Secondary task type, exposure frequency, and their combined effects on second language vocabulary learning through reading
Shusaku Kida
Second Language Research, SAGE Publications, 38(2) 213 - 232, Apr. 2022, Scientific journal
Sequential organization of L2 complaint strategies by Japanese and Thai learners of English
Yuka Yamauchi; Seiji Fukazawa; Shusaku Kida
広島外国語教育研究, 25 77 - 90, Mar. 2022, Research institution
混合効果モデルを用いた単語認知研究(Kida, 2016)の再分析による頑健性の検討
鬼田 崇作
同志社大学 英語英文学研究, 103 25 - 43, Mar. 2022, Research institution
Word learning and lexicalization in a second language: Evidence from the Prime lexicality effect in masked form priming
Shusaku Kida; Joe Barcroft; Mitchell Sommers
Memory & Cognition, Springer Science and Business Media LLC, 50(7) 1414 - 1431, Feb. 2022, Scientific journal
Reproducibility in Foreign Language Teaching Research : Rejecting the Naive Perspective and Supporting the Pursuit
草薙 邦広; 鬼田 崇作; 亘理 陽一
広島外国語教育研究, 広島大学外国語教育研究センター, 24 179 - 195, 01 Mar. 2021
LMS-Based Students' Reflection of Learning Engagement: A Case of English Classes in Hiroshima University
KUSANAGI Kunihiro; ENOKIDA Kazumichi; AMANO Shuichi; KIDA Shusaku; SAKAUE Tatsuya; TAKAHASHI Yuka; NAKAGAWA Atsushi; MORITA Mitsuhiro
ARELE: Annual Review of English Language Education in Japan, The Japan Society of English Language Education, 31 303 - 318, 31 Mar. 2020
Second language pragmatic attrition after studying abroad
Seiji Fukazawa; Shusaku Kida
Applied Pragmatics, John Benjamins Publishing Company, 1(2) 184 - 210, 12 Nov. 2019, Scientific journal
Individual differences in rule-based grammaticality judgment behavior: A Bayesian modeling approach
Kunihiro Kusanagi; Shusaku Kida
Annual Review of English Language Education in Japan, The Japan Society of English Language Education, 30 177 - 192, 31 Mar. 2019
A pilot implementation of the Hiroshima University English Can-Do List
鬼田 崇作; 天 野修一; 榎田 一路; 草薙 邦広; 森田 光宏; 阪上 辰也; 高橋 有加; 田北 冬子; 達川 奎三; 上西 幸治
Annual Review of English Language Education in Japan, The Japan Society of English Language Education, 30 287 - 302, 31 Mar. 2019, Scientific journal
Semantic and structural tasks for the mapping component of L2 vocabulary learning
Shusaku Kida; Joe Barcroft
Studies in Second Language Acquisition, Cambridge University Press, 40(3) 477 - 502, 01 Sep. 2018, Scientific journal
Integrating the TOEIC(R) writing test with small-group classes.
Koji Ueshishi; Tatsuya Sakaue; Simon Fraser; Walter Davies; Joe Lauer; James Selwood; Katherine Song; Mitsuhiro Morita; Shusaku Kida
Hiroshima Studies in Language and Language Education, 広島大学外国語教育研究センター, 21(20) 1 - 12, 01 Mar. 2018, Scientific journal
eポートフォリオシステムMaharaを用いた「広島大学英語Can-Doリスト」の活用
鬼田 崇作; 榎田 一路; 上西 幸治; 草薙 邦広; 阪上 辰也; 田北 冬子; 達川 奎三; 森田 光宏; 吉川 りさ
広島外国語教育研究, 21 121 - 135, 2018, Scientific journal
広大スタンダード6000語彙リスト(HiroTan)の開発と活用
榎田 一路; 森田 光宏; 阪上 辰也; 鬼田 崇作
広島外国語教育研究, 21 111 - 120, 2018, Scientific journal
Developing a cross-platform web application for online EFL vocabulary learning courses
Kazumichi Enokida; Tatsuya Sakaue; Mitsuhiro Morita; Shusaku Kida; Akio Ohnishi
CALL in a climate of change: adapting to turbulent global conditions – short papers from EUROCALL 2017, Research-publishing.net, 99 - 104, 03 Dec. 2017, Scientific journal
視覚的単語認知における語彙競合-先行研究の概観と第二言語語彙習得研究への応用可能性-
鬼田 崇作
広島外国語教育研究, 20 245 - 259, Mar. 2017, Research institution
Foreign language learning mode preferences of Japanese university students
Kunihiro Kusanagi; Kazumichi Enokida; Shusaku Kida; Tatsuya Sakaue; Fuyuko Takita; Keiso Tatsukawa; Koji Uenishi; Goro Yamamoto; Lisa Yoshikawa
Annual Review of English Language Education in Japan, 28 193 - 208, Mar. 2017, Scientific journal
How Personal Digital Devices Are Used for Learning English at Hiroshima University
Enokida, K; Morita, M; Sakaue, T; Kida, S
Hiroshima Studies in Language and Language Education, 広島大学外国語教育研究センター, (20) 201 - 213, 01 Mar. 2017, Scientific journal
The Development of a Hiroshima University English Can-Do List
Shusaku Kida; Kazumichi Enokida; Koji Uenishi; Kunihiro Kusanagi; Tatsuya Sakaue; Fuyuko Takita; Keiso Tatsukawa; Mitsuhiro Morita; Goro Yamamoto; Lisa Yoshikawa
Hiroshima Studies in Language and Language Education, 広島大学外国語教育研究センター, (20) 185 - 200, 01 Mar. 2017, Scientific journal
声掛けメールによる WBT 自学自習の促進
森田 光宏; 榎田 一路; 鬼田 崇作; 阪上 辰也; 草薙 邦広; 吉川 りさ
中国地区英語教育学会研究紀要, (47) 63 - 72, 2017, Scientific journal
Automatization and orthographic development in second language visual word recognition
Shusaku Kida
Reading in a Foreign Language, 28(1) 43 - 62, Apr. 2016, Scientific journal
英語の語彙習得における処理の量の効果―8秒×2回の学習と4秒×4回の学習の比較―
鬼田 崇作
広島外国語教育研究, 19 57 - 64, Mar. 2016, Research institution
Errors in English spoken word recognition: Effects of word frequency, familiarity, and phoneme structure
Yuka Yamauchi; Kazuhito Yamato; Shusaku Kida
Annual Review of English Language Education in Japan, 27 125 - 136, Mar. 2016, Scientific journal
L2 pragmatic development through study abroad: Change of speed and accuracy in appropriateness judgment
Seiji Fukazawa; Shusaku Kida; Kyoko Shinomura; Akiko Tatsumi; Yuka Yamauchi
Annual Review of English Language Education in Japan, 27 153 - 168, Mar. 2016, Scientific journal
ピア・フィードバックを活用した英語パラグラフ・ライティングの指導−受講生による授業評価アンケートの結果を中心に−
鬼田 崇作
広島外国語教育研究, 18 39 - 54, Mar. 2015, Research institution
Speed and accuracy of appropriateness judgments for L2 requests by Japanese EFL learners
Seiji Fukazawa; Hiroaki Maeda; Shusaku Kida; Yuka Yamauchi; Akiko Tatsumi
Annual Review of English Language Education in Japan, 26 125 - 140, Mar. 2015, Scientific journal
日本人英語学習者の派生語知識の発達-綴りの知識に焦点を当てて-
森田 光宏; 鬼田 崇作
広島外国語教育研究, 17 57 - 70, Mar. 2014, Research institution
第一言語における単語認知研究の現状と第二言語語彙研究への示唆
鬼田 崇作; 森田 光宏
広島外国語教育研究, 17 71 - 91, Mar. 2014, Research institution
大人数授業において個別学習を実現する授業内多読の実践
鬼田 崇作
広島外国語教育研究, 16 171 - 181, Mar. 2013, Research institution
Toward a theoretical account of incidental L2 vocabulary acquisition through reading
Shusaku Kida
鳴門英語研究, 23 19 - 36, Mar. 2012, Research institution
英語スピーキング技能の伸長を主目的とするコミュニケーションIAにおける実践
鬼田 崇作
広島外国語教育研究, 15 161 - 173, Mar. 2012, Research institution
第二言語読解を通した付随的語彙習得研究の概観と展望
鬼田 崇作
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域, 59 203 - 210, Dec. 2010
Hot or gelid? The influence of L1 translation familiarity on the interference effects in foreign language vocabulary learning
Kenji Tagashira; Shusaku Kida; Yuko Hoshino
System, Elsevier BV, 38(3) 412 - 421, Sep. 2010, Scientific journal
The role of processing-resource allocation in incidental L2 vocabulary learning through reading
Shusaku Kida
Annual Review of English Language Education in Japan, 21 171 - 180, Mar. 2010
Effects of semantic processing in incidental new L2 vocabulary learning during reading : A test of the "type of processing-resource allocation" model
Shusaku Kida; Kenji Tagashira
International Journal of Curriculum Development and Practice, 12 25 - 35, Mar. 2010
付随的語彙学習研究における新たな仮説とその課題
鬼田 崇作
鳴門英語研究, 20 43 - 53, Apr. 2007
The effect of prosodic intervention on incidental L2 phrase learning
Shusaku Kida; Kazuhito Yamato; Takamichi Isoda
59th RELC International Conference, Mar. 2025, Oral presentation
心理学研究から考える第二言語語彙習得の理論的枠組みと新しい測定方法
鬼田 崇作
外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会, Oct. 2024, Oral presentation
How do semantic and structural tasks affect new lexical mapping
Joe Barcroft; Shusaku Kida
Vocab@Vic, Dec. 2023, Oral presentation
外国語(英語)教育学研究の進め方:いつ、どこで、何をするか?
鬼田 崇作
外国語教育メディア学会関西支部, Nov. 2023, Public discourse
外国語教育研究における再現可能性の検証:ベイズ統計を用いた再分析・直接的追試・概念的追試
鬼田 崇作; 草薙 邦広; 星野 由子; 磯田 貴道; 大和 知史; 山内 優佳
外国語教育メディア学会, Aug. 2023, Public symposium
日本人大学生の英語派生接辞学習歴:振り返りデータによる検討
森田 光宏; 鬼田 崇作; 阪上 辰也; 高橋 有加
全国英語教育学会, Aug. 2023, Oral presentation
派生形態論的知識の複数側面間の関連性
森田 光宏; 阪上 辰也; 鬼田 崇作; 高橋 有加
外国語教育メディア学会, Aug. 2023, Oral presentation
外国語の語彙習得研究
鬼田 崇作
同志社大学英文学会, Oct. 2022, Invited oral presentation
外国語の語彙習得ーその理論と実践について考えるー
鬼田 崇作
関西英語教育学会, Jun. 2021, Public discourse
Effects of semantic and formal congruency on learner judgments about the acceptability of L2 collocations
Shusaku Kida; Joe Barcroft
American Association for Applied Linguistics, Mar. 2021, Oral presentation
Updating an original vocabulary list for the effective implementation of online ESL courses.
Kazumichi Enokida; Mitsuhiro Morita; Tatsuya Sakaue; Shusaku Kida; Shuichi Amano
AsiaCALL, Mar. 2021, Poster presentation
Extensive listening and LMS-based report sharing in an online course: Using Mahara-platformed English podcasts
Shuichi Amano; Kazumichi Enokida; Joe Lauer; James Selwood; Mitsuhiro Morita; Shusaku Kida; Tatsuya Sakaue; Kunihiro Kusanagi
EuroCALL, Aug. 2020, Poster presentation
A comparative study of L2 complaints by Japanese and Thai learners of English
Seiji Fukazawa; Shusaku Kida; Riko Umeki; Yuka Yamauchi
Taipei Tech International Conference on Applied Linguistics, Oct. 2019, Oral presentation
Change of self-rated can-do statements during one academic semester
Shusaku Kida; Kazumichi Enokida; Shuichi Amano; Kunihiro Kusanagi; Mitsuhiro Morita; Atsushi Nakagawa; Tatsuya Sakaue; Yuka Takahashi
EuroCALL, Aug. 2019, Poster presentation
日本人英語学習者の視覚的単語認知における語彙競合―SOA および音韻的隣接語による影響―
鬼田 崇作
全国英語教育学会, Aug. 2019, Oral presentation
Word Matrix を用いた英語派生接辞指導の実践と効果検証
森田 光宏; 鬼田 崇作; 阪上 辰也
全国英語教育学会, Aug. 2019, Oral presentation
Development and assessment of the ePortfolio plugins to assist EFL learners' goal-setting and self-learning
Kazumichi Enokida; Mitsuhiro Morita; Shusaku Kida; Tatsuya Sakaue
WorldCALL, Nov. 2018, Poster presentation
Foreign language vocabulary learning and the type of processing-resource allocation model
Shusaku Kida
JALT Vocabulary Special Interest Group, Sep. 2018, Nominated symposium
Mahara向け「多聴プラグイン」の開発
榎田 一路; 阪上 辰也; 鬼田 崇作; 森田 光宏; 細川 元
Maharaオープンフォーラム, Sep. 2018, Oral presentation
TOEIC(R) L&R question items with high item difficulty for Japanese university students
Mitsuhiro Morita; Kazumichi Enokida; Shusaku Kida; Tatsuya Sakaue; Kunihiro Kusanagi
大学英語教育学会, Aug. 2018, Oral presentation
Tracking online learning behaviour in a cross-platform web application for vocabulary learning courses
Kazumichi Enokida; Kunihiro Kusanagi; Shusaku Kida; Mitsuhiro Morita; Tatsuya Sakaue
EuroCALL, Aug. 2018, Poster presentation
外国語科目に対する学習状況の潜在遷移モデル
草薙 邦広; 天野 修一; 榎田 一路; 鬼田 崇作; 阪上 辰也; 高橋 有加; 森田 光宏
全国英語教育学会, Aug. 2018, Oral presentation
「広島大学英語Can-Doリスト」の試行的運用
鬼田 崇作; 天野 修一; 榎田 一路; 草薙 邦広; 森田 光宏; 阪上 辰也; 高橋 有加; 田北 冬子; 達川 奎三; 上西 幸治
全国英語教育学会, Aug. 2018, Oral presentation
eポートフォリオを活用した英語の効果的な学習モデルの構築とその評価
榎田 一路; 鬼田 崇作; 阪上 辰也; 森田 光宏
外国語教育メディア学会, Aug. 2018, Public symposium
ベイズしよ!-ベイズ統計を使った外国語教育研究の展望と事例-
草薙 邦広; 鬼田 崇作
外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会, Jul. 2018, Invited oral presentation
A comparative study on pragmatic appropriateness judgment of speech acts between Japanese and Chinese learners of English
Seiji Fukazawa; Shusaku Kida; Yuka Yamauchi; Jing Wang; Riko Umeki
The Teaching and Learning L2 Pragmatic Conference, Jun. 2018, Oral presentation
Masked form-based priming in second language learners
Mitchell Sommers; Joe Barcroft; Shusaku Kida
Psychonomic Society, Nov. 2017, Oral presentation
広島大学における TOEIC(R) L&R テスト演習を中心とした授業実践
森田 光宏; 吉川 りさ; 阪上 辰也; 鬼田 崇作; 草薙 邦広; 榎田 一路; 上西 幸治
大学英語教育学会中国・四国支部, Oct. 2017, Oral presentation
「広島大学英語Can-Doリスト」とレーダーチャートのMahara用プラグイン開発
榎田 一路; 鬼田 崇作; 森田 光宏; 阪上 辰也; 細川 元
Maharaオープンフォーラム, Sep. 2017, Oral presentation
オンライン学習プログラムにおける単位取得困難学生の事前検知:非線形最小二乗法による学習到達度曲線のモデリング
草薙 邦広; 榎田 一路; 鬼田 崇作; 阪上 辰也; 森田 光宏; 吉川 りさ
外国語教育メディア学会, Aug. 2017, Oral presentation
HiroTan:新たな自学自習用単語学習システムのその特徴
阪上 辰也; 榎田 一路; 森田 光宏; 鬼田 崇作; 大西 昭夫
外国語教育メディア学会, Aug. 2017, Oral presentation
Developing a cross-platform web application for online EFL vocabulary learning courses
Kazumichi Enokida; Tatsuya Sakaue; Mitsuhiro Morita; Shusaku Kida; Akio Ohnishi
EuroCALL, Aug. 2017, Poster presentation
広島大学スーパーグローバル事業でのTOEIC® Program活用およびCan-Doリストの開発
鬼田 崇作
TOEIC® セミナー, Jul. 2017, Public discourse
デジタル機器を利用した大学生の英語学習実態に関する調査
榎田 一路; 森田 光宏; 阪上 辰也; 鬼田 崇作
大学英語教育学会中国・四国支部, Oct. 2016, Oral presentation
Lexical tuning of short words in a second language
Shusaku Kida; Mitsuhiro Morita
Second Language Research Forum, Sep. 2016, Oral presentation
日本人大学生が学習しても聞き取ることが難しい英単語とはどのようなものか?
森田 光宏; 榎田 一路; 阪上 辰也; 鬼田 崇作
大学英語教育学会, Sep. 2016, Oral presentation
Processing specificity in incidental L2 vocabulary learning
Shusaku Kida
Vocab@Tokyo, Sep. 2016, Public symposium
語彙テスト項目間ネットワーク に着目した英語学習プログラム改善
草薙 邦広; 榎田 一路; 森田 光宏; 鬼田 崇作; 阪上 辰也; 吉川 りさ
全国英語教育学会, Aug. 2016, Oral presentation
WBT教材の学習履歴から見える学習者の行動と学習成果
阪上 辰也; 鬼田 崇作; 榎田 一路; 森田 光宏
外国語教育メディア学会, Aug. 2016, Oral presentation
声掛けメールによる WBT 自学自習の促進
森田 光宏; 榎田 一路; 鬼田 崇作; 阪上 辰也; 草薙 邦広; 吉川 りさ
中国地区英語教育学会研究発表会, Jun. 2016, Oral presentation
日本人大学生にとって学習が困難な英単語はどのようなものか?
森田 光宏; 榎田 一路; 阪上 辰也; 鬼田 崇作
大学英語教育学会, Aug. 2015, Oral presentation
留学による英語の語用論的能力の発達-適切性判断の速さと正確さからの検討-
深澤 清治; 鬼田 崇作; 篠村 恭子; 辰己 明子; 山内 優佳
全国英語教育学会, Aug. 2015, Oral presentation
第二言語語彙習得における未知語の意味処理・形式処理の効果-視覚的単語認知における語彙競合からの検討-
鬼田 崇作
全国英語教育学会, Aug. 2015, Oral presentation
Effects of a web-based EFL vocabulary learning course in a Japanese university
Kazumichi Enokida; Mitsuhiro Morita; Tatsuya Sakaue; Shusaku Kida
Foreign Language Education and Technology (FLEAT), Aug. 2015, Poster presentation
The loss of L2 pragmatic competence after the end of study abroad
Seiji Fukazawa; Shusaku Kida
British Association for Applied Linguistics Language Learning & Teaching Special Interest Group, Jul. 2015, Oral presentation
英語の語彙指導:その理論と教室内での実践方法
森田 光宏; 鬼田 崇作
全国英語教育学会・小学校英語教育学会 第1回英語教育セミナー, Jun. 2015, Public discourse
プライムを用いた語彙性判断課題の基礎とその研究事例
森田 光宏; 鬼田 崇作
外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会, Dec. 2014, Oral presentation
Effects of increased semantic and structural processing on mapping meanings onto homonyms in L2
Shusaku Kida; Joe Barcroft
AILA World Congress, Aug. 2014, Oral presentation
授業内多読による第二言語単語認知の自動化と語彙表象の発達
鬼田 崇作
全国英語教育学会, Aug. 2014, Oral presentation
日本人英語学習者による依頼表現の適切さに対する判断:速さと正確さの観点から
深澤 清治; 前田 啓朗; 鬼田 崇作; 山内 優佳; 辰己 明子
全国英語教育学会, Aug. 2014, Oral presentation
Semantic feedback in Japanese EFL learners' processing of English suffixed words: A perceptible priming study
Mitsuhiro Morita; Shusaku Kida
第二言語習得学会, Jun. 2014, Poster presentation
ピア・フィードバックを援用した英語パラグラフ・ライティングの指導
鬼田 崇作
広島大学 外国語教育研究センター 教育実践研究報告会, Mar. 2014, Public discourse
The processing of morphologically complex English words by Japanese EFL learners
Mitsuhiro Morita; Shusaku Kida
Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLaP), Sep. 2013, Poster presentation
Qualitative development of lexical representation by late Japanese-English bilinguals
Shusaku Kida; Mitsuhiro Morita
Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLaP), Sep. 2013, Poster presentation
日本人EFL学習者の語彙処理における二言語間の翻訳曖昧性の影響
前田 啓朗; 田頭 憲二; 鬼田 崇作
全国英語教育学会, Aug. 2013, Oral presentation
日本人英語学習者によるL2語彙表象の発達過程
鬼田 崇作
全国英語教育学会, Aug. 2013, Oral presentation
Task type, exposure frequency, and incidental L2 vocabulary learning during reading
Joe Barcroft; Shusaku Kida
American Association for Applied Linguistics, Mar. 2013, Oral presentation
Processing of L2 collocations by Japanese EFL university learners
Tatsuya Sakaue; Shusaku Kida; Kenji Tagashira
British Association for Applied Linguistics, Sep. 2012, Poster presentation
日本語母語話者による定型表現の処理に関する研究 ―「NをV」を例に―
阪上 辰也; 鬼田 崇作; 新實 葉子; 阪上 アックシュ・ダリヤ; 梁 志鋭; 坂東 貴夫
日本語教育国際研究大会, Aug. 2012, Poster presentation
授業外で個別学習を促進するためのポッドキャスト利用-Hiroshima University's English News Weekly Podcastを用いて-
阪上 辰也; 鬼田 崇作; 前田 啓朗; 田頭 憲二
全国英語教育学会, Aug. 2012, Oral presentation
"既知語"の習得を促す授業内活動
鬼田 崇作
21回広島大学外国語教育研究センター 外国語教育研究集会, Mar. 2012, Public discourse
Processing of L2 formulaic sequences by Japanese EFL university learners
Shusaku Kida; Tatsuya Sakaue; Kenji Tagashira
American Association for Applied Linguistics, Mar. 2012, Oral presentation
トルコ語と日本語における感謝表現の対照研究
阪上 アックシュ・ダリヤ; 阪上 辰也; 鬼田 崇作
対照言語学若手の会シンポジウム, Dec. 2011
第二言語における定型表現の処理単位―プライミング法による検討―
鬼田 崇作; 阪上 辰也
JACET英語語彙研究会研究大会, Dec. 2011, Oral presentation
日本人英語学習者における定型表現の処理
阪上 辰也; 鬼田 崇作
全国英語教育学会, Aug. 2011, Oral presentation
英文読解を通した付随的語彙習得-処理の質と量の交互作用の検討-
鬼田 崇作
鳴門教育大学英語教育学会, Jul. 2011, Oral presentation
The role of processing-resource allocation in incidental L2 vocabulary learning through reading
Shusaku Kida
Second Language Research Forum, Oct. 2010, Oral presentation
留学期間終了後に起こる語用論的能力の変化
深澤 清治; 鬼田 崇作; 児玉 悠佳; 辻野 安威香; 山内 優佳; 梅本 咲恵; 中尾 晋吾; 中嶋 多美子
全国英語教育学会, Aug. 2010, Oral presentation
英文読解を通した付随的語彙習得における処理の質と量の役割-語彙判断課題における反応速度からの検討-
鬼田 崇作
全国英語教育学会, Aug. 2010, Oral presentation
The role of quality and quantity of vocabulary processing in incidental L2 vocabulary acquisition through reading
Shusaku Kida
American Association for Applied Linguistics, Mar. 2010, Oral presentation
L2読解を通した付随的語彙学習における意味処理の効果
鬼田 崇作; 田頭 憲二
JACET英語語彙研究会研究大会, Dec. 2009, Oral presentation
英文読解を通した付随的語彙習得における未知語処理-TOPRAモデルによる検討-
鬼田 崇作
全国英語教育学会, Aug. 2009, Oral presentation
英文読解を通した付随的語彙習得-TOPRAモデルによる未知語処理の予備的分析-
鬼田 崇作
四国英語教育学会, Jun. 2009, Oral presentation
L2反意語ペアの同時提示におけるL1親密度の及ぼす干渉効果
田頭 憲二; 鬼田 崇作
JACET英語辞書研究会・英語語彙研究会合同研究大会, Mar. 2008, Oral presentation
読解タスクと作文タスクによる関わり度仮説の検証
鬼田 崇作
全国英語教育学会, Aug. 2007, Oral presentation
新しい第二言語視覚的単語認知モデルの構築と評価方法の提案
鬼田 崇作
日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2024/04 -2027/03, 基盤研究(C), 同志社大学
発音指導と語彙指導を統合した新しい英語指導法の開発
大和 知史; 磯田 貴道; 鬼田 崇作
日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2022/04 -2025/03, 基盤研究(C), 神戸大学
外国語教育研究における再現可能性の検証と新たな研究領域の創出
鬼田 崇作; 廣森 友人; 山内 優佳; 草薙 邦広; 磯田 貴道; 大和 知史; 水本 篤; 星野 由子; 徳岡 大; 亘理 陽一; 石井 雄隆
本研究は,外国語教育研究において主要な研究領域である四技能(リスニング,スピーキング,リーディング,ライティング),文法,語彙,学習方略,動機づけの各領域において,代表的な先行研究の追試(replication)を行い,その再現性を問うことにより,外国語教育研究における再現可能性の程度を検証し,また,先行研究とは異なり,より洗練されたデータ分析を行うことにより,学術的かつ教育的に有用な情報を示すとともに,外国語教育研究において新たな研究領域を創出することを目指す。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2020/04 -2023/03, 基盤研究(B), 同志社大学
日本人英語学習者の派生語知識に関する包括的研究
森田 光宏; 鬼田 崇作; 阪上 辰也; 高橋 有加
大量の語彙を学び,整理するために派生接辞の知識を活用することは効果的であると考えられるが,実際に,英語学習者がどの段階で,どの程度の派生語知識を 持っているのかについては,研究がほとんどなされていない。本研究では,派生接辞の知識が,日本人英語学習者にどの程度備わっており,どのように伸長して いくかについて包括的な研究を行う。それにより,どの程度の習熟度の学習者に対して,どのような知識に焦点を当てて指導すべきなのかについての基盤となり うる知見を得ることを目的とする。
2020年度に引き続き,2021年度もコロナ禍ではあったが,2020年度は中止となっていた学会等がオンラインでの開催となり,資料収集についてはある程度進んだと考える。特に海外の学会やワークショップなどがオンラインでの開催となり,日本から専門的な知識を得ることができ,その点では,予想よりも多様な資料が集まった。一方で,当初予定していた紙面での調査・測定から,オンラインでの調査・測定へと変更を行い,幸いにも,学外の専門家から助言及び技術提供を受けることができた。2020年度後半にパイロット,そして,2021年度にはオンラインでの調査・測定を3回にわたって行うことができた。2021年度入学生を対象に,前期当初,前期終了時,そして,後期終了時に調査・測定を行い,比較的大量のデータを1年に渡り得ることができた。2022年度はこれらのデータを分析するとともに,学会発表及び論文としてまとめる予定である。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2020/04 -2023/03, 基盤研究(C), 広島大学
Developing an English Learning System to Provide Comprehensive Support by Aligning ePortfolio with Lifelog
榎田 一路; 鬼田 崇作; 森田 光宏; セルウッド ジェームス; 阪上 辰也; 高橋 有加; J・J Lauer; 天野 修一; 中川 篤; 山内 優佳; 山内 勝弘; 草薙 邦広
2019年度の本研究課題の遂行状況とその成果について,研究実施計画に示された5点に即しつつ報告する。(1) eポートフォリオにおける到達目標の指標の拡充:延べ680名の学生を対象にスピーキング・ライティング能力テストを計3回実施し,対象校におけるデータ収集を行った。Can-Doリストの精度向上および拡充に向けて,同テストで得られたデータを現在分析中である。(2) 学習サジェスト内容およびWBT教材,サジェスト用教材の分析と拡充:サジェスト用教材としてオリジナルの多聴用教材を計94本開発し,毎週2本配信した。これらはすべて一般公開されている。(3) eポートフォリオシステムの改修:eポートフォリオシステムとライフログを連携させ,サジェストを効率化させるためのシステム開発を実施した。(4) ライフログの項目選定およびパイロット調査:ライフログ調査の項目を選定し,約1,000名を対象とした予備調査を行った。この結果,学習の生活状況は個人固有の水準を中心として定常的ではあるが確率的な推移を示すこと,ある程度生活状況の影響を受けながらも学生は学習行動へ従事すること,さらに生活状況に独立して平均的に高い頻度で学習行動へ従事している学生は比較的優れた学習成果を示すことが示された。(5) 「Can-Do目標設定」および「多聴」に関するデータの蓄積:既に構築されているeポートフォリオシステムと,本研究課題で開発されたものを含むオリジナル多聴用教材を使用し,対象校の英語クラスで多聴に関するデータ収集を行った。2019年度は,eポートフォリオ用に開発された「多聴」プラグイン,および多聴用教材150本を用い,5ヶ月間における学習者の多聴活動の推移を調査した。対象者の半数が多聴を継続した一方で,残り半数に関しては,多聴のペースの維持に課題が見られた。, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2019/04 -2022/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Hiroshima University
Pragmatic Tolerance to Face Threatening Acts in English and its Pedagogical Application
Fukazawa Seiji
The present study focused on complaint strategies by non-native speakers of English, an under-researched field in second language pragmatics. Data were collected from different nationality groups of university-level learners of English by asking what they would say in four situations in academic contexts and were analyzed regarding the frequency of linguistic characteristics appearing in core information (head acts) and surrounding expressions (supportive moves). Furthermore, the sequential organization of complaint strategies was studied as a way of identifying culture-specific patterns of preference organization. Obtained results suggest that different L1/cultural backgrounds influence second language speech act performance. Thus, this study will be able to contribute to our understanding of the social and sequential organization of talk in cross-cultural interactions and its potential effects on intercultural miscommunication., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2017/04 -2022/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Hiroshima University
Development and evaluation of an English affix teaching method utilizing problem-solving learning techniques
Morita Mitsuhiro
The purpose of this study is to develop an effective teaching method for derivational affixes by utilizing problem-solving learning techniques. Offline and online test of derived affix knowledge were assigned as pre- and post-tests for two groups of university students; one with the derived affix instruction and the other without the instruction. The results showed that the group with the derived affix instruction outperformed the other group in the offline measure, while there was no difference in the online measure between the groups. The results of offline test were securitized in order to know which aspects of derived affixes were improved. It was revealed that the knowledge related to the identification of forms and the meanings were developed, while the knowledge related their parts of speech was not. Based on these results, we were able to show the usefulness and scope of derivational affixing instruction with problem-solving learning., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2017/04 -2020/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Hiroshima University
Building and evaluating the effective instructional model of self-learning and collaborative learning utilizing ePortfolio
Enokida Kazumichi
This three-year research focused on building an ePortfolio-based system for English learners at the tertiary level, where they can set their own achievement goals, as well as on evaluating its effectiveness. The first two years were devoted to the development of the Can-Do list and the ePortfolio system, while the final year to the implementation of the Can-Do list, data collection and analysis., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2016/04 -2019/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Hiroshima University
Lexical competition in second language visual word recognition and its application to vocabulary acquisition research
Kida Shusaku; Barcroft Joe; Sommers Michell
The purpose of the present study is to examine whether lexical competition operates in second language word recognition, and to explore its applicability to vocabulary acquisition research. Lexical competition refers to the phenomenon in which lexical representations of orthographically related words (e.g., axle) are activated during the visual word recognition process when reading a word (e.g., able).
The present study revealed that second language lexical competition does not operate in the same way as first language one, but it does take place with somewhat different mechanism, and lexical competition could be applied into second language vocabulary acquisition research., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2015/04 -2019/03, Grant-in-Aid for Young Scientists (B), Hiroshima University
Changes in Pragmatic Competence of Japanese EFL learners over Time through Study Abroad
Fukazawa Seiji; SHINOMURA KYOKO; TATSUMI AKIKO; YAMAUCHI YUKA
The present study analyzed the retention and attrition of the pragmatic competence of Japanese university-level EFL learners through a 4-month study abroad and also examined the changes in their request performance over time during and after overseas experience in terms of reaction time of their pragmatic performance. The data was collected using a computer-based test. The results indicated that the fluency of performance was enhanced through study abroad and the once elevated effect was retained relatively well even six months after coming home. However, individual differences were identified in the retention and attrition of the participants’ automatized processing competence and that seems to imply the need for explicit instruction., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2013/04 -2017/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Hiroshima University
Orthographic Representation and Its Development in Second Language Mental Lexicon
KIDA Shusaku
The present study investigated second language (L2) learners' developmental levels of L2 orthographic representation in the mental lexicon, and examined if pedagogical interventions help them develop accurate lexical representations. Experiment 1 replicated a previous study which investigated L1 English speaking children's orthographic development by Japanese learners of English. Results showed that the developmental levels of their orthographic representation were similar to those of L1 English speaking Grade 3 children. Experiment 2 examined if the Japanese English learners’ orthographic representations develop after a 12-week in-class extensive reading activity. The results showed that their orthographic representations did not change over time. These results suggest that orthographic development is difficult to achieve for Japanese learners of English., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2012/04 -2015/03, Grant-in-Aid for Young Scientists (B), Hiroshima University
Bringing Podcasting and Web-Based Training into the English Classroom
ENOKIDA Kazumichi; LAUER Joseph James; MAEDA Hiroaki; ISODA Takamichi; TAGASHIRA Kenji; SAKAUE Tatsuya; KIDA Shusaku
This research aims at integrating originally developed web-based EFL materials and podcasts into in-class instruction, out-of-class self-learning, and collaborative learning using ICT. First, EFL podcasts and related web-based materials were developed and published online on a weekly basis. Second, several analytical studies using these podcasts in class were conducted, where in-class instruction and out-of-class self-learning were combined. Finally, the effectiveness of integrating ICT into collaborative learning was measured through the implementation of digital storytelling.
It was found that combining in-class instruction and out-of-class self-learning using podcasting was effective in motivating learners and providing them with extra hours of learning English. In addition, the survey results on the digital storytelling show that the activity helped learners deepen their understanding of the material, and that sharing them online enabled the students to learn from one another., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2011/04 -2014/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Hiroshima University