YOKOYAMA Narimasa
Faculty of Commerce Department of Commerce
Professor
Last Updated :2025/04/27

Researcher Profile and Settings

      Research funding number

      70461126

    Research Interests

    • 流通
    • マーケティング

    Research Areas

    • Humanities & social sciences / Commerce / 流通、マーケティング

    Research Experience

    • Doshisha University, Faculty of Commerce, Professor, 2025/04 - Today
    • Hosei University, Business Administration, Professor, 2016/04 - 2025/03
    • Nihon University, College of Commerce, Associate Professor, 2012/04 - 2016/03
    • 流通科学大学, 総合政策学部, 准教授, 2011/04 - 2012/03
    • University of Marketing and Distribution Sciences, 商学部, 講師、准教授, 2007/04 - 2011/03

    Education

    • Kobe University, 経営学研究科, 2002/04 - 2007/03
    • Doshisha University, Faculty of Commerce, 1996/04 - 2000/03
    • 桃山学院高等学校, 1993/04 - 1996/03

    Degree

    • Doctor of Commercial Science, Kobe University

    Association Memberships

    • American Collegiate Retailing Association (ACRA), Mar. 2020, 9999
    • Japan Marketing Academy
    • JAPAN ASSOCIATION FOR CONSUMER STUDIES
    • Society of Asian Retailing and Distribution
    • 組織学会
    • 日本商業学会

    Committee Memberships

    • 『消費者行動研究』副編集長, 2024/05 - Today, 日本消費者行動研究学会, Society
    • 幹事, 2022/04 - Today, 日本消費者行動研究学会, Society
    • 理事, 2021/04 - Today, 日本マーケティング学会, Society
    • 関東部会 幹事, 2017/07 - Today, 日本商業学会, Society
    • マーケティング検定、委員, 2017/04 - Today, 公益社団法人日本マーケティング協会, Society
    • 『マーケティングジャーナル』アソシエイトエディター, 2017/04 - Today, 日本マーケティング学会, Society
    • 『組織科学』シニア・エディター(SE), 2021/09 - 2025/08, 組織学会, Society
    • 『JSMDレビュー』編集委員, 2019/05 - 2023/05, 日本商業学会, Society
    • 『JSMDレビュー』副編集長, 2021/05 - 2022/05, 日本商業学会, Society
    • 関西部会 幹事, 2008/07 - 2012/04, 日本商業学会, Society

    Awards

    • ベストポスター賞
      Oct. 2024, 日本マーケティング学会, 小売国際化の経験的研究のための分析アプローチ ― 二段階QCAを用いた小売国際化の成功要因の特定 ―
    • マーケティングジャーナル2022奨励賞
      Oct. 2022, 日本マーケティング学会, 小売ビジネスモデルを研究するための分析アプローチ ― 過程追跡法による事例内因果分析と質的比較分析 ―
    • Runner up for the Best Paper Award
      Jul. 2021, Colloquium on European Research in Retailing (CERR), Revisiting the Big Middle: An fs-QCA Approach from a Specialist Retailer Perspective
    • ベストポスター賞
      Oct. 2018, 日本マーケティング学会, 経営現象の因果関係を探る新たな方法論:fsQCA(質的比較分析)を用いたスーパーの顧客満足の規定要因の研究
    • 学生が選ぶベストティーチャー賞
      2018, 法政大学 教育開発支援機構

    Published Papers

    • The impact of e-retail usage on relative retail patronage formation
      Narimasa Yokoyama; Nobukazu Azuma; Woonho Kim
      International Journal of Retail & Distribution Management, Emerald, 51(13) 16 - 32, 13 Mar. 2023, Scientific journal
    • Revisiting the Big Middle: an fsQCA approach to unpack a large value market from a product specialist retailer's perspective
      Nobukazu Azuma; Narimasa Yokoyama; Woonho Kim
      International Journal of Retail and Distribution Management, 50(8-9) 900 - 921, 11 Aug. 2022, Scientific journal
    • Towards Formalization of Analytical Approaches to Tackle Issues of Retail Business Models:
      Narimasa Yokoyama; Nobukazu Azuma
      Japan Marketing Journal, Japan Marketing Academy, 41(4) 53 - 64, 31 Mar. 2022, Scientific journal
    • Moderating effect of customer's retail format perception on customer satisfaction formation: An empirical study of mini-supermarkets in an urban retail market setting
      Narimasa Yokoyama; Nobukazu Azuma; Woonho Kim
      Journal of Retailing and Consumer Services, Elsevier {BV}, 102935 - 102935, Jan. 2022, Scientific journal
    • 事例内因果推論技法としての過程 追跡法の方法論的基礎とその流通 研究における可能性について
      東伸一; 金雲鎬; 横山斉理
      青山経営論集, 55(4) 79 - 98, Mar. 2021, Research institution
    • Application of Process-tracing Method toward the Theorisation of Retail Business Model
      Nobukazu Azuma; Narimasa Yokoyama; Woonho Kim
      American Collegiate Retailing Association (ACRA) 2021 Conference Proceedings, Mar. 2021, International conference proceedings
    • A Mixed-method Study on the Determinants of Different Levels of Customer Satisfaction with a 'Mini Supermarket' Multiple in a Spatially Small Urban Market Setting : A Concurrent Approach with fuzzy-set Qualitative Comparative Analysis (fsQCA) and Multi-variate Regression Analysis (MRA)
      Nobukazu Azuma; Narimasa Yokoyama; Woonho Kim
      青山経営論集, 54(4) 1 - 35, Mar. 2020, Research institution
    • A Study on Grocery Retail Competition in the 'Small Spatial Market' Setting and the Determinants of Different Levels of Customer Satisfaction : A Fuzzy-set Qualitative Comparative Analysis(fsQCA)Approach
      Nobuzazu Azuma; Narimasa Yokoyama; Woonho Kim
      Aoyama business review, 42 1 - 43, Mar. 2020, Research institution
    • マルチレベル分析を用いた店頭従業員の能力獲得に関する実証研究
      横山斉理; 尾形真実哉
      組織科学, 51(3) 69 - 86, Mar. 2018, Scientific journal
    • 食品スーパーにおける顧客満足の規定要因:fsQCAアプローチ
      横山斉理
      組織科学, 51(2) 14 - 27, Dec. 2017, Scientific journal
    • The Impact of Market Orientation (MO) on In-store Employees' Behavior
      横山斉理
      商学研究(日本大学商学部紀要), 日本大学商学部商学研究所 ; 1990-, 32(32) 25 - 43, Mar. 2016, Research institution
    • 食品スーパーの顧客満足を規定する要因に関する経験的研究
      横山斉理
      流通研究, 17(4) 21 - 36, May 2015, Scientific journal
    • 商業集積における組織的活動を捉えるための視点~韓国ソウル市のトケビ市場の事例研究を手がかりとして~
      柳到亨; 横山斉理
      経済理論, 和歌山大学経済学会, (378) 35 - 51, Dec. 2014, Research institution
    • The characteristics of Japanese small and medium-sized retailers’ business succession
      Yokoyama, N; D. H. Ryu
      Proceedings of the 7th Oxford Asia Retail Conference, 1 - 18, Sep. 2014, International conference proceedings
    • An International Comparison of the Management Policy of Small-and Medium-sized Wholesalers in East Asia
      "Ryu Dohyeong; Yokoyama Narimasa"
      Keizai riron : economic theory, Wakayama University, 375(375) 49 - 67, Mar. 2014, Research institution
    • How the Small and Medium-sized Grocery Stores Keep Varieties against Big Retailers' Invasion
      滝本(金井)優枝; 横山斉理
      商学集志(日本大学商学部紀要), 日本大学商学部, 83(1・2) 19 - 35, Sep. 2013, Research institution
    • Small and Medium-Sized Retailers Compete against Global Giants by Local Adaptation: Market Structure of Grocery Distribution in Japan
      Yokoyama, N; M. Takimoto; M. Takemura
      Proceedings of the 38th Annual Macromarketing Conference (Schulich School of Business, York University, Canada), 218 - 229, Jun. 2013, International conference proceedings
    • On-site Innovation in Japanese Local Grocery Chain Stores
      Yokoyama, N; M. Takimoto; M. Takemura
      Proceedings of XXIV ISPIM Conference: Innovating in Global Markets: Challenges for Sustainable Growth, 1 - 8, Jun. 2013, International conference proceedings
    • 商店街における主体間関係と組織的活動の関係
      横山斉理
      流通情報(流通経済研究所), 流通経済研究所, 44(5) 13-28 - 28, Jan. 2013, Scientific journal
    • The Competitive Advantage of Regional Grocery Chain Stores in Japan
      Proceedings of The Asian Retailing and Distribution Workshop, 1 - 20, Dec. 2012, Research society
    • Investment Consciousness in South Korean Retailers
      Ryu Dohyeong; Yokoyama Narimasa
      Keizai riron : economic theory, Wakayama University, 365 47-72 - 72, Jan. 2012, Research institution
    • Cross-national research on family business consideration of retailer in East Asia
      横山斉理; 柳到亨
      Journal of the University of Marketing and Distribution Sciences. Distribution sciences & business administration, 流通科学大学学術研究会, 24(1) 1-20 - 20, Jul. 2011, Research institution
    • 日本の医療組織に対するJCSIの適用と顧客満足モデルの検討
      水越康介; 横山斉理; 高室裕史
      Research Paper Series(首都大学東京社会科学研究科), No.86 1-12 , Mar. 2011, Research society
    • 医療サービス認識と顧客満足の関係についての実証研究
      横山斉理; 高室裕史; 水越康介
      Research Paper Series(首都大学東京社会科学研究科), No.87 1-19 , Mar. 2011, Research society
    • An empirical study of local retailers' intention of investment
      横山斉理
      The Journal of marketing and distribution, 流通経済研究所, 42(2) 53-65 - 65, Jul. 2010, Scientific journal
    • 地域商業は、なぜ、いかにして文化・コミュニティを担うのか
      横山斉理
      Open Journal of Marketing, 2010-3 1-13 , Apr. 2010, Research society
    • 地域小売商業における大型店と中小店の創造的競争
      横山斉理
      季刊マーケティング・ジャーナル(日本マーケティング協会), 日本マーケティング協会, 29(4) 55-70 - 70, Mar. 2010, Scientific journal
    • Japan-South Korea Comparison Investigation of the Realities of Business Succession in Community-based Retailer
      Ryu Dohyeong; Yokoyama Narimasa
      Keizai riron : economic theory, Wakayama University, 352 65-83 - 83, Nov. 2009, Research institution
    • 商店経営者の「家業意識」に関する実証研究
      柳到亨; 横山斉理
      流通研究, 11(3) 37-54 , Mar. 2009, Scientific journal
    • 変容する日本の商人家族像―東アジアにおける事業継承の国際比較から―
      横山斉理; 柳到亨
      調査月報(国民政策金融公庫), 中小企業リサーチセンター, 573(4) 14-21 - 21, Jan. 2009, Research society
    • An empirical study of recent phase of family retailers in local retailing
      横山斉理
      Journal of marketing & distribution, 日本商業学会, 11(1) 21-38 - 38, Jun. 2008, Scientific journal
    • The Relationship between Distribution Policy and Small Retailers in Japan
      Proceedings of The Asian Retailing and Distribution Workshop, 1 - 14, Nov. 2007, Research society
    • Re-examination of the Concept of Family Business Succession:A Comparative Research of Japan and South Korea
      Ishii Junzo; Takamuro Hiroshi; Ryu Dohyeong; Yokoyama Narimasa
      Journal of economics and business administration, Kobe University, 195(3) 17-31 - 31, Mar. 2007, Research institution
    • 中小小売商業者のまちづくり活動に関する研究
      横山斉理
      神戸大学大学院経営学研究科博士論文, Mar. 2007, Research society
    • 地域小売商業における商業者と顧客の関係についての実証研究
      横山斉理
      流通研究, 9(2) 1-15 , Sep. 2006, Scientific journal
    • 家族中行概念を基礎とした中小商業の実態調査―神戸市の商店街調査を中心に―
      高室裕史; 柳到亨; 横山斉理; 石井淳蔵
      季刊都市政策(神戸市都市問題研究所), 124 82-84 , Jul. 2006, Research society
    • 商業集積における組織的活動のジレンマ
      横山斉理
      六甲台論集, 53(1) 43-60 , Jun. 2006, Research institution
    • 小売商業集積における組織的活動の規定要因についての実証研究
      横山斉理
      流通研究, 日本商業学会, 9(1) 41-57 - 57, Jun. 2006, Scientific journal

    MISC

    • チェーン小売企業の実証分析におけるマルチレベル分析の適用~一般線形モデル(GLM)と階層線形モデル(HLM)の比較~
      横山斉理
      日本マーケティング学会マーケティングカンファレンス2014プロシーディングス, 207 - 209, Nov. 2014
    • 地域商業における商人家族と事業継承
      横山斉理
      中小商工業研究, 中小商工業研究所, (121) 17 - 28, 01 Oct. 2014
    • 食品スーパーの競争優位の源泉としての店頭~店舗従業員の組織行動に関する経験的研究~
      横山斉理; 尾形真実哉
      日本マーケティング学会マーケティングカンファレンス2013プロシーディングス, 日本マーケティング学会, 137 - 140, Nov. 2013

    Books etc

    • ベーシック・マーケティング
      恩蔵, 直人; 三浦, 俊彦; 芳賀, 康浩; 坂下, 玄哲; 日本マーケティング協会
      同文舘出版, Jul. 2019, Contributor, 第1章 戦略的マーケティング
    • ボーダーレス化する食
      相原, 修; 高井, 透; 宇田, 理; 木立, 真直; 戸田, 裕美子; 新井田, 剛; 横山, 斉理; 田中, 幸治
      創成社, Mar. 2019, Contributor, 第6章 大規模商業施設によるまちづくりの成功要因についての探索的研究 ―fsQCAを用いた成功条件パターンの識別―
    • 1からのデジタル・マーケティング
      西川, 英彦; 澁谷, 覚
      碩学舎,中央経済グループパブリッシング (発売), Mar. 2019, Contributor, 第9章 チャネル戦略の基本―ユニクロ
    • 小売構造ダイナミクス : 消費市場の多様性と小売競争
      横山, 斉理
      有斐閣, Feb. 2019, Single work
    • 1からの流通論[第2版]
      石原, 武政; 竹村, 正明; 細井, 謙一
      碩学舎,中央経済社 (発売), Nov. 2018, Contributor, 第14章 商業とまちづくり
    • Market Your Way to Growth
      嶋口充輝; 竹村正明監訳
      碩学舎, 30 May 2013, Joint translation, 第7章:社会的責任の卓越した評判で成長する, General book
    • 新しい公共・非営利のマーケティング
      水越康介; 藤田健編著
      碩学舎, 25 Apr. 2013, Joint work, 第3章:関係性から捉える商店街と商業論の可能性、第8章:まちづくりを可能にする小売業の外部性(水越康介と共著), Scholarly book
    • 1からのリテール・マネジメント
      清水信年; 坂田隆文編著
      碩学舎, 30 Jul. 2012, Joint work, 17-31
    • 1からの商品企画
      西川英彦; 廣田章光編著
      碩学舎, 10 Feb. 2012, Joint work, 233-248
    • 1からの観光
      高橋, 一夫; 大津, 正和; 吉田, 順一
      碩学舎,中央経済社 (発売), Mar. 2010, Contributor, 第12章 インバウンドの観光事業-ニセコの地域資源活用モデル
    • 社会科学のことがよくわかる本
      流通科学大学高大連携研究会編
      大学教育出版, Nov. 2009, Joint work, 1-12
    • 1からの流通論
      石原武政; 竹村正明編著
      碩学舎, Oct. 2008, Joint work, 205-222

    Presentations

    • ユニクロの安定成長はいかに実現したか? :過程追跡(Process-Tracing Method)を用いた 因果メカニズムの考察
      金雲鎬; 東伸一; 横山斉理
      日本商業学会関東部会11月例会, 14 Nov. 2020, Oral presentation
    • 経営現象の因果関係を探る新たな方法論:fsQCA―fsQCA(質的比較分析)を用いたスーパーの顧客満足の規定要因の研究―
      横山斉理
      日本マーケティング学会マーケティングカンファレンス2018, 14 Oct. 2018, Poster presentation
    • 流通・マーケティング研究領域におけるfsQCAの活用例
      横山斉理
      日本商業学会「マーケティング夏の学校」, 09 Sep. 2018, Invited oral presentation
    • 流通・マーケティング研究における質的比較分析(QCA)の適用可能性について
      横山斉理
      日本商業学会関東部会9月例会, 17 Sep. 2016
    • 食品スーパーの顧客満足の規定要因:MRAとfsQCAを用いた検討
      横山斉理
      日本消費者行動研究学会, 18 Jun. 2016
    • 店頭従業員の能力獲得に関する研究~外部要因を考慮したマルチレベル・アプローチ~
      横山斉理; 尾形真実哉
      サービス学会第4回国内大会, 29 Mar. 2016, Poster presentation
    • チェーン小売企業の実証分析におけるマルチレベル分析の適用~一般線形モデル(GLM)と階層線形モデル(HLM)の比較~
      横山斉理
      日本マーケティング学会マーケティングカンファレンス2014, 23 Nov. 2014, Oral presentation, 日本マーケティング学会, 早稲田大学
    • 日本の医療組織に対するJCSIの適用と顧客満足モデルの検討
      横山斉理; 水越康介; 高室裕史
      商業学会関東部会11月例会, 22 Nov. 2014, Oral presentation, 日本商業学会, 青山学院大学
    • The characteristics of Japanese small and medium-sized retailers’ business succession
      Yokoyama, N; D.H. Ryu
      7th Oxford Asia Retail Conference: The Impact of Retailing in Emerging and Mature Markets, 26 Sep. 2014, Oral presentation, Oxford Institute of Retail Management :Said Business School, National University of Singapore
    • 地域スーパーの競争優位に関する考察:顧客満足と店頭従業員に着目した経験的研究
      横山斉理
      日本商業学会, 01 Jun. 2014
    • 食品スーパーの顧客満足を規定する要因に関する経験的研究
      横山斉理
      日本商業学会第4回全国研究報告会, Dec. 2013, Oral presentation
    • 食品スーパーの競争優位の源泉としての店頭~店舗従業員の組織行動に関する経験的研究~
      横山斉理; 尾形真実哉
      日本マーケティング学会マーケティングカンファレンス2013, Nov. 2013, Oral presentation, 日本マーケティング学会, 早稲田大学
    • On-site innovation in Japanese local grocery chain stores
      Yokoyama, N; M. Takimoto; M. Takemura
      XXIV ISPIM Conference: “Innovating in Global Markets: Challenges for Sustainable Growth”, 19 Jun. 2013, Oral presentation, Aalto University School of Economics in partnership with Lappeenranta University of Technology, Finland
    • Small and Medium-Sized Retailers Compete against Global Giants by Local adaptation: Market Structure of Grocery Distribution in Japan
      Yokoyama, N; M. Takimoto; M. Takemura
      The 38th Annual Macromarketing Conference, 06 Jun. 2013, Oral presentation, Schulich School of Business, York University, Canada
    • 商業者のまちづくり活動を捉える視点
      横山斉理
      日本商業学会第63回全国研究大会, May 2013, Oral presentation, 日本商業学会, 立命館大学
    • 商業・流通における中小商業研究の位置づけ
      日本商業学会関東部会12月例会, 08 Dec. 2012, Oral presentation, 日本商業学会
    • The competitive advantage of regional grocery chain stores in Japan
      The 10th SARD Workshop "New opportunity and challenge for Asian retail development in the next decade", 02 Dec. 2012, Oral presentation, The Society of Asian Retailing and Distribution
    • 流通における中小小売商業者の存在意義
      日本地理学会秋季学術大会, 07 Oct. 2012, Oral presentation, 日本地理学会
    • 商店街のマーケティング―ポイントカード事業を通じた商業者と地域団体・顧客との関係性の変容―
      日本商業学会第61回全国大会, 29 May 2011, Oral presentation, 日本商業学会
    • 中小商業研究が商業・流通研究に問いかけるもの
      日本商業学会第60回全国大会, 30 May 2010, Oral presentation, 日本商業学会
    • 事例報告:商店街調査の結果から
      甲南大学ビジネス・イノベーション研究所研究会, 13 Mar. 2010, Oral presentation, 甲南大学
    • 東アジアの商業における事業継承の実態に関する比較調査
      高室裕史
      日本商業学会第59回全国大会, 31 May 2009, Oral presentation, 日本商業学会
    • 小売商業者のまちづくり活動の類型的理解
      日本商業学会第58回全国大会, 01 Jun. 2008, Oral presentation, 日本商業学会
    • The relationship between distribution policy and small retailers in Japan
      The 5th SARD workshop "public policy and retail internationalization", 24 Nov. 2007, Oral presentation, the society of asian retailing and distribution
    • 中小小売商業のありようと家族従業の関係についての研究
      高室裕史
      日本商業学会関西部会4月例会, 10 Jun. 2006, Oral presentation, 日本商業学会
    • 小売商業集積における組織的活動のジレンマ
      組織学会全国大会大学院生セッション, 10 Jun. 2006, Oral presentation, 組織学会
    • 商店街活動の規定要因の分析枠組み
      日本商業学会関西部会7月例会, 16 Jul. 2005, Oral presentation, 日本商業学会
    • 地域小売商の集団的活動意識の規定要因についての実証研究
      日本商業学会全国大会ワークショップ, 27 May 2005, Oral presentation, 日本商業学会

    Research Projects

    • Thirty Years of Retailing and Distribution System in Japan and the UK ; Toward the International Dissemination of Common Research Methods and the Construction of Relevant Theories
      東 伸一; 金 雲鎬; 戸田 裕美子; 横山 斉理
      Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2023/04 -2028/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Aoyama Gakuin University
    • 小売ビジネスモデルの構成要素の組み合わせと成果の関係-fsQCAを用いた実証研究
      横山 斉理; 金 雲鎬; 東 伸一
      日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2022/04 -2026/03, 基盤研究(C), 法政大学
    • 業態の提供価値と顧客評価の齟齬に着目した小売企業の業態戦略に関する総合的研究
      金 雲鎬; 東 伸一; 横山 斉理
      本研究の目的は、小売業者が提供する小売業態の価値と、それに対する顧客の評価との間に齟齬が生じる理由とそのメカニズムを明らかにすることである。この目的のもとで、本研究では定性・定量の混合研究法(mixed methods)を採用する。具体的には、文献サーベイを行なった上で、小売業者と顧客に定性調査を行い、小売成果(retail patronage)と先行要因についての分析モデルを構築した上で定量分析(多変量解析・ファジィ集合を用いた質的比較分析:fsQCA)を実施する。分析モデルに導入する予定のモデレータは既存研究でまだ考慮されていないため、本研究には独自性、創造性があると考えられる。 この目的を達成するために、4つのフェーズ(A:資料整理及び文献研究、B:定性調査、C:定量調査、D:理論的検討と成果発信)で研究を行う計画を立てた。2021年には、A:資料整理及び文献研究とC:定量調査を中心に研究を行った。B(定性調査)に関してはコロナ過により計画通りに実施することができなかったが、その代わりにAとCを行った。そしてAとBで得た知見をまとめて学会報告と論文執筆を行った。まず学会報告であるが、2021年7月にフランス(オンライン参加)で開催された学会「Colloquium on European Research in Retailing」で研究報告を行った。そして研究論文を執筆し、Journal of Retailing and Consumer Servicesに採択された。 さらに小売協会の担当者との間でオンラインミーティングを数回行った。このミーティングを通じてインタビュー調査実施の準備と同時に、小売企業を対象にアンケート調査を実施するための下準備を進めている。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2021/04 -2024/03, 基盤研究(C), 日本大学
    • An empirical study on the activators in organizations that contribute to effectual market creation
      栗木 契; 吉田 満梨; 横山 斉理; 高瀬 進
      本研究の目的は、企業のどのようなリソースの活用が組織内のエフェクチュエーション型の行動を活性化するかを明らかにし、市場創造型マーケティングの理解と実践に貢献することである。そのために本研究では、探索的な事例研究とその検証等を進める。本研究では、この未解明の関係に探索的な事例研究とその検証を通じて取り組み、新規市場創造に向けたエフェクチュアルな行動を必要とする企業への新たな示唆を生み出す可能をもつ。 令和3年度は文献調査を通じて理論上、方法上の課題を検討し、比較事例調査を進めた。 文献調査では、組織のリソースとエフェクチュエーションの関係の検討を進め、組織内でエフェクチュエーションの活性化と、業務プロセスやインセンティブや評価などの制度、そして企業文化やデータベースなどとの関わりについての先行研究の整理と体系化、そして事例研究とその検証を進めるための方法論的な検討を行い、論文、学会報告などのかたちで発表した。 比較事例調査では、エフェクチュアルなマーケティング行動を実現している組織において、業務プロセス、インセンティブ、企業文化そして情報システムなどがどのように作用しているかの調査を行い、論文、学会報告などのかたちで発表した。, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2020/04 -2024/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Kobe University
    • 東アジアにおける流通政策と社会関係資本に関する実証研究
      柳 到亨; 崔 相鐵; 横山 斉理
      本研究では東アジアの流通政策における日本の商業政策の移転プロセスを明らかにすることとともに、各国の商業政策の相違点を社会的背景から究明することであった。研究計画の通りに、流通政策及び関連専門領域についての文献研究を行ったうえで、これらの文献調査と同時進行で日中韓でフィールドワーク調査を行う予定であった。しかし、コロナ禍による中国、韓国の現地調査の実施が大変苦難であり、流通政策の担当者へのインタビュー調査または商業集積へのインタビュー調査を実行できなかった。したがって、定量調査の研究方法における変更をせざるを得なかった。当該年度においては、事業継承・社会関係資本に関する先行研究を行い、とりわけ、コミュニティと後継者問題はどのような関連性が存在するのかについて深掘りした。過去2007年度実施した東アジアの商業集積関連データをベースに、事業継承とコミュニティの関係について明らかにするため、実証分析モデルを構築することに専念した。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2018/04 -2023/03, 基盤研究(C), 和歌山大学
    • 質的比較分析(QCA)を用いた衣料品小売業と飲食料品小売業の研究
      東伸一
      日本学術振興会, 科学研究費補助金, 2018 -2020, Competitive research funding
    • 小売競争と地域多様性の相互作用に関する総合的研究
      横山 斉理
      日本学術振興会, 科学研究費補助金, 2018 -2020, Principal investigator, Competitive research funding
    • 「フードデザート」市場をめぐる既存・新規小売業態の競争プロセス分析
      横山 斉理
      日本学術振興会, 科学研究費補助金, 2015 -2018, Principal investigator, Competitive research funding
    • 事業継承が地域コミュニティに及ぼす影響に関する実証研究
      柳到亨
      日本学術振興会, 科学研究費補助金, 2015 -2017, Competitive research funding
    • 商業における老舗の競争優位に関する地域間比較研究
      田村直樹
      日本学術振興会, 科学研究費補助金, 2014 -2017, Competitive research funding
    • 流通の有力理論・仮説にかんする研究
      東伸一
      日本学術振興会, 科学研究費補助金, 2014 -2016, Competitive research funding
    • 流通における中小小売商業者の存在意義に関する理論的・実証的研究
      横山斉理
      日本学術振興会, 科学研究費補助金, 2012 -2014, Principal investigator, Competitive research funding
    • toward a reinterpretation of marketing theory : studies of NPO and a concept of relationship
      ISHII Junzo; FUJITA Takeshi; TAKAMURO Hiroshi; MYOJIN Mie; MIZUKOSHI Kosuke; YOKOYAMA Narimasa
      This research reconstructed the concept of relationship on nonprofit marketing, and aimed at the reform of the marketing theory itself on the other hand. In marketing study, nonprofit marketing has no theoretical positioning, but nonprofit marketing has important meaning for marketing study. This research discussed(1) the concept of relationship is important, because of(2) the impossibility of a definition of nonprofit, and(3) a stakeholder's diversity., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2010 -2011, Competitive research funding, Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research, University of Marketing and Distribution Sciences
    • International comparison of merchant spirit in East Asia
      KATO Tsukasa; ISHIHARA Takemasa; ISHII Junzou; CHOI Sang_chul; TAKAMURO Hiroshi; TAMURA Kouji; YOKOYAMA Narimasa; RYU Dohyeong
      In th is study, " merchant sp irit" which embraces both aspects of profit pursuit and social contributions is keyword. From this point of view, the framework i s established (1) to elaborate an idea of " merchant spirit" by reviewing related concepts, such as " f amily business " and " noren " (which values a long lasting trust relationship with customers) (2) to analyze various relat ions between shopping streets and their neighborhood (3)to compare Japanese retailers and their organization with foreign counterparts in East Asian countries, such as South Korea, China and so on., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2009 -2011, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Osaka City University
    • 東アジアにおける商人精神に関する国際比較研究
      加藤司
      日本学術振興会, 科学研究費補助金, 2009 -2011, Competitive research funding
    • A Study of Healthcare Management
      KAGONO Tadao; ISHII Junzo; NAOTOMO Yoshio; KAWAKAMI Tomoko; MATSUSHIMA Noboru; SAKATA Takahumi; MIZUKOSHI Kosuke; YOKOYAMA Narimasa; HIDAKA Yuichiro
      A purpose of this study is to analysis healthcare management. We discussed the peculiarity of healthcare field, developed research methodology, and considered the possibility of the management of the Toyota Production System. In result, The possibility of the research based on institutional theories or practice theories were important for study hearth care industries. About the concrete object, Toyota Production System, the meaning of IT, and the necessity for governance, etc. were discussed., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2008 -2010, Competitive research funding, Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • An Empirical Study of the Relationship between Large Retailers and Small Retailers
      YOKOYAMA Narimasa
      The Purpose of this study is to analyze the relationship between large retailers and small retailers in Japanese traditional shopping aria "SHOUTENGAI". In consideration of process of learning of small retailer, we discussed the competition and the collaboration between large retailers and small retailers in SHOUTENGAI., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2008 -2010, Principal investigator, Competitive research funding, Grant-in-Aid for Young Scientists (B), University of Marketing and Distribution Sciences
    • International Comparative Study on Service Innovation and Transformation of Marketing System
      TAKAMURO Hiroshi; MUKOYAMA Masao; CHOI Sang Chul; WANG Yi Jen; SHIMIZU Nobutoshi; YOKOYAMA Narimasa
      The aim of our research is to understand the actual situation of service innovation from an international study perspective. We attempted to investigate the impact of service innovation on the current marketing system and show theoretical and practical implications. The main studies we conducted are as follows, (1) arranging the research perspective on service innovation, (2) accumulation of case studies on Japanese companies, (3) accumulation of case studies on companies and industries in foreign countries. (4) accumulation of quantitative data and arranging the basic outline for international comparative study, (5) presenting new theoretical hypotheses and practical implications., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2007 -2009, Competitive research funding, Grant-in-Aid for Scientific Research (B), University of Marketing and Distribution Sciences
    • An Empirical Study of Family Retailers in East Asia
      ISHIHARA Takemasa; ISHIL Junzo; KATOU Taukasa; CHOI Sangchul; TAKAMURO Hiroshi; SAKASHITA Mototaka
      The purpose of this study is to explain the surviving mechanism of small-medium-sire retailers in East Asia. The theoretical view in this study was family employment system. The things that we had done in this study were as follows. First, we surveyed and discussed the current analytical frameworks of the study of small-medium-size retailers, and developed some hypotheses. These works were started by re-thinking the framework which was provided by Takamuro and Ishii (2005). From an empirical view, we started the empirical investigation in Kobe and Seoul as the pre-research and operated some case studies. From theoretical and historical view, we started by reviewing the studies on small retailers in Japan and examining the distribution policies in East Asian countries. As the result, we focused on the two aspects: “family employment system" and "business succession". Second, we operated some ease studies in East Asia. The main method of the case study was interview to the small-medium-size retailers in Korea, Taiwan and China. Third, we operated survey research in Fast Asian countries. That research was operated in Japan, Korea, Taiwan and China The number of the questionnaire which was distributed was 5,722, and the number of collection was 3.372. As the result, we succeeded to develop the database which would be able to become the bases of the further research of the retailers in East Asia. Finally, we organized working group which over 20 person who were academic researchers and business persons took part in. In this working group, we argued about the surviving mechanism of small-medium-size retailers in East Asia. In addition to this argument, we presented our research result on various conferences., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2005 -2007, Competitive research funding, Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • 東アジアにおける小売商業と家族従業経営に関する研究
      高室裕史
      三島海雲記念財団, 三島海雲記念財団研究奨励金, 2006 -2006, Competitive research funding
    • 神戸市における中小小売商業者の振興に関する研究
      高室裕史
      神戸市産業振興財団, 神戸ブレイン研究支援事業, 2004 -2006, Competitive research funding

    Social Contribution

    • 日本マーケティング協会ベーシックコース, 日本マーケティング協会, 2008-Today, Seminar
    • 日本マーケティング協会マスターコース, 日本マーケティング協会, 2012-2022, Seminar

    Teaching Experience

    • 流通システム論
      法政大学大学院
    • 流通論
      法政大学
    • マーケティング特殊講義
      日本大学大学院
    • 商学
      日本大学
    • マーケティング論
      日本大学
    • マーケティング特論
      法政大学大学院