NAKATA Yoshiyuki
Faculty of Global Communications Department of Global Communications
Professor
Last Updated :2024/04/20

Researcher Profile and Settings

Research Interests

  • 教師教育
  • 教室内英語
  • 外国語
  • 自己調整学習
  • 動機づけ

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Educational psychology
  • Humanities & social sciences / Foreign language education
  • Humanities & social sciences / Education - general

Research Experience

  • 兵庫教育大学連合大学院学校教育研究科 博士課程 言語系教育講座 准教授 (2006-2015), 2006 - 2015
  • 兵庫教育大学大学院 修士課程 言語系教育講座 准教授 (2001-2015), 2001 - 2015

Education

  • Trinity College Dublin,, Centre for Language and Communication Studies, - 2004
  • Saint Michael's College,, MA TESL Program, - 1993

Association Memberships

  • 小学校英語教育学会
  • 日本児童英語教育学会
  • 関西英語教育学会
  • 大学英語教育学会
  • 外国語教育メディア学会
  • 全国英語教育学会
  • EuroSLA
  • AAAL

Committee Memberships

  • ARELE (Annural Review of English Language Educaiton in Japan), Deputy Editor-in-Chief, 2023 - Today
  • Journal of the European Second Language Association (EuroSLA), Advisory Board Member, 2021/03 - Today
  • 関西英語教育学会理事(2019年度を除く), 2015 - Today
  • JACET Kansai Journal, Editor-in-chief, 2022/04 - 2023/03
  • 大学英語教育学会賞 学術出版物選考委員会 委員・分野長(2019-2023), 2015/04 - 2023/03
  • 全国英語教育学会誌(ARELE) 編集委員(2019-2021年度を除く), 2015 - 2023
  • JACET Kansai Journal 編集委員, 2019/04 - 2022/03, Society
  • 日本学術振興会 科学研究費委員会 奨励研究部会 専門委員, 2014/12 - 2016/03
  • 全国英語教育学会誌(ARELE) 編集事務局補佐, 2009 - 2011
  • 文部科学省SELHi 企画評価会議協力者, 2006 - 2009
  • 大学英語教育学会 「英語が使える日本人のための戦略構想」 英語教員指標部会, 2002 - 2003
  • 大学英語教育学会 リスニングテスト研究会副代表, 1999 - 2001

Awards

  • EuroSLA Yearbook Prize
    2016

Published Papers

  • Raising teachers' awareness of classroom English: A case study of classroom language assessment benchmark development for elementary school teachers (upper grades)
    中田賀之; 長沼君主; 狩野晶子; 池野修; 木村裕三
    JASTEC Journal, 42 1 - 16, Dec. 2023, Scientific journal
  • From teacher to teacher-researcher: A narrative inquiry into a language teacher becoming an agent of motivational strategies
    Yoshiyuki Nakata; Miho Tokuyama; Xuesong (Andy) Gao
    Asia-Pacific Journal of Teacher Education (Routledge), 50(4) 343 - 356, Aug. 2022, Scientific journal
  • Enhancing student teachers’ motivation and well-being: A teacher educator’s journey into online course intervention
    Yoshiyuki Nakata
    Pedagogies: An International Journal (Routledge), 18(3) 392 - 412, Apr. 2022, Scientific journal
  • Understanding motivation and classroom modes of regulation in collaborative learning: An exploratory study
    Yoshiyuki Nakata; Ryo Nitta; Atsuko Tsuda
    Innovation in Language Learning and Teaching, 16(1) (Routledge), Jan. 2022, Scientific journal
  • 「教室内英語力」評価尺度を活用した英語教師教育―模擬授業における教師英語の省察―
    池野 修; 木村 裕三; 中田 賀之; 長沼 君主
    大学英語教育学会中国・四国支部研究紀要, (16) 1 - 7, 2019
  • Promoting self‐regulation in low achievers: A case study of Japanese university EFL students
    Yoshiyuki Nakata
    International Journal of Applied Linguistics (Wiley), 30(1) 110 - 126, 2019, Scientific journal
  • Encouraging student teachers to support self-regulated learning: A multiple case study on prospective language teachers
    Yoshiyuki Nakata
    International Journal of Educational Research (Elsevier), 95 200 - 211, 2019, Scientific journal
  • 生徒の主体的な言語使用の意味するもの: 第二言語習得からの一考察 (特別企画『生徒の言語使用につながる英語授業を考える』)
    中田 賀之
    KELES Journal, (3) 12 - 15, Mar. 2018
  • Assessing Japanese teachers’ classroom English 'internationally': Implications for the development of classroom English language benchmarks in Japan
    Yoshiyuki Nakata; Osamu Ikeno; Yuzo Kimura; Naoyuki Naganuma; Stephen Andrews
    Language Testing in Asia (Springer), 8(15), 2018, Scientific journal
  • Engagement, gender, and motivation: A predictive model for Japanese young language learners
    W. L. Quint Oga-Baldwin; Yoshiyuki Nakata
    System (Elsevier), ELSEVIER SCI LTD, 65 151 - 163, Apr. 2017, Scientific journal
  • Motivating young language learners: A longitudinal model of self determined motivation in elementary school foreign language classes
    W. L. Quint; Oga-Baldwin; Yoshiyuki Nakata; Philip Parker; Richard M. Ryan
    Contemporary Educational Psychology (Elsevier), ACADEMIC PRESS INC ELSEVIER SCIENCE, 49 140 - 150, Apr. 2017, Scientific journal
  • Developing classroom language assessment benchmarks for Japanese teachers of English as a foreign language
    Yuzo Kimura; Yoshiyuki Nakata; Osamu Ikeno; Naoyuki Naganuma; Stephen Andrews
    Language Testing in Asia (Springer), 7 3(DOI: 10.1186/s40468-017-0035-2), 2017, Scientific journal
  • 「教室内英語タスク別評価尺度」の開発—「音読指導」と「新出文法の口頭導入」を例に—
    池野修; 中田賀之; 木村裕三; 長沼君主
    大学英語教育学会中国・四国支部紀要, (13) 171 - 183, 2016
  • 外国語学習における動機づけを捉え直すー複雑性の思考ー
    中田賀之
    KATE Journal, 30 1 - 14, 2016
  • Promoting self-regulation through collaborative work: Insights from a multiple case study of foreign language learners
    Yoshiyuki Nakata
    EuroSLA Yearbook (John Benjamins), 16 59 - 84, 2016, Scientific journal
  • Insider–outsider perspective: revisiting the conceptual framework of research methodology in language teacher education
    Yoshiyuki Nakata
    International Journal of Research and Method in Education, Routledge, 38(2) 166 - 183, 03 Apr. 2015, Scientific journal
  • Supplementing the elementary foreign language course of study with a self-determination framework
    W. L. Quint Oga-Baldwin; Yoshiyuki Nakata
    International Journal of Curriculum Development and Practice, 16(1) 13 - 26, 2014, Scientific journal
  • Self-regulation: Why is it Important for the development of learner autonomy in the school context? (Featured Article)
    Yoshiyuki Nakata
    Studies in Self-Access Learning Journal, 5(4) 342 - 356, 2014, Scientific journal
  • Exploring self-regulation in language learning: a study of Japanese high school EFL students
    Atsuko Tsuda; Yoshiyuki Nakata
    Innovation in Language Learning and Teaching, 7(1) 72 - 88, Mar. 2013, Scientific journal
  • Native vs. Non-native teachers: Who is the real model for Japanese elementary school pupils?
    W. L. Quint Oga-Baldwin; Yoshiyuki Nakata
    The Journal of Asia TEFL (Asia TEFL), 10(2) 91 - 113, 2013, Scientific journal
  • Classroom English language benchmarks for Japanese EFL learners
    Yoshiyuki Nakata; Osamu Ikeno; Naoyuki Naganuma; Yuzo Kimura; Steve Andrews
    The 51st JACET International Convention Proceedings pp. 20–27(A Proceedings CD), 2012, International conference proceedings
  • Teachers' readiness for promoting learner autonomy: A study of Japanese EFL high school teachers
    Yoshiyuki Nakata
    TEACHING AND TEACHER EDUCATION, PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD, 27(5) 900 - 910, Jul. 2011, Scientific journal
  • Improving the classroom language proficiency of non-native teachers of English: What and how?
    Yoshiyuki Nakata
    RELC Journal, 41(1) 76 - 90, Apr. 2010, Scientific journal
  • Toward a framework for self-regulated language learning
    Yoshiyuki Nakata
    TESL Canada Journal (TESL Canada), 27(2) 1 - 10, 2010, Scientific journal
  • Intrinsic motivation in the EFL school context: A retrospective study of English learning experiences in Japanese elementary schools
    Yoshiyuki Nakata
    The Journal of Asia TEFL (Asia TEFL), 6(4) 263 - 291, 2009, Scientific journal
  • 英語教員に求められる英語力の指標—日本と香港の事例から—
    中田賀之
    日本教科教育学会誌, 30(4) 59 - 68, 2008
  • Japanese learners’ perceptions of English language study: A qualitative analysis of English language learning experience
    Yoshiyuki Nakata
    Studies in English Language Teaching, (26) 33 - 56, 2003
  • Language learning motivation of EFL learners in Japan: A cross-sectional analysis of various learning milieus
    Yuzo Kimura; Yoshiyuki Nakata; Tomomi Okumura
    JALT Journal, 23(1) 47 - 68, 2001, Scientific journal
  • New Goals for Japanese Learners of English
    Yoshiyuki Nakata
    The Language Teacher (JALT), 19(5) 17 - 20, 1995

Books etc

  • Language Teacher Motivation, Autonomy and Development in East Asia
    Yuzo Kimura; Luxin Yang; Tae-Young Kim; Yoshiyuki Nakata. (Role; Co-editor; contributor; Chapter 3. Crossing boundaries between teacher autonomy and classroom: Sharing the concept of socially shared regulation)
    Springer, 2022, Joint editor
  • 自分で学んでいける生徒を育てるー学習者オートノミーへの挑戦
    中田 賀之 (Role: Editor and contributor)
    ひつじ書房, 2015, Editor
  • Language Learning Motivation in Japan
    Yoshiyuki Nakata (Role: Contributor, Chapter 17. Perspectives on L2 Motivation: Bridging the gaps between teachers, SLA researchers and teacher) educators
    Multilingual Matters, 2013, Contributor
  • 学習者オートノミー 日本語教育と外国語教育の未来のために(シリーズ言語学と言語教育23)
    青木直子; 中田賀之
    ひつじ書房, 2011, Editor
  • Mapping the Terrain of Learner Autonomy: Learning Environments, Learning Communities and Identities
    Felicity Kajik; Peter Voller; Naoko Aoki; Yoshiyuki Nakata (Role: Co-editor and contributor, Chapter 7: Towards learner autonomy and teacher autonomy in the Japanese school context
    Tempere University Press, 2009, Joint editor

Presentations

  • ナラティブ・アプローチ:研究と実践の継続的往還
    J-SLARF Winter Meeting 2024, 02 Mar. 2024, Invited oral presentation
  • ワークショップ 「英語教師, 指導教諭, 教師教育者のためのナラティブ探究」
    中田賀之; 宮崎貴弘; 俣野知里
    関西英語教育学会(第29回)研究大会, 10 Jun. 2023, Nominated symposium
  • 教室内英語力評価尺度(小学校高学年版)の開発 — 総合的診断尺度作成における小学校教員の認識の変容 ―
    中田賀之; 池野修; 木村裕三; 長沼君主; 狩野晶子
    小学校英語教育学会, Jul. 2022
  • Understanding the dynamics of self-regulation, co-regulation, and socially-shared regulation in the classroom
    Yoshiyuki Nakata
    "Reflection and metacognition in language learning: Are we doing enough to support our students?" (ALC2022), 25 Mar. 2022, Nominated symposium
  • 教室内英語力評価尺度(小学校版)の開発 〜総合的診断尺度に焦点を当てて〜
    中田賀之; 池野修; 木村裕三; 狩野晶子
    小学校英語教育学会, 21 Oct. 2021, Oral presentation
  • Multifaceted dimensions of regulated learning in language classroom context: Self-regulation, strategy use and socially-shared regulation
    Yoshiyuki Nakata; Heath Rose; Quint Oga-Baldwin; Ryo Nitta; Atsuko Tsuda
    3rd International Conference on Situating Strategy Use (Osaka International Convention Center ), 13 Oct. 2019, Public symposium
  • ワークショップ 「教室内での生徒の英語を引き出す教師英語力を考える ~教室内教師・生徒英語力評価尺度の活用~」
    長沼君主; 中田賀之; 木村裕三
    関西英語教育学会2019年度(第24回)年次大会, 16 Jun. 2019
  • 学習者と教師のオートノミーを考えるー制約との対話に向けてー
    中田賀之
    同志社大学 日本語・日本文化教育センター主催シンポジウム 基調講演, 15 Mar. 2019, Public discourse
  • シンポジウム「教室内英語力評価尺度」を使用した英語授業改善と英語教師の専門的成長
    中田 賀之; 池野 修; 木村 裕三; 長沼 君主; 永末 温子; 村上 ひろ子; 興津 紀子
    言語教育エキスポ2019(早稲田大学), 10 Mar. 2019
  • Promoting self-regulation in naïve language learners: A case study of Japanese university EFL students
    Yoshiyuki Nakata
    AAAL2019 (Atlanta, Georgia), 09 Mar. 2019
  • Emergence of socially-shared regulation in English classrooms: A complex dynamic systems perspective
    NITTA Ryo; NAKATA Yoshiyuki; TSUDA Atsuko
    PLL3 (Waseda University), 09 Jun. 2018
  • 教師オートノミー ー日本語教育の実践を主体的に改善していくためにー
    中田 賀之
    早稲田大学日本語教育研究センター(CJL) FD講演会, 2017, 東京、早稲田大学
  • (Invited Speech) 学習者を動機づけるための目標言語使用(Target Language Use for Motivating Language Learners)
    中田 賀之
    国際シンポジウム「グローバル時代における外国語教育の未来を考える:動機づけと自律学習」 (Other speakers: Ema Ushioda, Launa Carson, Luxin Yang), 2017, 富山大学
  • 「生徒の言語使用につながる英語授業」: 昨年度の課題研究フォーラムの内容をふまえて
    全国英語教育学会 第43回研究大会 関西支部課題別フォーラム「「生徒の言語使用につながる英語授業を考える:実践と課題」(中田賀之、池野修、興津典子、長沼君主、木村裕三、稲岡章代) 於:島根大学, 2017
  • Investigating the Role of Social Support for the Promotion of Self-Regulation: A Multiple Case Study of Foreign Language Learners
    Yoshiyuki Nakata
    AAAL2017(Portland, Oregon), 2017
  • 外国語学習動機をどう捉え, 研究し, 実践するか—研究者と実践者の課題と挑戦—
    中田 賀之
    関西大学外国語教育学研究科 英語教育連環センター主催 平成28年度 e-LINC 第4回講演会, 2016, 関西大学
  • 生徒の主体性を伸ばす英語の授業を考えるー自己調整学習の視点からー
    中田 賀之
    熊本大学英語教育セミナー: 中・高の英語教育でのアクティブ・ラーニングの在り方―次期学習指導要領に向けての改善の方向性」, 2016, 熊本大学
  • 教師の役割と授業を再考する—学習オートノミーの視点から—
    シンポジウム『学校において学習者オートノミーを促進する授業を考える 』(中田賀之、棟安都代子、村上ひろ子、玉井健)関西英語教育学会 於:大阪教育大学, 2016
  • 生徒の主体的な言語使用につながる教室環境
    全国英語教育学会42回全国大会関西支部課題別フォーラム『「生徒の言語使用につながる英語授業」を考える』(中田賀之、池野修、興津紀子、長沼君主) 於:獨協大学, 2016
  • Teacher Autonomy: Encouraging Socially Shared Regulation in the classroom.
    A Paper Presented at the Colloquium "Second Language Teacher Motivation, Autonomy, and Development in the Far East " (Yuzo Kimura & Yoshiyuki Nakata, Kim Tae-Young & Youngmi-Kim, Yuzin Yang & Lian Zhang, Magdalena Kubaniyova) AAAL 2016 (Orlando, Florida)., 2016
  • 外国語学習における動機づけ: これまでの成果と今後の展望 シンポジウム『動機づけ研究最前線: 実践との対話を目指して』
    中田 賀之
    大学英語教育学会関西支部2015年秋季大会, 2015, 神戸学院大学
  • 外国語学習における動機づけ研究: これまでの成果と今後の展望
    シンポジウム『動機づけ研究最前線:実践との対話を目指して』(中田賀之、新多了、竹内理)2015年度大学英語教育学会関西支部秋季大会 於:神戸学院大学, 2015
  • Promoting self-regulation through collaborative work: Insights from a multiple case study of foreign language learners
    Yoshiyuki Nakata
    EURO SLA 25 (Aix-en Province, France), 2015
  • Systematic Code-switching for Optimal Language Use with Young Learners
    Quint Oga-Baldwin; Yoshiyuki Nakata
    AAAL 2014 (Portland, Oregon), 2014
  • Language Teacher Awareness: A Case of Teacher Research on Motivational Strategies
    Yoshiyuki Nakata
    Language Awareenss 2014 (Hamar, Norway), 2014
  • (Invited Speech) Understanding our learners: what facilitates and impedes their self-regulation in foreign language learning
    Yoshiyuki Nakata
    Self-regulation in foreign language learning: Shared perspectives, 2013, Shimonoseki City University
  • Classroom English as dialogue: Towards language teacher awareness and teacher-learner autonomy
    Yoshiyuki Nakata
    岡山大学 言語教育センター主催 Special Public Lecgure in English, 2012
  • シンポジウム Classroom English Language Benchmarks for Japanese EFL Teachers
    中田賀之, 池野修, 長沼君主, 木村裕三, Steve Andrews
    大学英語教育学会 第51回全国大会 愛知県立大学, 2012
  • 教室内英語とLanguage Teacher Awareness
    中田 賀之
    熊本大学 英語教育セミナー「教師の言語意識が教室内英語において果たす役割」, 2011
  • (Invited Speech) Language learning motivation in Japan: How far have we have travelled ? What do we need to evolve further?
    Yoshiyuki Nakata
    JALT CUE “Foreign Language Motivation in Japan", 2011, Toyo Gakuen University, Tokyo
  • Symposium: The Intersection of motivation and cultural identity
    Ema Ushioda, Yoshiyuki Nakata, Keita Kikuchi
    JALT CUE 2011 Conference: Foreign Language Motivation in JapanToyo Gakuen University, 2011
  • Developing an Assessment Scale of the Classroom Language Use of EFL Teachers
    Yoshiyuki Nakata, Osamu Ikeno, Yuzo Kimura, Naoyuki Naganuma, & Stephen Andrews
    AILA 2011 (Beijing University of Foregin Studies, Beijing, China), 2011
  • ラーナーオートノミーの育成に向けて ―内発的動機付けと自己調整学習の役割―
    中田 賀之
    熊本大学 英語教育セミナー, 2010
  • シンポジウム 英語教育研究法再考―方法論の整理に向けて―
    中田賀之; 八島智子; 竹内理
    大学英語教育学会 関西支部 春季大会 同志社女子大学, 2010
  • Symposium Tomorrow’s Teachers: Autonomous Development in English Language Teaching
    Simon Borg, Shigeru Sasajima, Yoshiyuki Nakata, others
    大学英語教育学会 第49回全国大会 宮城大学, 2010
  • The Insider-outsider Debate in TEFL and SLA Research
    Yoshiyuki Nakata
    IATEFL 2010 (Harrogate, UK), 2010
  • Symposium: Good Language Learners: Motivation and Beyond
    42nd Annual International IATEFL Conference & Exhibition, University of Exeter, Exeter, UK (Carol Grifiths, Ema Ushioda, Yoshiyuki Nakata, others), 2009
  • (Invited Speech) On Preparing Learners and Teachers for Autonomy in the Japanese EFL Context: Why and How?
    Yoshiyuki Nakata
    The International Association for the Study of Cooperation in Education, Cooperative Learning in Japan & the World Celebration of the 30th Anniversary of IASCE, 2008
  • (Invited Speech) The Teacher as a Motivation Researcher
    Yoshiyuki Nakata
    The first Oxford-Kobe English Education Seminar: Understanding the language Classroom and New Directions for Language Teacher Research, 2007, St. Catherine's College Oxford, Kobe.
  • (Plenary Speech) Exploring the Links between Motivation, Autonomy, and Experience in Foreign Language Learning
    Yoshiyuki Nakata
    The 3rd International Conference of Independent Learning Association (ILA), 2007, Kanda University of Foreign Studies, Chiba.
  • Professional Autonomy of Japanese Teachers of English
    Yoshiyuki Nakata
    AILA 2005 (University of Wisconsin, Madison, USA), 2005
  • シンポジウム 外国語学習動機研究の新たな展開と可能性
    八島智子・竹内理・中田賀之
    大学英語教育学会 第43回全国大会 中京大学, 2004
  • The Developmental Process of Intrinsic Motivation and Autonomy
    Yoshiyuki Nakata
    AAAL2004 (Portland, USA), 2004
  • 英語学習における動機づけ理論と実践の融合に向けて
    中田 賀之
    豊橋技術科学大学 動機づけシンポジウム, 2001
  • シンポジウム 国語学習における動機づけ―多様なアプローチに向けて―
    中田賀之, 木村裕三, 八島智子
    大学英語教育学会 第40回全国大会 藤女子大学, 2001
  • Language Learning Motivation in Various Learning Environments in Japan Language Learning Motivation in Various Learning Environments in Japan
    Yoshiyuki Nakata; Yuzo Kimura; Tomomi Okumura
    AILA99 (Waseda Unversity, Tokyo), 1999
  • The Effects of Listening Strategy Training on Listening Competence
    Yoshiyuki Nakata, Tomomi Otsuka, & Yukie Koyama
    AILA99 (Waseda Unversity, Tokyo)

Works

  • (科研報告書)教室内英語力評価尺度活用マニュアル 【小学校版】(2020 年度~2023 年度 科学研究費補助金 基盤研究C 課題番号 20K02836))
    中田賀之; 池野修; 狩野晶子; 木村裕三; 長沼君主
    2024
  • (文部科学省検定教科書) 高等学校外国語科用 コミュニケーション英語III教科書 『LANDMARK 3』 啓林館
    啓林館; 共著者; 竹内理; 中田賀之; 田辺尚子; 本田勝久; 池田真生子; 水本篤; 新谷奈津子; 有元久恵; 佐々木啓成; 池ノ上大輔; Andrew J. Bark
    Educational materials, 2024
  • (座談会)「Narrative Inquiryを経験して」『KELES ジャーナル』 9号, 27-35
    中田賀之; 宮崎貴弘; 俣野知里
    2024
  • (文部科学省検定教科書) 高等学校外国語科用 コミュニケーション英語II教科書 『LANDMARK 2』 啓林館 (共著者 竹内理, 中田賀之, 田辺尚子, 本田勝久, 池田真生子, 水本篤, 新谷奈津子, 有元久恵, 佐々木啓成, 池ノ上大輔, Andrew J. Barke)
    Educational materials, 2023
  • (文部科学省検定教科書) 高等学校外国語科用 コミュニケーション英語I教科書 『LANDMARK 1』 啓林館 (共著者 竹内理, 中田賀之, 田辺尚子, 本田勝久, 池田真生子, 水本篤, 新谷奈津子, 有元久恵, 佐々木啓成, 池ノ上大輔, Andrew J. Barke)
    Educational materials, 2022
  • (科研報告書)『教室内英語 生徒英語力評価尺度活用マニュアル』 (科学研究費補助金 基盤研究C 課題番号26381199) 中田賀之・池野修・木村裕三・長沼君主
    2018
  • (商業誌)「自律的学習者を育てる第一歩としての動機づけ」『英語教育』第64巻第2号 pp.29-31 大修館書店
    2015
  • (科研報告書)『教室内英語力評価尺度活用マニュアル』(科研費基盤研究C 課題番号22530969)、中田賀之・池野修・木村裕三・長沼君主
    2013
  • (商業誌)「学習者のための教室内英語を考える」『英語教育』 第61巻第3号 pp. 64–66 大修館書店
    2012
  • (商業誌)「今, なぜ教師にオートノミーが必要か」『英語教育 特集号 自律的学習者を育て るための教師の役割』 第56巻第12号 pp. 25–27 大修館書店
    2008
  • (教育実践)『高等教育における英語授業の研究』 (pp. 126-127) 大学英語教育学会 授業学研究委員会 松柏社
    2006
  • (テキスト)『英語のリスニング・ストラテジー コミュニケーションのための実践演習』(金星堂)、平尾節子・ 河内山真理・中田賀之 他8人
    Educational materials, 2002
  • (テキスト)『英語のリスニング・ストラテジー効果的な学び方の要点と演習:Skills to Become a Better Learner』 共著者 加賀田哲也, 片山真理, 中田賀之, 他 (金星堂)
    Educational materials, 2000
  • (商業誌)「教育心理学的アプローチで学習者のモティベーションを高める」『英語教育』 第46巻第5号 pp. 74–77 大修館書店
    1998
  • (教育実践)"New Ways in Teaching Culture” (News Ways in TESOL Series II: Innovating Classroom Techniques)(Fantini, A., ed) (pp. 206-207) TESOL (Virginia, U.S.A.)
    1993

Research Projects

  • 外国語授業改善と児童の英語使用促進に資する「教室内英語力評価尺度」の開発と活用
    中田賀之
    日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(C)(代表), 2023/04 -2027/03, Principal investigator
  • 「教室内英語力評価尺度」を使用した小学校外国語授業改善と教師の専門的成長
    中田 賀之
    日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(C)(代表), 2020/04 -2024/03, Principal investigator
  • 「教室内英語力評価尺度」を使用した英語授業改善と英語教師の専門的成長
    中田賀之
    日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(C)(代表), 2017 -2022, Principal investigator, Competitive research funding
  • 学習者の教室内英語使用促進のための「教室内英語力評価尺度」の開発と活用
    中田賀之
    日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(C)(代表), 2013 -2016, Principal investigator, Competitive research funding
  • 日本人英語教員の英語力向上に役立つ「教室内英語力」の評価尺度の開発
    中田賀之
    日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(C)(代表), 2009 -2013, Principal investigator, Competitive research funding

Social Contribution

  • 第13回 同志社 英語大会 ─ 立 石 杯 ─ 審査委員長, 2024, Seminar
  • 丹有地区高校英語研究部会講演「教師オートノミーを考える ー生徒を自律的な学習者に育てるためにー」 於:三田祥雲館高等学校, 2018
  • 兵庫県立三田祥雲館高等学校 論文発表会 講評, 2017
  • 免許状更新研修 講師, 2009-2014
  • 兵庫県英語教員リーダー研修 講師, 2014
  • 兵庫県立柏原高等学校 講演会 「グローバル社会で必要な英語力とは」, 2013
  • 平成24年度兵庫県高等学校教育研究会英語部会神戸支部 研究大会 講演 「教室内英語のすすめ」, 2012
  • 全国英語教育大体連合会(全英連)奈良大会課題プロジェクト指導助言, 2010-2011
  • 香川県立香川中央高等学校 英語教員対象講義および指導助言 「英語教育における教育的対話と自己調整学習のすすめ」, 2009
  • 兵庫県教育委員会主催 高校英語教員 悉皆研修 講師, 2004-2008
  • 文部科学省主催 『英語が使える日本人のための行動計画 フォーラム』 コメンテータ, 2008
  • 香川県立香川中央高等学校 英語教員対象講義および指導助言・英語教員一般に対する講義「英語学習者の経験と動機付け」, 2007
  • 高知県立高知南中学校・高等学校 英語教員対象講義および指導助言 「ヨーロッパ言語参照枠について」, 2007
  • 文部科学省 英語教育に関する調査研究事業(英語教育に関する第四グループ, 戦略構想にかかる文部科学省委託事業)研究協力, 2005-2006
  • 兵庫県立三木高等学校 英語教員対象講演・指導助言 「授業における内発的動機の高め方」, 2005
  • 兵庫県教育委員会依頼 認定講習「英語科指導法」, 2005

Others

  • 教室内英語力評価尺度活用マニュアル・ホームページ
    https://www1.doshisha.ac.jp/~yonakata/