鈴木 美紀子
スズキ ミキコ
グローバル・コミュニケーション学部グローバル・コミュニケーション学科
助教
Last Updated :2020/07/03

研究者情報

研究キーワード

  • 英語教授法
  • 第二言語習得法

研究分野

  • 人文・社会/外国語教育

経歴

  • コロンビア大学言語資料室日本語講師, 2002年 - 2005年
  • JETプログラム同窓会ニューヨーク支部日本語クラス日本語講師, 2001年 - 2002年
  • コロンビア大学教育大学院ESLプログラム英語講師, 2000年 - 2001年
  • ジョージア大学ESLプログラム英語講師助手, 1999年 - 2000年
  • カイズ外語学院英語講師, 1996年 - 1999年
  • カリフォルニア州育英学院アーケディア校英語講師, 1994年 - 1995年
  • カリフォルニア州立大学ノースリッジ校日本語プログラム助手, 1994年 - 1995年

学歴

  • コロンビア大学教育大学院, 人文学部, 2007年
  • カリフォルニア州立大学ノースリッジ校, -, 1995年
  • 関西外国語大学, 外国語学部, 1993年
  • 関西外国語大学, 1993年

学位

  • Ed.D.(AppliedLinguistics), コロンビア大学
  • MA(Linguistics), カリフォルニア州立大学

所属学協会

  • AAAL
  • TESOL
  • 日本第二言語習得学会
  • 言語科学会

MISC

  • Japanese Speakers' Perception and Production of English /n/: Negative Transfer From Japanese /n/
    鈴木 美紀子
    10137 - 152, 2011年
  • A Study of Responses to Nonverbal Expression of Needs
    鈴木 美紀子
    6277 - 292, 2007年
  • The comparative fallacy in studies on corrective feedback
    鈴木 美紀子
    4(1), 2004年
  • Corrective feedback and learner uptake in adult ESL classrooms
    鈴木 美紀子
    4(2), 2004年
  • Learner Uptake and Second Language Learning
    鈴木 美紀子

書籍等出版物

  • Learner uptake and second language learning
    鈴木 美紀子
    2008年, 単著, 学術書

講演・口頭発表等

  • Perception of negative transfer of allophonic differences: Japanese /n/ to English /n/
    鈴木 美紀子
    JSLS, 2008年, Shizuoka, Japan
  • Uptake, the level of noticing, and L2 learning by adult Japanese learners of English
    鈴木 美紀子
    AILA, 2008年, Essen, Germany
  • Learner uptake and second language learning
    鈴木 美紀子
    AAAL, 2007年, Costa Mesa, California
  • Differential effects of uptake on learning of English past tense by Japanese EFL learners
    鈴木 美紀子
    SLRF, 2007年, Urbana-Champaign, Illinois
  • Corrective feedback and learner uptake in adult ESL classroom interaction
    鈴木 美紀子
    AILA, 2005年, Madison, Wisconsin
  • Corrective feedback and learner uptake in adult ESL classrooms
    鈴木 美紀子
    SLRF, 2005年, New York, New York
  • Facilitating grammatical development through pedagogic tasks
    鈴木 美紀子
    TESOL, 2004年, Long Beach, California
  • A study of responses to nonverbal expression of needs
    鈴木 美紀子
    JSLS, 2004年, Nagoya, Japan
  • Effects of Japanese accented English
    鈴木 美紀子
    TESOL, 2003年, Baltimore, Maryland
  • Corrective feedback and learner uptake in adult ESL classrooms
    鈴木 美紀子
    NYS TESOL, 2003年, Rye Brooks, New York
  • Negotiation of form in NNS-NNS interaction
    鈴木 美紀子
    NYS TESOL, 2002年, Saratoga Springs, New York

競争的資金等の研究課題

  • 英語教育における学習者アップテークの有効性の研究-「気づき」を指標にして
    若手研究(B), 2009年 -2011年
  • 学習者アップテークと第二言語学習