OKUBO Masashi
Faculty of Science and Engineering Department of Information Systems Design
Professor
Last Updated :2025/04/27

Researcher Profile and Settings

Research Interests

  • Human Robot Interaction
  • Human Interaction
  • コラボレーション
  • Human communication
  • ヒューマンインタフェース
  • Collaboration
  • Communication
  • Human Interface

Research Areas

  • Informatics / Learning support systems
  • Humanities & social sciences / Design
  • Informatics / Human interfaces and interactions
  • Informatics / Robotics and intelligent systems

Research Experience

  • Okayama University of Science, 2002 - 2004
  • 中国職業能力開発大学校 非常勤講師, 2000 - 2004
  • 岡山県立大学大学院情報工学研究科博士課程 助教授, 1999 - 2004
  • 岡山県立大学大学院情報工学研究科修士課程 助教授, 1997 - 2004
  • Okayama Prefectural University, Computer Science and Systems Engineering, 1997 - 2004
  • Doshisha University, 2004 -
  • Okayama Prefectural University, Computer Science and Systems Engineering, 1995 - 1997
  • 大阪大学溶接工学研究所 助手, 1991 - 1995
  • U.C.Berkeley 客員研究員(文部省在外), 1993 - 1994

Education

  • Osaka University, 工学研究科, 溶接工学専攻, - 1990
  • Osaka University, Graduate School, Division of Engineering, - 1990
  • Osaka University, 工学研究科, 溶接工学専攻, - 1987
  • Osaka University, Graduate School, Division of Engineering, - 1987
  • Osaka University, School of Engineering, 溶接工学科, - 1985
  • Osaka University, Faculty of Engineering, - 1985

Degree

  • Doctor of Engineering, Osaka University
  • Master of Engineering, Osaka University

Association Memberships

  • 日本機械学会
  • 情報処理学会
  • ヒューマンインタフェース学会

Awards

  • Best Paper Award
    Sep. 2023, International Conference of Design and Concurrent Engineering 2023 & Manufacturing Systems Conference 2023, Influences of changing clothes color of communication robot on information transmission to listener
  • 設計工学・システム部門 部門賞(功績賞)
    Nov. 2020, 日本機械学会
  • 日本機械学会 設計工学・システム部門 フロンティア賞
    2005, Japan
  • IEEE 第12回 ロボットと 人 間のコミュニケーション国際会議最優秀論文賞
    2003
  • 12th IEEE International Workshop on Robot-Human Interactive Communication(RO-MAN 2003)the Best Paper Award
    2003
  • ヒューマンインタフェースシンポジウム2002優秀プレゼンテーション賞
    2002, Japan
  • 2001年度ヒューマンインタフェース学会論文賞
    2001, Japan
  • 第4回 システム、サイバネティックス、インフォマティックス会議 優秀論文賞
    2000
  • The 4th World Multi-conference on Systemics, Cybernetics and Informatics (SCI 2000) and The 6th International conference on Information Systems, Analysis and Synthesis (ISAS 2000), the Best Paper Award
    2000
  • IEEE ロボットと 人 間のコミュニケーション国際会議最優秀論文賞
    1998
  • IEEE International Workshop on Robot and Human Communication, the BestPaper Award
    1998
  • 日本機械学会 設計工学・システム部門講演会アイデア賞
    1997, Japan
  • 情報処理学会全国大会奨励賞
    1996, Japan

Published Papers

  • Influences of changing clothes color of communication robot on information transmission to listener
    Akihiro TATSUMI; Masashi OKUBO
    Journal of Advanced Mechanical Design, Systems, and Manufacturing, Japan Society of Mechanical Engineers, 18(3) JAMDSM0031 - JAMDSM0031, 2024, Scientific journal
  • High-Quality Synthetic Character Image Extraction via Distortion Recognition
    Tomoya Sawada; Marie Katsurai; Masashi Okubo
    Human Computer Interaction International (HCII) 2023, 27 Jul. 2023
  • Effect of enlightenment video for walk on motivation and action
    Masashi Okubo; Tsukasa Takami; Akihiro Tatsumi
    Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE) 2023, 22 Jul. 2023
  • Proposal of Emotion Expression Method by Clothing Color for Communication Robot
    Akihiro TATSUMI; Masashi OKUBO
    Transactions of Japan Society of Kansei Engineering, Japan Society of Kansei Engineering, Feb. 2023, Scientific journal
  • Influence of Communication Environment on Feeling and Degree of Transmission
    Masashi Okubo; Asuka Iwai; Akihiro Tatsumi
    International Conference of Human Computer Interaction (Lecture Notes in Computer Science ), 13305 505 - 515, Jun. 2022, International conference proceedings
  • Design of Charming Greeting Motion for Communication Robot
    Akihiro Tatsumi; Mayu Konda; Masashi Okubo
    International Conference on Design and Concurrent Engineering & Manufacturing Systems Conference 2021 (iDECON/MS2021), Sep. 2021, International conference proceedings
  • Proposal of fingering detection method for touch typing learning support system
    Daichi KANO; Masashi OKUBO
    Journal of Advanced Mechanical Design, Systems, and Manufacturing, Japan Society of Mechanical Engineers, 15(2) JAMDSM0021 - JAMDSM0021, 2021, Scientific journal
  • Effects of Touch Behaviors and Whispering Voices in Robot-Robot Interaction for Information Providing Tasks
    Yuka Okada; Riko Taniguchi; Akihiro Tatsumi; Masashi Okubo; Mitsuhiko Kimoto; Takamasa Iio; Katsunori Shimohara; Masahiro Shiomi
    2020 29th IEEE International Conference on Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN), IEEE, 7 - 13, Aug. 2020, International conference proceedings
  • A Proposal of Estimating Method for Agreement in Face-to-Face Communication
    Masashi Okubo; Yuki Fujimoto
    International Conference on Human-Computer Interaction(LNCS 12185), 245 - 253, Jul. 2020
  • A Proposal of Video Evaluation Method Using Facial Expression for Video Recommendation System
    Masashi Okubo; Shun Tamura
    International Conference on Human-Computer Interaction, LNCS(11570) 254 - 268, Aug. 2019, International conference proceedings
  • Influence of visual non-verbal information on information transmission to audience
    Akihiro Tatsumi; Kazuyuki Seki; Masashi Okubo
    International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics, AISC(952) 86 - 94, Aug. 2019, International conference proceedings
  • Influence of Presence of Operator of Humanoid Robot on Personal Space
    Akihiro Tatsumi; Masashi Okubo
    International Conference on Human-Computer Interaction, LNCS(11566) 340 - 357, Aug. 2019, International conference proceedings
  • テキストチャットでの匿名性が知人同士の合意形成に及ぼす影響
    糸川萌; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会論文誌, 20(2) 281 - 288, Feb. 2019, Scientific journal
  • Effectiveness of Visual Non-verbal Information on Feeling and Degree of Transmission in Face-to-Face Communication
    Masashi Okubo; Akeyo Terada
    International Conference on Human-Computer Interaction, LNCS(10904) 279 - 290, Aug. 2018, International conference proceedings
  • ヒューマノイドロボットの着衣の色が対人距離に及ぼす影響
    辰己晶洋; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会論文誌, 20(2) 281 - 288, Aug. 2018, Scientific journal
  • Influence of interactive learning support system using augmented reality on 3D object drawing
    Masashi Okubo; Yukari Mizuno
    Journal of Advanced Mechanical Design, Systems, and Manufacturing, 12(6) 1 - 9, Jun. 2018, Scientific journal
  • Remote collaborative learning support system using avatars with facial expressions
    Masashi Okubo; Shinnya Komatsu
    Inter Journal of Digital Human, 2(1/2) 84 - 96, Apr. 2018, Scientific journal
  • Influences of visual non-verbal information on feeling and degree of transmission in presentations
    Kazuyuki Seki; Masashi Okubo
    Inter Journal of Digital Human, 2(1/2) 70 - 83, Apr. 2018, Scientific journal
  • Engineering for human pleasure
    Masashi Okubo
    Emotional Engineering Volume 4, Springer International Publishing, 59 - 71, 01 Jan. 2016, In book
  • Influence of Unconscious Non-verbal Information on Remote Communication
    Masashi Okubo; Haruna Tsujii
    International Conference on Design and Concurrent Engineering, Sep. 2015, International conference proceedings
  • Development of chat system added with visualized unconscious non-verbal information
    Masashi Okubo; Haruna Tsujii
    Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), Springer Verlag, 9170(9170) 353 - 362, 2015, International conference proceedings
  • A Study on Personal Space in Virtual Space based on Personality
    Ryota Nishihara; Masashi Okubo
    Procedia Manufacturing, Elsevier B.V., 3(3) 2183 - 2190, 2015, Scientific journal
  • Design for game situation based on player's personality
    Masashi Okubo; Shingo Yamada; Mamiko Sakata
    6TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON APPLIED HUMAN FACTORS AND ERGONOMICS (AHFE 2015) AND THE AFFILIATED CONFERENCES, AHFE 2015, ELSEVIER SCIENCE BV, 3(3) 2126 - 2133, 2015, International conference proceedings
  • Emergence of self awareness using shared knowledge
    Masashi Okubo
    The 6th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics, 2980 - 2986, Jul. 2014, International conference proceedings
  • Influence of Relationship between Game Player and Remote Player on Emotion
    Masashi Okubo; Tsubasa Yamashita; Mamiko Sakata
    The 6th International Conference on Advances in Computer-Human Interactions, 358 - 363, Feb. 2013, International conference proceedings
  • Proposal of avatar generating method by composition of the portraits made by friends
    Masashi Okubo; Satoshi Nobuta
    Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 8016(1) 515 - 523, 2013, International conference proceedings
  • Development of avatar generating system by constructing portraits made by friends
    Masashi Okubo; Satoshi Nobuta
    Proceedings - IEEE International Workshop on Robot and Human Interactive Communication, 577 - 580, 2013, International conference proceedings
  • Factor models for promoting flow by game players' skill level
    Mamiko Sakata; Tsubasa Yamashita; Masashi Okubo
    Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 8016(1) 534 - 544, 2013, International conference proceedings
  • Influence of Relationship with Partner on Video Game Player
    Tsubasa Yamashita; Mamiko Sakata; Masashi Okubo
    Proceedings of 8th International Conference on Humanized Systems, 40 - 45, Aug. 2012
  • Comparison between mathematical complexity and human feeling
    Masashi Okubo; Akiya Togo; Shogo Takahashi
    Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 6771(1) 132 - 141, 2011, International conference proceedings
  • CREATING CURVE BASED ON MATHEMATICAL COMPLEXITY AND ITS KANSEI EVALUATION
    Masashi Okubo; Akiya Togo
    PROCEEDINGS OF THE ASME INTERNATIONAL DESIGN ENGINEERING TECHNICAL CONFERENCES AND COMPUTERS AND INFORMATION IN ENGINEERING CONFERENCE, DETC 2010, VOL 3, A AND B, AMER SOC MECHANICAL ENGINEERS, 581 - +, 2010, International conference proceedings
  • A Proposal of Estimation System for Concentration Situation by Using Acceleration Sensor
    Masashi Okubo; Aya Fujimura
    RO-MAN 2009: THE 18TH IEEE INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON ROBOT AND HUMAN INTERACTIVE COMMUNICATION, VOLS 1 AND 2, IEEE, 794 - +, 2009, International conference proceedings
  • Development of Estimation System for Concentrate Situation Using Acceleration Sensor
    Masashi Okubo; Aya Fujimura
    HUMAN-COMPUTER INTERACTION, PT I, SPRINGER-VERLAG BERLIN, 5610 131 - 140, 2009, International conference proceedings
  • Shape Evaluation Properties in Virtual Space
    Masashi Okubo
    ASME International Design Engineering Technical Conferences & Computers and Information in Engineering Conference, DETC2008, Aug. 2008, International conference proceedings
  • Embodied Collaboration Support System for 3D Shape Evaluation by Using Network Virtual Reality
    Masashi Okubo; Tomio Watanabe
    ASME International DETC/CIE, DETC2007(34765), Sep. 2007, International conference proceedings
  • Development of a Virtual Group Walking Support System
    Masashi Okubo; Kumi Ozaki; Tatsuki Fujiwara
    The 12th International Conference on Human-Computer Interaction, 737 - 741, Jul. 2007, International conference proceedings
  • Development of an embodied virtual group walking support system
    Masashi Okubo; Kumi Ozaki; Tatsuki Fujiwara
    2007 RO-MAN: 16TH IEEE INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON ROBOT AND HUMAN INTERACTIVE COMMUNICATION, VOLS 1-3, IEEE, 55 - +, 2007, International conference proceedings
  • 音声駆動型身体引き込みキャラクタInterActorが発話音声に与える効果
    檀原龍正; 渡辺富夫; 大久保雅史
    日本機械学会論文集(C編), 71(712) 3486 - 3493, Dec. 2005, Scientific journal
  • Embodied collaboration support system for 3D shape evaluation in virtual space
    M Okubo; T Watanabe
    ICMIT 2005: CONTROL SYSTEMS AND ROBOTICS, PTS 1 AND 2, SPIE-INT SOC OPTICAL ENGINEERING, 6042, 2005, International conference proceedings
  • Effects of InterActor's nodding on a collaboration support system
    M Okubo; T Watanabe
    2005 IEEE INTERNATIONAL WORKSHOP ON ROBOT AND HUMAN INTERACTIVE COMMUNICATION (RO-MAN), IEEE, 329 - 334, 2005, International conference proceedings
  • Development of an embodied collaboration support system for 3D shape evaluation in virtural space
    M Okubo; T Watanabe
    PROCEEDINGS OF THE 2005 INTERNATIONAL CONFERENCE ON ACTIVE MEDIA TECHNOLOGY (AMT 2005), IEEE, 207 - 212, 2005, International conference proceedings
  • COLLABORATION SUPPORT SYSTEM WITH MULTI VIEWPOINTS FOR 3D SHAPE
    M.Okubo; T.watanabe
    JUSFA 2004 Japan - USA Symposium on Flexible Automation, Jul. 2004, International conference proceedings
  • 視点変更を用いた仮想空間3次元形状評価のため の協調作業支援システム
    大久保 雅史; 渡辺富夫; 久保木聡
    日本機械学会論文集(C編), 70(693) 124 - 131, May 2004
  • InterActor: Speech-driven embodied interactive actor
    T Watanabe; M Okubo; M Nakashige; R Danbara
    INTERNATIONAL JOURNAL OF HUMAN-COMPUTER INTERACTION, TAYLOR & FRANCIS INC, 17(1) 43 - 60, 2004, Scientific journal
  • InterActor for Human Interaction and Communication Support
    T.Watanabe; M.Okubo; R.Danbara
    Human-Computer Interaction, 113 - 120, Sep. 2003, International conference proceedings
  • 仮想空間3次元形状評価における視覚情報の遅延の影響
    大久保 雅史; 渡辺富夫
    日本機械学会論文集(C編), 69(648) 124 - 129, Aug. 2003, Scientific journal
  • SAKURA: Voice-Driven Embodied Group-Entrained Communication System
    T.Watanabe; M.Okubo
    The 10th International Conference on Human-Computer Interaction, 558 - 562, Jun. 2003, International conference proceedings
  • Development of Collaboration Support System for 3D Shape Evaluation in Virtual Space
    OKUBO Masashi; WATANABE Tomio; KUBOKI Satoshi
    The proceedings of the JSME annual meeting, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2003 249 - 250, 2003
  • Effects of a speech-driven embodied interactive actor "InterActor" on talker's speech characteristics
    T Watanabe; R Danbara; M Okubo
    RO-MAN 2003: 12TH IEEE INTERNATIONAL WORKSHOP ON ROBOT AND HUMAN INTERACTIVE COMMUNICATION, PROCEEDINGS, IEEE, 211 - 216, 2003, International conference proceedings
  • Collaboration support system by using viewpoint switching for 3D shape evaluation in virtual space
    M Okubo; T Watanabe
    RO-MAN 2003: 12TH IEEE INTERNATIONAL WORKSHOP ON ROBOT AND HUMAN INTERACTIVE COMMUNICATION, PROCEEDINGS, IEEE, 331 - 334, 2003, International conference proceedings
  • InterActor: Speech Driven Embodied Interactive Actor for Human Interaction and Communication Support
    T.Watanabe; R.Danbara; M.Okubo
    IEEE International Conference on Systems, Man, and Cybernetics, 1 - 6, Sep. 2002, International conference proceedings
  • Development of 3D Shape Evaluation System for Collaboration Support in Virtual Space
    M.Okubo; T.Watanabe
    The 11th IEEE International Workshop on Robot-Human Interactive Communication, 53 - 58, Sep. 2002, Scientific journal
  • Effect of Avatar's Behavior Based on User's Motion on 3D Shape Evaluation in Virtual Space
    KUBOKI Satoshi; OKUBO Masashi; WATANABE Tomio
    The proceedings of the JSME annual meeting, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2002 253 - 254, 2002
  • InterActor: Speech-driven embodied interactive actor
    T Watanabe; R Danbara; M Okubo
    IEEE ROMAN 2002, PROCEEDINGS, IEEE, 430 - 435, 2002, International conference proceedings
  • 仮想空間における3次元形状評価のための視線-行為連動システム
    大久保 雅史; 渡辺富夫
    日本機械学会論文集(C編), 67(660) 230 - 236, Aug. 2001, Scientific journal
  • F-0109 Development of Collaboration Support System for 3D Shape Evaluation in Virtual Environment
    OKUBO Masashi; WATANABE Tomio; ITO Masato; KUBOKI Satoshi
    The proceedings of the JSME annual meeting, The Japan Society of Mechanical Engineers, 1 17 - 18, 2001
  • Gazing Line-Motion Linkage System for 3D Shape Evaluation in Virtual Space
    Masashi Okubo; Tomio Watanabe
    Nihon Kikai Gakkai Ronbunshu, C Hen/Transactions of the Japan Society of Mechanical Engineers, Part C, 67(660) 2624 - 2630, 2001, Scientific journal
  • Sensory evaluation of expressive actions of InterRobot for human interaction and communication support
    T Watanabe; M Okubo
    ROBOT AND HUMAN COMMUNICATION, PROCEEDINGS, IEEE, 44 - 49, 2001, International conference proceedings
  • 3D shape evaluation analysis by synthesis in virtual space for collaboration
    M Okubo; T Watanabe
    ROBOT AND HUMAN COMMUNICATION, PROCEEDINGS, IEEE, 56 - 61, 2001, International conference proceedings
  • 発話音声に基づく身体的インタラクションロボットシステム
    大久保 雅史; 渡辺富夫; 小川浩基
    日本機械学会論文集(C編), 66(648) 251 - 258, Aug. 2000, Scientific journal
  • An Embodied Virtual Face-to-Face Communication System with Virtual Actor and Virtual Wave for Human Interaction Sharing
    T.Watanabe; M.Okubo; Y.Ishii; K.Nakabayashi
    World Multi-conference on Systems, Cybernetics and Informatics, 146 - 151, Jul. 2000, International conference proceedings
  • Lip Motion Capture Based on Hue of Color by Using Optical-Snakes
    M.Okubo; T.Watanabe
    World Multi-conference on Systems, Cybernetics and Informatics, 247 - 251, Jul. 2000, International conference proceedings
  • オプティカル・スネークによる口唇運動抽出とその3次元形状化
    大久保 雅史; 渡辺富夫
    ヒューマンインタフェース学会論文誌, 2(3) 57 - 63, Mar. 2000, Scientific journal
  • InterActorを用いた発話音声に基づく身体的インタラクションシステム
    大久保 雅史; 渡辺富夫; 中茂睦裕; 檀原龍正
    ヒューマンインタフェース学会論文誌, 2(2) 21 - 29, Feb. 2000, Scientific journal
  • An Embodied Interaction Robots System Based on Speech
    T.Watanabe; M.Okubo; H.Ogawa
    Journal of Robotics and Mechatronics, 12(2) 126 - 134, Feb. 2000, Scientific journal
  • An Embodied Virtual Wave Communication System
    ISHII Yutaka; WATANABE Tomio; OKUBO Masashi; KOBATA Atsushi
    The proceedings of the JSME annual meeting, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2000 477 - 478, 2000
  • 3D Shape Evaluation Analysis by Synthesis in Virtual Space by Using a Visual, Tactile and Gazing Line-Action Linkage System
    Okubo Masashi; Watanabe Tomio; Itou Masato
    The proceedings of the JSME annual meeting, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2000 483 - 484, 2000
  • Communication support Using a Speech Driven Embodied Interaction Robot : InterRobot
    HORII Masako; WATANABE Tomio; OKUBO Masashi; OGAWA Hiroki
    The proceedings of the JSME annual meeting, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2000 475 - 476, 2000
  • A speech driven embodied interaction robots system for human communication support
    T Watanabe; M Okubo; H Ogawa
    SMC 2000 CONFERENCE PROCEEDINGS: 2000 IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SYSTEMS, MAN & CYBERNETICS, VOL 1-5, IEEE, 852 - 857, 2000, International conference proceedings
  • 3D shape evaluation in virtual space - Effectiveness of gazing line-action linkage system
    M Okubo; T Watanabe
    IEEE RO-MAN 2000: 9TH IEEE INTERNATIONAL WORKSHOP ON ROBOT AND HUMAN INTERACTIVE COMMUNICATION, PROCEEDINGS, IEEE, 374 - 377, 2000, International conference proceedings
  • バーチャルアクターとバーチャルウェーブを用いた身体的バーチャルコミュニケーションシステム
    大久保 雅史; 渡辺富夫; 石井裕; 中林慶一
    ヒューマンインタフェース学会論文誌, 2(2) 21 - 29, 2000, Scientific journal
  • 身体的コミュニケーション解析のためのバーチャルコミュニケーションシステム
    大久保 雅史; 渡辺富夫
    情報処理学会論文誌, 40(2) 670 - 676, Feb. 1999, Scientific journal
  • Evaluation of emotion by using peripheral skin temperature: The effectiveness of measurement on the back of finger
    T Watanabe; M Okubo; T Kuroda
    ANALYSIS, DESIGN AND EVALUATION OF MAN-MACHINE SYSTEMS 1998, ELSEVIER SCIENCE BV, 347 - 351, 1999, International conference proceedings
  • An embodied interaction robots system based on speech
    T Watanabe; M Okubo; H Ogawa
    RO-MAN'99: 8TH IEEE INTERNATIONAL WORKSHOP ON ROBOT AND HUMAN INTERACTION, IEEE, 225 - 230, 1999, International conference proceedings
  • Visual, tactile and gazing line - Action linkage system for 3D shape evaluation in virtual space
    M Okubo; T Watanabe
    RO-MAN'99: 8TH IEEE INTERNATIONAL WORKSHOP ON ROBOT AND HUMAN INTERACTION, IEEE, 72 - 75, 1999, International conference proceedings
  • Evaluation of Emotion by Using Peripheral Skin Temperature - the Effectiveness of Measurement on the Back of Finger-
    T.Watanabe; M.Okubo; T.Kuroda
    The 7th IFAC/IFIP/IFORS/IEA Symposium, 401 - 405, Sep. 1998, International conference proceedings
  • Lip Motion Extraction from Color Video Images Using Optical-Snakes
    M.Okubo; T.Watanabe
    The 7th IEEE International Workshop on Robot and Human Communication, 507 - 512, Sep. 1998, International conference proceedings
  • An Embodied Virtual Communication System for Human Interaction Sharing
    T.Wtanabe; M.Okubo
    IEEE International Conference on Systems, Man and Cybernetics, 1060 - 1065, Aug. 1998, International conference proceedings
  • Virtual Communication System for Human Interaction Analysis
    T.Watanabe; M.Okubo
    The 7th IEEE International Workshop on Robot and Human Communication, 456 - 461, Aug. 1998, International conference proceedings
  • Virtual Face-to-Face Communication System for Human Interaction Analysis by Synthesis
    T.Watanabe; M.Okubo
    The 8th International Conference on Human-Computer Interaction, 182 - 186, Jul. 1998, International conference proceedings
  • コミュニケーションにおける引き込み現象の生理的側面からの分析評価
    大久保 雅史; 渡辺富夫
    情報処理学会論文誌, 39(5) 1225 - 1231, May 1998, Scientific journal
  • Sensory Evaluation of the Preference of 3D Shape in Virtual and Real Spaces
    OKUBO Masashi; WATANABE Tomio
    Transactions of the Japan Society of Mechanical Engineers. Series C., The Japan Society of Mechanical Engineers, 64(620) 1218 - 1222, Apr. 1998, Scientific journal
  • Shape evaluation in virtual and real spaces using sensory evaluation and heart rate variability
    M Okubo; T Watanabe
    1998 JAPAN-U.S.A. SYMPOSIUM ON FLEXIBLE AUTOMATION - PROCEEDINGS, VOLS I AND II, INSTITUTE SYSTEMS, CONTROL & INFORMATION ENGINEERS, 869 - 874, 1998, International conference proceedings
  • Lip motion capture and its application to 3-D molding
    M Okubo; T Watanabe
    AUTOMATIC FACE AND GESTURE RECOGNITION - THIRD IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE PROCEEDINGS, IEEE COMPUTER SOC, 187 - 192, 1998, International conference proceedings
  • Pattern Matching between Image and 3-D CAD Model Using MCBR Method
    OKUBO Masashi; INOUE Katsunori; KAMATA Takao
    Transactions of the Japan Society of Mechanical Engineers. Series C., The Japan Society of Mechanical Engineers, 63(610) 2002 - 2009, Jun. 1997, Scientific journal
  • Evaluation of the entrainment between a speaker's burst-pause of speech and respiration and a listener's respiration in face-to-face communication
    T Watanabe; M Okubo
    RO-MAN '97 SENDAI: 6TH IEEE INTERNATIONAL WORKSHOP ON ROBOT AND HUMAN COMMUNICATION, PROCEEDINGS, IEEE, 392 - 397, 1997, International conference proceedings
  • Sensory evaluation of preference of 3D shape in virtual and real environments
    M Okubo; T Watanabe
    RO-MAN '97 SENDAI: 6TH IEEE INTERNATIONAL WORKSHOP ON ROBOT AND HUMAN COMMUNICATION, PROCEEDINGS, IEEE, 460 - 464, 1997, International conference proceedings
  • Physiological analysis of entrainment in face-to-face communication
    T Watanabe; M Okubo
    DESIGN OF COMPUTING SYSTEMS: SOCIAL AND ERGONOMIC CONSIDERATIONS, ELSEVIER SCIENCE BV, 21 411 - 414, 1997, International conference proceedings
  • Analysis of entrainment in face-to-face interaction using heart rate variability
    T Watanabe; M Okubo; T Kuroda
    RO-MAN '96 - 5TH IEEE INTERNATIONAL WORKSHOP ON ROBOT AND HUMAN COMMUNICATION, PROCEEDINGS, I E E E, 141 - 145, 1996, International conference proceedings
  • CBR法を用いたスケジューリングモデルの開発 -図形処理を用いたスケジューリング問題へのアプローチ(第1報)
    大久保 雅史; 井上勝敬; 福田収一; 山地泰久
    溶接学会論文集, 13(4) 556 - 561, Nov. 1995, Scientific journal
  • スケジューリング問題への適用と他の手法との比較 -図形処理を用いたスケジューリング問題へのアプローチ(第2報)-
    大久保 雅史; 井上勝敬; 山地泰久
    溶接学会論文集, 13(4) 562 - 566, Nov. 1995, Scientific journal
  • Application to projects and comparison with pert. A project scheduling using geometrie modeling (part II)
    Masashi Okubo; Katsunori Inoue; Yasuhisa Yamaji
    QUARTERLY JOURNAL OF THE JAPAN WELDING SOCIETY, 13(4) 562 - 566, 1995, Scientific journal
  • Scheduling Model Using CBR Method. A Project Scheduling Using Geometric Modeling (Part I)
    Masashi Okubo; Katsunori Inoue; Shuich Fukuda; Yasuhisa Yamaji
    QUARTERLY JOURNAL OF THE JAPAN WELDING SOCIETY, 13(4) 556 - 561, 1995, Scientific journal
  • 形状モデルCBRを用いたスケジューリング解法
    大久保 雅史; 井上勝敬; 福田収一; 山地泰久
    日本機械学会論文集(C編), 60(579) 97 - 102, Nov. 1994, Scientific journal
  • Model Based Object Recognition Using MCBR Method
    S.Fukuda; M.Okubo; Q.Tong
    IARP Workshop on Machine Vision Application, 233 - 238, Nov. 1992, International conference proceedings
  • Recognition of Objects Using Modified Coded Boundary Representation (MCBR) Method
    Katsunori Inoue; Shuichi Fukuda; Masashi Okubo; Quin Tong
    Transaction of JWRI, 20(2) 49 - 52, Dec. 1991
  • AN EXPERT SYSTEM FOR NDI PROCEDURE SPECIFICATION FOR A CRUDE OIL TANK
    S.Fukuda; H.Aiyama; M.Okubo
    The 4th Japanese-Sino Sapporo International Conference, 248 - 251, Oct. 1990, International conference proceedings
  • 有限要素法解析支援エキスパートシステムの開発
    大久保 雅史; 福田収一; 中桐 滋
    日本機械学会論文集(A編), 56(521) 168 - 172, Jan. 1990, Scientific journal
  • Development of an expert system for predicting a NDI procedure specification.
    FUKUDA Shuichi; AIYAMA Hideaki; OKUBO Masashi; NAGASAKA Hideaki
    Transactions of the Japan Society of Mechanical Engineers Series B, The Japan Society of Mechanical Engineers, 56(521) 178 - 181, Jan. 1990, Scientific journal
  • TANDIPS: AN EXPERT SYSTEM FOR NDI PROCEDURE SPECIFICATION FOR AN OIL STORAGE TANK
    S.Fukuda; H.Aiyama; M.Okubo
    ASME PV&P Conference, 45 - 48, Aug. 1989, International conference proceedings
  • Proposal of Avatar Generating Method by Composition of the Portraits Made by Friends
    Masashi Okubo; Satoshi Nobuta
    International Conference on Human-Computer Interaction, LNCS(8016) 515 - 523, Jul. 1900, International conference proceedings

MISC

  • ロボット間の接触動作とささやき声が情報伝達に与える影響の検証
    岡田優花; 岡田優花; 谷口里子; 谷口里子; 辰己晶洋; 辰己晶洋; 大久保雅史; 大久保雅史; 木本充彦; 木本充彦; 飯尾尊優; 飯尾尊優; 飯尾尊優; 下原勝憲; 下原勝憲; 塩見昌裕
    日本ロボット学会学術講演会予稿集(CD-ROM), 38th, 2020
  • A Proposal of Non-Dazzling Projector System for Presenter and Effects on the Presentation
    関 和幸; 大久保 雅史
    電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報, 電子情報通信学会, 116(32) 123 - 126, 18 May 2016
  • 2204 Examination of Touch Interface for Drawing System on Smart Devices
    MIZUNO Yukari; OKUBO Masashi
    設計工学・システム部門講演会講演論文集, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2015(25) "2204 - 1"-"2204-8", 23 Sep. 2015
  • F122003 Design for Human Motivation
    OKUBO Masashi
    Mechanical Engineering Congress, Japan, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2015 "F122003 - 1"-"F122003-5", 13 Sep. 2015
  • 2205 A Proposal for Portrait Created by Some Friends
    OKUBO Masashi; NOBUTA Satoshi
    設計工学・システム部門講演会講演論文集, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2014(24) "2205 - 1"-"2205-7", 17 Sep. 2014
  • Proposal of Caricature Generating Method by Composition Portraits Made by Friends
    信田 悟至; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究報告集, ヒューマンインタフェース学会, 15 9 - 14, 2013
  • 2113 Difference Between Mathematical Complexity and Kansei
    Togo Akiya; Okubo Masashi
    設計工学・システム部門講演会講演論文集, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2009(19) 275 - 278, 28 Oct. 2009
  • 3204 Research and Development on Estimation System for Concentrate Situation
    Okubo Masashi; Fujimura Aya
    設計工学・システム部門講演会講演論文集, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2008(18) 464 - 467, 26 Sep. 2008
  • 2409 Educational Approach in Doshisha Rohm Plaza Project
    Okubo Masashi; Nishimura Hiromi
    設計工学・システム部門講演会講演論文集, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2008(18) 362 - 364, 26 Sep. 2008
  • 2113 Study on Adjustable Facial Color Function for Video Communication System
    OKUBO Masashi; Fukumoto Go
    設計工学・システム部門講演会講演論文集, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2006(16) 150 - 151, 14 Nov. 2006
  • 身体性に基づく協調作業支援システムの研究・開発 (特集1 バーチャルリアリティ・実用研究の紹介)
    大久保 雅史
    映像情報industrial, 産業開発機構, 38(7) 45 - 54, Jun. 2006
  • Effects of speech-driven embodied entrainment character "InterActor" on Talker's speech
    Ryusei Danbara; Tomio Watanabe; Masashi Okubo
    Nihon Kikai Gakkai Ronbunshu, C Hen/Transactions of the Japan Society of Mechanical Engineers, Part C, Japan Society of Mechanical Engineers, 71(12) 3486 - 3493, 2005, Book review
  • Effectiveness of Nodding on Collaboration Support System for 3D Shape Evaluation in Virtual Space
    OKUBO Masashi; WATANABE Tomio
    設計工学・システム部門講演会講演論文集, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2004(14) 149 - 152, 29 Nov. 2004
  • Development of Collaboration Support System for 3D Shape Evaluation in Virtual Space
    KUBOKI Satoshi; OKUBO Masashi; WATANABE Tomio
    Human Interface, ヒュ-マンインタフェ-ス学会, 5(1) 51 - 54, 24 Jan. 2003
  • Influence of Visual Information with Delay on 3D Shape Evaluation in Virtual Space
    Masashi OKUBO; Tomio WATANABE; Masato ITO; Satoshi KUBOKI
    Transactions of the Japan Society of Mechanical Engineers, 69(684) 2064 - 2069, 2003
  • Development of Embodied Group Communication System by Using "InterRobots"
    WATANABE Tomio; OKUBO Masashi; KOBAYASHI Yosuke
    設計工学・システム部門講演会講演論文集, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2002(12) 260 - 261, 27 Nov. 2002
  • Smooth Change of Viewpoints for Collaboration on 3D Shape Evaluation in Virtual Space
    Okubo Masashi; Watanabe Tomio; Kuboki Satoshi
    設計工学・システム部門講演会講演論文集, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2002(12) 254 - 257, 27 Nov. 2002
  • 1405 Speech-Driven Embodied Entrainment Interaction System
    WATANABE Tomio; OKUBO Masashi; OGAWA Hiroki; DANBARA Ryusei
    設計工学・システム部門講演会講演論文集, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2001(11) 77 - 79, 01 Nov. 2001
  • 3D Shape Evaluation Analysis by Synthesis in Virtual Space for Collaboration Support System
    OKUBO Masashi; WATANABE Tomio; ITO Masato; KUBOKI Satoshi
    Human Interface, ヒュ-マンインタフェ-ス学会, 3(3) 47 - 50, 15 Jun. 2001
  • Sensory Evaluation of the Embodied Virtual Communication System for Three Human Interaction Analysis by Synthesis
    SHINTOKU Takeshi; WATANABE Tomio; OKUBO Masashi
    Human Interface, ヒュ-マンインタフェ-ス学会, 3(3) 79 - 82, 15 Jun. 2001
  • 2A1-K10 Embodied Commnication Support: InterRobot/InterActor
    Watanabe T.; Okubo M.; Ogawa H.; Danbara R.
    ロボティクス・メカトロニクス講演会講演概要集, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2001 49 - 49, 08 Jun. 2001
  • A Speech Driven Embodied Entrainment System for Group Communication
    Watanabe Tomio; Okubo Masashi; Kobata Atsushi
    設計工学・システム部門講演会講演論文集, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2001(10) 205 - 206, 16 Jan. 2001
  • 3D Shape Evaluation in Virtual Space by Using Gazing Line-Action Linkage System : Effectiveness of Time Delay
    OKUBO Masashi; Watanabe Tomio; ITO Masato
    設計工学・システム部門講演会講演論文集, The Japan Society of Mechanical Engineers, 2001(10) 207 - 208, 16 Jan. 2001
  • Development of a Speech Driven Embodied Entrainment Communication System for Creating Group Communication "Ba"
    WATANABE Tomio; OKUBO Masashi; KOBATA Atsushi
    Human Interface, ヒュ-マンインタフェ-ス学会, 2(3) 43 - 46, 16 Jun. 2000
  • An Embodied Virtual Communication System with Human Virtual Actor and Abstract Virtual Wave
    WATANABE Tomio; OKUBO Masashi; ISHII Yutaka; NAKABAYASHI Keiichi
    Human interface, ヒュ-マンインタフェ-ス学会, 2(2) 1 - 10, 01 May 2000
  • An Embodied Interaction Robots System Based on Speech
    Tomio Watanabe; Masashi Okubo; Hiroki Ogawa
    Nihon Kikai Gakkai Ronbunshu, C Hen/Transactions of the Japan Society of Mechanical Engineers, Part C, 66(648) 2721 - 2728, 2000
  • An Embodied Virtual Communication System with Human Virtual Actor and Abstract Virtual Wave
    WATANABE Tomio; OKUBO Masashi; ISHII Yutaka; NAKABAYASHI Keiichi
    Human Interface, ヒュ-マンインタフェ-ス学会, 1(3) 67 - 72, 17 Jun. 1999
  • 遠隔コミュニケーションを支援する身体的インタラクションロボットシステム
    中茂睦裕; 渡辺富夫; 大久保雅史; 小川浩基; 檀原龍正; 堀井昌子
    電気・情報関連学会中国支部連合大会講演論文集, 50th, 1999
  • Development of Embodied Interaction Robots.
    渡辺富夫; 大久保雅史; 小川浩基; 中茂睦裕
    JSMEロボメカ・シンポジア講演論文集, 4th, 1999
  • Human Interaction Analysis Using a Virtual Communication System
    WATANABE Tomio; OKUBO Masashi; INADOME Masao; ISHII Yutaka; NAKABAYASHI Keiichi
    Wirel. Pers. Commun., 14 311 - 316, 28 Sep. 1998
  • Entrainment in Communication-A Voice-Nodding Interaction Model
    渡辺 富夫; 大久保 雅史
    全国大会講演論文集, 56 15 - 16, 17 Mar. 1998
  • Shape Evaluation in Virtual and Real Spaces Based on Sensory Evaluation and Heart Rate Variability
    大久保 雅史; 渡辺 富夫
    全国大会講演論文集, 56 206 - 207, 17 Mar. 1998
  • Development of interaction robot.
    小川浩基; 渡辺富夫; 大久保雅史; 中茂睦裕
    電気・情報関連学会中国支部連合大会講演論文集, 49th, 1998
  • Sensory Evaluation of the Preference of 3D Shape in Virtual and Real Spaces(jointly authored)
    Masashi OKUBO; Tomio WATANABE
    Transactions of the Japan Society of Mechanical Engineers(C), 64(620) 1218 - 1222, 1998
  • Analysis of Lip Movement by Concurrent Processing between Optical Flow and Snakes
    OKUBO Masashi; WATANABE Tomio
    IPSJ Magazine, Information Processing Society of Japan (IPSJ), 37(11) 1054 - 1055, 15 Nov. 1996
  • Analysis of Lip Movement by Concurrent Processing between Optical Flow and Snakes
    大久保 雅史; 渡辺 富夫
    全国大会講演論文集, 52 105 - 106, 06 Mar. 1996

Books etc

  • Emotional Engineering vol.4
    Shuichi Fukuda; etc.
    Springer, Jul. 2016, Contributor, Enginering for Human Pleasure
  • Emotional Engineering
    Shuichi Fukuda; Masashi Okubo; etc.
    Springer, Jul. 2011, Shape Evaluation Properties in Real Space and Virtual Space
  • Development of a Virtual Group Walking Support System
    OKUBO Masashi
    Human-Robot Interaction, INTECH, 2010, Single work, 127-140
  • HCD Handbook
    OKUBO Masashi
    Maruzen, 2006, Others, Scholarly book
  • 最新 有限要素法全解
    大久保 雅史; 福田収一
    東京出版, 1990, Joint work, Scholarly book

Presentations

  • アバターの印象がコミュニケーションにおける伝達度・伝達感に及ぼす影響
    五十嵐 尚輝; 万木 康平; 辰己 晶洋; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェース学会コミュニケーション支援専門研究委員会, 03 Nov. 2023, 03 Nov. 2023, 03 Nov. 2023, Oral presentation
  • VR空間におけるユーザのパーソナルスペースに基づいた画面表示法の提案
    辻 翔太郎; 中谷 和樹; 辰己 晶洋; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェース学会コミュニケーション支援専門研究委員会, 03 Nov. 2023, 03 Nov. 2023, 03 Nov. 2023, Oral presentation
  • 他者や自己の後ろ姿の映像がオンライン講義への集中や理解に及ぼす影響
    岡 大誠; 辰己 晶洋; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2023, 07 Sep. 2023, 06 Sep. 2023, 08 Sep. 2023, Poster presentation
  • 歩行の阻害・促進要因に基づく啓発動画が行動変容に及ぼす影響
    高見 つかさ; 辰己 晶洋; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2023, 07 Sep. 2023, 06 Sep. 2023, 08 Sep. 2023, Poster presentation
  • 大学生への意識調査から見るフィルターバブルとその気づきについての検討
    林 遼馬; 辰己 晶洋; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2023, 07 Sep. 2023, 06 Sep. 2023, 08 Sep. 2023, Poster presentation
  • ユーザの表情を模倣するバーチャルエージェントとその印象評価
    渡邉 珠海; 辰己 晶洋; 大久保 雅史; 清川 清
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2023, 06 Sep. 2023, 06 Sep. 2023, 08 Sep. 2023, Poster presentation
  • ロボットによる発話の間が情報伝達に及ぼす影響
    鍋田 隼希; 辰己 晶洋; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2023, 06 Sep. 2023, 06 Sep. 2023, 08 Sep. 2023
  • 動画配信サービスにおけるコメントの感情可視化が視聴者に及ぼす影響
    小松 由佳; 辰己 晶洋; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2023, 06 Sep. 2023, 06 Sep. 2023, 08 Sep. 2023
  • Influences of Changing Clothes Color of Communication Robot on Information Transmission to Listener
    Akihiro Tatsumi; Masashi Okubo
    International Conference on Design and Concurrent Engineering & Manufacturing Systems Conference 2023, 01 Sep. 2023, 01 Sep. 2023, 02 Sep. 2023
  • Proposal of Emotion Expression Method by Clothes Color for Communication Robot
    Akihiro Tatsumi; Masashi Okubo
    Human Computer Interaction International (HCII) 2023, 27 Jul. 2023, 23 Jul. 2023, 28 Jul. 2023, Oral presentation, Copenhagen
  • オンライン授業における他の受講生からのアウェアネス情報が授業への集中と理解に及ぼす影響
    林 遼馬; 岡 大誠; 川合 優作; 小松 由佳; 高見 つかさ; 鍋田 隼希; 鈴木 優司; 辰己 晶洋; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2022, 31 Aug. 2022, 31 Aug. 2022, 02 Sep. 2022, Public symposium
  • 歩行啓発動画における言い回しが歩行行動に及ぼす影響
    高見つかさ; 辰己晶洋; 大久保雅史
    第190回ヒューマンインタフェース学会研究会「コミュニケーション支援および一般(SIG-CE-25), 16 May 2022, 15 May 2022, 16 May 2022, Oral presentation
  • ロボットによる朗読の間が情報伝達に及ぼす影響
    鍋田隼希; 辰己晶洋; 大久保雅史
    第190回ヒューマンインタフェース学会研究会「コミュニケーション支援および一般(SIG-CE-25), 16 May 2022, 15 May 2022, 16 May 2022, Oral presentation
  • オンライン講義における他者の映像が情報伝達に及ぼす影響
    岡大誠; 辰己晶洋; 大久保雅史
    第190回ヒューマンインタフェース学会研究会「コミュニケーション支援および一般(SIG-CE-25), 16 May 2022, 15 May 2022, 16 May 2022, Oral presentation
  • オンライン講義における資料提示方法および視聴環境が情報伝達に及ぼす影響
    林遼馬; 今井駿; 辰己晶洋; 大久保雅史
    第190回ヒューマンインタフェース学会研究会「コミュニケーション支援および一般(SIG-CE-25, 16 May 2022, 15 May 2022, 16 May 2022, Oral presentation
  • コロナ時代のコミュニケーション
    大久保 雅史
    第31回設計工学・システム部門講演会, 17 Sep. 2021, 15 Sep. 2021, 17 Sep. 2021, Invited oral presentation
  • 顔のデッサンの学習過程における定量的評価方法の提案
    大西 敬政; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2021, 16 Sep. 2021, 15 Sep. 2021, 17 Sep. 2021, Oral presentation
  • 一対多のオンラインコミュニケーションにおける他の視聴者の視認が情報の伝達に及ぼす影響
    鈴木 優司; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2021, 16 Sep. 2021, 15 Sep. 2021, 17 Sep. 2021, Oral presentation
  • ビデオコミュニケーションの参加者にとって好ましい対話終了手続きの提案
    中村 遼太郎; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2021, 15 Sep. 2021, 15 Sep. 2021, 17 Sep. 2021, Oral presentation
  • 人と人のコミュニケーションを測る
    大久保 雅史
    ソーシャルマーケティング研究センターwebinar, 22 Jun. 2021, 22 Jun. 2021, 22 Jun. 2021, Public discourse
  • オンラインコミュニケーションにおける伝達感と伝達度
    大久保雅史
    室蘭工業大学, 17 Mar. 2021, 17 Mar. 2021, 17 Mar. 2021, Public discourse
  • メッセージと心拍に基づく背景色の変化がチャットコミュニケーションに及ぼす影響
    山本 哲也; 大久保 雅史
    日本機械学会 設計工学・システム部門 講演会, 26 Nov. 2020, 26 Nov. 2020, 28 Nov. 2020
  • コミュニケーションロボットの着衣色が印象や情報伝達に及ぼす影響
    中田 駿矢; 大久保 雅史
    日本機械学会 設計工学・システム部門 講演会, 26 Nov. 2020, 26 Nov. 2020, 28 Nov. 2020
  • ロボットによる商品説明におけるオノマトペの有無が購買意欲とロボットの印象に及ぼす影響
    今西 康仁; 大久保 雅史
    日本機械学会 設計工学・システム部門 講演会, 26 Nov. 2020, 26 Nov. 2020, 28 Nov. 2020
  • 運転行動と通話がコミュニケーションにおける情報伝達に及ぼす影響
    升元 颯人; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースサイバーコロキウム, 17 Oct. 2020, 17 Oct. 2020, 18 Oct. 2020
  • ビデオ通話における会話終了手続きが対話者にあたえる印象
    中村 遼太郎; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースサイバーコロキウム, 17 Oct. 2020, 17 Oct. 2020, 18 Oct. 2020
  • Doc2Vecを用いたコミュニケーションの定量的評価方法の提案
    岩井 明日香; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースサイバーコロキウム, 17 Oct. 2020, 17 Oct. 2020, 18 Oct. 2020
  • 聞き手の注視点が情報伝達と精神的負荷に及ぼす影響
    鈴木 優司; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースサイバーコロキウム, 17 Oct. 2020, 17 Oct. 2020, 18 Oct. 2020
  • 遠隔カードゲームにおけるエージェントの視覚的戦術がプレイヤの感情に及ぼす影響
    小川 直哉; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースサイバーコロキウム, 17 Oct. 2020, 17 Oct. 2020, 18 Oct. 2020
  • 人の行動変容を目的としたコミュニケーションロボットデザイン
    大久保雅史
    日本機械学会2020年 年次大会 先端技術フォーラム, 15 Sep. 2020, 13 Sep. 2020, 16 Sep. 2020, Invited oral presentation
  • 文字と心拍に基づく背景色の変化がチャットコミュニケーションに及ぼす影響
    山本 哲也; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会「ヒューマンインタフェース・ステップアップキャンプ2020(SIG-OD-03/SIG-MAS-12)」, 07 Mar. 2020, 07 Mar. 2020, 07 Mar. 2020
  • ロボットによる商品説明におけるオノマトペの有無が購買意欲とロボットの印象に及ぼす影響
    今西 康仁; 辰己 晶洋; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会「ヒューマンインタフェース・ステップアップキャンプ2020(SIG-OD-03/SIG-MAS-12)」, 07 Mar. 2020, 07 Mar. 2020, 07 Mar. 2020, Poster presentation
  • 表情アバタを用いた遠隔感情共有システムにおける対人関係が笑いの表出に及ぼす影響
    辰己晶洋; 平島健大; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2019, 04 Sep. 2019, 02 Sep. 2019, 05 Sep. 2019, Oral presentation
  • 映画への没入感を高める照明システムの提案
    中村遼太郎; 岩井明日香; 早川和希; 山本哲也; 濱田莉亜; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2019, 03 Sep. 2019, 02 Sep. 2019, 05 Sep. 2019, Poster presentation
  • 不便益を指向した絵手紙システムの提案と開発
    辰己晶洋; 青木なつみ; 今西康仁; 升元颯人; 中川皓登; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2019, 03 Sep. 2019, 02 Sep. 2019, 05 Sep. 2019, Poster presentation
  • 照明色が知人同士のパーソナルスペースに及ぼす影響
    鈴木優司; 小川直哉; 青木佳裕; 安田真優圭; 岡澤直輝; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2019, 03 Sep. 2019, 02 Sep. 2019, 05 Sep. 2019, Poster presentation
  • VDT作業中の背景と割り込み通知の色相が認知時間とタスク集中度に及ぼす影響
    谷口里子; 加納大地; 岡崎希弥栄; 中田駿矢; 佐々木幹太; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2019, Sep. 2019, 02 Sep. 2019, 05 Sep. 2019, Poster presentation
  • バーチャル空間における解像度制御を用いた視線誘導手法の提案
    横見栄聡; 大久保雅史; 磯山直也; 酒田信親; 清川清
    第 24 回日本バーチャルリアリティ学会大会, Sep. 2019, Sep. 2019, Sep. 2019, Oral presentation
  • オノマトペとそれに伴う身体動作が情報の伝達に及ぼす影響
    辰己晶洋; 高木龍平; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, May 2019, Oral presentation
  • 対面対話における視覚情報の制御とノンバーバルコミュニケーション解析システムの構築
    岩井明日香; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, May 2019, Oral presentation
  • 遠隔カードゲームにおける視覚的戦術がプレイヤの感情に及ぼす 影響
    小川直哉; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, May 2019, Oral presentation
  • HMDプレイヤとNon-HMDプレイヤが体験を共有できるVRゲームシステムの開発
    竹永勇真; 大久保雅史
    第23回情報処理学会シンポジウムINTERACTION2019, Mar. 2019, Poster presentation
  • 人型ロボットの振る舞いが人の対ロボット距離に及ぼす影響
    辰己晶洋; 松島 大志; 大久保 雅史
    日本機械学会 第28回設計工学・システム部門講演会, Nov. 2018, Oral presentation
  • エージェント2体との三者間コミュニケーションが印象形成に及ぼす影響
    田村一樹; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, Nov. 2018, Oral presentation
  • ヒューマノイドロボットの操作者の有無がパーソナルスペースに及ぼす影響
    辰己晶洋; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究, Nov. 2018, Oral presentation
  • テキストチャットを用いた合意形成における匿名性の効果
    糸川萌; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, Nov. 2018, Oral presentation
  • 動画視聴時における自己の表情アバタの提示が笑いの表出に及ぼす影響
    平島 健大; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2018, Sep. 2018, Oral presentation
  • オノマトペがコミュニケーションにおける情報の伝達性に及ぼす影響
    高木龍平; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2018, Sep. 2018, Poster presentation
  • プレゼンテーション映像における視覚的ノンバーバル情報が情報伝達に及ぼす影響
    岩井明日香; 辰己晶洋; 関和幸; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2018, Sep. 2018, Poster presentation
  • 動画推薦システムのための表情を用いた動画評価手法の提案
    小川直哉; 田村 俊; 糸川萌; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2018, Sep. 2018, Poster presentation
  • タッチタイピング学習支援システムのための運指検出手法の提案
    加納大地; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2018, Sep. 2018, Poster presentation
  • 人型ロボットの振る舞いがパーソナルスペースに及ぼす影響
    辰己晶洋; 松島大志; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, May 2018, Oral presentation
  • 背景色による感情伝達チャットシステムの開発
    山本哲也; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, May 2018, Oral presentation
  • テキストチャットでの匿名性が知人同士の合意形成に及ぼす影響
    糸川萌; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, Nov. 2017, Oral presentation
  • 視覚的ノンバーバル情報が視聴者への情報伝達に及ぼす影響
    関和幸; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2017, Sep. 2017, Oral presentation
  • コミュニケーション能力がロボットに対する パーソナルスペースに及ぼす影響
    松島大志; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2017, Sep. 2017, Poster presentation
  • 自動表情認識を用いた遠隔感情共有システムの開発
    平島健大; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2017, Sep. 2017, Poster presentation
  • 笑顔に着目した動画の評価取得手法の検討
    田村俊; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2017, Sep. 2017, Poster presentation
  • 複数のエージェントの振る舞いが印象形成に及ぼす影響
    田村一樹; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2017, Sep. 2017, Poster presentation
  • 拡張現実感を用いたインタラクティブな学習支援システムが立体描画技術の習得に及ぼす影響
    大久保雅史; 加納大地; 水野由加里
    日本機械学会 設計工学・システム部門 部門講演会2017, Sep. 2017, Oral presentation
  • 対面コミュニケーションにおける視覚的なノンバーバル情報が伝達度・伝達感に及ぼす影響
    糸川萌; 寺田朱緒; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, May 2017, Oral presentation
  • ロボットの着衣の色がパーソナルスペースに及ぼす影響
    辰己晶洋; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, May 2017, Oral presentation
  • 対人関係を考慮したオノマトペによる他者への伝達性の検証
    高木龍平; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, May 2017, Oral presentation
  • 視覚的ノンバーバル情報がプレゼンテーションにおける伝達感・伝達度に与える影響
    関和幸; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, Nov. 2016, Oral presentation
  • 動画視聴時の表情を用いたコンテンツ評価手法の検討
    田村俊; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, Nov. 2016, Oral presentation
  • A Study about Influence of Visual Cues and Immersion on Sense of Direction and Distance
    Maximilien Bellot; Masashi Okubo
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2016, Sep. 2016, Poster presentation
  • コミュニケーションを促す遠隔協同学習支援システムの提案と開発
    小松真也; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2016, Sep. 2016, Poster presentation
  • 対面コミュニケーションにおける合意形成推定の一提案
    藤本雄樹; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2016, Sep. 2016, Poster presentation
  • 3Dキャラクタの表情に対するカメラアングルが感情伝達に及ぼす影響
    小池倫弘; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2016, Sep. 2016, Poster presentation
  • 対面コミュニケーションにおけるノンバーバル情報の伝達制御の一提案
    寺田 朱緒; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2016, Sep. 2016, Poster presentation
  • 空間の照度環境がパーソナルスペースに及ぼす影響
    松島大志; 山本竜巨; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, May 2016, Oral presentation
  • 発表者の眩惑を軽減するプロジェクタシステムの提案とプレゼンテーションに与える影響
    関和幸; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, May 2016, Oral presentation
  • ノンバーバル情報がコミュニケーションにおける伝達度・伝達感に与える影響
    寺田朱緒; 森本のぞみ; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, May 2016, Oral presentation
  • 対面・遠隔における合意形成プロセスの検証
    寺田 朱緒; 大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2015, Sep. 2015, Poster presentation
  • タッチインタフェースを用いた描画システムにおえる入力方法の検討
    水野 由加里; 大久保 雅史; 関 和幸
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2015, Sep. 2015, Poster presentation
  • やる気をデザインする
    大久保雅史
    日本機械学会2015年度年次大会 先端技術フォーラム「Empathyを考える」, Sep. 2015, Invited oral presentation
  • スマートデバイス用描画システムにおけるタッチインタフェースの検討
    水野 由加里; 大久保 雅史
    本機械学会 第25回設計工学・システム部門講演会, Sep. 2015, Oral presentation
  • コミュニケーションを促す遠隔共同学習支援システムの提案
    小松真也; 大久保雅史
    ヒューマンインタフェース学会研究会, May 2015, Oral presentation
  • 携帯端末による発想学習システムの提案
    大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2012, 2012
  • 知人が作成した似顔絵の合成によるアバタ生成手法の提案
    大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2012, 2012
  • Influence of Relationship between Game Player and Remote Player on the Performance and State of Mind
    OKUBO Masashi
    Proc. of First International Symposium on Socially and Technically Symbiotic Systems, 2012
  • Development of Group Discussion Support System Based on Brain Writing Method
    OKUBO Masashi
    Proc. of 6th International Conference on Collaboration Technologies, 2012
  • Influence of Anonymity on Group Discussion Based on Brainwriting Method
    OKUBO Masashi
    proc. of 8th International Conference on Humanized Systems, 2012
  • Influence of Relationship with Partner on Video Game Player
    OKUBO Masashi
    proc. of 8th International Conference on Humanized Systems, 2012
  • ゲームにおける相手との関係性が及ぼす影響
    大久保 雅史
    SICE第39回知能システムシンポジウム, 2012
  • 距離情報に基づく画像の重畳合成手法が存在感に与える影響
    大久保 雅史
    情報処理学会第74回全国大会, 2012
  • 身体的な観察行為がテレプレゼンスにおける空間認識に与える影響
    大久保 雅史
    情報処理学会第74回全国大会, 2012
  • ゲームにおけるステージの重要性がユーザの感情に与える影響
    大久保 雅史
    情報処理学会第74回全国大会, 2012
  • ブレインライティン法に基づく集団発想支援システムの提案
    大久保 雅史
    情報処理学会第74回全国大会, 2012
  • フロー理論に基づくゲームシステムデザインの提案
    大久保 雅史
    情報処理学会第74回全国大会, 2012
  • 共有知を用いた発想教育支援システムの提案
    大久保 雅史
    日本機械学会設計工学システム部門講演会, 2011
  • 共有知を利用した発想教育支援システムの開発
    大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2011, 2011
  • 対戦型及び協力型ゲームにおける相手のスキルがプレイヤーの心理に及ぼす影響
    大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2011, 2011
  • Comparison between Mathematical Complexity and Human Feeling
    OKUBO Masashi
    Human Computer Interaction International 2011, 2011
  • デスクワークの効率化のための環境映像呈示方法の検討
    大久保 雅史
    情報処理学会第73回全国大会, 2011
  • ゲームにおけるイベントの重要性の変化がプレイヤに及ぼす影響
    大久保 雅史
    情報処理学会第73回全国大会, 2011
  • 競争相手の能力の違いが作業者に及ぼす影響
    大久保 雅史
    情報処理学会第73回全国大会, 2011
  • スポーツのTV鑑賞における盛り上げシステムの提案
    大久保 雅史
    情報処理学会第73回全国大会, 2011
  • 共有知を利用した個人的発想支援システムの提案
    大久保 雅史
    情報処理学会第73回全国大会, 2011
  • 携帯端末の位置情報とSNSを利用したコミュニケーション支援ツールの提案
    大久保 雅史
    情報処理学会第73回全国大会, 2011
  • ARを用いた疑似体験学習の有効性に関する研究
    大久保 雅史
    エンターテインメントコンピューティング2010, 2010
  • 加速度センサを用いた集中度推定システムの開発とその提示の効果
    大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2010, 2010
  • 数学的複雑さに基づく曲線生成アルゴリズムの提案とその感性評価
    大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウム2010, 2010
  • DIFFERENCE BETWEEN MATHEMATICAL AND KANSEI COMPLEXITY
    OKUBO Masashi
    Proceedings of 2010 ISFA (2010 International Symposium on Flexible Automation), 2010
  • プロジェクト活動におけるコミュニケーション力の養成事例
    大久保 雅史
    ヒューマンインタフェース学会コミュニケーション支援研究会, 2009
  • 数学的複雑さと人の感性との違いに関する検討
    大久保 雅史
    日本機械学会第19回設計工学・システム部門講演会, 2009
  • フラクタルを用いた形の複雑さが人の感性に及ぼす影響
    大久保 雅史
    情報処理学会第71回全国大会, 2009
  • RFIDを用いた清掃支援システム
    大久保 雅史
    情報処理学会第71回全国大会, 2009
  • 実写とアバターを用いたウォーキング支援システムの研究開発
    大久保 雅史
    情報処理学会第71回全国大会, 2009
  • 加速度センサーを利用した集中度合い推定システムの提案
    大久保 雅史
    Workshop on Interactive Systems and Software (WISS2008), 2008
  • 着座状態推定システムの研究開発
    大久保 雅史
    日本機械学会 第18回設計工学・システム部門講演会, 2008
  • 同志社ローム記念館プロジェクトの教育的取り組み
    大久保 雅史
    日本機械学会 第18回設計工学・システム部門講演会, 2008
  • モーションセンサを用いた着座状態推定システムの研究開発
    大久保 雅史
    ヒューマンインタフェースシンポジウムHIS2008, 2008
  • ICタグを利用した図書業務支援システムの提案
    大久保 雅史
    情報処理学会第70回全国大会講演論文集, 2008
  • 加速度センサを用いた着座状態推定法の提案
    大久保 雅史
    情報処理学会第70回全国大会講演論文集, 2008
  • 存在感を創出するオンラインショッピング支援システムの提案
    大久保 雅史
    情報処理学会第70回全国大会講演論文集, 2008
  • バーチャル空間を利用したグループウォーキング支援システムの研究開発
    大久保 雅史
    日本機械学会年次大会講演論文集, 2007
  • 共存在感を創出する仮想空間を利用したグループウォーキングシステムの開発
    大久保 雅史
    情報処理学会第69回全国大会講演論文集, 2007
  • 新しい形状モデルによる力学的挙動の予測
    福田収一; 大久保雅史
    PROLOG産業応用シンポジウム, Oct. 1990, Oral presentation
  • 有限要素法解析支援エキスパートシステムの開発
    福田収一; 中桐滋; 大久保雅史
    日本機械学会第67期全国大会, Oct. 1989, Oct. 1989, Oral presentation
  • 非破壊検査要領書作成支援システムの開発
    福田収一; 相山英明; 大久保雅史; 長坂英明
    日本機械学会第67期全国大, Oct. 1989, Oral presentation

Research Projects

  • ビデオコミュニケーションにおける情報伝達因子の検証
    大久保 雅史
    人のコミュニケーションにおいては,人の注意資源が何に割かれるかが情報の伝達に大きな影響を与える.例えば,Face-to-faceのコミュニケーションでは,ノンバーバル情報に多くの資源が割かれ,そのことがコミュニケーションの円滑化に寄与していると言われている.すなわち,Face-to-faceのコミュニケーションでは,バーバル情報だけでなく,ノンバーバル情報の送受信とそれらへの注意資源の配分が情報伝達の質に影響していることが考えられる.一方で,コミュニケーションの質を対話者間で正確に伝わった情報量である伝達度と,それぞれの対話者が正確に情報の伝達ができたと感じる伝達感で測かる必要性が言われている. コロナ禍でFace-to-faceのコミュニケーションが抑制されている代替えとして,ビデオコミュニケーションが多用されている.さらに,この2年ほどの間にビデオコミュニケーションは,コミュニケーションの一手段としての地位を確立しつつある. そこで本研究では,ビデオコミュニケーションの質に及ぼす因子を明らかにするとともに,対話者の注意資源が何に向けられており,それを基にFace-to-faceコミュニケーションとの違いを検証するとともに,ビデオコミュニケーションの特性を明らかにすることを目的としている. 本年度は,様々な情報提示手法を用いてビデオコミュニケーション実験を行い,伝達感,伝達度の観点から検証している.1対多のコミュニケーションにおいて,カメラをオンにするなど他者からのアウェアネス情報が話し手からの情報伝達に及ぼす影響について検証している. また,聞き手側のモニターへの表示方法について,リアルな空間を提示した場合と分割された空間を提示した場合で比較検証を行っている. これらの結果は,ヒューマンインタフェース学会研究会で報告する予定である., 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2021/04 -2024/03, 基盤研究(C), 同志社大学
  • Effect of the visual non-verbal information in the communication
    Okubo Masashi
    In this research, communication experimental equipment with the device using the light control glass that transmittance changes to aim to control the visual non-verbal information. Using this proposed system, communication experiments were performed, and we proposed the communication evaluation indices. As the results of experiment, under the quantity of visual non-verbal information, the feeling of transmission that indicates the talker’s feeling for communication, showed high evaluation. On the other hand, the degree of transmission that indicates the degree of accurate information between the transmitted and received information by the communication, showed lower evaluation than it under the limited of visual non-verbal information. It is supposed that this is because the addressees of the information direct their attentions to verbal information than non-verbal information., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2018/04 -2021/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Doshisha University
  • A Proposal of Embodied Communication Model on Design Thinking Process
    Okubo Masashi
    Purpose of this research is to elucidate the relationships between the consensus building process in the group and the embodied communication. And based on the results, this research shows the possibility of the systems construction to estimate a process of the consensus building process from the physical communication of the group. As a result of this research, I was able to observe a synchronizing phenomenon between the frequencies of the head movement in an consensus building process in the scene where the dialogists agreed. In other words, in the scene where the dialogists agreed to, a relationship was seen in the head movement of a listener and the speaker, and it is obviously that an consensus building process can be estimated from physical movement. These results of research are available for support of the joint learning, and it is thought that the applied range is wide., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2014/04 -2017/03, Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research, Doshisha University
  • Development of haptics interfaces using biological signals for supports of skill transfer
    SUGIMOTO Yuji; OKUBO Masashi; ASAI Kikuo
    The speed and accuracy of work are necessary for high skills, which requires experiences and recursive practices of the same procedures. However, the training environments with realistic conditions are not prepared sufficiently for learners. We make advancement of an interface for supporting skill training. The information on sensation plays an important role in the work with fine adjustment. The realistic interaction has to be provided with consistency information of a haptic sensation as well as visual and auditory sensations. The haptic system was constructed with tactile feedback devices to represent haptic interactions., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2010 -2012, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Doshisha University
  • Development of Collaboration Support System in Virtual Environment
    2002 -2010, Competitive research funding
  • バーチャル空間における協調作業支援システムの開発
    2002 -2010, Competitive research funding
  • 3D Shape Evaluation Analysis by Synthesis in Virtual Space
    2000 -2010, Competitive research funding
  • バーチャル空間における形状評価の合成的解析
    2000 -2010, Competitive research funding
  • 仮想空間協調作業支援システムにおける身体性の効果
    基盤研究(C)(一般), 2005 -2007, Competitive research funding
  • Studies on design and manufacturing of custom-made implants using collaborative virtual environment
    ITO Teruaki; SATO Teisuke; SAIRYO Koichi; FUKUDA Shuichi; OKUBO Masashi; MATSUURA Yoshifusa
    Research organization has been set up as proposed in this study and overall framework has been established to achieve the goal of the research. Basic system components in this study are proto-implant system to develop hard-tissue implants, distributed 3D high-level computer-aided design subsystem (3D CAD subsystem), and virtual manufacturing subsystem. These subsystems are highly integrated using ubiquitous network as well as inter/intra-network so that design collaboration environment can be provided to participating researchers. In addition to that, force-feedback interface module is incorporated to the system to improve usability to work on virtual objects. 3D CAD subsystem was set up at the University of Tokushima, and collaborative usage of the system has been established using internet connection. Proto-implant subsystem incorporated with desktop milling machine enables us to process some test samples based on the data coming from the 3D CAD subsystem. Moreover, virtual manufacturing subsystem is also based on the data coming from the 3D CAD subsystem. The 3D CAD subsystem not only enables us to design geometrical shape, but also allows us to shape design, function verification, performance evaluation, and other consideration under the virtual environment. Actual manufacturing of implants based on some of those designed data has been carried out using porous ceramic materials to figure out the validity of our manufacturing approach which has been under study. Usability of virtual environment with force-feedback interface has also been studied and some significant results have been obtained. This research also covers the application of our study for supporting technology of dental implant operation as well as hard-tissue implants application, of which results allows us to obtain some significant consideration in terms of actual human welfare., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2003 -2004, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), The University of Tokushima
  • 身体性に基づく仮想空間協調設計支援システムの研究・開発
    基盤研究(C)(一般), 2002 -2004, Competitive research funding
  • Design of human interface based on the entrainment principle of embodied communication
    WATANABE Tomio; JINDAI Mitsuru; YAMAMOTO Michiya
    The embodied interaction and communication technology for advanced media society was proposed through the development of Embodied Communication System for Mind Connection (E-COSMIC) for supporting essential human interactive communication on the basis of the entrainment mechanism of the embodied rhythms between speech and body motions such as nodding. The concept of E-COSMIC and the prototype system were introduced. Some actual applications were also demonstrated on robot-human interactive communication. In particular, the speech-driven embodied interaction system such as InterActor and InterRobot is a robust and practical communication support system for everyday living, which activates embodied interaction and communication in a new communication mode by only speech input. E-COSMIC would be expected to form the foundation of mediated communication technologies as well as the methodology for the analysis and understanding of human interaction and communication, and to develop a new embodied communication industry for supporting essential human interactive communication., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2001 -2004, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Faculty of Computer Science & System Engineering, Okayama Prefectural University.
  • DEVELOPMENT OF MOBILE LEARNING ENVIRONMENT THROUGH MEDIA FUSION
    FUKUDA Shuichi; NAKAJIMA Naomasa; IKEI Yasushi; HARASHIMA Fumio; OKUBO Masashi; NAKAGAWA Masaki
    IN THIS RESEARCH PROJECT, A SYSTEM TO EDIT TEXT FILES ON A SERVER COMPUTER USING A FAX MACHINE WAS DEVELOPED. AND A METHOD TO STRUCTURE TOPICS AND TO EXTRACT RELEVANT KEY WORDS FROM THE TOPICS WAS DEVELOPED AND IMPLEMENTED ON A CELL PHONE. FURTHER, ACCESS FROM WEARALBE COMPULTERS TO A SERVER WAS DEVELOPED SO THAT A USER CAN EXTRACT INFORMATION NOT BY USING KEY WORDS BUT BY REFERRING TO THE SCENES OR THE IMAGES., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 1999 -2001, Grant-in-Aid for University and Society Collaboration, TOKYO METROPOLITAN INSTITUTE OF TECHNOLOGY
  • DEVELOPMENT OF INTERACTIVE REMOTE RAPID PROTOTYPING SYSTEM
    FUKUDA Shuichi; WATANABE Tomio; MURAKAMI Tamotsu; NAKAJIMA Naomasa; OKUBO Masashi; TAKADA Hajime
    IN THIS RESEARCH PROJECT, A SYSTEM TO CONNECT CAD AND RAPID PROTOTYPING EQUIPMENT THROUGH THE INTERNET WAS DEVELOPED. THE DEVELOPED METHODOLOGY CAN BE EASILY EXTENDED TO REMOTE LABORATORY ACTIVITIES. A REMOTE LABORATORY EXPERIMENT WAS CARRIED OUT SUCCESSFULLY BETWEEN STANFORD UNIVERSITY AND JAPAN. SUCH A CLOSED LOOP SYSTEM WILL IMMEDIATELY REFLECT THE CUSTOMER'S TASTE SO THAT A KANSEI-BASED CAD SYSTEM WAS ALSO DEVELOPED., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 1999 -2001, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), TOKYO METROPOLITAN INSTITUTE OF TECHNOLOGY
  • Analysis by Synthesis of Embodied Communication System and It's Application to Human Interface
    WATANABE Tomio; OKUBO Masashi
    On the basis of the entrainment among verbal and nonverbal behavior in face-to-face communication, Embodied Communication System for Mind Connection (E-COSMIC) is developed for supporting essential human interaction in communication. E-COSMIC consists of an embodied virtual communication system for human interaction analysis by synthesis and a speech driven embodied interaction system. The former provides networked virtual communication environment in which two remote talkers can share embodied interaction through their avatars of VirtualActors or VirtualWaves including themselves in the same virtual space. The latter is a speech driven embodied interaction robots system for supporting human interaction by generating the communicative motions of robots coherently related to speech input on the basis of the analysis using the former. E-COSMIC would form the foundation of mediated communication technologies as well as the methodology for the analysis and understanding of human interactions., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 1999 -2000, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Okayama Prefectural University
  • Study of Human Interface based on the Principle of Entrainment in Communication
    WATANABE Tomio; KURODA Tsutomu; OKUBO Masashi
    (1) Embodied Viritual Communication System An embodied virtual face-to-face communication system for human interaction analysis by synthesis was developed, and the effectiveness of the system was demonstrated. The system provides virtual communication environments where two remote talkers communicate through their virtual actors (VAs) or virtual waves (VWs) representing their face-to-face interactive behavior on the basis of their motions and voices. Talkers can obtain interaction awareness by observing their interaction of VAs or VWs including themselves in the same virtual space. In the system, even if the time lags of data transmission exist in network, the temporal interaction relation of VAs keeps natural because each behavior of VA is delayed in the same way in the same space. Thus, this system is quite unlike the conventional telecommunication systems where the communication space between talkers is separated because only the partner to talk to is displayed. (2) Embodied Interaction Robots System The concept of embodied interaction robots system was proposed based on an entrainment mechanism in human face-to-face interaction. Then, the prototype of the system was developed in which two models were incorporated : one was a listener's response model of head, arms andbody with timing equivalent to nodding on the basis of the moving average (MA) model of burst-pause of speech to nodding ; the other was a speaker's bodily response model based on his own MA model. Finally, the effectiveness of the system's bodily interaction was demonstrated. The effects of robots as physical media were also evaluated in comparison with computer graphics as electronic media. The systems would be expected to form the foundation of information media and communication technologies as well as the methodology for the analysis and understanding of various human interactions., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 1997 -1998, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Okayama Prefectural University
  • 知識型オプティカル・スネークによる口唇輪郭抽出
    大久保 雅史
    人に優しい次世代ヒューマンインタフェースを目指すためには人間が発した言葉を認識する技術の確立が不可欠である。この分野の研究は、音声理解と機械読唇に大別されるが、両者が相互に補完し合うことが話し言葉の認識率を向上させることは明白である。音声理解においては、音の時系列変化を研究の対象としているのに対し、機械読唇においては静止画における口唇の輪郭形状から5母音の認識を行うものがほとんどである。 そこで動画像から口唇輪郭を抽出する手法の確立を目的とし、オプティカルフローと静止画中の対象の輪郭を正確に抽出する動的輪郭抽出法(スネーク)との協調処理を用いた口唇輪郭抽出システム(オプティカル・スネーク)の研究開発を行い、その有効性を示してきた。しかし、画像のキャプチャリングの際の画像圧縮によるエッジのぼやけや口唇回りの影や照り等の影響で抽出が充分にできない場合がある。 このような観点から本研究では、オプティカル・スネークのロバスト性の向上を目的として、口唇輪郭が動く範囲が限定されていることや、唇とその周りの肌との色相の違いに着目し、カラー情報を用いたオプティカル・スネークを提案している。具体的にはオプティカルフロー、スネーク双方の処理において輝度値・色相・彩度の有効性を検討し、さらにグレースケールの画像では口唇輪郭の抽出が困難であった動画像に対して、カラー情報を用いたオプティカル・スネークを適用して口唇運動の抽出を行い、その有効性を確認している。 本研究の特色は機械読唇において動画像処理を用いること、オプティカル・フローと動的輪郭抽出法という2つの異なった特色を持つアルゴリズムの協調処理を用いていること、輝度値の代わりに色相を用いることで、扱う情報量をそのままにロバスト性を向上していること、さらに、口唇の動きの知識を導入することにより処理の高速化を図っている点である。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 1997 -1998, 奨励研究(A), 岡山県立大学
  • 設計教育グローバル化のための製品実現プロセスに関する国際比較
    福田 収一; 松浦 慶総; 伊藤 照明; 大久保 雅史; 村上 存
    アメリカ、ヨーロッパ等の設計教育事情調査を行った。とくに日米では、次の基本的な相違が明らかとなった。 1.日本は、演繹的な、方法論を天下り式に与えるhow重視である。アメリカは、学生自身が帰納的に問題解決を目指すwhat重視へ急激に移行している。 2.アメリカでは、学生が自分の知識、経験の範囲内で解決できる具体的問題を与え、実際に製作させる。設計と生産の一体化の問題も、簡便なRP装置により、具体的に必要な知識、経験を体得させる。 3.問題解決能力開発の重要なカリキュラムと認識されている設計コンテストは、全米で実施され、しかも協調能力開発の目的から、チームワーキングが奨励され、他の学生の問題解決過程を観察させ、新しい問題解決の方法を体験的に発見させる。 4.積極的に異分野、例えば機械、ビジネス、美学専攻等の学生にチームを組ませ、同一課題を与え、協調能力の関発を図っている。 5.設計を、管理、経済、法律まで含む大きな「企画」問題として捉えた、マネージャー育成に近い教育である。さらに、大学によっては会社、とくにベンチャ会社の人に授業を担当させ、製品開発の発想を学ばせている。したがって、アメリカは、設計仕様を固めるまでの設計「準備」活動を、日本は設計仕様が固まってからの設計の詳細化活動を重視している。 本調査結果を基礎にStanford Univと協力して、新しい設計教育を東京都立科学技術大学で平成10年度試行することとなった。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 1997 -1997, 基盤研究(C), 東京都立科学技術大学
  • DEVELOPMENT OF INTERACTIVE DISTANCE LEARNING SYSTEM
    FUKUDA Shuichi; REDDY Ramana; OKUBO Masashi; KISHI Yoshiki; MURAKAMI Tamotsu; NAKAJIMA Naomasa
    Most of the conventional distance learning systems have been developed based upon the traditional class room teaching, i.e.based upon the mass production type one way broadcast educational teaching. But the growing diversification of society calls for a quick change from such a tree-based teacher to students one way educational system to a network-based very interactive educational one. Thus, TV conferencing systems gather much attention as potential systems for achieving interactive distance learning. But TV conference and education are very much different in nature. Our research made clear the fundamental conditions necessary for ralizing intreactive distance learning systems. One of our major conclusions is that nonverbal information such as motion will play a very important role. As motion is nonverbal, it is very difficult to codify so that a teacher and students have difficulty in sharing motional information among them. As conventional TV conference systems do not provide any function as to codify such motion, students do not understand the points of focus or have difficulty in sharing the perspective with a teacher. Thus, the burden of a teacher becomes very heavy. In this research, we extracted features from a teacher's and students' motion and classified in terms of their similarities so taht it will facilitate a teacher and students to share the same perspective and points of focus. And this serves for developing class libraries of motion. We developed CORBA-based calligraphy learning system on the internet. Motion will play an important role for expression skill and it is very important from the point of design-manufacturing integration and of robotic teleoperations as well as transfer of skill. Our systems will provide a first step toward such applications., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 1996 -1997, Grant-in-Aid for international Scientific Research, TOKYO METROPOLITAN INSTITUTE OF TECHNOLOGY
  • コミュニケーションにおける引き込み現象の研究
    渡辺 富夫; 黒田 勉; 大久保 雅史
    [1]生体情報計測システムの開発 コミュニケーションにおける引き込み現象を生理的・情動的側面から分析評価するために、皮膚温・心拍間隔変動等の生体情報の時系列的変化を同時計測する生体情報計測システムを開発した。さらに情動評価のための顔画像計測システムを開発した。本システムを口唇運動の解析に応用し、平成8年度情報処理学会大会優秀賞を受賞した。 [2]情動の定量評価 喫煙による薬理的効果で血管収縮を起こさせる条件下で、サーミスタとサーモグラフィを用いて各種末梢部皮膚温を計測し、情動評価の計測部位として指背面が有効であることを明らかにした。また恐怖に対する情動変動に着目し、恐怖のビデオ視聴における皮膚温、心拍間隔変動、呼吸を計測した結果、恐怖に対する情動変動においても皮膚温の計測部位として指背面が有効であることを確認し、恐怖ビデオ視聴では環境ビデオ視聴に比べて統計的に有意に皮膚温が低下することを明らかにした。同様に呼吸については呼吸数が多くなり、心拍間隔変動は心拍間隔の低下を伴ってそのばらつきが小さくなる傾向がみられた。さらに情動ストレスの負荷を変化させたときの生理指標と情動との関連性を評価検討した。 [3]生体情報計測によるコミュニケーションにおける引き込み現象の分析評価 対面コミュニケーションにおける対話者相互の呼吸の引き込み現象を分析評価し、呼吸が合うことの重要性を明らかにした。さらに乳児の睡眠移行過程での母子間のインタラクションを心拍間隔変動に基づき分析した結果、母子共に心拍間隔変動の周期性(呼吸成分)が検出され、情動面での引き込み現象が観察された。これらの結果は、円滑なコミュニケーションが図られるには、こういった情動まで含めた生理的側面での引き込み現象が生じていることを示すものである。このように従来主観的行動観察による定性的研究の色彩が強いこの分野に、生体情報計測手法を導入し、新たな定量評価手法を確立した。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 1993 -1996, 重点領域研究, 岡山県立大学
  • Detecting System of Weld Joint by Image Measurement
    INOUE Katsunori; OHKUBO Masashi; TAKAHASHI Yasuo
    The fundamental works were done for the establishment of an automatic detecting system of the weld joint. The construction of high ability image processing and measuring system, the development of new algorithm for the object recognition using this system and the proposal of a new noise rejection method were performed for the above purpose. Their outline is shown as follows. (1) Construction of Image Processing System of Parallel Connecting Type--The image data conversion and input system was constructed by rough connecting of parallel type data processing elements. The optimization of the co-operative parallel processing was examined on this system and the pattern extraction unit composed of the LSI of special made. (2) The Development of New Algorithm for Extracting the Contour of an Object--The contour line of the object for detection was extracted by the algorithm so called 'Snakes'. The genetic algorithm (GA) was applied for solving the 'Snakes'. This method was compared with the previously proposed methods. Furthermore, The 'BIGA (BiPhased Genetic Algorithm)', which was the improved version of the above GA,was proposed as new developed algorithm. It is proved that the effective extraction of the contour line is possible from an object in a noisy and dirty image. (3) The Development of New Algorithm for Detection of the Dominant Points of an Object--A new method for the dominant points detection, which could be applied to the contour line extracted by the above described method, was proposed on the basis of the principle of top-down approach. The feature of the method is that the number of the dominant points is beforehand given based on a priori knowledge on the object. The superiority of this method to the ordinary methods was shown by the comparative experiment. (4) The Proposal of the New Method for the Elimination of the Noise on an Image of the Weld Joint--The application of neural networks was proposed to eliminate noise due to arc light, etc., superimposed on the image of the weld joint, obtained by the light slice method., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 1993 -1994, Grant-in-Aid for General Scientific Research (B), Osaka University
  • エキシマレーザによる高分子材料の加工
    井上 勝敬; 大久保 雅史; 高橋 康夫
    今年度は以下の事項について実施した。 (1)加工現象のモデリングと理論解析 エキシマレーザの照射条件をパラメータとするフリーラジカルの生成、連鎖または分解反応の速度式を基に加工現象の数学モデルの作成を試みた。これをもとに数値計算を行い、加工現象のメカニズム解明を計ためである。数値計算は有限要素法によるものとし、レーザ加工実験結果と対比して数学モデルと解析方法を修正し、理論解析の正確度を高めるべく検討した。 (2)数値シミュレーションシステムの構築 上記解析方法に基ずいて、エキシマレーザによる高分子材料の加工用数値シミュレーションシステムの構築を計った。このシステムは加工過程の化学反応をコンピュータグラフィックスにより時系列的に動画表示するものである。シミュレーションシ結果はレーザ照射加工実験と比較してその妥当性を検証するためのものである。 (3)レーザ加工条件の最適化 構築した数値シミュレーションシステム用いて、加工材料の物性変化を目的関数として加工時の各種の化学反応が最短時間で終了する条件を理論的に探索する方式と、その方法諭を確立するための模索をした。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 1992 -1992, 一般研究(B), 大阪大学

Social Contribution

  • 育英友の会, 1994-2004

Research cooperation among industry, academia and government

  • Joint Research Theme:Development of Group Exercise Support System by Using Internet
    KeywordInternet, Embodied Interaction, VR, Group Exercise
    Remarks:Cooperative research with other research organization including private (industrial) sectors