する発表を毎年実施した。 5.研究分担者のジェリー・イーズは、立命館アジア太平洋大学において国際学会を開催。 6.本研究の研究成果は、中間報告書『大学評価-データ・ボックス』及び研究成果報告書としてまとめられた(添付著物を参照のこと)。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2001年 -2004年, 基盤研究(B)