Osaka University, 文学研究科, 芸術学専攻, - 1999
Osaka University, Graduate School, Division of Letters, - 1999
Kobe University, 文学研究科, 芸術学芸術史専攻, - 1994
Kobe University, Graduate School, Division of Letters, - 1994
Shinshu University, Faculty of Arts, Department of Arts, - 1990
Shinshu University, Faculty of Humanities, - 1990
フランス近代の天才論――ドラクロワとボードレールを中心に
文化学年報, 第69輯 19 - 43, Mar. 2020
マラルメとポーの歌論と日本の中世歌論
美と弁論術の交叉, 5 - 21, Mar. 2018
作品制作における個人性とその解消ーー19世紀後半以降の西洋美術
人文学, (第201号) 25 - 61, Mar. 2018
コウルリッジのイマジネーション論再考 —推論の方法論を手がかりに—
伊達立晶
人文学, (第197号) 25-73 , 2016
近代芸術の源流としてのキケロ『弁論家』(9-10)
伊達 立晶
『弁論術から美学へ――美学成立における古典弁論術の影響』平成23~25年度科学研究費補助基盤研究(C)研究成果報告書(研究代表者 渡辺浩司)課題番号23520121, 16 - 37, 2014
黒澤明『生きる』における「ゴンドラの唄」
伊達 立晶
『文化学年報』同志社大学文化学会, (第六十二輯) 320 - 335, 2013
推論形式と芸術運動――西洋近代芸術再考の試み
伊達 立晶
『人文学』同志社大学人文学会, (第百九十一号) 1 - 29, 2013
Baudelaire's Article on the Universal Exhibition in Paris and its Influence on the Moderne Arts
Date Tatsuaki
『文芸学研究』 文芸学研究会, The Society for Science of literary Art, (16) 16 - 37, 2012
夏の夜の夢』における「イマジネーション」概念再考――創造的イマジネーション概念の成立をめぐって――
伊達 立晶
『文化学年報』 第61輯 同志社大学文化学会, 149 - 195, 2012
プラトンの弁論術論『パイドロス』――文字文化との対決
伊達 立晶
『古代ローマにおける弁論術の形成と発展』平成18年度~平成21年度科学研究費補助金基盤研究(B)研究代表者 渡辺浩司(大阪大学大学院文学研究科 助教)課題番号18320032 研究成果報告書, 27 - 49, 2010
エドガー・アラン・ポーにおける蟲
伊達 立晶
『大正ロマン』華宵会, (33) 16 - 18, 2009
印象主義の「印象」とは何か
伊達 立晶
『美学芸術学』美学芸術学会, (21) 43480 , 2006
ボードレールによるワーグナー受容とその思想的背景
伊達 立晶
『ドラマ空間における音楽に対する観客反応の実証的な研究』平成15年度~平成16年度科学研究費補助金基盤研究(C)(2)研究代表者 上倉庸敬(大阪大学大学院文学研究科教授)課題番号15520087, 51 - 64, 2006
ポーの思想と大乗仏教-『大乗起信論』との比較を中心に
伊達 立晶
『文芸学研究』文芸学研究会編, 文芸学研究会, (8) 75 - 93, 2004
博士論文要旨
伊達 立晶
『大阪大学大学院文学研究科紀要』, 43 69 - 70, 2003
キケロ「最も優れた弁論家について」(翻訳)
伊達 立晶
『古代弁論術(レトリック)の理論と実践に関する歴史的・体系的研究』研究成果報告書, 106 - 114, 2003
古典弁論術から近代美学へ-ドライデンにおける「発想」概念を中心に
伊達 立晶
『古代弁論術(レトリック)の理論と実践に関する歴史的・体系的研究』研究成果報告書, 72 - 105, 2003
「山月記」と『ジーキル博士とハイド氏』-その影響関係をめぐる比較文学的考察
伊達 立晶
『文芸学研究』文芸学研究会編, 文芸学研究会, (7) 57 - 69, 2003
虚無と美-ポーの詩論における唯物論的背景
伊達 立晶
『文芸学研究』文芸学研究会編, 文芸学研究会, (5) 61 - 89, 2002
ポーの詩論とフランス芸術への影響
伊達 立晶
2002
On Poe's "The Philosophy of Composition"
Date Tatsuaki
Studies in science of literary art, The Society for Science of literary Art, (4) 16 - 50, 2001
Abductive lmagination Theory in Poe
Date Tatsuaki
Studies in science of literary art, The Society for Science of literary Art, (3) 1 - 33, 2000
`Ut pictura poesis' chez Baudelaire
Date Tatsuaki
『文芸学研究』文芸学研究会編, The Society for Science of literary Art, 2(2) 74 - 102, 1999
ポーにおける詩的イマジネーション論の変遷
伊達 立晶
『文芸学研究』文芸学研究会編, 文芸学研究会, (1) 72 - 95, 1998
ポーとボードレールにおけるイマジネーション概念
伊達 立晶
『美學』美学会編, 48(3) 13 - 24, 1997
藤原定家の「歌つくり」と「歌詠み」について-創造と表現の相違
伊達 立晶
『待兼山論叢』(美学篇)大阪大学文学会編, (29) 27 - 47, 1995
E.A.ポーの芸術思想-創造行為における超越性の考察
伊達 立晶
1994
詩画制作論の系譜
伊達立晶
三元社, Feb. 2019, Single work
弁論家の教育
伊達 立晶; 森谷宇一; 戸高和弘; 吉田俊一郎
京都大学学術出版会, 2016, 4, Scholarly book
ポー「群衆の人」について
伊達 立晶; 岡林洋
晃洋書房 『パサージュ文化論』, 2011, 166-183, Scholarly book
クインティリアヌス『弁論家の教育2』(共訳)
伊達 立晶
京都大学学術出版会, 2009, Joint work, Scholarly book
Institutionis Oratoriae
DATE Tatsuaki
京都大学学術出版会, 2005, Joint work, Scholarly book
『夏の夜の夢』における「イマジネーション」概念再考――創造的イマジネーション概念の成立をめぐって――
伊達 立晶
文芸学研究会第46回研究発表会, 2011
ボードレールのパリ万博評とその余波
伊達 立晶
第57回美学会全国大会, 2006, 大阪大学
印象主義の「印象」とは何か
伊達 立晶
美学芸術学会第8回大会, 2005, 同志社大学
ボードレールによるワーグナー受容について
伊達 立晶
文芸学研究会第22回研究発表会, 2005, 大阪大学
古典修辞学から近代美学へ-ドライデンにおける「発想」概念を中心に
伊達 立晶
待兼山芸術学会 第13回研究発表会, 2002, 大阪大学
ポーのイマジネーション論からボードレールの美術批評へ
伊達 立晶
美学会西部会第213回研究発表会, 1997, 京都大学
近代美学と古典弁論術-弁論術の崩壊と再構築
渡辺 浩司; 伊達 立晶; 田之頭 一知; 井奥 陽子; 井上 由里子
日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2022/04 -2025/03, 基盤研究(C), 大阪大学
Chiasmus of Aesthetics and Rhetoric
watanabe koji; INOUE Yuriko; YOKOMICHI Hitoshi; IOKU Youko
This research-project aims to clarify the relationships between Aesthetics and Rhetoric, focusing on the concept of common sense on the on hand, on the terminologies such as ecphrasis, imagination and fancy on the other hand. Before foundation of Aesthetics by Baumgarten, Wolff separated Logics from Rhetoric, while anti-Wolff tried to make Rhetoric a field of Logics and philosophy. Edgar Allan Poe and Stephane Mallard did
not think that words signify substances, but that words signify nothing. Novarina, French playwright, invented the new word world that consists of orality and sound of words., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2015/04 -2018/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Osaka University
From Rhetoric to Aesthetic : influence of ancient rhetoric upon birth of aesthetic
WATANABE KOJI; TANOGASHIRA Kazutomo; DATE Tatsuaki; ISHIGURO Yoshiaki; INOUE Yuriko; YOKOMICHI Hitoshi; IOKU Yoko
Before founding Aesthetics, modern concept of arts had been formed under the influence of the ancient rhetoric. Ekphrais, which is the description of works of art, derived from the ancient rhetorical exercise, and the concept of artists' imitating the idea was changed from Cicero' concept of the ideal rhetorician. Aesthetics was also founded under the influence of the rhetoric. Six Qualities, which give the completeness of the cognition, are similar to the clarification of argumentation of the 17th-century,not ancient, rhetoric. Aesthetics is called 'Poetic Philosophy' by Baumgarten, and it is a system of regulations conforming to the beauty., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2011 -2013, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Osaka University
WORDS FOR DESIGN-Comparative Etymology and Terminology of Design and its Equivalents
FUJITA Haruhiko; UCHIDA Tsugunobu; MIKI Junko; DATE Tatsuaki; IKEGAMI Hidehiro; TAKAYASU Keisuke
Today, the English word 'design' is used all over the world. However, while 'design' has become international and very wide in its meaning, the nuance that once existed within each culture's equivalent of 'design' are disappearing, as the indigenous terms are improperly reinterpreted as translations of 'design.' The aim of this study is to trace the genealogy of 'design' and its equivalents all over the world and to compare their meanings and usages. Through these comparisons, we found significant geographical and chronological differences and interesting parallels between comparable but different words in different cultures., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2007 -2009, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Osaka University
Formation of the ancient Roman rhetoric and its development
WATANABE Koji; DATE Tatsuaki; TANOGASHIRA Kazutomo; MORITANI Uichi; TODAKA Kazuhiro; KIKUCHI Azusa; ISHIGURO Yoshiaki; HAGIWARA Koichiro; YOSHIDA Shunichiro
Roman rhetoricians, such as Cicero and Quintilianus, inherited the theory of rhetoric which was founded by Aristotle' "Rhetorica". In the 18^
, Baumgarten reformed the Aristotelian theory of rhetoric with the result that Greek and Roman rhetoric was absorbed into aesthetics. In 20^ | , rhetorical renaissance is not caused by the new understanding of Greek and Roman rhetoric, but by the modern understanding of human thinking, that is to say, the modern thought that thinking is rhetorical., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2006 -2009, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Osaka Universityclassical rhetoric Competitive research funding interaction between poetry and plastic arts Competitive research funding 古典弁論術 Competitive research funding 詩と美術との相互影響 Competitive research funding
|