JENNIFER MCGUIRE
ジェニファー マグワイア
国際教育インスティテュート
准教授
Last Updated :2025/07/03

研究者情報

    プロフィール

    Jennifer M. McGuire completed her doctorate in Social Anthropology at the University of Oxford. Her research and teaching interests include deaf education, sign language acquisition, disability media studies, and the academic and social inclusion of children/youth with disabilities. Currently, she is working on a project that examines Sign language interpreter training in Japan.

    研究キーワード

    • 言語人類学
    • 質的研究・エスノグラフィー
    • 特別支援教育
    • 手話言語学
    • ろう教育
    • 教育人類学
    • ろう者学

    研究分野

    • その他 / その他 / Deaf anthropology
    • 人文・社会 / 文化人類学、民俗学
    • 人文・社会 / 言語学
    • ライフサイエンス / 応用人類学
    • 人文・社会 / 特別支援教育

    経歴

    • Harvard University, Reischauer Institute of Japanese Studies, Visiting Scholar, 2024年04月 - 2025年03月

    学歴

    • オックスフォード大学, School of Anthropology & Museum Ethnography, 人類学, - 2018年03月
    • オックスフォード大学, School of Anthropology & Museum Ethnography, 社会人類学, - 2011年10月

    学位

    • 2018年
    • 2011年

    所属学協会

    • American Anthropological Association (AA)
    • 障害学会
    • European Association of Japanese Studies (EAJS)
    • 日本人類学ワークショップ
    • Oxford University Anthropological Society (OUAS)
    • Anthropology of Japan in Japan (AJJ)
    • Society for Disablity Studies (SDS)

    委員歴

    • 編集委員, 2019年06月 - 現在, 日本人類学ワークショップ(JAWS), 学協会
    • 準備実行委員, 2019年12月 - 2022年09月, Theoretical Issues in Sign Language Research (TISLR) 14, その他

    受賞

    • Teaching Excellence Award
      2021年09月, 同志社大学 国際教育インスティテュート
    • British Association of Japanese Studies Postgraduate Studentship
      2011年, MCGUIRE Jennifer M
    • Wellcome Trust Doctoral Fellowship
      2011年, MCGUIRE Jennifer M

    論文

    • Applying Intersectionality to Teaching Social Inequalities in Japan
      Jennifer M. McGuire
      Teaching Japan, 2024年09月01日
    • Deaf in hearing spaces: Performative linguistic spaces shaped by audism, phonocentrism, and linguistic ideologies
      Jennifer M. McGuire
      Performative Linguistic Space, 2023年09月04日
    • Introduction: Performative linguistic spaces that make utterances and signs (not) happen
      Neriko Musha Doerr; Jennifer M. McGuire
      Performative Linguistic Space, 2023年09月04日
    • Performative Linguistic Space
      Jennifer M. McGuire
      2023年09月04日
    • Sign Bilingual Co-Enrollment Programs as Pathways to Ibasho
      Jennifer M. McGuire
      Educational Studies in Japanese, 15, 2021年04月, 研究論文(学術雑誌)
    • Co-constructing Belonging: ‘Voluntary Separation’ in Deaf and Immigrant Education in Japan
      Jennifer M. McGuire; Tomoko Tokunaga
      Japanese Studies, 40(3) 291 - 311, 2020年12月29日, 研究論文(学術雑誌)
    • Who am I with others?: Selfhood and shuwa among mainstream educated deaf and hard-of-hearing Japanese youth
      Jennifer M. McGuire
      Contemporary Japan, 32(2) 197 - 217, 2020年07月02日, 研究論文(学術雑誌)
    • Conducting “Deaf-friendly” Research with Children
      Jennifer M. McGuire
      NEOS, 12(1), 2020年04月, 研究論文(学術雑誌)

    書籍等出版物

    • Applying Intersectionality to Teaching Social Inequalities in Japan
      McGuire, Jennifer M
      Amsterdam University Press, 2023年, 単著, Chapter in Edited Volume
    • Deaf in Hearing Spaces: Performative linguistic hearing spaces shaped by audism, phonocentrism, and linguistic ideologies
      McGuire, Jennifer M
      De Gruyter Mouton, 2023年, 単著, Chapter in Edited Volume
    • Performative Linguistic Space: Ethnographies of Spatial Politics and Dynamic Linguistic Practices
      De Gruyter Mouton, 2023年, 共編者(共編著者)

    講演・口頭発表等

    • Modulated Listening: Voice and Perception in Sign Language Interpretation
      How Sounds Shape Thought: Five Experiments in Scholarly Communication, Harvard University, 2025年03月28日
    • Social Welfare Providers or Language Professionals: The Role of Sign Language Interpreters in Japan
      Japan Studies Association of Canada (JSAC), 2024年10月26日
    • Interpreting Japan: Bridging JSL and Japanese in Deaf Communities
      ASL and Deaf Culture Series, University of Virginia, 2024年10月09日
    • “My Mind Went Blank”: Japanese Sign Language Interpreter Training and Practitioner Challenges
      Pre-Modern, Modern, Contemporary; The Bucharest University of Economic Studies Centre for Japanese Studies, 2024年09月03日
    • Training professionals in a "helping" profession: Sign language interpreter education in Japan
      ヨーロッパ日本研究協会(EAJS), 2023年08月19日
    • "Equal Study" and Sign Bilingualism in Japan
      ミュンヘン大学 (LMU), 2021年12月16日, 口頭発表(招待・特別)
    • “Why is it only me?”: The Integration and Inclusion of Deaf Japanese
      北海道大学 現代日本学プログラム課程, 2021年12月10日, 口頭発表(招待・特別)
    • Language, Embodiment and the Emergence of Ethical Perspectives among Deaf Japanese
      American Association of Anthropology (AAA) Annual Meeting, 2021年11月18日
    • 教育現場における手話と人権の関係性を考える
      MCGUIRE Jennifer M
      Osaka University, Sign Language Linguistics Research Section (SiLLR), 2019年12月05日
    • Difference and Intimacy at Home: ‘Dis/ability’ in Contemporary Japanese Families
      MCGUIRE Jennifer M
      European Association of Japanese Studies (EAJS) Conference in Japan, 2019年09月14日, 口頭発表(一般)
    • Negotiating Difference: Educational Experiences of Deaf and Hard-of-hearing Students in Mainstream Japanese Schools
      McGuire Jennifer M
      German Institute for Japanese Studies (DIJ), 2019年07月10日, 口頭発表(招待・特別)
    • 'I'm a Grey Zone Human': Deaf and Hard-of-Hearing Japanese Youth and the Search for Belonging
      MCGUIRE Jennifer M
      Association for Asian Studies (AAS) Annual Meeting, 2019年03月23日
    • 'Self-searching' among Deaf and Hard-of-hearing Japanese Youth
      MCGUIRE Jennifer M
      Anthropology of Japan in Japan (AJJ) Fall Meeting, 2017年12月09日
    • Beyond Integration or Inclusion: Reimagining the Role of Support Classes for Minority Students in Japanese Schools”
      MCGUIRE Jennifer M
      Association for Asian Studies (AAS) Annual Meeting, 2017年03月17日
    • Integrated Education and Integrating Worlds: Deaf and hard-of-hearing Japanese youth and the creation of Ibasho
      MCGUIRE Jennifer M
      European Association of Japanese Studies (EAJS) Japan Conference, 2016年09月24日
    • Accessible Information in Higher Education: A Paradigm for Empowerment for Deaf and Hard-of-Hearing Students in Japan
      MCGUIRE Jennifer M
      Asian Studies Conference Japan (ASCJ), 2016年07月03日
    • From Integration to Inclusion: Educating Students with Disabilities in Mainstream Schools
      MCGUIRE Jennifer M
      Keio University, Minorities in Japanese Education Course (Guest Speaker), 2016年05月31日
    • Japanese deaf and hard-of-hearing youth and Integration
      MCGUIRE Jennifer M
      National University Corporation of Tsukuba University of Technology (Guest Speaker), 2015年02月16日
    • インテグレーションと手話との出会い
      MCGUIRE Jennifer M
      34th Annual Meeting of Deaf and Hard of Hearing University Students (Guest Speaker), 2014年08月22日
    • The Development of ‘Deaf identity’ within Educational Settings in Japan
      MCGUIRE Jennifer M
      International Association of Japanese Studies (IAJS) Annual Convention, 2013年12月07日
    • Signing with the World: Deaf Japanese and transnational community making
      MCGUIRE Jennifer M
      Anthropology of Japan in Japan (AJJ) Fall Meeting, 2013年11月09日
    • ‘Disabling’ Deaf Japanese: Barriers to educational achievement and full personhood
      MCGUIRE Jennifer M
      8th European Association of Japanese Studies PhD Workshop, 2012年05月31日
    • Deaf Education in Japan: The Meiji Period, 1868-1912 and today
      MCGUIRE Jennifer M
      Interdisciplinary History of Japan Seminar, 2012年02月21日

    共同研究・競争的資金等の研究課題

    • Toward an Understanding of Sign Language Interpreter Education in Japan
      MCGUIRE, Jennifer M
      日本学術振興会, 科学研究費助成事業 若手研究, 2020年04月 -2024年03月, 研究代表者, 若手研究, 同志社大学
    • Toward a New View of Human Language Based on Comparison of Signed and Spoken Languages
      PI: Ritsuko Kikusawa
      国立民族学博物館, 手話言語と音声言語の比較に基づく新しい言語観の創生, 2013年04月 -2016年03月, 競争的資金
    • Including 'Difference': Deaf and hard-of-hearing students in the mainstream Japanese education system
      MCGUIRE Jennifer M
      日本学術振興会, Short-term Fellowship, 2015年01月 -2016年01月, 競争的資金
    • Sign language acquisition and peer socialization among mainstreamed deaf and hard-of-hearing youth in Japan
      MCGUIRE Jennifer M
      国立民族学博物館, 外来研究員, 2012年12月 -2014年12月, 競争的資金

    担当経験のある科目(授業)

    • Japanese Society and Culture, Social Inequalities in Japan, Introduction to Anthropology (What Makes Humans Human?); Introduction to Qualitative Research Methods; Introductory Seminar; Intermediate Seminar; Advanced Seminar, Honors Thesis
      国際教育インスティテュート同志社大学
    • 社会学特殊講義Ⅲ (博前)
      社会学研究科 同志社大学
    • Contemporary Japanese Culture and Society
      社会学部社会学科 同志社大学
    • (First Year Seminar) ファーストイヤーセミナー、社会学特講III、社会学演習I、社会学演習II、社会学演習III、卒業論文
      社会学部社会学科同志社大学