KOYAMA Takaya
Faculty of Psychology Department of Psychology
Professor
Last Updated :2025/04/25

Researcher Profile and Settings

Research Interests

  • school adjustment
  • developmental and preventive intervention
  • attitude
  • persuasion

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Educational psychology
  • Humanities & social sciences / Social psychology

Research Experience

  • Doshisha University, Faculty of Psychology, Professor, 2009/04 - Today
  • Doshisha University, Visiting Fellow (Carrdiff University, UK), 2015/04 - 2015/09
  • Hiroshima University, Graduate School of Education, Associate Professor (Jyun Kyojyu), 2007/04 - 2009/03
  • Hiroshima University, Graduate School of Education, Associate Professor (Jyo Kyoju), 2002/04 - 2007/03
  • Hiroshima University, Faculty of Education, Associate Professor, 2000/04 - 2002/03
  • Hiroshima University, Faculty of School Education, Associate Professor, 1997/10 - 2000/03
  • Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, Visiting Fellow (East Calorina University, USA), 1997/10 - 1998/08
  • Hiroshima University, Faculty of School Education, Lecturer, 1994/04 - 1997/09

Education

  • Hiroshima University, Graduate School of Biosphere Science, Doctoral Course, 環境計画科学専攻, 1989/04 - 1993/03
  • Hiroshima University, Graduate School of Biosphere Science, Master’s Course, 環境計画科学専攻, 1987/04 - 1989/03
  • Hiroshima University, Faculty of School Education, Reseach Student, 1986/04 - 1987/03
  • Hiroshima University, Faculty of School Education, Elementary School Teacher Training Course, 1982/04 - 1986/03

Degree

  • Ph.D., Hiroshima University, Mar. 1993
  • M.A., Hiroshima University, Mar. 1989
  • B.A. in Education, Hiroshima University, Mar. 1986

Association Memberships

  • The Japanese Psycological Association
  • The Japanese Association of Educational Psychology
  • The Japanese Society of Social Psychology
  • The Japanese Group Dynamics Association
  • The Japan Peer Support Association
  • The Japanese Association of Health Psychology
  • 関西心理学会

Committee Memberships

  • Director, 2017 - 2021, The Japanese Psychological Association, Society
  • Public relations committee member, 2012 - 2018, The Japanese Psychological Association, Society
  • Editorial committee member, 2003 - 2005, The Japanese Association of Educational Psychology, Society

Published Papers

  • 対人トラブル発生時の援助・傍観行動に自己管理スキルが及ぼす影響
    早川萌百子; 神山貴弥; 池田龍也
    発達心理臨床研究, 31 161 - 170, Mar. 2025, Research institution
  • 教員志望学生の数学的アイデンティティに関する調査研究 ―教育法を学修する前の大学2年生を対象として―
    神原 一之; 神山 貴弥; 矢野 裕俊
    武庫川女子大学教育学部 教育学研究論集, 18 8 - 15, 2023, Scientific journal
  • 上腕運動の同期が心理と行動に及ぼす影響
    伴 碧; 池田 亮午; 高橋 英之; 神山 貴弥
    日本感性工学会論文誌, 20(3) 213 - 219, Aug. 2021, Scientific journal
  • 協同学習における貢献度と自己関与度が自己評価に及ぼす影響
    服部美保; 神山貴弥
    同志社大学教職課程年報, 8 1 - 16, Feb. 2019, Research institution
  • 学校学習環境が生徒の主体性およびスクール・モラールに及ぼす影響
    藤井美帆; 草野絵梨佳; 西村真由美; 神山貴弥
    同志社大学教職課程年報, 8 17 - 34, Feb. 2019, Research institution
  • Relationship between proactive coping and college graduates' appraisal and mental health prior to organization entry.
    Cai, Y; Kohyama, T
    North American Journal of Psychology, 20 529 - 544, 2018, Scientific journal
  • イギリスにおける愛着に課題を持つ子どもたちへの対応と日本の教育への示唆 : The Nurture Group Networkの視察を通して
    小玉有子; 栗原慎二; 高橋あつ子; 神山貴弥; 森恵梨菜; 宮村悠; 川崎七々海; 壁谷美穂; 中田智佐子
    弘前医療福祉大学紀要, 6(1) 73 - 82, 2015
  • Development of the Japanese Version of the Need for Affect Questionnaire
    Takaya Kohyama; Takehiro Fujihara
    Kwansei Gakuin University, School of Sociology Journal, (120) 115 - 124, 2015
  • Research on the Conditions of "Craft Education" within the Compulsory Education in Japan (2) : Analysis of the Conscious Research of Junior High School Students
    SHOYAMA Shigeko; SUZUKI Akiko; KOUYAMA Takaya; MINE Kazunami; TAKENO Hidetoshi; SASA Masao; WAKAMOTO Sumio
    The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development, Japan Curriculum Research and Development Association, 34(4) 69 - 78, 2012, Scientific journal
  • 中学生の過剰適応傾向とストレス反応における影響モデルの検討
    加藤智子; 神山貴弥; 佐藤容子
    宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター紀要, 19 28 - 38, 2011
  • Research on the Conditions of "Craft Education" within the Compulsory Education in Japan (1) : Analysis of the Conscious Research of Elementary School Students
    SUZUKI Akiko; SHOYAMA Shigeko; MINE Kazunami; KOUYAMA Takaya; TAKENO Hidetoshi; SASA Masao; WAKAMOTO Sumio
    The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development, Japan Curriculum Research and Development Association, 34(3) 11 - 20, 2011, Scientific journal
  • 大学院生によるアメリカの小中学校での体験型海外教育実地研究報告Ⅲ
    小原友行; 深澤清治; 朝倉淳; 松浦武人; 神山貴弥; 高谷直樹; 竹内俊介; 小笹由花; 日高悠子; 古市果菜絵; 安田知佐子
    学校教育実践学研究, 16 95 - 104, 2010
  • 「自己表出としての表現力」と「対象に伝えるための表現力」を見取る指標づくり
    土井徹; 鹿江宏明; 松本信吾; 掛志穂; 青原栄子; 大和浩子; 神山貴弥; 山元隆春
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 37 87 - 91, 2009
  • かかわる力を育む幼小一貫の道徳教育カリキュラム開発のための基礎研究(4)
    宮里智恵; 神山貴弥; 鈴木由美子; 長野由知; 中島敦夫; 君岡智央; 中山芙充子
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 37 279 - 287, 2009
  • 生活科におけるキャリア教育の構築Ⅲ
    内藤博愛; 朝倉淳; 神山貴弥; 須本良夫; 樽谷秀幸
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 37 325 - 330, 2009
  • The effects of emotional intelligence on children's school adjustment
    山田洋平; 神山貴弥; 栗原慎二
    Hiroshima journal of school education, 広島大学大学院教育学研究科, 15 1 - 7, 2009
  • The Effects of Participating in Continuous and Direct Experiential Activity on Pupils' Altruistic Attitudes
    MIYASATO Tomoe; KOHYAMA Takaya; SUZUKI Yumiko; ISHII Shinji
    Japan Journal of Educational Technology, Japan Society for Educational Technology, 33(1) 23 - 30, 2009, Scientific journal
  • Developing for new international exchange study: through exchange program about Explores Middle School and Odyssey School
    神原 一之; 鹿江 宏明; 中本 美奈子; 山崎 学肖; 朝倉 淳; 神山 貴弥
    The Annals of educational research, 広島大学学部・附属学校共同研究機構, (37) 63 - 68, 2008
  • かかわる力を育む幼小一貫の道徳教育カリキュラム開発のための基礎研究(3)
    宮里智恵; 神山貴弥; 鈴木由美子; 大橋美代子; 加藤秀雄; 君岡智央; 池田明子
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 36 377 - 386, 2008
  • 生活科におけるキャリア教育の構築Ⅱ
    内藤博愛; 朝倉淳; 神山貴弥; 須本良夫; 樽谷秀幸
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 36 211 - 219, 2008
  • A report on overseas teaching practicum by graduate students in elementary/secondary schools in the United States (2)
    小原友行; 深澤清治; 朝倉淳; 神山貴弥; 岩城宇紀; 中井俊之; 森俊郎; 淺野博子; 大村正樹; 庄野修一; 矢野和佳子; 鷲見勝司; 吉浪徳香; 小野智子; 榎並愛子
    Hiroshima journal of school education, 広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター, 14 39 - 53, 2008
  • テディベアプロジェクトによる国際理解教育に関する一考察
    朝倉淳; 林万青也; 小原友行; 深澤清治; 神山 貴弥
    学校教育実践学研究, 14 139 - 145, 2008
  • Cross-cultural learning approaches in students from the USA, Japan and Taiwan
    Michael B. Brown; Megumi Aoshima; Larry M. Bolen; Rosina Chia; Takaya Kohyama
    SCHOOL PSYCHOLOGY INTERNATIONAL, SAGE PUBLICATIONS LTD, 28(5) 592 - 604, Dec. 2007, Scientific journal
  • かかわる力を育む幼小中一貫の道徳教育カリキュラム開発のための基礎研究(2)
    宮里智恵; 石原直久; 神山貴弥; 鈴木由美子; 君岡智央
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 35 37 - 45, 2007
  • Evaluation method for communication study in consistent schools from kindergarten to junior high school : Development of a concrete plan for evaluation standard in portfolio work
    小原友行; 神山貴弥; 風呂和志; 松尾砂織; 矢藤真二郎; 桑田一也; 谷川佳万; 洲濱美由紀
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 広島大学学部・附属学校共同研究機構, 35(35) 119 - 124, 2007
  • 児童・生徒の情報リテラシーの認知的基盤に関する研究-情報モラル課題と情報活用能力批判的思考態度の関連-
    沖林洋平; 神山貴弥; 西井章司; 森保尚美; 川本憲明; 鹿江宏明; 森敏昭
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 35 333 - 342, 2007
  • A study of competence as a teacher comprising both a theoretical and a practical viewpoint brought up through a student's school and child support activity
    神山貴弥; 栗原慎二; 米沢崇; 青木多寿子; 井上弥; 林孝; 鈴木由美子; 山内規嗣; 朝倉淳; 伊藤圭子; 植田敦三; 木原成一郎; 木村博一; 権藤敦子; 松本仁志; 溝邊和成; 山崎敬人; 中村和世; 小林秀之; 谷本忠明; 若松昭彦
    Hiroshima journal of school education, 広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター, 13 1 - 9, 2007
  • 大学院生によるアメリカの小中学校での体験型海外教育実地研究報告
    小原友行; 深澤清治; 朝倉淳; 神山貴弥; 岩城宇紀; 武田由紀子; 長江綾子; 丸子保子; 大里弘美; 為重友馨; 村嶋唱子
    学校教育実践学研究, 13 43 - 56, 2007
  • Relationship between Skills of Practical Use of Information and Attitude for Information Morality among Elementary School and Junior High School Students
    OKIBAYASHI Yohei; KOYAMA Takaya; NISHII Shoji; MORIYASU Naomi; KAWAMOTO Noriaki; KANOE Hiroaki; MORI Toshiaki
    Japan Journal of Educational Technology, Japan Society for Educational Technology, 31 149 - 152, 2007, Scientific journal
  • Relationship between Attitude toward information ethics and general ethics in elementary school and junior high school students
    OKIBAYASHI Yohei; KOYAMA Takaya; NISHII Shoji; MORIYASU Naomi; KAWAMOTO Noriaki; KANOE Hioaki; MORI Toshiaki
    Research report of JET Conferences, 日本教育工学会, 2006(6) 105 - 110, 16 Dec. 2006
  • A tentative trial of 'Distinct teaching practice' at Hiroshima University
    若元澄男; 松浦伸和; 西根和雄; 前田俊二; 志水康雄; 磯崎哲夫; 小山正孝; 長松正康; 由井義通; 江端義夫; 倉地暁美; 柳原英児; 宮本栞; 岡野説子; 一鍬田徹; 古賀一博; 岡本祐子; 神山貴弥; 林俊雄; 上之園強; 見藤孝二; 河野芳文; 原田良三; 今崎英明; 金丸純二; 竹盛浩二; 廣澤和雄; 米神博子; 岡野佳子; 此枝昇
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 広島大学学部・附属学校共同研究機構, 34(34) 1 - 10, 2006
  • 児童生徒における情報倫理意識と一般的規範意識の関係
    沖林洋平; 神山貴弥; 西井章司; 森保尚美; 川本憲明; 鹿江宏明; 森敏昭
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 34 111 - 121, 2006
  • 幼小中一貫教育における新教育システムの提言-プロジェクト型研究及び教育研究におけるアセスメント部のあり方について-
    吉原健太郎; 風呂和志; 柳生大輔; 石井信孝; 池田明子; 神山貴弥; 井上弥
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 34 123 - 130, 2006
  • 問題解決に生きてはたらく力を育成する理科学習の創造(3)―小学校理科単元「大地の創造」の開発―
    山崎敬人; 柴一実; 神山貴弥; 吉原健太郎; 三田幸司; 風呂和志; 山下由紀
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 34 333 - 342, 2006
  • 中学校におけるキャリア教育の創造(1)-総合的な学習の時間におけるキャリア教育プログラムの開発-
    上田邦夫; 今崎英明; 阿部哲久; 鬼木智子; 鹿江宏明; 萩原恵美; 松前良昌; 朝倉淳; 神山貴弥; 神原一之
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 34 465 - 473, 2006
  • 「人間力」豊かな生徒を育てる学校教育の創造(1)
    上田邦夫; 島本靖; 杉野清隆; 浜岡恵子; 阿部哲久; 神原一之; 木村美保; 鹿江宏明; 松前良昌; 三桝正典; 小田哲史; 川本憲明; 杉山珠恵; 萩原恵美; 荒森紀行; 鬼木智子; 庫本ゆかり; 奥野正二; 森貞知子; 難波博孝; 松本仁志; 山元隆春; 木村博一; 小原友行; 植田敦三; 下村哲; 寺垣内政一; 古賀信吉; 林武広; 黒瀬基郎; 濱本恵康; 一鍬田徹; 若元澄男; 東川安雄; 松田泰定; 田島俊造; 伊藤圭子; 望月てる代; 深澤清治; 柳瀬陽介; 朝倉淳; 神山貴弥; 落合俊郎; 小林秀之; 船津守久; 若松昭彦; 栗原慎二
    広島大学附属東雲中学校研究紀要, 38 1 - 13, 2006
  • 現職教員の生徒指導・教育相談の力量形成のための研修プログラムに関する研究Ⅱ-アセスメント力を中心に-
    栗原慎二; 神山貴弥; 林田正彦; 本田千恵; 戸野香; 齋藤美由紀
    学校教育実践学研究, 広島大学大学院教育学研究科, 12 19 - 30, 2006
  • A Study of Developing Elementary School Teacher Training Curriculum for Fostering Competence in Using both of Theoretical and Practical Knowledge
    神山貴弥; 栗原慎二; 高橋超; 井上弥; 林孝; 鈴木由美子; 山内規嗣; 朝倉淳; 伊藤圭子; 植田敦三; 木原成一郎; 木村博一; 松本仁志; 溝邊和成; 山崎敬人; 中村和世; 小林秀之; 谷本忠明; 若松昭彦
    Hiroshima journal of school education, 広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター, 12 31 - 39, 2006
  • 中学生の心理・社会的発達尺度の作成
    栗原慎二; 神山貴弥; 谷田寿幸; 津山裕美; 高橋哲也
    ピア・サポート研究, 3 1 - 8, 2006, Scientific journal
  • Relationship Between Attitude Toward Information and General Ethics in Elementary School and Junior High School Students
    OKIBAYASHI Yohei; KOYAMA Takaya; NISHII Shoji; MORIYASU Naomi; KAWAMOTO Noriaki; KANOE Hiroaki; MORI Toshiaki
    Japan Journal of Educational Technology, Japan Society for Educational Technology, 30 181 - 184, 2006
  • 附属学校園と地域社会との教育連携に関する研究(3)―学校週5日制を生かした地域社会との教育連携における新しい附属学校園のあり方を展望して ―
    黒瀬基郎; 林孝; 神山貴弥; 今崎英明; 上之園強; 原田良三; 金丸純二; 見藤孝二; 岡野佳子; 竹盛浩二; 米神博子; 神原一之; 荒森紀行; 川本憲明; 久保宏孝; 萩原恵美
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 33 1 - 8, 2005
  • 広島大学における「特色ある教育実習プログラム」の構築に向けて
    若元澄男; 松浦伸和; 西根和雄; 前田俊二; 志水康雄; 磯崎哲夫; 小山正孝; 長松正康; 由井義通; 江端義夫; 倉地暁美; 柳原英児; 宮本栞; 吉富巧修; 一鍬田徹; 古賀一博; 岡本祐子; 神山貴弥; 林俊雄; 上之園強; 見藤孝二; 原田良三; 栗園重弘; 今崎英明; 金丸純二; 竹盛浩二; 広澤和雄; 米神博子; 岡野佳子; 此枝昇
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 33 31 - 40, 2005
  • 一貫教育における小中教員の研究に対する意識差に関する研究
    吉原健太郎; 風呂和志; 柳生大輔; 石井信孝; 池田明子; 神山貴弥; 井上弥
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 33 117 - 127, 2005
  • 問題解決に生きてはたらく力を育成する理科学習の創造(2)-粒子モデルを用いた小中一貫の科学的概念の育成-
    山崎敬人; 柴一実; 神山貴弥; 吉原健太郎; 三田幸司; 風呂和志; 山下由紀; 中原美保
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 33 247 - 254, 2005
  • 現職教員の生徒指導・教育相談の力量形成のための研修プログラムに関する研究
    栗原慎二; 神山貴弥; 利田亨次; 林田正彦; 本田千恵; 戸野香
    学校教育実践学研究, 広島大学大学院教育学研究科, 11 13 - 24, 2005
  • 臨床的な指導力育成のための初等教員養成カリキュラムの開発に関する基礎的研究
    神山貴弥; 栗原慎二; 高橋超; 井上弥; 林孝; 鈴木由美子; 山内規嗣; 朝倉淳; 伊藤圭子; 植田敦三; 木原成一郎; 木村博一; 松本仁志; 山崎敬人; 中村和世; 小林秀之; 谷本忠明; 若松昭彦
    学校教育実践学研究, 11 25 - 35, 2005
  • 明日を担う生徒を育てる学校教育の創造(6)
    上田邦夫; 今崎英明; 杉野清隆; 浜岡恵子; 阿部哲久; 神原一之; 木村美保; 鹿江宏明; 松前良昌; 三桝正典; 小田哲史; 川本憲明; 萩原恵美; 荒森紀行; 鬼木智子; 国元育子; 奥野正二; 森貞知子; 難波博孝; 松本仁志; 山元隆春; 木村博一; 小原友行; 植田敦三; 下村哲; 寺垣内政一; 古賀信吉; 林武広; 黒瀬基郎; 濱本恵康; 一鍬田徹; 若元澄男; 東川安雄; 松田泰定; 田島俊造; 深澤清治; 柳瀬陽介; 朝倉淳; 神山貴弥; 落合俊郎; 小林秀之; 船津守久; 若松昭彦; 栗原慎二
    広島大学附属東雲中学校研究紀要, 37 1 - 14, 2005
  • 「表現・コミュニケーション力」の育成をめざした総合的な学習の時間の実践
    神原一之; 朝倉淳; 神山貴弥
    広島大学附属東雲中学校研究紀要, 37 117 - 126, 2005
  • 附属学校園と地域社会との教育連携に関する研究(2)-授業日における教育連携の取り組みを中心に-
    黒瀬基郎; 林孝; 神山貴弥; 今崎英明; 金丸純二; 広澤和雄; 米神博子; 原田良三; 三桝正典; 荒森紀行; 阿部哲久; 神原一之
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 32 1 - 8, 2004
  • 問題解決に生きてはたらく力を育成する理科学習の創造
    山崎敬人; 柴一実; 神山貴弥; 風呂和志; 三田幸司; 吉原健太郎; 矢形佳吉子; 山下由紀
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 32 207 - 216, 2004
  • The Creation of School Education Bringing up a Student Carrying Tomorrow (4) : Training and The Valuation of "the Ability of Self-expression and Communication"
    Kurose Motoo; Imasaki Hideaki; Sugino Kiyotaka; Miyake Masami; Abe Tetsuhisa; Amano Hideki; Kambara Kazuyuki; Kanoe Hiroaki; Matsumae Yoshimasa; Mimasu Masanori; Oda Takafumi; Yanagihara Hironori; Hagihara Emi; Aramori Noriyuki; Izumoto Seiko; Okuno Masatsugu; Kunimoto Ikuko; Tanaka Akiko; Yamamoto Takaharu; Matsumoto Hitoshi; Kobara Tomoyuki; Kimura Hirokazu; Ueda Atsumi; Teragaito Masakazu; Hayashi Takehiro; Koga Nobuyoshi; Hamamoto Yoshiyasu; Wakamoto Sumio; Hitokuwada Toru; Matsuda Yasusada; Higashikawa Yasuo; Mada Yasuhiro; Tashima Shunzo; Fukazawa Seiji; Yanase Yosuke; Funatsu Morihisa; Kobayashi Hideyuki; Kohyama Takaya; Suzuki Yasuyuki; Ishii Shinji
    広島大学附属東雲中学校研究紀要, Hiroshima University, 36 1 - 14, 2004
  • 明日を担う生徒を育てる「総合的な学習の時間」のあり方-「表現・コミュニケーション力」 に焦点を当てて-
    神原一之; 神山貴弥
    広島大学附属東雲中学校研究紀要, 36 135 - 145, 2004
  • 受講者の授業評価を指標とした双方向遠隔講義システムの評価
    國田祥子; 中條和光; 神山貴弥; 戸梶亜紀彦; 西谷元; 庄司文由; 江川 朋幸
    学校教育実践学研究, 広島大学大学院教育学研究科, 10 79 - 83, 2004
  • 附属学校園と地域社会との教育連携に関する研究(1)-休業日における附属の子ども達の現状と課題-
    黒瀬基郎; 林孝; 神山貴弥; 今崎英明; 金丸純二; 廣澤和雄; 米神博子; 砂原徹; 砂田雅志; 神原一之; 奥野正二; 鹿江宏明
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 31 7 - 14, 2003
  • 小学校における道徳授業スキルの開発に関る研究-授業分析による道徳授業スキルの分析と開発-
    宮里智恵; 鈴木由美子; 川本邦彦; 中山貴司; 高橋超; 神山貴弥; 中尾香子; 今永泰正
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 31 55 - 62, 2003
  • 問題解決能力の育成を目ざした学習指導法に関する研究(3)―自己効力感を高める理科授業の方略―
    山崎敬人; 柴一実; 神山貴弥; 濱保和治; 吉原健太郎
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 31 191 - 199, 2003
  • 音楽授業における「きくこと」の一考察-幼小中一貫教育の実践を手がかりに-
    野村幸治; 神山貴弥; 望月悦子; 岡本芙充子; 金岡美幸; 上野陽美; 奥井京子; 桑田一也
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 31 235 - 244, 2003
  • 遠隔講義システム改善のための授業評価尺度開発の試み
    江川朋幸; 神山 貴弥; 中條和光; 戸梶亜紀彦; 國田祥子; 野崎 秀正
    学校教育実践学研究, 広島大学大学院教育学研究科, 9 71 - 77, 2003
  • 児童期・青年期における異年齢他者とのかかわりによる<学び>
    神山貴弥
    学習開発研究, 2 123 - 128, 2003
  • 問題解決能力の育成を目指した学習指導法に関する研究(2)―比喩的表現や思考を生かした理科学習の試み―
    山崎敬人; 柴 一実; 神山貴弥; 濱保和治; 吉原健太郎
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 30 159 - 166, 2002
  • 小学校における道徳教育の授業改善に関する開発研究-授業分析とアンケート調査を中心にして-
    谷栄次; 秋山哲; 柏木俊明; 森本泰史; 鈴木由美子; 神山貴弥; 中尾香子; 高橋超
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 30 251 - 260, 2002
  • 問題解決能力の育成を目指した学習指導法に関する研究―見通しを持って自ら進める理科学習の創造―
    山崎敬人; 柴一実; 神山貴弥; 濱保和治; 三田幸司; 吉原健太郎; 山下由紀; 吉見郁哉
    広島大学学部・附属学校共同研究紀要, 29 93 - 99, 2001
  • 現代青少年の金銭感覚と交友関係に関する研究(第2報)―金銭観と交友関係・社会態度との関係を中心に-
    神山貴弥; 鈴木康之; 高橋超; 桑田康秀; 日向鋭自; 福原潤; 津久井伸明; 宮木孝子
    いじめ防止教育実践研究, 4 13 - 23, 2000
  • 教育現場におけるネッ トワークサーバーの構築と教育利用について
    神山貴弥; 前原俊信; 井上弥; 寺垣内政一; 川崎一郎; 秋山哲; 鹿江宏明; 三田幸司; 岡田 大爾
    学校教育実践学研究, 5 101 - 109, 1999
  • 現代青少年の金銭感覚と交友関係に関する研究(第1報)-現代中学・高校生の金銭観について-
    鈴木康之; 神山貴弥; 高橋超; 桑田康秀; 日向鋭自; 福原潤
    いじめ防止教育実践研究, 広島大学学校教育学部附属教育実践総合センター, 3 13 - 25, 1999
  • Justification of interpersonal aggression in Japanese, American, and Spanish students
    T Fujihara; T Kohyama; JM Andreu; JM Ramirez
    Aggressive Behavior, WILEY-LISS, 25(3) 185 - 195, 1999, Scientific journal
  • 日本人学生のサポート認知に対するソーシャル・ネットワークメンバーの要因分析 : 留学生との比較
    田中 共子; 神山 貴弥; 高井 次郎; 藤原 武弘
    広島大学留学生教育, 広島大学留学生センター, (1) 23 - 33, 31 Mar. 1997
  • Effects of social networks on cross-cultural adjustment
    T Tanaka; J Takai; T Kohyama; T Fujihara; H Minami
    Japanese Psychological Research, BLACKWELL PUBL LTD, 39(1) 12 - 24, Mar. 1997, Scientific journal
  • 生徒指導・教育相談における実践的指導力開発に関する基礎的研究
    高橋超; 石井眞治; 神山貴弥; 桑田康秀; 日向鋭自; 福間勝也
    いじめ防止教育実践研究, 1 23 - 29, 1997
  • 中・高校生のいじめに対する対処行動に関する一研究
    石井眞治; 神山貴弥; 高橋超; 井上弥; 小山清; 三宅重徳
    いじめ防止教育実践研究, 1 31 - 39, 1997
  • Attitudes of American and Japanese students toward interpersonal aggression.
    Fujihara, T; Bleckman, S; Kohyama, T; Wapner, S
    Kwansei Gakuin University Social Science Review, 1 1 - 8, 1997
  • 現代青年の日常生活行動に対する興味発達に関する研究
    高橋超; 神山貴弥
    広島大学学校教育学部紀要第Ⅰ部, 18 193 - 200, 1996
  • 学校週5日制実施による中学生の生活行動パターンの変化
    神山貴弥; 井上弥; 石井 眞治; 高橋 超
    学校教育実践学研究, 2 173 - 184, 1996
  • コミュニケーション活動に及ぼすNVCの効果-送り手の視線の高さと説得態度が受け手の態度変容に及ぼす影響-
    石井眞冶; 神山貴弥
    広島大学学校教育学部紀要第Ⅰ部, 17 175 - 181, 1995
  • 教員養成学部生の教職志望動機,教職適性感及び習得適性の変容に関する追跡研究(Ⅳ)
    高橋超; 井上弥; 神山貴弥; 石井眞治; 林孝
    学校教育実践学研究, 1 1 - 8, 1995
  • A Study in the Effects of Environmental Settings on Facilitating Behavior : An ecological approach to examination of smoking behavior
    石井眞治; 井上弥; 神山貴弥
    広島大学学校教育学部紀要第Ⅰ部, 広島大学学校教育学部, 16 153 - 158, 1994
  • 認知欲求と消費者行動-意志決定方略の個人差について-
    神山貴弥; 藤原武弘
    消費者行動研究, Japan Association for Consumer Studies, 1(2) 45 - 61, 1994
  • Social networks of international students in Japan: Perceived social support and relationship satisfaction.
    Tanaka, T; Takai, J; Kohyama,T; Fujihara, T; Minami, H
    The Japanese Journal of Experimental Social Psychology, The Japanese Group Dynamics Association, 33(3) 213 - 223, 1994, Scientific journal
  • Adjustment patterns of international students in Japan
    Tomoko Tanaka; Jiro Takai; Takaya Kohyama; Takehiro Fujihara
    International Journal of Intercultural Relations, 18(1) 55 - 75, 1994, Scientific journal
  • 大腸手術患者におけるQuality of life 質問票の作成およびその標準化の試み
    藤高嗣生; 小林理一郎; 正岡良之; 小島康知; 神山貴弥; 藤原武弘; 伊藤信子; 金沢紀代子; 三上美由紀
    日本ストーマリハビリテーション学会誌, 10 7 - 16, 1994, Scientific journal
  • 在日留学生に必要なソーシャル・スキル
    田中共子; 高井次郎; 神山貴弥; 藤原武弘
    広島大学総合科学部紀要Ⅳ理系編, 19 87 - 99, 1993
  • 映画刺激の単純性-複雑性と認知欲求が映画に対する評価に及ぼす効果に関する研究
    藤原武弘; 神山貴弥
    広島大学総合科学部紀要Ⅳ理系編, 19 101 - 110, 1993
  • 教師の作文評価に関する研究
    石井 眞治; 井上 弥; 神山 貴弥; 鈴木 理生; 雨宮 基博; 坂賀 俊之
    広島大学学校教育学部紀要第Ⅰ部, 14 179 - 188, 1992
  • 教員養成系大学における性教育実践の効果に関する研究
    石井 眞治; 若尾 裕; 神山 貴弥
    広島大学教育実践研究指導センター紀要, 4 21 - 31, 1992
  • Effects of need for cognition and distraction on issue-relevant elaboration and attitude change
    Kohyama, T; Fujihara, T
    The Japanese Journal of Experimental Social Psychology, 31(3) 222 - 230, 1992, Scientific journal
  • 大腸手術患者のQuality of life
    藤高嗣男; 川堀勝史; 松山敏哉; 土肥雪彦; 神山貴弥; 藤原武弘; 伊藤信子; 金澤紀代子; 三上美由紀; 新屋福江; 澤井尚子
    日本ストーマリハビリテーション学会誌, 8(1) 13 - 19, 1992, Scientific journal
  • 短期海外研修における日本人学生のソーシャル・スキルに関する調査的研究
    田中共子; 神山貴弥; 藤原武弘
    広島大学総合科学部紀要Ⅲ情報行動科学研究, 15 87 - 102, 1991
  • 認知欲求尺度に関する基礎的研究
    神山貴弥; 藤原武弘
    社会心理学研究, 6(3) 184 - 192, 1991, Scientific journal
  • 在日外国人留学生の適応に関する研究(1) -異文化適応尺度の因子構造の検討-
    田中共子; 高井次郎; 神山貴弥; 村中千穂; 藤原武弘
    広島大学総合科学部紀要Ⅲ情報行動科学研究, 14 77 - 94, 1990
  • Effects of seating arrangement on attitude change and impression formation
    KOUYAMA Takaya; FUJIHARA Takehiro; ISHII Shinji
    Japanese Journal of Social Psychology, The Japanese Society of Social Psychology, 5(2) 129 - 136, 1990, Scientific journal
  • 説得におけるElaboration Likelihood Modelについての概説
    藤原武弘; 神山貴弥
    広島大学総合科学部紀要Ⅲ情報行動科学研究, 12 45 - 54, 1988
  • 社会的隔離事態における共在他者が親和と遂行に及ぼす効果
    黒川正流; 坂田桐子; 来嶋和美; 神山貴弥; 小島美樹; 藤原武弘; 生和秀敏
    広島大学総合科学部紀要Ⅲ情報行動科学研究, 11 33 - 42, 1987
  • 独居老人の孤独感と社会的ネットワークについての調査的研究
    藤原武弘; 来嶋和美; 神山貴弥; 黒川正流
    広島大学総合科学部紀要Ⅲ情報行動科学研究, 11 43 - 52, 1987

MISC

  • マルチレベルアプローチ : 日本版 包括的生徒指導の理論と実践(第5回)学級経営とマルチレベルアプローチ
    神山 貴弥
    月刊学校教育相談, ほんの森出版, 29(10) 72 - 77, Aug. 2015
  • Effects of proactive coping on workplace adaptation after transition from college to workplace
    Cai, Y; Kohyama T
    International Journal of Mathematical, Computational, Physical, Electrical and Computer Engineering, 17(3) 366 - 369, 2013, Introduction international proceedings
  • The study of relationships among prosocial behavior and three attitude-components toward person in need in elementary school children
    Takaya Kohyama; Tomoe Miyasato; Yohei Yamada; Yumiko Suzuki; Shinji Ishii
    International Journal of Psychology, PSYCHOLOGY PRESS, 43(3-4) 319 - 319, Jun. 2008, Summary international conference
  • Social skills performance of foreign-students in Japan
    T TANAKA; T KOHYAMA; J TAKAI; T FUJIHARA
    International Journal of Psychology, PSYCHOLOGY PRESS, 27(3-4) 553 - 553, Jun. 1992, Summary international conference
  • Effects of need fof cognition and distraction on issue-relevant elaborationand attitude-change
    Kohyama, T; Fujihara, T
    22nd International Congress of Applied Psychology, Kyoto, JAPAN, 22-27 JULY 1990: Proceedings, Vol 3, LAWRENCE ERLBAUM ASSOC PUBL, 57 - 58, 1992, Introduction international proceedings

Books etc

  • 学級経営,PBISと修復的正義 「マルチレベルアプローチ だれもが行きたくなる学校づくり-日本版包括的生徒指導の理論と実践-」
    ほんの森出版 pp.32-37, pp.88-90., 2017
  • 対人関係と健康 「心理学概論[第2版]」(編著)
    ナカニシヤ出版 pp.357-362., 2014, Joint editor
  • 消費者の態度形成 「消費者行動論-購買心理からニューロマーケティングまで-」
    八千代出版 pp.95-114., 2012
  • 教師が身につけるスキル,グループ活動 「児童・生徒のための学校環境適応ガイドブック-学校適応の理論と実践-」(編著)
    協同出版 pp.112-117, pp.130-135., 2009, Joint editor
  • Relationship between social anxiety and stress coping: A study of measuring undergraduate students anxiety of teachers. In R.Roth, C.Hiew, & A.-L.Comunian(Eds.), Peace, Hope, and Well-Being across the Cultures.
    Okibayashi,Y; Kohyama,T; Mori,T; Ishii,S
    Shaker Verlag. pp.121-130., 2009
  • 文化と心 「わたしそしてわれわれ ミレニアムバージョン」
    北大路書房 pp.255-266., 2004, Joint work
  • 情報処理と説得―精査可能性モデル― 「説得心理学ハンドブック―説得コミュニケーション研究の最前線―」
    北大路書房 pp.418-455., 2002
  • 学級経営の進め方 「MINERVA教職講座⑨生徒指導・進路指導」
    ミネルヴァ書房 pp.63-79., 2002
  • 偏見形成のメカニズムと偏見解消の方策 「思いやりとホスピタリティの心理学」
    北大路書房 pp.210-216., 2000
  • 態度の形成と変容 「教育心理学-理論と実践-」
    北大路書房 pp.97-111., 1998
  • データを処理するⅡ-多変量解析 「あなたもできるデータの処理と解析」
    福村出版 pp.167-212., 1997
  • 教室環境の整え方 「教師のための教育実践心理学」
    ナカニシヤ出版 pp.118-123., 1996

Presentations

  • 中学生の援助・傍観行動に自己管理スキルが及ぼす影響
    早川萌百子; 神山貴弥; 池田龍也
    日本学校メンタルヘルス学会第28回大会, 02 Nov. 2024, Poster presentation
  • いじめ傍観行動における多元的無知(3) ー質問方法による反応分布の比較ー
    有倉巳幸; 稲垣勉; 神山貴弥
    日本心理学会第88回大会, 06 Sep. 2024, Poster presentation
  • いじめ傍観行動における多元的無知 (4)ー周囲の生徒に対する信頼感が及ぼす影響ー
    有倉巳幸; 稲垣勉; 神山貴弥
    日本社会心理学会第65回大会, 01 Sep. 2024, Poster presentation
  • 学級内地位認知におけるフォールスコンセンサス効果
    有倉巳幸; 神山貴弥; 稲垣勉
    日本グループ・ダイナミックス学会第69回大会, 23 Sep. 2023, Poster presentation
  • いじめ傍観行動における多元的無知(2) ―学級集団構造による検討―
    稲垣勉; 有倉巳幸; 神山貴弥
    日本社会心理学会第64回大会, 07 Sep. 2023, Poster presentation
  • いじめ傍観行動における多元的無知(1) ―他者評価懸念による媒介効果の検討―
    有倉巳幸; 神山貴弥; 稲垣勉
    日本社会心理学会第64回大会, 07 Sep. 2023, Poster presentation
  • 学級集団の階層性を測定する手法の開発(2)-学級内地位認知と一般的信頼感およびコミュニケーション能力との関連-
    稲垣勉; 有倉巳幸; 神山貴弥
    日本社会心理学会第63回大会, 15 Sep. 2022, Poster presentation
  • 学級集団の階層性を測定する手法の開発(1)-SICSP法の妥当性の検討-
    有倉巳幸; 神山貴弥; 稲垣勉
    日本社会心理学会第63回大会, 15 Sep. 2022, Poster presentation
  • 算数・数学に対する「消極的な思い」の生起とその影響-小学校教員志望学生を対象とした調査を通して-
    神原一之; 神山貴弥
    全国数学教育学会第56回研究発表会, 25 Jun. 2022, Oral presentation
  • 教員志望学生の数学的アイデンティティに関する調査研究(2)
    神原一之; 國宗進; 神山貴弥; 矢野裕俊
    日本数学教育学会第54回秋期研究大会, 30 Oct. 2021, Oral presentation
  • 接近的および回避的社会動機が感情価判断に及ぼす影響
    神山貴弥; 小林智之
    日本心理学会第85回大会, 01 Sep. 2021, 01 Sep. 2021, 08 Sep. 2021, Poster presentation
  • Social approach motives prompt to be sensitive to facial expression.
    Kobayashi, T; Kouyama, T
    The 32th International Congress of Psychology, Prague, Czech Republic, 18 Jul. 2021, 18 Jul. 2021, 23 Jul. 2021, Poster presentation
  • 教員志望学生の数学的アイデンティティに関する調査研究-教育法を学修する前の大学2年生を対象として-
    神原一之; 神山貴弥
    全国数学教育学会第54回研究発表会, 19 Jun. 2021, Oral presentation
  • 友人関係に対する接近動機と回避動機が大学生の友人関係に及ぼす影響
    小林智之; 神山貴弥
    日本心理学会第84回大会, 08 Sep. 2020, 08 Sep. 2020, 02 Nov. 2020, Poster presentation
  • 運に関する信念と他者排斥に認知的複雑性が及ぼす影響の検討
    久禮まゆ; 神山貴弥
    日本社会心理学会第60回大会, 09 Nov. 2019, 09 Nov. 2019, 10 Nov. 2019, Poster presentation
  • 協同学習における学力差が自己評価に及ぼす影響
    服部美保; 神山貴弥
    関西心理学会第130回大会, 2018, Oral presentation
  • The effects of cognitive complexity and congruity between two tasks on ostracizing others
    Kure, M; Kohyama, T
    The 18th Annual Convention of the Society for Personality and Social Psychology, San Antonio, Texas, USA, 2017, Poster presentation
  • 協同課題における貢献度と自己関与度が自己評価に及ぼす影響-自己評価維持モデルからの検討-
    服部美保; 神山貴弥
    日本心理学会第81回大会, 2017, Poster presentation
  • 友人関係目標が友人関係および社会的適応感に与える影響
    佐竹将希; 神山貴弥
    日本社会心理学会第58回大会, 2017, Poster presentation
  • The effect of proactive coping strategies on transition form college to work: one-year follow-up
    Cai, Y.; Kohyama, T.
    The 31st International Congress of Psychology, Yokohama, Japan, 2016, Poster presentation
  • ライバル関係の有無と学習活動・学習充実感の関連
    佐竹将希; 神山貴弥
    日本教育心理学会第58回総会, 2016, Poster presentation
  • The relationship between dispositional, competence and situational aspects of proactive coping: In the context of preparing for college-to-workplace transition
    Cai, Y; Kohyama. T
    International Convention of Psychological Science , Amsterdam, Netherlands, 2015, Poster presentation
  • The effect of proactive coping on workplace adaptation after transition from college to work
    Cai, Y; Kohyama, T
    Forth World Congress on Positive Psychology, Lake Buena Vista, Florida, USA, 2015, Poster presentation
  • 大学生の所属集団と異質拒否傾向の関連性について
    久禮まゆ; 神山貴弥
    日本社会心理学会第56回大会, 2015, Poster presentation
  • 大学生の所属集団に関する質的検討
    久禮まゆ; 神山貴弥
    関西心理学会第127回大会, 2015, Oral presentation
  • 大学生の就職に対するproactiveコーピング方略が就職後1カ月後の組織適応と職場ストレス反応に及ぼす影響
    CAI Yihui; 神山貴弥
    日本健康心理学会大会発表論文集(CD-ROM), 2014, 2014, 2014
  • Effects of proactive coping on workplace adaptation after transition from college to workplace
    Cai, Y; Kohyama. T
    International Conference on Psychology and Psychological Sciences, Madrid, Spain, 2013, Poster presentation
  • 感情欲求尺度開発の試み
    神山貴弥; 藤原武弘
    日本社会心理学会第54回大会, 2013, Oral presentation
  • proactiveコーピングスキル尺度の信頼性と妥当性の検討について
    蔡逸卉; 神山貴弥
    中国四国心理学会第69回大会, 2013, Poster presentation
  • Comparison of learners’ attitudes toward craft education in Japanese and Finnish compulsory education: Analysis of attitudes of sixth- and ninth-grade students
    Mine,K; Suzuki,A; Kohyama,T; Shoyama,S; Takeno,H; Sasa,S; Wakamoto,S; Metsärinne,M; Rasinen,A; Seitamaa-Hakkarainen,P; Syrjäläinen,E; Virtanen,S
    Making: An International Conference on Materiality and Knowledge. Notodden, Norway., 2012
  • 重要他者に対する安心さがし行動の生起過程の検討
    日和由希; 神山貴弥
    日本教育心理学会第54回総会, 2012, Poster presentation
  • 将来指向コーピングと大学から社会への移行時の適応との関連(3)―就職1年後の新社会人を対象として―
    蔡逸卉; 神山貴弥
    日本教育心理学会第54回総会, 2012, Poster presentation
  • Proactiveコーピングと環境移行に対する認知的評価およびwell-beingとの関連―大学4年生を対象として―
    蔡逸卉; 神山貴弥
    日本教育心理学会第53回総会, 2011, Poster presentation
  • ミドルリーダーの役割(指定討論者)
    神山貴弥
    日本教育心理学会第53回総会,自主シンポジウム『学校組織力向上に関する社会心理学的研究』, 2011, Public symposium
  • 評価他者の重要度が低自尊心者の安心さがし行動に及ぼす影響に関する研究
    日和由希; 神山貴弥
    関西心理学会第123回大会, 2011, Oral presentation
  • 将来指向コーピングと大学から社会への移行時の適応との関連(1)―就職1カ月後の新社会人を対象として―
    蔡逸卉; 神山貴弥
    関西心理学会第123回大会, 2011, Oral presentation
  • 将来指向コーピングと大学から社会への移行時の適応との関連(2)―就職3カ月後の新社会人を対象として―
    蔡逸卉; 神山貴弥
    中国四国心理学会第67回大会, 2011, Poster presentation
  • ポジティブ感情の表出を特徴とする児童が学級集団に及ぼす影響
    赤塚真名美; 神山貴弥
    中国四国心理学会第66回大会, 2010, Poster presentation
  • 中学生の過剰適応傾向とストレス反応における影響モデルの検討
    加藤智子; 神山貴弥; 佐藤容子
    日本行動療法学会第36回大会, 2010, Poster presentation
  • PG102 進路決定自己効力感から見た中学生の職場体験学習の効果に関する研究(2)
    山田 泰広; 神山 貴弥
    日本教育心理学会総会発表論文集, 2009, 2009, 2009, 一般社団法人 日本教育心理学会
  • PG060 協同学習場面における相互作用規定因に関する探索的研究
    牧野 誉; 神山 貴弥
    日本教育心理学会総会発表論文集, 2009, 2009, 2009, 一般社団法人 日本教育心理学会
  • PG037 感情理解能力と社会的スキルとの関連
    山田 洋平; 神山 貴弥
    日本教育心理学会総会発表論文集, 2009, 2009, 2009, 日本教育心理学会
  • 権利の防衛アサーションに及ぼす学級風土認知の影響―社会的情報処理変数を媒介として―
    高橋 均; 神山貴弥; 石井眞冶
    中国四国心理学会第65回大会, 2009, Poster presentation
  • The study of relationships among prosocial behavior and three attitude-components toward person in need in elementary school children.
    Kohyama,T; Miyasato,T; Yamada,Y; Suzuki,Y; Ishii, S
    29th International Congress of Psychology, Berlin, Germany, 2008, Poster presentation
  • 学級風土認知がアサーションに及ぼす影響
    髙橋 均; 神山 貴弥; 石井 眞治
    日本心理学会大会発表論文集, 18 Sep. 2007, 18 Sep. 2007, 18 Sep. 2007, 公益社団法人 日本心理学会
  • スクールカウンセラー導入による成果とプログラムへの満足感に及ぼす校長の役割-中学校長による評価から-
    ザフート スティーブン・ランドルフ; 高橋均; 神山貴弥; 高橋超; 石井眞治
    中国四国心理学会論文集, 2007, 2007, 2007
  • PG074 達成目標志向の日米比較研究(3)
    森野 美央; 神山 貴弥; 加藤 佳子; 野崎 秀正
    日本教育心理学会総会発表論文集, 2007, 2007, 2007, 一般社団法人 日本教育心理学会
  • PG075 達成目標志向の日米比較研究(4) : 達成目標志向と学業的援助要請の関連
    野崎 秀正; 神山 貴弥; 加藤 佳子; 森野 美央
    日本教育心理学会総会発表論文集, 2007, 2007, 2007, 一般社団法人 日本教育心理学会
  • Academic help-seeking and assertive behavior.
    Okibayashi,Y; Nosaki,H; Kohyama,T; Ishii,S
    10th Europian Congress of Psychology. Prague, Czech Republic., 2007, Poster presentation
  • Relationship between attitude toward information and general ethics in elementary school and junior high school students.
    Okibayashi,Y; Kohyama,T
    10th Europian Congress of Psychology. Prague, Czech Republic., 2007, Poster presentation
  • PB060 達成目標志向の日米比較研究(2)(ポスター発表B,研究発表)
    神山 貴弥; Harju Beverly; 加藤 佳子; 野崎 秀正; 森野 美央
    日本教育心理学会総会発表論文集, 2006, 2006, 2006, 日本教育心理学会
  • PB046 達成目標志向の日米比較研究(1)(ポスター発表B,研究発表)
    加藤 佳子; Harju Beverly; 神山 貴弥; 野崎 秀正; 森野 美央
    日本教育心理学会総会発表論文集, 2006, 2006, 2006, 日本教育心理学会
  • 異年齢・異校種間交流活動に関する研究(4)~小学生と園児の活動から~
    田中大知; 神山貴弥; 高橋超; 石井真治; 森敏昭; 井上弥
    中国四国心理学会論文集, 2005, 2005, 2005
  • PD024 達成目標志向と諸指標との関連性に関する探索的研究(ポスター発表D,研究発表)
    神山 貴弥; Harju Beverly; 加藤 佳子; 野崎 秀正; 森野 美央
    日本教育心理学会総会発表論文集, 2005, 2005, 2005, 日本教育心理学会
  • 異年齢・異校種間交流の効果に関する研究 (3)
    神山貴弥; 高橋超; 石井真治; 森敏昭; 井上弥
    中国四国心理学会論文集, 2004, 2004, 2004
  • 異年齢・異校種間交流の効果に関する研究 (2)
    神山貴弥; 高橋超; 石井真治; 森敏昭; 井上弥
    日本心理学会大会発表論文集, 2003, 2003, 2003
  • PF52 異年齢・異校種間交流の効果に関する研究(1)(社会,ポスター発表F)
    神山 貴弥; 高橋 超; 石井 眞治; 森 敏昭; 井上 弥
    日本教育心理学会総会発表論文集, 2003, 2003, 2003, 一般社団法人 日本教育心理学会
  • 過剰適応者の認知的・行動的特徴について
    久保田昌子; 神山貴弥
    中国四国心理学会論文集, 2002, 2002, 2002
  • 対人関係のあり方と自我同一性の関係性に関する研究
    栗山千鶴; 神山貴弥
    中国四国心理学会論文集, 2001, 2001, 2001
  • 小・中学生の対人関係に関する研究 (4) BEAM対人関係尺度得点による対人関係のパターン分類
    伊秩貴志; 神山貴弥
    中国四国心理学会論文集, 2001, 2001, 2001
  • 援助要請行動の抑制要因についての研究 日常生活場面と相談場面の比較から
    宮木孝子; 神山貴弥
    中国四国心理学会論文集, 2001, 2001, 2001
  • The relationship between school adjustment and interpersonal relations of elementary school pupils: An application of the BEAM interpersonal relation scale.
    Kohyama,T
    Asian Association of Social Psychology 4th Annual Conference. Merbourne, Australia., 2001, Poster presentation
  • PF46 BEAM対人関係尺度による小・中学生の対人関係についての研究 : 対人関係パターンと道徳性の獲得の関係性について
    伊秩 貴志; 栗山 千鶴; 神山 貴弥
    日本教育心理学会総会発表論文集, 2000, 2000, 2000, 一般社団法人 日本教育心理学会
  • 小・中学生の対人関係に関する研究 (3) 自己概念形成との関係性について
    栗山千鶴; 伊秩貴志; 神山貴弥
    中国四国心理学会論文集, 1999, 1999, 1999
  • 小・中学生の対人関係に関する研究 (1) BEAM対人関係尺度作成の試み
    神山貴弥; 伊秩貴志; 栗山千鶴
    中国四国心理学会論文集, 1999, 1999, 1999
  • 小・中学生の対人関係に関する研究 (2) 道徳性の獲得との関係性について
    伊秩貴志; 栗山千鶴; 神山貴弥
    中国四国心理学会論文集, 1999, 1999, 1999
  • Social network from the viewpoint of the PDM. (4). Quality of human relations of the network formed from the person of frequent contacts.
    渡辺留美; 神山貴弥; 有倉巳幸
    中国四国心理学会論文集, 1997, 1997, 1997
  • Research on the meaning and function of cherished possessions. (6).
    来嶋和島; 藤原武弘; 田中共子; 神山貴弥
    中国四国心理学会論文集, 1996, 1996, 1996
  • Social network observed from PDM. (3 ). Characteristic of PDM formed from persons with a high contact frequency and the relation with mental health.
    渡辺留美; 神山貴弥; 有倉巳幸
    中国四国心理学会論文集, 1996, 1996, 1996
  • Structure of the social support network of Japanese college students. Analysis of the factor of network members on the recognition of support and the satisfaction.
    田中共子; 神山貴弥; 藤原武弘
    中国四国心理学会論文集, 1996, 1996, 1996
  • Research on the meaning and function of cherished possessions. (7).
    神山貴弥; 藤原武弘; 田中共子; 来嶋和美
    中国四国心理学会論文集, 1996, 1996, 1996
  • Relation between mental health and social support.
    安部麗子; 有倉巳幸; 神山貴弥; 大谷哲朗; 高橋超
    中国四国心理学会論文集, 1995, 1995, 1995
  • Relationship between social support network and consciousness for bullying of junior high school students.
    山崎智; 神山貴弥
    中国四国心理学会論文集, 1995, 1995, 1995
  • A relationship between causal attribution mode and mental health. (3).
    大谷哲朗; 安部麗子; 有倉巳幸; 神山貴弥; 高橋超
    中国四国心理学会論文集, 1994, 1994, 1994
  • A relationship between causal attribution mode and mental health. (2).
    有倉巳幸; 安部麗子; 神山貴弥; 大谷哲朗; 高橋超
    中国四国心理学会論文集, 1994, 1994, 1994
  • A relationship between affinity in a conversation and nonverbal action.
    高田尚志; 神山貴弥; 石井真治; 福原省三
    中国四国心理学会論文集, 1994, 1994, 1994
  • A relationship between causal attribution mode and mental health. (1).
    安部麗子; 有倉巳幸; 神山貴弥; 大谷哲郎; 高橋超
    中国四国心理学会論文集, 1994, 1994, 1994
  • Line of sight and attack. (1).
    福原省三; 小無田貴; 石井真治; 神山貴弥
    中国四国心理学会論文集, 1994, 1994, 1994
  • Study of the classification of humor in class scene.
    一木正展; 佐々木英子; 神山貴弥; 井上弥
    中国四国心理学会論文集, 1994, 1994, 1994
  • Line of sight and attack. (2).
    小無田実; 福原省三; 石井真治; 神山貴弥
    中国四国心理学会論文集, 1994, 1994, 1994
  • Age differences in the effects of class size on teacher-students interaction.
    Kamizono,Y; Ishii,S; Kohyama,T
    23rd International Congress of Applied Psychology. Madrid, Spain., 1994, Poster presentation
  • The effect of eye contact and verbal content about impression on affective reactions of other partner.
    Fukuhara, S; Ishii,S; Kohyama,T
    23rd International Congress of Applied Psychology. Madrid, Spain., 1994, Poster presentation
  • Effects of social networks on cross-cultural adjustment.
    Tanaka,T; Takai, J; Kohyama,T; Fujihara.T; Minami,H
    23rd International Congress of Applied Psychology. Madrid, Spain., 1994, Poster presentation
  • Attitudes of American and Japanese students toward interpersonal aggression.
    Fujihara,T; Bleckman,S; Kohyama, T; Wapner, S
    23rd International Congress of Applied Psychology. Madrid, Spain., 1994, Poster presentation
  • The study of relationship among determining factors of attitude change: Perspective from Elaboration Likelihood Model.
    Kohyama,T; Fujihara,T
    22nd International Congress of Applied Psychology. Kyoto, Japan., Jul. 1990, Poster presentation

Works

  • 雑誌記事:PBISと修復的正義 「マルチレベルアプローチ-日本版 包括的生徒指導の理論と実践-」 ほんの森出版 月刊学校教育相談(2016年5月号), 72-77.
    2016
  • 雑誌記事:学級経営とマルチレベルアプローチ 「マルチレベルアプローチ-日本版 包括的生徒指導の理論と実践-」 ほんの森出版 月刊学校教育相談(2015年8月号), 72-77.
    2015
  • 雑誌記事:ピア・サポートの評価-ピア・サポートと実践研究の発展のために- 「ピア・サポート-子どもとつくる活力ある学校-」 ぎょうせい 現代のエスプリ, 502, 200-211.
    2009
  • 翻訳書: 序論―2つの構成概念―,個人主義と集団主義の特質,個人主義と集団主義の測定 「個人主義と集団主義-2つのレンズを通して読み解く文化-(原著者 H.C.Triandis)」(編訳) 北大路書房 1-19, 45-85, 196-223
    2002
  • 辞典: 帰属理論,社会的認知,認知理論,社会的感情,コミュニケーション,態度変容 「臨床心理学と心理学を学ぶ人のための心理学基礎事典」 至文堂 151-152, 153-154, 155, 156-157, 160-161, 168-169
    2001
  • 辞典: グループ・ダイナミクス,ソシオメトリー 「教育相談用語-重要用語300の基礎知識-」 明治図書 72, 106
    1999
  • 翻訳書: 都市での生活 「文化と環境(原著者 I.Altman & M.Chemers)」 西村書店 251-284
    1998
  • 翻訳書: 相互依存性のパターンの特性と指標 「対人関係論(原著者 H.H.Kelley & J.W.Thibaut)」 誠信書房 119-145
    1995
  • 翻訳書: "仕事の場"の心理学,労働者の内的な心理過程,照明と窓,音楽,作業部署とサポート施設,コミュニケーション 「仕事の場の心理学(原著者 E.Sundstrom)」 西村書店 46-64, 87-109, 67-86, 180-192, 205-228, 268-304
    1992

Research Projects

  • Research on mechanisms of pluralistic ignorance that reinforce bullying bystander behavior.
    有倉 巳幸; 神山 貴弥; 稲垣 勉
    Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2024/04 -2027/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Kagoshima University
  • 対人的接近動機を高める介入方法の開発とその効果検証:かかわりマインドセットの転換
    神山 貴弥
    日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2024/04 -2027/03, 基盤研究(C), 同志社大学
  • 「肯定的な数学的アイデンティティ」の形成を目指した小学校教員養成プログラムの開発
    神原 一之; 矢野 裕俊; 神山 貴弥
    本研究は,日本,アメリカ合衆国,フィンランドの3ヵ国の小学校教員養成カリキュラム(算数・数学科関連科目)における「肯定的な数学的アイデンティティ」の形成に関する資料の包括的な資料の収集・調査を行い,小学校数学教員養成における「肯定的な数学的アイデンティティ」の形成に資するプログラムを提案することを目的としている。令和3年度は,国内の研究協力者とZoomによる会議を重ねながら,「数学的アイデンティテイ」に関する横断的調査とコロナ禍のため国内の大学における算数関連科目の情報収集を主に行った。その結果,次のような成果を得た。 (1)算数科教育法を学修する前の大学2年生を対象とした調査からの示唆:「限られた時間の中で,より健全な『算数・数学指導者としての数学的アイデンティティ』を形成していくためには,「陶冶性・文化性・実用性に関する認識」や「陶冶性に関する意欲・習慣」を高めていくことに重心を置いた指導をすべきこと,真理を追究する態度や倫理的思考力,問題解決力,批判的思考力,統計的リテラシーを身につけるためには,数学的探究活動を積み重ねていくこと (2)算数科教育法を履修前後のA私立大学3年生を対象にした調査からの示唆:「指導者としてのMID(スキル)」は,履修前よりも履修後に高まること,「学習者としてのMID(認識)」は,履修前よりも履修後に低下する項目が多くあること (3)(1)(2)の調査結果と大学1年生と4年生を対象にした調査結果からの示唆:算数科教育法と算数科内容論の学修を通して, 「学習者としてのMID」と「指導者としてのMID(認識・スキル)」の形成を図ることを開発の視点に取り入れること、数学的探究活動を実際に学生たちに体験させることが重要であること ※MIDは本研究における数学的アイデンティティの略, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2020/04 -2024/03, 基盤研究(C), 武庫川女子大学
  • Effects of class hierarchy on bullying-bystander behavior
    有倉 巳幸; 神山 貴弥; 稲垣 勉
    本研究は、学校現場の喫緊の課題であるいじめ防止のための学術的知見を得るため、いじめを傍観するメカニズムとしての多元的無知に着目し、学級内地位認知及びいじめ傍観行動の測定を通していじめを誘発する傍観者行動が学級集団の階層性によって規定されるかどうかを明らかにする。 第1研究では、中学生を対象に学級内地位認知を測定する方法の妥当性、信頼性の検討を行った。中学校9校から82クラス2610名の回答を得た。学級内地位認知の測定については、有倉(2017)に倣い、学級内での自分の状況を表した200字程度からなる3つの文章を読み、自分に最も当てはまる文章を1つ選ぶ方法を用いた。加えて本研究では、それぞれの文章が自分に当てはまる程度、及び学級内にそれぞれのクラスメイトがどれくらいいると思うか割合を尋ねた。 先行研究(例えば、森口,2007;堀,2015)の知見から学級内地位認知に係る要因として、一般的信頼感、影響力、コミュニケーション能力(主張性、共感性、同調性)を取り上げ、各構成概念の定義を踏まえて尺度を用い、検討を行った。 その結果、まず本研究で開発した手法が学級内地位認知を測定する方法として妥当であることが確認できた。具体的には、学級内地位を表す3つの文章から選択した地位が、最も自分に当てはまっていると回答する傾向があったこと、及び高地位、中地位、低地位の順に自身の影響力を強く認知していたことが明らかになった。 また、高地位、中地位、低地位の順にコミュニケーション能力が高いことに加え、コミュニケーション能力を説明変数、地位選択を目的変数とした階層的ロジスティック回帰分析を行ったところ、コミュニケーション能力のうち、同調性と主張性によって説明できることが確認できた。併せて、各地位を選択した回答者は、自分と同じ地位の生徒が最も多いと認知しており、フォールスコンセンサス現象が確認できた。, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2020/04 -2023/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Kagoshima University
  • Developmental research of Japanese comprehensive school guidance and counseling approach and teacher trainning program
    KURIHARA Shinji; KOHYAMA Takaya; KODAMA Ariko; OKIBATYASHI Yohei; YONEZAWA Takashi; ISHII Shinji; TAKAHASHI Atuko; KANAYAMA Kenichi
    The study group performed a developmental research of Japanese comprehensive school guidance and counseling approach and teacher training program from 2011 to 26. The model which we developed was named Multi-level approach. This is Japanese version of Comprehensive School Guidance and Counseling Approach,the CSGCA. In MLA, we emphasize to clarify the objective of intervention in each tiers. The firstaim is to train the students to grow stronger. The second aim is to build mutual support skills and relationship skills. The third aim is to support through the child’s difficulty. In MLA, we emphasize on fulfilling the students needs intentionally, systematically and simultaneously throughout the program. In addition, we developed the teacher training program to enable MLA into practice. We implemented MLA in 7 areas. As a result, in one city, the occurrence rate of school refusal decrease 66.4%, and the occurrence rate of bullying remain 22% of national level., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2011/04 -2015/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Hiroshima University
  • Developing the International Understanding Education Curriculum by Interactively Implementing the Lesson Study with both Teachers in Japan and the United States
    KOBARA TOMOYUKI; FUKAZAWA Seiji; ASAKURA Atsushi; KOUYAMA Takaya; MATSUURA Taketo; MATSUMIYA Nagako
    The aim of this study is to develop the international understanding education curriculum with the teaching materials common to both Japan and the United States by interactively implementing the lesson study focusing on "the overseas teaching practicum ". The result obtained in this study is the following three points. First, we have developed the three types of teaching materials and curriculum for international understanding: that is, the type of introducing Japanese and American culture, that of comparing both cultures, and that of enhancing mutual interaction, and put them on the website to ensure a wide use and dissemination of the materials generated. Second, we have improved curriculum development capability and practical teaching competence of young teachers with future leadership who can promote global partnership in schools. Third, we have developed a new model program for training teacher of the global era., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2009/04 -2014/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Hiroshima University
  • Construction and Evaluation of a Sharing System of Experienced Art Teachers' Knowledge and Skills for Elementary and Secondary Schools
    MINE Kazunami; HASHIMOTO Hiroyuki; WAKAMOTO Sumio; OKUMURA Takaaki; MISAWA Kazumi; KOHYAMA Takaya
    We collected data of experienced elementary and secondary art teachers’ knowledge and skills in conducting lessons. Using the collected lesson videos, we constructed a movie-sharing system on the Internet to share the knowledge and skills of those experienced practitioners. From the investigation of those video materials and the interview data, we found that they always conduct individually-targeted lessons and have skills to cope with the classroom circumstances flexibly. In particular, those experienced teachers have common characteristics of emphasizing the process of students’ producing art works, giving sympathetic comments and suggestions tostudents, and monitoring individual students and the whole class all the time, which enables them to bring out each student’s originality., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2010 -2012, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Hiroshima University
  • The reconstruction of"craft education"of elementary and junior high school in Japan
    WAKAMOTO Sumio; SASA Sumio; SUZUKI Akiko; MINE Kazunami; TAKENO Hidetoshi; SYOYAMA Shigeko; KOUYAMA Takaya
    We researched the reality of"craft education"in Japanese, Finnish and Swedish compulsory education through observ ations of education practic e, and investigati ons about Japanese and Finnish learners' attitudes. We made a study and discussed to reconstruct Japanese compulsory"craft education"based on informations above. A ccording to the result s we got some valid suggestions about whole concept of lessons, teaching methods, and designs of teaching materials in Japanese relevant subject s. And it was found effective for learners to take multiple fields in"craft education"in several facets., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2008 -2011, Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
  • 教育職員の業績に応じた人事評価システムの構築
    石井 眞治; 林 孝; 神山 貴弥; 長尾 眞文; 浜野 隆
    目的:平成16年度の本研究で作成した人事評価項目に基づき、1幼稚園(園長1人、教諭2人)2小学校(校長2人、教師40人)、3中学校(校長3人、教師58人)、1高等学校(校長1人、教師37人)を対象に、教師に対して各項目について1年間の実績についての自己評価及び校長による他者評価を実施した。また、評価後、この評価システムに対する評価を求めた。主な結果は次の通りであった。 1.評価項目:小・中・高校の教師は「学習指導能力」、「生徒指導能力」は教師の能力を評価されるのに適切な指標であり、この項目により評価されることに対しては肯定的であった。.しかし、「地域社会への貢献度」、「情報関連能力」、「企画力」を教員の能力評価の指標として利用することに対しては学校種差が見られた。「地域社会への貢献度」では中学校の教師は肯定的であるのに対し、小学校、高等学校の教師は否定的であった。「企画能力」については、中学校、高等学校の教師は適切な指標と考えているのに対し、小学校の教師は否定的であった。これらの結果、学校種に応じた指標により評価することが必要である。 2.教師の自己評価と管理者による他者評価:全ての評価指標において、管理者の評価点は自己評価点を上回っていた。特に、「生徒指導能力」、「研究能力」、「企画・立案能力」ではその差が大きく、評価の信頼性、妥当性、客観性から考えると、評価するのに困難な指標である。今後はこうした能力、成果を測定する指標の精緻化が必要である 3.本評価システムに対する課題:自由記述の分析から、教師が課題としているのが、評価者と批評価者との人間関係をあげていた。評価が公平に客観的になされ、被評価者が納得して評価を受け入れるシステムにするには、だれが評価者となるかという点が最も大きな課題である。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2004 -2005, 萌芽研究, 広島大学
  • 我が国の自然科学教育の原点を東奥義塾の教育実践に探る萌芽的研究
    山下 美樹; 遠藤 孝夫; 池田 幸夫; 神山 貴弥
    平成17年度は、東奥義塾における教育の実態を探る為の基本的資料の発掘、並びにその収集という平成16年度の取組みの上に、さらに下記6項目についての資料収集を行った。 1.昨年度収集した外人教師ジョン・イング(JHON ING)以外に、東奥義塾草創期からその衰退期にいたる外人教師に関する資料。 2.昨年度からの継続として、弘前第二小学(現和徳小学校)の教員の質を裏付ける履歴書、並びに諸資料の発掘。 3.弘前第二小学の教員によって組織された「自他楽会」と称する読書会、勉強会にかかわる諸資料の収集。その中には、約600冊に上る「書物」の一覧表、貸出簿等が含まれている。 4.地元新聞「東奥日報」における、学校記事を含む明治期の教育関係関連記事に関する全資料。 5.明治10年から18年に西津軽郡山田小学校で学んだ成田らくの授業ノート(算数、理科)。 6.藤崎村における外人教師ジョン・イング(JHON ING)の動向。特に青年教育(農業指導)に関する資料の発掘。 これらの資料は、直接的に、また間接的に東奥義塾における教育の実態を明らかにするものである。 なお、本研究成果は平成18年度中に下記8章で構成される図書として広く公に資する予定である。 1.福沢諭吉がめざした日本の近代化-窮理に託した福沢の願い- 2.藩校「稽古館」から東奥義塾へ-全国にあった文化の原点- 3.東奥義塾での革新的な動き-自然科学の授業はかくあるべし- 4.天覧授業(授業再現)-明治天皇を仰天させた5人の塾生- 5.東奥義塾生海を渡る(留学の記)-私費による留学- 6.文学社会(総合学習の精神ここにあり)-これぞ福沢のめざした近代の精神- 7.自由民権運動への流れ(東奥義塾党)-東奥義塾の光と陰- 8.東奥義塾が果たした役割-地方には地方の意地があり、それが革新的な教育を生む, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2004 -2005, 萌芽研究, 広島大学
  • Research on educational effects of children exchange among different school levels.
    KOHYAMA Takaya; TAKAHASHI Susumu; ISHII Shinji; MORI Toshiaki; INOUE Wataru
    We examined educational effects of children exchange among different school levels through both cross sectional and longitudinal research. At the first year, 555 elementary school pupils, 526 junior high school students, and 883 high school students responded to questionnaire which included experience for exchange, social skill, interpersonal attitude, normative consciousness, etc. The results indicated that children exchange among different school levels had various positive educational effects, which were different from the effects of daily children exchange among different age levels. At the second year, we investigated the longitudinal effects of exchange between kindergartners and elementary 4^ graders through questions for the children, their parents, and interviews for teachers. This second study results also indicated the positive educational effects for children. The reason of these effects would be that the children could be more aware of other people on cross-age exchange situation than same-age one. At the third year, we examined the environment adaptation from kindergarten to elementary school. The children who experienced the exchange with 4^ elementary pupils did not show difference from the children with no exchange on the effects of adaptation, but their parents whose children experienced exchange indicated their children adapted well. Maybe 1^ graders can not express their thinking and feeling well, so effect differences were appeared only on parents answers., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2002 -2004, Competitive research funding, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Hiroshima University
  • Factors affecting help-seeking behaviors by junior highschool students in crisis situation
    ISHII Shinji; KOYAMA Takaya; INOUE Wataru; TAKAHASHI Susumu
    Four studied were conducted to investigate factors that restrained student's help-seeking behavior in crisis situations. The first study assessed who, why, and in which situation, student asked for help when they had problems. Results showed the student generally preferred the teacher at school, and mother in home. In contrast these trend, a few student restrained ask help because of their beliefs that they solve the problems. The second study indicated that student prefer the person as helper, who have paid attention to them. The third study was to investigate the effects of contents of a message and a card of a persuasive communication on attitude change for school counselor. The result indicated that Female students have more experiences in counseling than male students. The degree of cognitions and positive attitudes for school counselor were increased after exposure of messages and the card. Student's participation into school counseling did not increase after exposure of messages and the card. The fourth study was to investigate the effects of contents of a message of a persuasive communication on attitude change for school counselor and help-seeking behavior in both students and their parents. In students, the degree of cognitions and positive attitudes for school counselor and seeking-help behavior were increased after exposure of messages. In parents, he degree of cognitions and positive attitudes for school counselor and seeking-help behavior were increased after exposure of messages. However, in contrast to previous study, student's and parent's attitude modifications could not reflect the increase of student's seeking-help behavior., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 1997 -2000, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Hiroshima University
  • Social psychological study of the structure and the functions of extended self.
    FUJIHARA Takehiro; KOHYAMA Takaya; TANAKA Tomoko; MINAMI Hirofumi
    This study aimed to explore the structure and functions of extended self by measuring the cherished possessions. Firstly, our investigation clarified some functions of the cherished possessions in the adaptation process when individuals transit to new environments. The cherished possessions of international students were consisted of books, clothes, passports, and money which relate with utilitarian. Those results suggested that cherished possessions with utilitarian function promoted the adjustment of international students. As for patients in the hospital, the ratio of necessities for the hospital life and things for pleasure was high in the cherished possessions. As for the aged in the aged institution , the ratio of having the cherished possessions was low. Secondly , we developed the materialism scale to measure the individual differences of extended self and confirmed its validity and reliability. Thirdly, we surveyed victims of earthquake and found that extended self was mainly consisted of significant others and loss of extended self influenced upon the positive and the negative sides of quality of life., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 1998 -1999, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), KWANSEI GAKUIN UNIVERSITY
  • Social psychological study of the structure and the functions of material self
    FUJIHARA Takehiro; KOHYAMA Takaya; TANAKA Tomoko; MINAMI Hirofumi
    This study aimed to explore the structure and functions of material self by measuring the cherished possessions. Our investigation clarified some functions of the cherished possessions in the adaptation process when individuals transit to new environments. The results of our survey indicated that cherished possessions were categorized as action objects and contemplation object. The first refers to the development of self control through unique acts. The second refers to an achievement of selfhood based on conscoius reflection. Male subjects of cherished possessions had more action objects than female and the meaning of action objects is utilitarian and the contemplation objects means memories. Survey of international students indicated that four factors of adjustment were attained : general adjustment, internally controlled adjustment, affiliation adjustment, and externally dependent adjustment. The cherished possessions of international students were books, clothes, passports, and money which relate with utilitarian. These results suggested that cherished possessions with utilitarian function promoted the adjustment of international students. For patients in the hospital, the ratio of necessities in the hospital life and things for the pleasure was high in the cherished possessions. For the aged in the aged institution, the ratio of having the cherished possessions was low. Also we developed the materialism scale which aimed to measure the individual differences of material self and confirmed its validity and reliability., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 1995 -1996, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), KWANSEI GAKUIN UNIVERSITY
  • 児童・生徒用BEAM対人関係尺度の開発
    財団法人広島大学後援会, 財団法人広島大学後援会サタケ教育研究助成金, 各種団体からの研究助成, Competitive research funding

Social Contribution

  • 兵庫県立湊川高等学校学校評議員, 2022-Today
  • 東広島市/新・学校教育レベルアッププラン推進委員会委員, 2007-2009
  • 広島市立古田中学校学校協力者会議委員, 2007-2009
  • 東広島市/平成21・22年度使用小学校教科図書採択に係る選定委員会委員長, 2008
  • 東広島市/「新・学校教育プラン」検討委員会副委員長, 2005-2006
  • 三原市/学校適正配置検討委員会委員, 2003-2004