中高年期における世代性と子どもの向社会性に関する評価の関連
金山英莉花; 木村年晶; 石川隆行; 岡村歩果; 内山伊知郎
同志社心理, 71 12 - 16, 22 Mar. 2025, Scientific journal
幼稚園年中児における互恵性規範が援助行動に及ぼす効果
岡村歩果; 金山英莉花; 内山伊知郎
道徳性発達研究, 18(1) 101 - 105, 20 Feb. 2025, Scientific journal
幼児期における身振りが旋律の知覚に及ぼす影響
金山英莉花; 内山伊知郎
行動科学, 63(1) 49 - 56, Sep. 2024, Scientific journal
Analyzing the Effects of Healthy Older Adults’ Optimism and Executive Function on Hazardous Road-Crossing Using a Bayesian Generalized Linear Mixed Model
Toshiaki Kimura (co-first authors); Ichiro Uchiyama (co-first authors); Chiharu Taneoka
Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, SAGE Publications, 02 Aug. 2024, Scientific journal
青年期における親の養育態度と尊敬関連感情の関連
内山 伊知郎; 金山 英莉花; 太子 のぞみ; 佐藤未波; 坂根優菜
同志社心理, 70 16 - 21, 22 Mar. 2024, Research institution
幼稚園年長児の共感性と交通場面における危険回避行動との関連
木村年晶; 三宅(上野; 萌子; 黒田舞; 内山伊知郎
交通科学, 54(2) 11 - 17, Jan. 2024
幼児における歌唱能力と空間認知能力の関連
金山英莉花; 内山伊知郎
応用心理学研究, 49(1) 34 - 40, Jul. 2023, Scientific journal
絵本の読み聞かせにおけるマザリーズと幼児の物語算出の関連
金山英莉花; 太子のぞみ; 庵田ゆり子; 楠本奈央; 山本夏穂; 内山伊知郎
同志社心理, 69 1 - 6, 22 Mar. 2023, Research institution
コロナ禍における子どもの発達と行動科学
内山伊知郎
行動科学, 60 3 - 8, 25 Mar. 2022
母親の愛着と読み聞かせの関連
内山伊知郎; 金山英莉花; 太子のぞみ; 池松佳奈; 大石奈々; 戸風柚里奈
同志社心理, 68 16 - 21, 22 Mar. 2022
母親の育児自己効力感と,歌いかけ頻度および歌いかけ時の子どもの反応の関連
金山英莉花; 濱田美優; 今井瞳; 近藤珠理; 太子のぞみ; 内山伊知郎
同志社心理, 68 8 - 15, 22 Mar. 2022
単独のふりシグナルは幼児のふりの理解を促すかーふり場面と現実場面の比較からー
伴碧; 内山伊知郎
応用心理学研究, 47(1) 37 - 46, 31 Jul. 2021, Scientific journal
年少児の社会的遊びと他者視点取得能力の関連
鈴木慎也; 内山伊知郎
同志社心理, 67 8 - 16, Mar. 2021
Developmental changes in toy preferences during pretend play in toddlerhood
Midori Ban; Ichiro Uchiyama
Early Child Development and Care, Informa UK Limited, 1 - 10, 30 Oct. 2020, Scientific journal
Do Balance Demands Induce Shifts in Visual Proprioception in Crawling Infants?
David I. Anderson; Minxuan He; Paula Gutierrez; Ichiro Uchiyama; Joseph J. Campos
Frontiers in Psychology, Frontiers Media SA, 10, 20 Jun. 2019, Scientific journal
Recent Advances in Understanding the Link between Locomotor Experience and Psychological Development
David I. ANDERSON; Ichiro UCHIYAMA; Joseph; J. CAMPOS; Minxuan HE; Audun DAHL; Eric A. WALLE; Marianne; A. BARBU-ROTH
Behavioral Science Research(行動科学), 56(2) 73 - 102, 25 Mar. 2018
Relationship between implicit false belief understanding and role play: Longitudinal study
Yusuke Moriguchi; Midori Ban; Hidekazu Osanai; Ichiro Uchiyama
European Journal of Developmental Psychology, Taylor and Francis Inc., 15(2) 172 - 183, 04 Mar. 2018, Scientific journal
小学校における自転車交通安全の実践
橘久美子; 内山伊知郎
交通科学, 48(2) 12 - 16, Mar. 2018
Crawling experience relates to postural and emotional reactions to optic flow in a virtual moving room
Ueno, M; Uchiyama, I; Campos, J.J; Anderson, D.I; He, M; Dahl, A
Journal of Motor Learning and Development, 6 S63 - S75, Jan. 2018
Availability of peripheral optic flow influences whether infants cross a visual cliff
Anderson, D.I; Dahl, A; Campos, J.J; Chand, K; He, M; Uchiyama, I
Journal of Motor Learning and Development, 6 S78 - S88, Jan. 2018
Analyzing the impacts of children's role-taking ability on the school adjustment
Yuko Honma; Ichiro Uchiyama
The Japanese Journal of Psychology, Japanese Psychological Association, 88(2) 184 - 190, 25 May 2017
A Research on Factors Affecting People's Consciousness of Traffic Behaviors when Riding Bicycles, Focusing on the Early Elderly and the Late Elderly
木村年晶; 内山伊知郎
交通科学, 交通科学研究会, 47(1) 27 - 34, 31 Oct. 2016
The relation of spatial perspective-taking to the development of moral judgment at 2 years old
遠藤美行; 内山伊知郎
行動科学, 日本行動科学学会, 55(1) 1 - 7, 30 Sep. 2016
The relationships between role-taking ability and school liking or avoidance: Rule and moral situations.
Ichiro Uchiyama; Yuko Honma; Ichiro Uchiyama
Comprehensive Psychology, 5 1 - 11, 12 May 2016
教師評定版SLAQ (School Liking and Avoidance Questionnaire)日本版の作成
本間優子; 内山伊知郎
道徳性発達研究, 10 69 - 73, 31 Mar. 2016
幼稚園年長児における恐れと対処行動との関連
中井康太郎; 内山伊知郎
同志社心理, 62 1 - 7, Mar. 2016
児童期後期における規則・対人場面の役割取得能力とクラス内行動,学校肯定感・回避感の関係
本間 優子; 内山 伊知郎
感情心理学研究, 日本感情心理学会, 23 ps10 - ps10, 2016
Infant Responsiveness to Downward Slopes in a Virtual Moving Room
上野 萌子; 内山伊知郎; Campos; Joseph J; Dahl, Audun・Anderson; David I
発達心理学研究, 日本発達心理学会, 26(4) 312 - 321, 20 Dec. 2015
The Relation of Daily Life Degree of Autonomy to Aggressive Behavior in Elderly with Dementia
上野 萌子; 田村 啓子; 内山伊知郎
応用心理学研究, 日本応用心理学会, 41(2) 167 - 174, Nov. 2015
Do adults' pretense signals promote pretend play behavior in children?
Midori Ban; Ichiro Uchiyama
The Japanese Journal of Psychology, Japanese Psychological Association, 86(4) 333 - 339, 25 Oct. 2015
社会的相互作用の親密度及び情動価と高齢者の主観的幸福感の関連—情動価を用いた社会情動的選択理論の検討—
木村年晶; 内山伊知郎
健康心理学研究, 28(1) 23 - 32, Aug. 2015
Identity Integration of Japanese Married Working Women With and Without Children: Relationships Between Overall Identity and Context-Specific Identities
Hitomi Watanabe; Ichiro Uchiyama
Identity, Psychology Press Ltd, 15(3) 188 - 201, 03 Jul. 2015, Scientific journal
Mothers’ adjustment of behavior in pretend play
Ban, M; Uchiyama, I
North American Journal of Psychology, 17(1) 17 - 26, Mar. 2015
5歳児の危険回避能力と交通規則理解および役割取得能力の関連
上野萌子; 内山伊知郎; 河村信子
道徳性発達研究, 9 31 - 37, Mar. 2015
幼稚園年長児における役割取得能力と分与行動の関連
上野萌子; 内山伊知郎; 小谷舞
同志社心理, 61 31 - 37, Mar. 2015
PB073 児童期中期における喜び,悲しみ,怒りの感情解釈能力(感情的視点取得能力)と規則および対人場面の役割取得能力,クラス内行動の関係(発達,ポスター発表B)
本間 優子; 内山 伊知郎
日本教育心理学会総会発表論文集, 日本教育心理学会, 57 265 - 265, 2015
乳児期における感情発達の帰納的アプローチ
内山伊知郎; Campos, J. J
感情心理学研究, 22(2) 70 - 74, 01 Jan. 2015
EMOTIONAL ENGAGEMENT AND SCHOOL ADJUSTMENT IN LATE CHILDHOOD: THE RELATIONSHIP BETWEEN SCHOOL LIKING AND SCHOOL BELONGING IN JAPAN
Yuko Honma; Ichiro Uchiyama
PSYCHOLOGICAL REPORTS, AMMONS SCIENTIFIC, LTD, 114(2) 496 - 508, Apr. 2014, Scientific journal
幼稚園年長児における交通場面での危険回避と役割取得能力の関連
上野萌子; 内山伊知郎
交通科学, 44(2) 47 - 54, 31 Mar. 2014
幼児期初期における空間的視点取得能力の発達
遠藤美行; 内山伊知郎
同志社心理, 60 14 - 18, Mar. 2014
乳幼児期における完成場面での誇りの検討
上野萌子; 内山伊知郎; 伴碧
同志社心理, 60 1 - 7, Mar. 2014
幼稚園年長児における役割取得能力の認知的側面および感情的側面が援助行動に及ぼす影響
藤山紗岐; 内山伊知郎; 上野萌子; 西野成葉
道徳性発達研究, 8(1) 13 - 18, 28 Feb. 2014
Infant Postural Compensation to Virtual Optic Flow Patterns Specifying Ascending and Descending Movement
上野萌子; 内山伊知郎; Campos,J.; Dahl,A.; Anderson,D.
行動科学, 日本行動科学学会, 52(1) 29 - 38, 30 Sep. 2013
The Review of the Research on the Role-Taking Ability and Perspective-Taking Ability : Examination about a Moral Development and Multimensional Approach
本間 優子; 内山 伊知郎
新潟青陵学会誌, 新潟青陵学会, 6(1) 97 - 105, Sep. 2013
The role of locomotion in psychological development
David I. Anderson; Joseph J. Campos; David C. Witherington; Audun Dahl; Monica Rivera; Minxuan He; Ichiro Uchiyama; Marianne Barbu-Roth
Frontiers in Psychology, Frontiers Media SA, 4, 23 Jul. 2013, Scientific journal
The Epigenesis of Wariness of Heights
Audun Dahl; Joseph J. Campos; David I. Anderson; Ichiro Uchiyama; David C. Witherington; Mika Ueno; Laure Poutrain-Lejeune; Marianne Barbu-Roth
Psychological Science, SAGE Publications Inc., 24(7) 1361 - 1367, Jul. 2013, Scientific journal
3歳児から5歳児における個体性の認識に関する探索行動の発達的変化
大杉佳美; 内山伊知郎
発達心理学研究, 24(2) 193 - 201, 20 Jun. 2013
2,3歳児における固体性の認識に関する探索行動について
大杉佳美; 内山伊知郎
行動科学, 51(2) 81 - 89, 31 Mar. 2013
乳児期からの母子相互作用が乳児期および幼児期の言語発達に及ぼす影響
佐藤鮎美; 友高あかね; 内山伊知郎
同志社心理, 59 30 - 40, Mar. 2013
18ヵ月児のふり遊びにおける母親のふりシグナルーふり遊び条件と現実条件との比較ー
伴碧; 内山伊知郎
同志社心理, 59 23 - 29, Mar. 2013
2,3歳児における固体性の認識に関する探索行動の検討-探索に用いる手がかりについて-
大杉佳美; 内山伊知郎
同志社心理, 59 10 - 16, Mar. 2013
36ヵ月児における競争場面での誇りの表出と気質特徴との関連
上野萌子; 内山伊知郎; 伴 碧; 西山瑠美
同志社心理, 59 1 - 9, Mar. 2013
The Review of the Research on the Emotion Understanding Ability and Emotional Role-Taking Ability of Children : Examination about a Both Difference
本間 優子; 内山 伊知郎
新潟青陵学会誌, 新潟青陵学会, 5(3) 71 - 79, Mar. 2013
ビジュアルクリフにおける恐れ感情生起場面に対する乳児の対処行動
上野 美果; 内山 伊知郎
感情心理学研究, JAPAN SOCIETY FOR RESEARCH ON EMOTIONS, 20 29 - 29, 2013
児童期における感情的視点取得能力と学校肯定感,適応感の関係
本間 優子; 内山 伊知郎
感情心理学研究, JAPAN SOCIETY FOR RESEARCH ON EMOTIONS, 21 25 - 25, 2013
PB-035 役割(社会的視点)取得能力と学校肯定感および適応感の関連(発達,ポスター発表)
本間 優子; 内山 伊知郎
日本教育心理学会総会発表論文集, 日本教育心理学会, 55 105 - 105, 2013
幼稚園年長児における身体的および対人ストレス状況に対する対処方略と役割取得能力との関連
上野萌子; 内山伊知郎; 藤山紗岐; 上田菜保子
道徳性発達研究, 7 58 - 64, 25 Dec. 2012
The relation between 18 month old infant's understanding of others' desires and attributing false-belief
伴碧; 内山伊知郎
行動科学, 日本行動科学学会, 51(1) 65 - 71, 30 Sep. 2012
Social Display Rules and Prosocial Behavior in Emotion Development of Children : Its Concept and Review, and Perspectives for Future Research
本間(樋掛) 優子; 内山 伊知郎
新潟青陵学会誌, 新潟青陵学会, 5(1) 37 - 45, Sep. 2012
高齢期の人生目標に関する研究
木村年晶; 内山伊知郎
健康心理学研究, 25(1) 20 - 30, 20 Aug. 2012
The Organization of Wariness of Heights in Experienced Crawlers
Mika Ueno; Ichiro Uchiyama; Joseph J. Campos; Audun Dahl; David I. Anderson
INFANCY, WILEY-BLACKWELL, 17(4) 376 - 392, Jul. 2012, Scientific journal
The Effects of Shared Book Reading on Mothers' Behavior with Infants : A Longitudinal Intervention to Increase Reading Frequency.
Sato Ayumi; Uchiyama Ichiro
The Japanese Journal of Developmental Psychology, Japan Society of Developmental Psychology, 23(2) 170 - 179, 20 Jun. 2012
幼児のヘルメット着用と保護者の意識との関連
渡邊ひとみ; 内山伊知郎
交通科学, 42(2) 33 - 38, 20 Apr. 2012
高齢者の持つ社会的ネットワークサイズが充実感に及ぼす影響
木村年晶; 内山伊知郎
行動科学, 50(2) 207 - 216, 30 Mar. 2012
ソーシャルサポートが初妊婦の母性意識に及ぼす影響
小笹朋子; 内山伊知郎; 畑山博
同志社心理, 58 81 - 91, Mar. 2012
1歳児における鏡映自己認知の発現
玉田博子; 内山伊知郎
同志社心理, 58 76 - 80, Mar. 2012
ビジュアルクリフ横断パラダイムにおける深瀬への警戒行動と気質の関連 -IBQ-Rを用いた検討-
上野美果; 内山伊知郎
同志社心理, 58 63 - 75, Mar. 2012
乳児期からの母子絵本共有が幼児期前期における母親の働きかけに及ぼす影響
佐藤鮎美; 内山伊知郎
同志社心理, 58 52 - 62, Mar. 2012
Trends in Japanese Research on Children's and Students' School Adjustment : Arrangement of Theoretical Aspect Concerning Class Adjustment (2)
樋掛優子; 内山伊知郎
新潟青陵学会誌, 新潟青陵学会, 4(3) 93 - 100, 2012
Factor Analysis about Promotion of the Use of a Child Care Support Center to Fathers in the Depopulated Designated Area
BAN Midori; MASUDA Takahiro; UCHIYAMA Ichiro
小児保健研究, 日本小児保健協会, 70(6) 790 - 795, 30 Nov. 2011
Temperament relates to infant behavior on the deep side of the visual cliff
上野美果; 内山伊知郎; Campos,J.; Dahl,A.; Anderson,D.
Behavioral science research, 日本行動科学学会, 50(1) 1 - 10, 30 Sep. 2011
The Effect of Contexts on Mother-Infant Interactions: Shared Book Reading, Toy Play, and Free Play Sessions.
SATO Ayumi; UCHIYAMA Ichiro
The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association, The Japanese Psychological Association, 75 2PM114 - 2PM114, 15 Sep. 2011
The Relation of Context-Specific Identities to Life Course Differences in Single Working Women
Watanabe Hitomi; Uchiyama Ichiro
The Japanese Journal of Developmental Psychology, Japan Society of Developmental Psychology, 22(2) 189 - 199, 20 Jun. 2011
乳児期からの母子絵本共有が幼児期における子どもの心の理論に及ぼす影響
佐藤鮎美; 内山伊知郎
同志社心理, 57 48 - 57, Mar. 2011
高齢者の人生目標に関する検討-青年との比較から-
木村年晶; 内山伊知郎
同志社心理, 57 23 - 31, Mar. 2011
Trends in Japanese research on children's and students' school adjustment: arrangement of theoretical aspect concerning class adjustment (1)
Hikake Yuko; Uchiyama Ichiro
Journal of Niigata Seiryo Academic Society, 新潟青陵学会, 4(1) 71 - 78, 2011
特集号「感情発達」の刊行にあたって
内山 伊知郎
心理学評論, 53(1) 3 - 5, 26 Jul. 2010
Object knowledge of toddlers in a search task
大杉佳美; 内山 伊知郎
Human developmental research,coder annual report, 発達科学研究教育センタ-, 24 37 - 44, 01 Jul. 2010
母子相互作用間の文脈間比較-絵本共有場面と自由遊び場面において-
佐藤鮎美; 内山 伊知郎
行動科学, 48(2) 143 - 150, 20 Mar. 2010
道徳イメージに関する日中中学生の比較
張海連; 内山 伊知郎; 荒木紀幸
道徳性発達研究, 4 55 - 59, 25 Mar. 2009
Rediscovering Development in Infancy
Joseph J. Campos; David Witherington; David I. Anderson; Carl I. Frankel; Ichiro Uchiyama; Marianne Barbu-Roth
CHILD DEVELOPMENT, WILEY-BLACKWELL PUBLISHING, INC, 79(6) 1625 - 1632, Nov. 2008, Scientific journal
モビリティ・マネージメントにおける役割取得能力の育成
内山 伊知郎
交通科学, 39(1) 21 - 24, 30 Oct. 2008
Locomotor experience affects self and emotion
Ichiro Uchiyama; Joseph J. Campos; Carl B. Frankel; David I. Anderson; David Witherington; Laure Lejeume; Marianne Barbu-Roth
DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY, AMER PSYCHOLOGICAL ASSOC, 44(5) 1225 - 1231, Sep. 2008, Scientific journal
Assessing identities of university students in Japan and the United States
Hitomi Watanabe; Ichiro Uchiyama
PSYCHOLOGIA, PSYCHOLOGIA SOC, 51(1) 61 - 75, Mar. 2008, Scientific journal
1-3歳児における物理的規則性の知識について
大杉佳美; 内山伊知郎
同志社心理, 54 60 - 70, Mar. 2008
中学生・高校生・大学生における秘密の保持と精神健康
茨木友子; 橋本宰; 内山伊知郎
同志社心理, 54 19 - 25, Mar. 2008
交通規範に対する態度および違反行動とドライバーの年齢との関係
東 正訓・藤本忠明・内山伊知郎・ 坂口哲司・山口直範・中西 誠
交通科学, 37(2) 4 - 13, 20 Jun. 2007
生涯を見据えた交通安全教育
内山 伊知郎
交通科学, 37(2) 1 - 3, 20 Jun. 2007
Assimilation and contrast in optical illusions
Takuo Goto; Ichiro Uchiyama; Akira Imai; Shin'Ya Takahashi; Takashi Hanari; Shinji Nakamura; Hiroyuki Kobari
JAPANESE PSYCHOLOGICAL RESEARCH, BLACKWELL PUBLISHING, 49(1) 33 - 44, Mar. 2007, Scientific journal
姿勢制御・粗大運動機能に障害をもった子どものための機器開発
高塩純一; 口分田政夫; 内山 伊知郎; Camos,J.J.; Anderson,D.I.
ベビーサイエンス, 6 16 - 23, 25 Jan. 2007
Gaze recognition in high-functioning autistic patients : evidence from functional MRI
TAKEBAYASHI Hiroko; MATSUMOTO Hideo; OGAI Masahiro; SEKINE Yoshimoto; SUZUKI Katsuaki; MATSUZAKI Hideo; SUCKLING John; OZAWA Fukujirou; FUKUDA Rinmei; UCHIYAMA Ichiro; NAKAMURA Kazuhiko; MINABE Yoshio; ISODA Haruo; MORI Norio; TAKEI Nori
Chiba medical journal., The Chiba Medical Society, 82(3) 139 - 147, Jun. 2006
Responsiveness to terrestrial optic flow in infancy: Does locomotor experience play a role?
Laure Lejeune; David I. Anderson; Joseph J. Campos; David C. Witherington; Ichiro Uchiyama; Marianne Barbu-Roth
Human Movement Science, Elsevier BV, 25(1) 4 - 17, Feb. 2006, Scientific journal
児童期後期の規則および対人場面の役割取得能力の関連
樋掛優子; 内山 伊知郎
道徳性発達研究, 1 27 - 36, 20 Oct. 2005
小学校3、4年生の罪悪感と共感性および役割取得能力の関連
石川隆行; 内山 伊知郎
道徳性発達研究, 1 22 - 26, 20 Oct. 2005
児童期における規則場面の役割取得能力とクラス内行動との関係
本間 優子; 内山 伊知郎
行動科学, 日本行動科学学会, 44(1) 1 - 6, Aug. 2005
交通規範に関する心理学的研究
藤本忠明・東 正訓・内山伊知郎・ 坂口哲司・山口直範・神田忠士・高 木哲平・今井康雄・榎本政夫・喜田 真司
交通科学, 35(1) 12 - 19, 05 Feb. 2005
乳児期における色彩選好と気質の関連
内山 伊知郎
人文学, 176 175 - 184, 20 Dec. 2004
Color Preference and Temperament in Infancy
Uchiyama Ichiro
The liberal arts, Doshisha University, 176 184 - 175, Dec. 2004
企業秘書における職務ストレッサーとソーシャル・サポート -ワークモチベーションに対する上司および同僚サポートの効果-
福岡 欣治 , 内山 伊知郎 , 中村 健壽
応用心理学研究, 日本応用心理学会, 29(2) 71 - 79, 15 Mar. 2004
滋賀県の交通事故およびドライバーの特性
塚口 博司 , 内山 伊知郎 , 今村 克己
交通科学, 大阪交通科学研究会, 34(1) 21 - 26, 30 Sep. 2003
交通安全文化
内山 伊知郎
交通科学, 34(1) 1 - 2, 30 Sep. 2003
乳癌患者の不安とその克服に及ぼす母性感情の効果
濱 治世; 鈴木 愛香; 籾山 実穂子; 内山 伊知郎
感情心理学研究, JAPAN SOCIETY FOR RESEARCH ON EMOTIONS, 10(10) 1 - 10, 10 May 2003
児童期におけるクラス内行動と役割取得能力及び罪悪感の関連
本間 優子; 内山 伊知郎
同志社心理, 49 60 - 64, Mar. 2003
fMRl study of recognition of facial expressions in high-functioning autistic patients
M Gai; H Matsumoto; K Suzuki; F Ozawa; R Fukuda; Uchiyama, I; J Suckling; H Isoda; N Mori; N Takei
NEUROREPORT, LIPPINCOTT WILLIAMS & WILKINS, 14(4) 559 - 563, Mar. 2003, Scientific journal
The Relations of Empathy and Role-Taking Ability to Guilt Feelings in Adolescence.
ISHIKAWA Takayuki; UCHIYAMA Ichiro
The Japanese Journal of Developmental Psychology, Japan Society of Developmental Psychology, 13(1) 12 - 19, 20 Apr. 2002
Effects of width-variation in slanted stripe-patterns on simultaneous assimilation and contrast
T Goto; Uchiyama, I; H Kobari
PSYCHOLOGIA, PSYCHOLOGIA SOC, 45(1) 24 - 33, 30 Mar. 2002, Scientific journal
The Relationship between Personality Characteristics and Perceived Efficiency of Secretarial Works
國田干恵子・中村健壽・内山伊知郎・―柳達幸・柴山正 平田祐子・丼上英理佳・福岡欣治・余語真夫・カロ藤宏美
ビジネス実務論集, 日本ビジネス実務学会編集委員会, (20) 49 - 55, Mar. 2002
Developmental change of self-assertion and self-control in preschool children
Ito Atsushi; Uchiyama Ichiro
Human sciences research, Kobe University, 9(1) 47 - 56, 30 Nov. 2001
The flip side of perception-action coupling: Locomotor experience and the ontogeny of visual-postural coupling
DI Anderson; JJ Campos; DE Anderson; TD Thomas; DC Witherington; Uchiyama, I; MA Barbu-Roth
HUMAN MOVEMENT SCIENCE, ELSEVIER SCIENCE BV, 20(4-5) 461 - 487, Nov. 2001, Scientific journal
児童期中期の罪悪感と共感性及び役割取得能力の関連
石川隆行; 内山 伊知郎
行動科学, 日本行動科学学会, 40(1) 1 - 8, 31 Aug. 2001
運転時の先急ぎに関する教育における問題ー松木論文に関するコメントー
内山 伊知郎
心理学評論, 44 14 - 18, 25 Jul. 2001
秘書業務の効率化に関する諸要因の研究 -職務ストレッサー経験と業務効率感の関係-
福岡欣治, 中村健壽, 内山伊知郎, 一柳達幸, 柴山正, 石川雅健, 國田千恵子, 平田祐子, 余語真夫, 井上英理佳, 加藤宏美
秘書学研究, 9 1 - 8, 10 Jun. 2001
5歳児の罪悪感に共感性と役割取得が及ぼす影響について
石川隆行; 内山 伊知郎
教育心理学研究, 49(1) 60 - 68, 30 Mar. 2001
Relations of empathy and social responsibility to guilt feelings among undergraduate students
T Ishikawa; Uchiyama, I
PERCEPTUAL AND MOTOR SKILLS, PERCEPTUAL MOTOR SKILLS, 91(3) 1127 - 1133, Dec. 2000, Scientific journal
秘書業務の効率化に関する諸要因の研究 -経営組織と秘書とのかかわりを中心に-
柴山正; 一柳達幸; 中村健壽; 内山伊知郎; 井上(安田)英理佳; 石川雅健; 國田千恵子; 平田祐子; 余語真夫; 福岡欣治; 加藤宏美
秘書学研究, 8 1 - 10, 20 Mar. 2000
青年が罪悪感を喚起される事象についての検討
石川隆行; 内山伊知郎
同志社心理, 46 18 - 22, Mar. 2000
Children's view of safety and estimated behavior and their mothers' view of safety and cautions
Uchiyama, I; Ito, A
PERCEPTUAL AND MOTOR SKILLS, PERCEPTUAL MOTOR SKILLS, 88(2) 615 - 620, Apr. 1999, Scientific journal
秘書業務の効率化に関する諸要因の研究 -全国調査の概要-
中村健壽; 内山伊知郎; 安田英理佳; 一柳達幸; 柴山正; 石川雅健; 國田千恵子; 平田祐子; 余語真夫; 福岡欣治; 加藤宏美
秘書学研究, 7 15 - 26, Mar. 1999
秘書における仕事の効率感とその関連要因 ‐中部地区企業への調査に基づく検討‐
福岡欣治; 中村健壽; 内山伊知郎; 安田英理佳; 一柳達幸; 柴山正; 石川雅健; 國田千恵子; 平田祐子; 余語真夫; 加藤宏美
秘書学研究, 7 1 - 14, Mar. 1999
企業秘書におけるストレスとソーシャル・サポート -予備的検討-
福岡欣治; 内山伊知郎; 中村健壽; 安田英理佳; 加藤宏美
静岡県立大学短期大学部研究紀要, 12(1) 139 - 151, Mar. 1999
児童が罪悪感を喚起される事象についての検討
石川隆行; 内山伊知郎
同志社心理, 44 1 - 5, Mar. 1998
秘書業務効率化に関する研究
中村健壽; 内山伊知郎; 安田英理佳; 一柳達幸; 柴山正; 石川雅健; 國田千恵子; 平田祐子; 福岡欣治; 余語真夫; 加藤宏美
秘書学研究, 6 1 - 42, Feb. 1998
母親のしつけが子どもの交通に関する罪悪感形成に及ぼす影響
新美暁子; 石川隆行; 田中英一; 内山伊知郎
交通心理学研究, (13) 15 - 23, 31 Mar. 1997
Effects of Mother-Child Relationship on the Preschoolers' Emotional Expression
Uchiyama Ichiro
Bunkagaku-nenpo : annual report of cultural studies, Doshisha University, 46巻 65 - 86, 10 Mar. 1997
インフォームド・コンセントを伴う治療過程における乳癌患者の心理適応
浜 治世 , 大垣 和久 , 堀 泰祐 , 内山 伊知郎 , 福 岡 欣治 , 興津 真理子 , 伊波 和恵 , 余語 優美 , 藁谷 英一 , 鎮目 耕平
同志社心理, 43 1 - 35, Mar. 1997
秘書イメージの発達的変化に関する研究
内山伊知郎; 中村健壽; 加藤宏美
ビジネス実務論集, 15 57 - 66, Mar. 1997
秘書の受付応付および色彩照明が企業イメージに及ぼす効果
内山 伊知郎; 中村健壽; 余語真夫; 加藤宏美
秘書学研究, 5 27 - 38, Dec. 1996
乗用車用シートベルトの不着用行動に関する心理的要因
大野木裕明; 羽成 隆司 , 小俣 謙二 , 内山 伊知郎 , 谷口 俊治
福井大学教育学部紀要第IV部教育科学, 50 1 - 8, 21 Jul. 1995
歩行意識の地域差に関する研究
内山 伊知郎
交通心理学研究, 10(1) 1 - 8, 31 Mar. 1995
秘書イメージに関する調査研究 ― 秘書職・非秘書職・学生の比較検討―
中村健壽; 内山 伊知郎; 加藤宏美
静岡県立大学短期大学部研究紀要, 7 81 - 90, 10 Mar. 1994
生理反応による感情判別へのファジー理論の適用
内山 伊知郎; 館山光一
静岡県立大学短期大学部研究紀要, 7 1 - 7, 10 Mar. 1994
来客案内場面における対人感情の研究
中村健壽; 内山 伊知郎
秘書学論集, 12 53 - 60, Mar. 1994
幼児のStranger遭遇場面における表情分析
内山 伊知郎
静岡県立大学短期大学部研究紀要, 6 1 - 12, 15 Mar. 1993
DIFFERENTIATION OF FEAR, ANGER, AND JOY
UCHIYAMA, I
PERCEPTUAL AND MOTOR SKILLS, PERCEPTUAL MOTOR SKILLS, 74(2) 663 - 667, Apr. 1992, Scientific journal
受付応対場面における対人感情の研究
内山 伊知郎; 中村健壽
静岡県立大学短期大学部研究紀要, 5 1 - 9, 15 Mar. 1992
感情と知覚のかかわりに関する研究
内山 伊知郎
静岡県立大学短期大学部研究紀要, 4 1 - 15, 15 Mar. 1991
PATTERNS OF PSYCHOLOGICAL AND PHYSIOLOGICAL-RESPONSES FOR COMMON AFFECTS ELICITED BY FILMS
UCHIYAMA, I; T HANARI; T ITO; K TAKAHASHI; T OKUDA; T GOTO; K TSUJI
PSYCHOLOGIA, PSYCHOLOGIA SOC, 33(1) 36 - 41, Mar. 1990, Scientific journal
Consciousness of the Norms and Privatization in Modern Adolescents
KUZE Toshio; WADA Minoru; ZHENG Xiao-Qi; ASANO Keiko; GOTO Motomichi
Bulletin of the school of education. Psychology, Nagoya University, 35(35) 21 - 28, Dec. 1988
THE RELATIONSHIP BETWEEN SOCIAL ATTITUDES AND SOCIAL CONSCIOUSNESS AMONG COLLEGE STUDENTS
KUZE Toshio; GOTO Motomichi; ASANO Keiko; MIYAZAWA Shuji; NINOMIYA Katsumi; OHNO Hisashi; MUNEKATA Hisako; UCHIYAMA Ichiro; WADA Minoru; ZHENG Xiao-Qi
Bulletin of the school of education. Psychology, Nagoya University, 34(34) 41 - 53, Dec. 1987
現代青年の社会意識に関する研究
久世 敏雄 , 宮沢 秀次 , 二宮 克美 , 和田 実 , 後藤 宗理 , 浅野 敬子 , 宗方 比佐子 , 大野 久 , 内山 伊知郎 , 鄭 暁斉
名古屋大学教育学部紀要, 34 25 - 39, Dec. 1987
運転者の交通モラルに関する研究
内山 伊知郎
交通心理学研究, 3(1), 20 Jul. 1987
現代青年の社会意識
久世 敏雄; 宗方 比佐子; 和田 実; 後藤 宗理; 浅野 敬子; 宮沢 秀次; 二宮 克美; 大野 久; 内山 伊知郎; 鄭 暁斉
名古屋大学教育学紀要, 33 291 - 302, 20 Dec. 1986
小児心身症の背景としての家族関係-FRIによる検討-
鈴木榮; 小崎武; 北条泰男; 小嶋秀夫; 宮川充司; 内山伊知郎
小児科, 27(10) 1327 - 1335, 01 Oct. 1986
A longitudinal study on development of adolescents' social attitudes
T KUZE; M GOTO; K NINOMIYA; K ASANO; S MIYAZAWA; H MUNEKATA; H OHNO; UCHIYAMA, I
Japanese Psychological Research, BLACKWELL PUBL LTD, 27(4) 195 - 205, 20 Feb. 1986, Scientific journal
A LONGITUDINAL STUDY OF SOCIAL ATTITUDES OF ADOLESCENTS : Mass-social attitudes in 1970's upper and lower secondary school students
KUZE Toshio; ASANO Keiko; GOTO Motomichi; NINOMIYA Katsumi; MIYAZAWA Shuji; MUNEKATA Hisako; OHNO Hisashi; UCHIYAMA Ichiro; WADA Minoru
Bulletin of the school of education. Psychology, Nagoya University, 32(32) 9 - 20, 20 Dec. 1985
A LONGITUDINAL STUDY ON SOCIAL ATTITUDES OF ADOLESCENTS:Analyses of individual patterns of attitude change over a 6 year period
Kuze Toshio; Asano Keiko; Goto Motomichi; Ninomiya Katsumi; Miyazawa Shuji; Munekata Hisako; Ohno Hisashi; Uchiyama Ichiro
The Japanese Journal of Educational Psychology, The Japanese Association of Educational Psychology, 33(1) 11 - 21, 30 Mar. 1985
A LONGITUDINAL STUDY OF SOCIAL ATTITUDES OF ADOLESCENTS : Conservative and Radical A ttitudes in 1970'S Upper and Lower Secondary School Students
KUZE Toshio; ASANO Keiko; GOTO Motomichi; NINOMIYA Katsumi; MIYAZAWA Shuji; MUNEKATA Hisako; OHNO Hisashi; UCHIYAMA Ichiro
Bulletin of the school of education. Psychology, Nagoya University, 31(31) 25 - 41, 24 Dec. 1984
感情の言語的、及び生理的表出の測定について
内山伊知郎
名古屋大学教育心理学論集, 11 16 - 23, Dec. 1981
交通科学と心理学
内山伊知郎
交通科学, 50(2) 11 - 12, 15 Apr. 2020
母子の絵本遊びが子どもの心の理論および共感性発達に及ぼす効果 : 縦断的研究から—The Effects of Shared Book Reading between Mother and Child on Task Performances of Theory of Mind and Empathy : A Longitudinal Study—ヒューマンコミュニケーション基礎
佐藤 鮎美; 堀川 悦夫; 内山 伊知郎
電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報, 東京 : 電子情報通信学会, 115(418) 25 - 30, Jan. 2016
小・中学校におけるアクティブ・ラーニング
内山伊知郎
教育と医学, 64(10) 19 - 25, 2016
効果的な交通安全教育にむけて(最終回)交通社会と安全教育
内山 伊知郎
人と車, 全日本交通安全協会, 51(5) 12 - 15, May 2015
効果的な交通安全教育にむけて(第10回)高齢期の認知能力と交通行動
内山 伊知郎
人と車, 全日本交通安全協会, 51(3) 14 - 17, Mar. 2015
効果的な交通安全教育にむけて(第9回)生涯を通したアイデンティティ形成と高齢期の交通行動
内山 伊知郎
人と車, 全日本交通安全協会, 51(1) 16 - 19, Jan. 2015
Effect of Play Contexts on Joint Attention : Comparison of Mother-Infant Interactions among Shared Book Reading, Toy Play, and No Material Play Situations
SATO Ayumi; HORIKAWA Etsuo; FURUMI Fmikazu; UCHIYAMA Ichiro
Technical report of IEICE. HCS, The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers, 114(441) 37 - 41, 2015
効果的な交通安全教育にむけて(第8回)青年の感情とEQ
内山 伊知郎
人と車, 全日本交通安全協会, 50(12) 18 - 21, Dec. 2014
効果的な交通安全教育にむけて(第7回)青年とリスクテーキング
内山 伊知郎
人と車, 全日本交通安全協会, 50(11) 12 - 15, Nov. 2014
効果的な交通安全教育にむけて(第5回)共感性と思いやりの交通社会
内山 伊知郎
人と車, 全日本交通安全協会, 50(9) 16 - 19, Sep. 2014
効果的な交通安全教育にむけて(第4回)モラル感情と交通安全行動
内山 伊知郎
人と車, 全日本交通安全協会, 50(8) 18 - 20, Aug. 2014
効果的な交通安全教育にむけて(第3回)子供の役割取得能力と交通安全行動
内山 伊知郎
人と車, 全日本交通安全協会, 50(7) 14 - 17, Jul. 2014
効果的な交通安全教育にむけて(第2回)子供の道徳性発達と交通安全行動
内山 伊知郎
人と車, 全日本交通安全協会, 50(6) 14 - 17, Jun. 2014
効果的な交通安全教育にむけて : 生涯発達と交通安全総合力
内山 伊知郎
人と車, 全日本交通安全協会, 50(5) 15 - 17, May 2014
遊び文脈が乳児の行動に対する母親の応答性に及ぼす効果 : 絵本遊び場面,おもちゃ遊び場面,何も使わない遊び場面の比較から—Effect of Play Contexts Mother's Responsiveness to Infant Behavior : Comparison among Shared Book Reading, Toy Play, and No Materials Play Contexts—ヒューマンコミュニケーション基礎
佐藤 鮎美; 堀川 悦夫; 内山 伊知郎
電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報, 東京 : 電子情報通信学会, 113(426) 9 - 14, Feb. 2014
9ヵ月児のビジュアルクリフ葛藤場面における社会的参照行動について-経験による対処行動の変化の検討―
上野美果; 内山伊知郎
信学技報, 113 3 - 8, 2014
家庭における母子遊びと共同注意および言語発達の関連 絵本遊び、おもちゃ遊び、テレビ視聴の比較から
佐藤 鮎美; 内山 伊知郎
日本心理学会大会発表論文集, (公社)日本心理学会, 76回 994 - 994, Aug. 2012
地域における虐待予防の効果的な事業運営とスクリーニングシステムの開発―市町村保健センターでのMSGの効果と評価の検討―
志澤美保; 小島康生; 内山伊知郎
明治安田こころの健康財団研究助成論文集, 44 66 - 74, 01 Oct. 2009
特集 生涯にわたる交通安全教育--交通規範に対する態度と違反行動の発達的変化
内山伊知郎; 東正訓
交通安全教育, 日本交通安全教育普及協会, 43(4) 6 - 13, Apr. 2008
まとめと提言
内山伊知郎
交通安全についての県民意識調査 静岡県生活・文化部 交通安全対策室, 75 - 83, Mar. 2005
交通規範に対するドライ バーの意識と行動の総合的研究
藤本忠明・東 正訓・内山伊知郎・ 坂口哲司・山口直範・神田忠士・七 澤利明・高木哲平・多幡昭夫・今井 康雄・喜田真司・寄兼満雄
(財)佐川交通社会財団交通安全対策振興助成研究報告書, 16 7 - 26, Mar. 2005
Effects of Division and Background on the Shift-process from Assimilation to Contrast in Slanted Stripe-patterns
GOTO Takuo; UCHIYAMA ichiro; TAKAHASHI Shinya; HANARI Takashi; NAKAMURA Shinji; KOBARI Hiroyuki
日本色彩学会誌, 日本色彩学会, 28 142 - 143, 2004
Analyzing the Shift-process from Assimilation to Contrast in Slanted Stripe-patterns
Goto Takuo; Uchiyama Ichiro; Takahashi Shinya; Hanari Takashi; Nakamura Shinji; Kobari Hiroyuki
日本色彩学会誌, 日本色彩学会, 27 122 - 123, 2003
Effects of Stimulus-presentation and Attitude on Brightness Assimilation and Contrast in Slanted Stripe-patterns : Observations by Students Majoring in Arts
Goto Takuo; Uchiyama Ichiro; Takahashi Shin'ya; Nakamura Shinji; Kobari Hiroyuki
日本色彩学会誌, 日本色彩学会, 26 114 - 115, 2002
役割取得能力測定課題の作成――規則・対人場面について――
本間 優子; 内山 伊知郎
道徳性の発達に関する研究年報, 14 129 - 130, 2002
Effects of Experience/Attitude on Assimilation/Contrast in Stripe-patterns : Observations by Students Majoring in Arts
Goto Takuo; Uchiyama Ichiro; Takahashi Shin'ya; Nakamura Shinji; Kobari Hiroyuki
日本色彩学会誌, 日本色彩学会, 25 110 - 111, 2001
運転者の先急ぎに関する教育における問題
内山伊知郎
心理学評論, 2001
心の発達と行動--青年の社会意識と交通モラル
内山 伊知郎
交通安全教育, 日本交通安全教育普及協会, 35(12) 30 - 32, Dec. 2000
心の発達と行動 自我の発達と交通社会への適応
内山 伊知郎
交通安全教育, 日本交通安全教育普及協会, 35(11) 28 - 30, Nov. 2000
Effects of experience on simultaneous contrast and assimilation in Koffka-ring type stripe-patterns
T Goto; Uchiyama, I
INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY, PSYCHOLOGY PRESS, 35(3-4) 330 - 330, Jun. 2000, Summary international conference
The developmental studyof factors for pro-social behavior in preschoolers
Ishikawa Takayuki; Uchiyama Ichiro
Doshisha psychological review, Doshisha University, 47 30 - 35, 2000
Effects Cycle-variation and Experience in Angled Stripe-patterns on Simultaneous Brightness Assimilation and Contrast : Examination of Grasping Attitude
Goto Takuo; Takahashi Shinya; Kobari Hiroyuki; Uchiyama Ichiro; Nakamura Shinji
日本色彩学会誌, 日本色彩学会, 24 128 - 129, 2000
Effects of Width-variation and Experience in Angled Stripe-patterns on Simultaneous Hue Assimilation and Contrast (2) : Examination of Grasping Attitude
Goto Takuo; Uchiyama Ichiro; Kobari Hiroyuki
日本色彩学会誌, 日本色彩学会, 23 96 - 97, 1999
Towards an understanding of psychosocial characteristics and adjustment processes of breast cancer patients through their diagnosis and treatment: A conceptual framework and development of questionnaire
Fukuoka Yoshiharu; Okitsu Mariko; Hama Haruyo; Oogaki Kazuhisa; Hori Taisuke; Uchiyama Ichirou; inami kazue; Waratani Eiichi; shizume Kouhei; Yogo yumi
Doshisha psychological review, Doshisha University, 45 14 - 25, 1998
Effects of Width-variation and Experience in Angled Stripe--patterns on Simultaneous Hue Assimilation and Contrast
Goto Takuo; Uchiyama Ichiro; Kobari Hiroyuki
日本色彩学会誌, 日本色彩学会, 22 72 - 73, 1998
Effects of Width and Brightness of Dividing Line on Simultaneous Contrast in Koffka-ring Type Patterns : Comparison between Method of Adjustment and Magnitude Estimation
Goto Takuo; Ito Mitsuyo; Uchiyama Ichiro; Takahashi Shin'ya; Hanari Takashi; Nakamura Shinji; Nonami Hiroshi; Ohnuma Susumu; Kobari Hiroyuki; Sugiura Junkichi; Hishimura Yutaka
日本色彩学会誌, 日本色彩学会, 21 54 - 55, 1997
Effects of involuntary facial-expressions on autonomic nervous system activities
Uchiyama, I; T Hanari; T Goto; K Tsuji
INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY, PSYCHOLOGY PRESS, 31(3-4) 45446 - 45446, 1996, Summary international conference
公認心理師国家試験対策全科
内山伊知郎(共編著)
金芳堂, 10 Dec. 2022, Contributor, 12章 発達心理学
応用心理学ハンドブック
日本応用心理学会(企画)応用心理学ハンドブック編集委員会(編)大竹恵子; 内山伊知郎
福村出版, 30 Sep. 2022, Contributor, ワーク・モチベーション, Scholarly book
感情心理学ハンドブック
内山伊知郎
北大路書房, Sep. 2019, Supervisor
交通心理学入門 日本交通心理学会(企画) 石田敏郎・松浦常夫(編)
内山伊知郎
企業開発センター, 30 Jul. 2017, Contributor, 第6章 交通発達心理学
社会・情動発達とその支援 臨床発達心理士認定運営機構;監修;近藤清美;尾崎康子
内山伊知郎
ミネルヴァ書房, 20 Jun. 2017, Contributor, 第8章1 社会・情動アセスメントの基本方針
新・発達心理学ハンドブック 田島信元・岩立志津夫・長崎勤(共編)
内山伊知郎
福村出版, 01 Jul. 2016, Contributor, 39章 情動
マザリーズの理論と実践
内山伊知郎; 児玉珠美; 上野萌子
北大路書房, Mar. 2015, Supervisor, Scholarly book
心理学概論第2版 岡市廣成・鈴木直人(監修)
内山伊知郎
ナカニシヤ出版, Apr. 2014, Contributor, 心理学の研究法 生涯発達の研究 ピアジェの発生的認識論 ピアジェ以降の認知研究
Locomotor experience and psychological development in infancy. In R. B. Sheperd (Ed.), Celebral Palsy in Infancy.
UCHIYAMA Ichiro; Anderson, D. I; Campos, J. J; Rivera, M; Dahl, A; Uchiyama, I; Barbu-Roth, M
Elsevier, 20 Sep. 2013, Joint work, Scholarly book
感情・情動の発達 日本発達心理学会(編)発達の基盤:身体、認知、情動
内山 伊知郎
新曜社, 20 Sep. 2012, Contributor, 第4章 感情・情動と発達
子どものこころを育む発達科学
内山伊知郎; 青山謙二郎; 田中あゆみ
北大路書房, May 2008, Joint editor, Scholarly book
感情心理学 鈴木直人(編)
内山 伊知郎
朝倉書店, Sep. 2007, Contributor, 第4章 感情の発達, Scholarly book
教育心理学の最先端 荒木紀幸(編著)
佐藤鮎美; 内山伊知郎
あいり出版, 28 Mar. 2007, Joint work, 絵本共有の効用
応用心理学事典 日本応用心理学会(編)
内山伊知郎
丸善, Jan. 2007, Contributor, 心の深層を知る検査
「子どものこころ」の見方、育て方 田中敏隆;松原達哉;金澤一郎(共編)
内山 伊知郎
培風館, 20 Jul. 2006, Contributor, 共感性と向社会性, Scholarly book
錯覚の科学ハンドブック
後藤倬男; 内山 伊知郎; 今井章; 高橋晋也; 羽成隆司; 中村信次; 小針弘之
東京大学出版会, 21 Feb. 2005, Joint work, 同化と対比, Scholarly book
道徳性を発達させる授業のコツ 荒木紀幸(監訳)
内山伊知郎; 本間優子
Jul. 2004, Joint translation, 第2章 ピアジェ:コールバーグへの概念的導入
心理学マニュアル 研究法レッスン 大野木裕明・中澤淳(共編著)
内山 伊知郎
北大路書房, 10 Sep. 2002, Contributor, 5章 エントリーモデル3:時代の変化を検証する, Scholarly book
青年心理学事典 久世敏雄・齋藤耕二(監修)
内山伊知郎
福村出版, 10 Nov. 2000, Contributor, EQ
交通安全学 大阪交通科学研究会(編)
内山 伊知郎
企業開発センター, 15 Feb. 2000, 交通モラルの推移と幼児安全教育, Scholarly book
心理学辞典 中島義明他(共編)
内山伊知郎
有斐閣, Jan. 1999, Contributor, 「感情の発達」、「恥の文化」、「文化化」ど等の項目を担当
親の気分がその行動に及ぼす影響 E.A.ブレックマン(編)松山義則・浜治世(監訳)家族の感情心理学
内山 伊知郎
北大路書房, 01 Apr. 1998, Joint translation, Scholarly book
健康心理学辞典 日本健康心理学会(編)
内山伊知郎
実務教育出版, 25 Oct. 1997, Contributor, 過敏性腸症候群,過呼吸症候群,森林浴
改訂版 心理学入門 相場覚(編)
濱治世; 内山 伊知郎
放送大学教育振興会, Mar. 1997, Joint work, 感情・情動ー機制と臨床, Scholarly book
Social Psychology
UCHIYAMA Ichiro
建帛社, 15 Apr. 1996, Scholarly book
人間理解のための心理学 浅井潔(編)
内山 伊知郎
日本文化科学社, Dec. 1995, Contributor, 感情, Scholarly book
Psychology of the development and learning.
UCHIYAMA Ichiro
ナカニシヤ出版, Nov. 1994, Contributor, 育て、はぐくむ, Scholarly book
自分さがしの心理学 -自己理解ワークブック- 川瀬正裕ら(共編)
内山伊知郎
ナカニシヤ出版, Apr. 1993, Contributor, 表情と感情表出 他
人と車の心理学Q&A100 日本交通心理学会(編)
内山伊知郎
企業開発センター, Feb. 1993, Contributor, 交通モラル
The changing society and mind of adolescents
UCHIYAMA Ichiro
福村出版, Nov. 1990, Contributor, 青年の身体発達と心理, Scholarly book
安全運転の心理学 日本交通心理学会(編)
内山 伊知郎
企業開発センター, Mar. 1988, Contributor, 交通モラルの推移とモラル向上への提言, Scholarly book
家族関係調査 (FRI) 手引き 暫定版 (1988年)
小嶋秀夫; 内山伊知郎; 宮川充司
名古屋大学教育学部教育心理学教室, 1988, Joint work
関連団体シンポジウム「学校においてポジティブ行動支援は”誰”の”何に”効果があるのか︖――学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)における効果指標の多様性――」
企画 日本発達心理学会 関西地区懇話会; 企画 田中善大; 内山伊知郎; 成田健一 司会; 田中善大; 話題提供; 荻野昌秀; 前川圭一郎; 大久保賢一; 指定討論; 内山伊知郎
日本発達心理学会第35回大会 (於大阪国際交流センター), 08 Mar. 2024
自主シンポジウム「乳幼児への語りかけについて考える―男性保育者の視点から―」
企画, 司会; 児玉珠美; 話題提供; 太田美鈴; 永井竜司; 小林馨之; 指定討論; 内山伊知郎
日本保育学会第76回大会(web開催), 13 May 2023
The Effects of Gestures and Spatial Cognitive Ability, on Melodic Recognition Performance in Childhood
Kanayama, E; Uchiyama, I
the SRCD ( Society for Research in Child Development) 2023 Biennial Meeting (Salt Lake City, USA), 23 Mar. 2023, Poster presentation
関連団体シンポジウム「高齢者の日常生活研究の新展開ー生活に根差した実践心理学と起訴心理学の架橋ー」
企画 日本発達心理学会 関西地区懇話会 企画代表 内山伊知郎・成田健一 司会 成田健一 話題提供 太子のぞみ 木村年晶 小川まどか 指定討論 内山伊知郎 土田宜明
日本発達心理学会第34回大会, 03 Mar. 2023, Public symposium
withコロナにおける発達の 課題や今後の方向性
内山伊知郎
公益社団法人日本心理学会 認定心理士の会公開講演(立命館大学大阪いばらきキャンパス), 20 Nov. 2022, 20 Nov. 2022
自主シンポジウム「乳幼児への語りかけについて考えるー保育や子育ての現状を通してー」
企画; 司会; 児玉珠美; 話題提供; 太田美鈴; 大嶽さと子; 金山英莉花; 指定討論; 内山伊知郎
日本保育学会第75回大会(web開催), 15 May 2022, Public symposium
日本行動科学学会60周年記念シンポジウム「コロナ禍と行動科学」
津田 彰; 坂田 省吾; 内山 伊知郎
日本行動科学学会ウインターカンファレンス2022 60周年記念大会(web開催), 01 Mar. 2022, 01 Mar. 2022, 31 Mar. 2022
今、改めて、発達を考える―発達心理学における日常化の深化と拡大 II:南徹弘先生を偲んで―
企画; 日本発達心理学会関西地区懇話会; 企画; 司会; 内山伊知郎; 成田健一 話題提供者; 金澤忠博; 田島信元; 塘利枝子; 日野林俊彦 指定討論者; 子安増生; 氏家達夫
日本発達心理学会第33回大会 関連団体企画シンポジウム (web開催), 06 Mar. 2022, 05 Mar. 2022, 07 Mar. 2022
シンポジウム「今、改めて、発達を考える――発達心理学における日常化の深化と拡大 :南徹弘先生を偲んで――」
司会; 成田健一; 話題提供; 日野林俊彦; 内山伊知郎; 指定討論; 子安増生; 荘厳舜哉
2021年度日本発達心理学会関西地区懇話会オンラインシンポジウム;企画;日本発達心理学会関西地区懇話会 (web開催), 27 Nov. 2021, 27 Nov. 2021
大会準備委員会企画講演「心理学理論の実践への活用」
司会; 高井直美; 講演者; 内山伊知郎
日本臨床発達心理士会 第17回全国大会 (web開催), 11 Sep. 2021, 11 Sep. 2021, 19 Sep. 2021
シンポジウム「興奮と制止、強化と弱化、アレルギーと強迫:免疫反応でも強迫症でも治す原理はやっぱりエクスポージャー」
企画者; 原井宏明; 内山伊知郎; 伏島あゆみ; 話題提供者; 大矢幸弘; 原井宏明; 漆原宏次; 坂上貴之; 指定討論者; 村井佳比子
第29回日本行動科学学会年次大会 (web開催), 01 Sep. 2021, 01 Sep. 2021, 08 Sep. 2021
自主シンポジウム「乳幼児への語りかけ方「マザリーズ」とは何かⅡー多様な視点での検討ー」
企画者; 児玉珠美; 司会者; 佐々木典彰; 話題提供; 尾関恵子; 神崎奈奈; 大嶽さと子; 指定討論; 内山伊知郎
日本保育学会第74回大会 (web開催), 16 May 2021, 15 May 2021, 16 May 2021
大会準備委員会企画シンポジウム「自閉症スペクトラム障害と感覚異常:動物実験による神経科学・行動科学の知見から、乳幼児、児童を対象とした行動科学・認知科学の知見までを振り返るー」
企画代表; 松田英子; 司会者; 内山 伊知郎; 話題提供者; 請園正敏; 金子(大谷)律子; 南幸恵; 松田英子; 指定討論者; 大島 尚; 髙瀨 堅吉
日本心理学会第84回大会 日本行動科学学会共催 (web開催), 08 Sep. 2020, 08 Aug. 2020, 10 Nov. 2020
学校における交通安全教育の進め方
内山伊知郎
学校安全教育指導者講習会(北部会場) 文部科学省・京都府教育委員会, 25 Jul. 2017
Crawling Experience Sensitizes Infants to Visual Proprioception Specifying a Sudden Drop
Moeko Ueno; Ichiro Uchiyama
International Congress of Psychology SPONSORED SYMPOSIUM SPS07 The Role of Motor Activity in Psychological Development (Symposium sponsored by the Japanese Association of Behavioral Science), 29 Jul. 2016, Public symposium
Analyzing the Impacts of Children's Role-taking Ability on the School Adjustment Considering Emotional Engagement and Emotional Adjustment
Yuko Honma; Ichiro Uchiyama
INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY, Jul. 2016, Jul. 2016, Jul. 2016, ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD
Shared Book Reading at Home Facilitates the Frequency of Joint Attention in Infancy
Ayumi Sato; Etsuo Horikawa; Uchiyama Ichiro
INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY, Jul. 2016, Jul. 2016, Jul. 2016, ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD
生涯を通した交通安全と家庭の役割 (地域・家庭部会 基調講演)
内山伊知郎
第55回交通安全国民運動中央大会 全日本交通安全協会・警察庁, 15 Jan. 2015, 15 Jan. 2015, Keynote oral presentation
The effects of Power Mobility Training in Infancy: A yoked-control design.
Ichiro Uchiyama; David Anderson; Mika Ueno; Joseph Campos
XVIIIth International Conference on Infant Studies. Symposium The effects of locomotor experience on psychological development in infancy: New areas, new methods, new findings., Jun. 2012, Public symposium
Shared Book Reading between Mother and Infant Facilitates The Frequency of Joint Attention
Ayumi Sato; Ichiro Uchiyama
Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society 34(34) 2282-2287, 2012
交通安全意識の発達と危険予測
内山伊知郎
平成23年度学校安全教室推進事業交通安全教室兼 大阪府高等学校交通安全連絡協議会研究大会 文部科学省・大阪府教育委員会, Nov. 2011
The effect of context on mother-infant interactions: A comparision between shared-book-reading and non-shared-book-reading.
Ayumi Sato; ichiro Uchiyama
XVIIth International Conference on Infant Studies, Mar. 2010, Poster presentation
Evaluating the impact of early power mobility on cognition, perception and socialization of children with special needs.
Ichiro Uchiyama
XVIIth International Conference on Infant Studies. Breakfast session sponsored by Permobil Inc., Mar. 2010, Public symposium
Is locomotor experience a mere antecedent of a cause of psychological development: Studies with a Powered-Mobility-Device.
Uchiyama,I; Anderson,D; Campos,J
XVIth International Conference on Infant Studies. Symposium ’The Psychological Antecedents and Consequences of Powered-Mobility Training’, 29 Mar. 2008, Public symposium, Vancouver, Canada
Control over a powered-mobility device affects the ecological self and also positive and negative emotions
Uchiyama,I; Ueno, M; Anderson, D; Campos, J
XVIth International Conference on Infant Studies. Symposium 'Emotion and the development of the ecological self', Mar. 2008, Public symposium
The development of wariness of heights: A comparison of the descent and the locomotor crossing paradigms on the visual cliff.
Ueno, M; Uchiyama,I; Campos,J; Anderson,D
XVIth International Conference on Infant Studies, Mar. 2008, Poster presentation
The effects of shared book reading on mother-child interaction
Ayumi Sato; Ichiro Uchiyama
XVIth International Conference on Infant Studies, Mar. 2008, Poster presentation
Locomotor experience orchestrates changes in psychological functioning
D.I.AndersonI.UchiyamaJ.J.CamposM.A.Barbu-Roth
Parkinsonism & Related Disorders Volume 14, Supplement 1, February 2008, Page S18, 2008
The effect of shared book reading on mother-infant interaction
Sato,A; Uchiyama,I
XVth Biennial International Conference on Infant Studies, 22 Jun. 2006, ISIS, Kyoto
The development of the postural control support system and the multilocomotor.
Junichi Takashio; Masao Kumode; Ichiro Uchiyama; David Anderson; Joseph Campos
XVth International Conference on Infant Studies, Jun. 2006, Poster presentation
Visual-postural coupling with varying durations of Powered-Mobility-Device training.
Ichiro Uchiyama
2005 Biennial Meeting of Society for Research in Child Development. Symposium 'Locomotor experience and the development of visual proprioception', 08 Apr. 2005, Public symposium, SRCD, Atlanta, Georgia, USA
Invited Symposium 'Frontier of Infant Studies in Japan' Chair
Ichiro Uchiyama
14th Biennial International Conference on Infant Studies, May 2004, Nominated symposium, Chicago, USA
The Use of a Powered-Mobility-Device to Study Locomotor Experience and Visual Proprioception
Ichiro Uchiyama, David I. Anderson and Joseph J. Campos
14th International Congress of Psychology, Symposium The Development of Visual Proprioception: Antecedents and Consequences, May 2004
Does the Moving Room Elicit Emotional Responses in Locomotor-Experienced Infants?
Tim Poore; Joseph J. Campos; David Anderson; Diane Anderson; Ichiro Uchiyama
14th International Congress of Psychology, Symposium The Development of Visual Proprioception: Antecedents and Consequences, May 2004
認知機能の発達:発達心理学からの提言
座長; 内山 伊知郎; 基調講演; J.J. Campos; 基調講演; 河合優年
第2回 新・赤ちゃん学国際シンポジウムー赤ちゃんの可能性を探るー, 02 Dec. 2003, Nominated symposium, 東京
「交通参加者と交通安全教育」パネリスト
内山 伊知郎
国際シンポジウム 世界一安全な道路交通の実現を目指すキックオフ・ミーティング 内閣府・国際交通安全学会, 28 Nov. 2003, 28 Nov. 2003, Nominated symposium, 東京
Emotional responses to peripheral optic flow as a function of locomotor experience in Japanese and American infants.
Ichiro Uchiyama; June toyooka; Joseph Campos; David Anderson
2001 Biennial Meeting of Society for Research in Child Development. Symposium 'Locomotor experience and psychological development: recent advances', 20 Apr. 2001, Public symposium, SRCD, Minnesota, USA
Effects of experience on simultaneous contrast and assimilation in Kofka-ring type stripe-patterns.
Takuo Goto; Ichiro Uchiyama
XXVII International Congress of Psychology., 27 Jul. 2000, Poster presentation
Effects of involuntary facial-expressions on autonomic nervous system activities.
Uchiyama,I; Hanari,T; Goto,T; Tsuji,K
XXVI International Congress of Psychology., 20 Aug. 1996, Poster presentation, Montreal
「国民皆免許時代における自動車の安全性と安全運転」パネリスト
内山伊知郎
第14回交通安全シンポジウム 総務庁・三重県・津市, Mar. 1996, 26 Oct. 1995, 26 Oct. 1995, Nominated symposium
Effect of self produced locomotion to cognition, emotion, and language development in infancy
内山 伊知郎
令和3年度は乳児の対面実験がCOVID-19の影響を受けて実施しにくい状況が続いていますが、乳幼児の保護者に対するアンケート調査を実施して、母子間での言語コミュニケーションを中心とした検討を令和2年度に継続して実施しました。言語の出現や発達の規定因として母子コミュニケーションに着目し、母親から子供への働きかけである絵本共有や歌いかけなどの様相と機能について検討を深めています。
また、オンラインであるZOOMを利用した実験的な検討を開始し、直接の対面ができない状況でも、母子が家庭において実験に参加する試みに成功しています。この手法により母子のコミュニケーションと言語理解の実験的な検討を行っています。
本研究では、乳幼児期における認知、感情、言語の発達に関して機能的な立場から検討をしていますが、母親から子供への働きかけは環境面の影響因として重要であると考えられますので、子供からのかかわりだけではなく、母親からの働きかけの様相について総合的に検討していくこととなります。
これらの研究成果に関して、令和3年度には日本発達心理学会や日本行動科学学会におけるシンポジウムで報告されています。また、日本保育学会でのシンポジウムにおいて、母親からの働きかけであるマザリーズ、つまり乳幼児向けの話しかけ方の学際的な議論がなされる際に、本研究代表者の機能的視点から指定討論者として紹介しています。
令和3年度の研究成果は、令和4年度に日本発達心理学会等で発表を予定しています。また、令和3年度の続き、日本保育学会でのシンポジウムにおいて、本研究代表者の研究成果を指定討論者として紹介することとなります。米国のカリフォルニア大学バークレー校やサンフランシスコ州立大学の研究協力者との研究連携を進める中、国内においても研究成果の発表を継続して行っていきたいと計画しています。, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), 2020/04 -2025/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Doshisha University
Developmental science examination of the toy which promotes imagination and application to autism treatment
Ban Midori; Uchiyama Ichiro
Toddlers perform pretend play with various toys. However, it is not clear what kind of toy promotes the imagination used in pretend play. So, in this research, we examined what kind of toy toddlers like in pretend play setting. We presented three types of toys for use in pretend play (colorful pretend play toy, wooden pretend play toy, real tableware) for 1.5 - 2.5 years old, and examined which infants would select. As the result showed that with the development of age, they began not to choose flashy toys of color. While, it was shown that the pretend play will be extended longer if using a simple tableware that looks like a real. This implies a possibility that using a simple one will encourage the imagination in pretend play., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B), 2016/04 -2019/03, Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
Functional approach to social and psychological development with emergence of behavior in infancy
Uchiyama Ichiro; AOYAMA Kenjiro; TANAKA Ayumi; ISHIKAWA Takayuki; HOSOKAWA Toru
Although most researchers state that emotion is a difficult concept to define to compare with cognition and behavior, what is being called a functionalist approach proposes that emotion is easy to define such as cognition and behavior. Emotion occurs whenever an event is encountered which is significant to the person. What makes an event significant is the relation between an event and one of four fundamental axioms: 1) how the event relates to a person’s goals, 2) how an event links up with the hedonic state of the person, 3) how an event relates to the social reactions of another person, 4) how an event relates to the prior experiences of an individual. In the study, we intend to propose cogently the basic principles of a functionalist approach, how it differs from the orthodox approach, how it is relevant to the contemporary interest in the relation among social cognition, emotion, and behavior, and how it can be examined in experiments systematically in infancy and childhood., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B), 2013/04 -2016/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Doshisha University
"Deprivation" and "Enrichment" in Infant Spatial Cognitive Development
Campos,J.J; Uchiyama,I
National Science Foundation (NSF Award Number: 0958241) US$321,086, 2010/05 -2013/04
Functional analysis among cognition, emotion, and behavior development in infancy and toddlers
UCHIYAMA Ichiro; AOYAMA Kenjiro; TANAKA Ayumi; UEKITA Tomoko; HOSOKAWA Toru; KATO Masaharu
PMD training for prelocomotor infants have been resulted to showing greater wariness of heights when lowered to the deep side on a visual cliff with parachute paradigm. The results show the psychological consequences of motor activity. In other words, infants didn’t show wariness of heights until they had acquired experience of self produced locomotion., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B), 2010/04 -2013/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Doshisha University
Modular structure of mirror self-recognition in early childhood
HOSOKAWA Toru; UCHIYAMA Ichiro; NOGUCHI Kazuhito; USHIYAMA Michio; HONGO Kazuo
鏡に見立てた液晶画面に映る映像を時間(遅延の有無)と空間(マスキングの有無)で制御する実験装置を開発し、鏡像自己認識に影響を与える2つの認知的要因の分離を試みた。その結果、乳幼児の鏡像自己認識では顔認知成分より視覚運動成分(随伴性)が優位であることが示された。また、自閉症児は時間随伴性の歪み(遅延再生)の影響を受けやすいが、感覚運動成分(動きの同期性)に対して健常児より敏感に反応する傾向があった。, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B), 2006/04 -2009/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Tohoku University
Prediction of later intellectual abilities with visuo cognitive function in infancy
HOSOKAWA Toru; SATOH Hiroshi; HONDA Hitoshi; UCHIYAMA Ichiro; OKUZUMI Hideyuki
The purpose of the present study was to examine whether neurodevelopmental status and visuo-cognitive function during the first year of life were significantly correlated with intellectual function later in childhood or not. The results were as follows : (1)Three-to 10-month-old infant's performances of novelty preference in paired-comparison paradigm (preferential looking) appeared to be curvilinearly related (inverted U-form) with the scores on the Simultaneous Processing Scale of the K-ABC in 3 years later. (2)Both the Bayley Infant Neurodevelopmental Screener and the Revised edition of Japanese Denver Developmental Screening Test predicted no more than 1 % of the variance in standard scores of the K-ABC later in childhood. (3)Proprioceptive sensitivity and stranger anxiety observed in infancy were strongly correlated with self-recognition ability in one-half year after. We concluded that the lack of prediction found in this study was interpreted as evidence for a fundamental discontinuity in intelligence., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B), 2002/04 -2005/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Tohoku University
The emergence of emotion and proprioception as a function of locomotor experience in infancy
UCHIYAMA Ichiro
Peripheral optic flow plays an important role in generating a sense of self-movement, and hence, is important for maintaining postural stability. Peripheral optic flow is so important that it can override information from the vestibular system and the muscular system and cause loss of postural support even when the child is stable relative to gravity.
We have proposed that it is experience with locomotion that makes functional peripheral visual flow for postural stability (Campos et al., 2000). There is need to replicate and extend the positive findings by Higgins, Campos, and Kermoian (1996), showing a link between locomotor experience and visual proprioception (the use of visual information to determine self-movement).
This study is such a replication and extension. In addition to using measures of postural compensation, we are using indices of emotion to test whether peripheral optic flow brings about fearfulness, but principally in infants with locomotor experience.
In general, the results replicate the findings by Higgins et al. (1996); locomotor experience facilitates use of peripheral visual information for postural control.
The study extends these findings by showing that, at least for walker infants, there is greater emotional reactivity to peripheral visual proprioception as a consequence of locomotor experience.
There are some important unexpected findings that need explanation. Future research is needed to clarify our findings., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), 2000/04 -2002/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), DOSHISHA UNIVERSITY
Brain mapping study of human communication with a functional magnetic resonance imaging technique : identification of specific brain dysfunction in high-function autistic patients
TAKEI Noriyoshi; UCHIYAMA Ichiro; SUZUKI Katuaki; MATSUMOTO Hideo; TAKEHARA Yasuo; ISODA Haruo
Autistic disorder, a condition that is characterized by the developmental impairment of language and cognitive function, is understood to be related to deficits in the ability of perceiving emotions and intentions of other persons, which is fundamental to facilitate communication between humans. During the period of financial support from the Ministry of Education, Science, Sports and Culture, we had made attempts to elucidate the brain region (s) which is linked with the pathophysiology of social dysfunctions seen in autistic patients. Paradigms used in the study were tasks of recognition of facial expression of three different emotions (i. e., happy, disgust, and fear). We applied an 'on' and 'off' alternating box car design ; in the 'on' condition, each of three different-emotion tasks was presented and, in 'off' condition, neutral faces presented. We performed scanning for 5 right-handed autistic patients and 9 right-handed healthy controls. Any differences in the brain activity during the tasks between the two groups were tested using non-parametric analysis. On the 'disgust' task, autistic subjects showed significantly lower brain activity in the insula, inferior frontal gyrus, and putamen, on the left side compared with controls. Moreover, hypofunction in the left middle frontal gyrus was revealed in autistic patients on the 'fear' task. However, no different brain activity was detected between the two groups on the 'happy' task. These results suggest that brain regions of the limbic system, particularly on the left side, are associated with the perception of facial expressions and that these areas are related to the biophysiology of the formation of autistic disorder. It is also shown that autistic patients have impairments in the recognition of some, but not all, aspects of facially expressed emotions., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)., 1999/04 -2001/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (B)., Hamamatsu University School of Medicine
交通安全行動に関する心理学的研究
Competitive research funding