Ancient Greek and Roman Music as an Ideal: Views of the Ancient Music in Peri, Tartini and Carli
OAI, Takaharu
Bulletin of Japan Harpsichord Society, (5) 26 - 38, May 2021, Scientific journal
A Study of Giuseppe Tartini's Aria del Tasso: The Concept of "Nature" in the Fifth Chapter of Trattato di musica as a Clue
OAI Takaharu
『美学芸術学』(美学芸術学会), (36) 1 - 26, Mar. 2021, Scientific journal
古楽のLPレコード/CDのジャケット・デザインにみる歴史性の強調と脱歴史化
大愛崇晴
『美学芸術学』(美学芸術学会), 第32号 1 - 28, 2017
1960ー70年代の日米におけるイタリア・バロック音楽の受容―集中的聴取の退化とそれへの批判—
大愛崇晴
『社会科学』(同志社大学人文科学研究所), 第47巻(3) 43 - 64, 2017
Thomas Salmon's Just Intonation Viol
Oai Takaharu
『人文学』(同志社大学人文学会), Alternative:The Literary Association, Doshisha University, 第194号(194) 1(392) - 29 (364), Nov. 2014
デカルトの音楽論における協和音の「完全性」と快―音程に対する数学的規定と感覚的判断の相関性をめぐって—
大愛崇晴
『美学芸術学研究』(東京大学美学芸術学研究室), 東京大学大学院人文社会系研究科・文学部美学芸術学研究室, 第31号(31) 1 - 39, 2013
Thomas Willis's "Musical Ear" and the Perception of Musical Pleasure : Neurophysiology and Auditory Sensibility during the Scientific Revolution in England
OAI Takaharu
『美学』(美学会), The Japanese Society for Aesthetics, 第240号(1) 133 - 144, 2012
Pietro Mengoli's Theory of Perception of Musical Intervals: A Mathematical Approach to the Sense of Hearing in the Scientific Revolution
OAI Takaharu
Aesthetics (Online Version), The Japanese Society for Aesthetics, (No.15) 125 - 137, 2011
Pietro Mengoli's theory of perception of musical intervals: mathematical approach to the sense of hearing in the scientific revolution period
大愛崇晴
Journal of the Musicological Society of Japan, 日本音楽学会, 第56巻(1) 1 - 13, 2010
16・17世紀のイタリアにおける数学的音楽理論の展開—協和音とその知覚の問題を中心に—
大愛崇晴
博士論文(東京大学), Oct. 2009
Why Did Seconda Pratica Not Appear as a Book? : Rules and Originality of Musical Composition in Monteverdi and His Contemporaries
OAI Takaharu
The Seijo Bungei : the Seijo University arts and literature quarterly, Seijo University, 第209号(209) 138 (1) - 114 (25), 2009
ケプラーにおける協和音の問題
大愛崇晴
『美学』(美学会), 第228号 55 - 68, 2007
ザルリーノの音楽論における幾何学の位置
大愛崇晴
『美学芸術学研究』(東京大学美学芸術学研究室), 第22号 141 - 161, 2004
ヴィンチェンツォ・ガリレーイのザルリーノ批判—ピュタゴラス主義の変容—
大愛崇晴
『音楽学』(日本音楽学会), 第50巻(1) 1 - 12, 2004
ジョゼッフォ・ザルリーノにおける数学的音楽観と情念の言語としての音楽—バロック音楽草創期における音楽思想の一側面—
大愛崇晴
『美学』(美学会), 第209号 57 - 70, 2002
The Concept of Music in Zarlino's Istitutioni Harmoniche
OAI Takaharu
The Great Book of Aesthetics (The 15th International Congress of Aesthetics Japan 2001 Proceedings, CD-R), 2001
[事典項目]音楽理論(ルネサンスから近代へ)—科学と芸術はいかに袂を分かったのか
大愛崇晴
『美学の事典』,美学会編,丸善出版, 370 - 371, Dec. 2020, Introduction other
Review: Guido d'Arezzo, Micrologus, Shunjusha, 2018
OAI Takaharu
Bulletin of Japan Harpsichord Society, (3) 125 - 128, May 2019, Book review
Thomas Willis's "Musical Ear" and the Perception of Musical Pleasure : Neurophysiology and Auditory Sensibility in the Scientific Revolution in England(Abstracts of the Papers Read at the 62st National Congress)
OAI Takaharu
美學, The Japanese Society for Aesthetics, 62(2) 105 - 105, 31 Dec. 2011
Sense Perception through Calculation of the Soul: Pietro Mengoli's Doctrine on the Perception of Musical Intervals
OAI Takaharu
美學, The Japanese Society for Aesthetics, 59(2) 142 - 142, 31 Dec. 2008
[解説]「ロッシの『システマ・ムジコ』(1666年)」
大愛崇晴
『国立音楽大学附属図書館所蔵 貴重書解題目録』(国立音楽大学), 12 - 13, 2007
[事典項目]音楽と言語
永井正勝; 大愛崇晴
『音の百科事典』,丸善株式会社, 164 - 167, 2006, Introduction other
[書評]「ヨハンネス・デ・グロケイオ著(皆川達夫・金澤正剛・高野紀子監修、中世ルネサンス音楽史研究会訳)『音楽論』全訳と手引き」
大愛崇晴
『音楽学』(日本音楽学会), 日本音楽学会, 第49巻(1) 60 - 62, 2003
ダニエル・K・L・チュア, 「ヴィンチェンツォ・ガリレーイ、近代性と自然の分割」, Daniel K. L. Chua, "Vincenzo Galilei, modernity and the division of nature" in Music Theory and Natural Order from the Renaissance to the Early Twentieth Century, ed. S. Clark, A. Rehding, Cambridge, 2001, pp.17-29
大愛 崇晴
美學, 美学会, 52(4) 84 - 84, 31 Mar. 2002
The Imitation of speech by Harmonia : On Gioseffo Zarlino's "linguistic view" of music(Report of the 52nd National Congress)
OAI Takaharu
美學, The Japanese Society for Aesthetics, 52(3) 64 - 64, 31 Dec. 2001
「協和音を規定する数は6を超えるか-ジュゼッペ・タルティーニの音程比理論における自然7度の位置ー」
大愛崇晴
日本音楽学会第75回全国大会, 10 Nov. 2024, Oral presentation
「ジュゼッペ・タルティーニ〈タッソのアリア〉の創作理念ー『音楽論』第五章における「自然」概念を手がかりにー」
大愛崇晴
美学芸術学会第23回大会, 24 Oct. 2020, Oral presentation
「1960‐70年代の日本におけるヴィヴァルディ《四季》の受容 ―聴き手の主体性の喪失とその回復のゆくえ―」
美学会西部会第314回研究発表会, Jul. 2017, Oral presentation
「古楽レコード/CDのジャケット・デザインにみる歴史性の強調と脱歴史化」
美学芸術学会第19回大会, 2016
「トマス・サモンの純正律ヴィオル」
第43回ルネサンス研究会, 2014
「トマス・ウィリスの「音楽的な耳」と音楽の快の知覚—科学革命期の英国における神経生理学と聴覚的感性—」
美学会第62回全国大会, 2011
「魂の計算による感覚的認識—ピエトロ・メンゴリの音程知覚論—」
美学会第59回全国大会, 2008
「ヨハネス・ケプラーにおける協和音の問題」
美学会東部会平成16年度第5回例会, 2005
「ハルモニアと言葉—ツァルリーノにおける数学的音楽観と言語的音楽観の問題—」
日本音楽学会関東支部第290回定例研究会, 2001
"The Concept of Music in Zarlino's Istitutioni Harmoniche"
The 15th International Congress of Aesthetics Japan, 2001
「〈ハルモニア〉による語りの模倣—ジョゼッフォ・ザルリーノの「言語的音楽観」をめぐって—」
美学会第52回全国大会, 2001
Mathematical Basis of the Theoretical Works of Giuseppe Tartini and its Background
Oai Takaharu
I analyzed the fifth chapter of Giuseppe Tartini’s Trattato di musica secondo la vera scienza dell’armonia (1754) , his theoretical chief work. Tartini found a commonality between the features of ancient Greek music and those of folk songs of his time in that both of these musics were based on the universal idea of “nature.” His small works titled Aria del Tasso, composed on the basis of songs by gondolieri in Venice, could reflect the principles of “nature” that he recognized in ancient music. I also examined opinions about ancient Greek music of Gianrinaldo Carli, a Tartini’s noble friend, and it turned out that both of them regarded it as a pure ideal and as the touchstone of creation or evaluation of music of their time., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), 2019/04 -2022/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Doshisha University
Study on the Approach to Music in the Early Activities of the Royal Society of London
OAI Takaharu
This study focuses on the approch to music by the Royal Society of London during the Scientific Revolution. Thomas Willis(1621-75), a fellow of the society, was an anatomist famous for pioneering the neuroscience. He stressed on the immediacy of musical recognition in his Cerebri anatome("The Anatomy of the Brain," 1664). His knowledge was understood by contemporary musical theorists in England as a physiological evidence of sensibility for music. In this sense, Willis's theory of musical perception might have an influence on that idea of musical "taste," which was developed in the eighteenth century, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Research Activity Start-up, 2010/04 -2012/03, Principal investigator, Grant-in-Aid for Research Activity Start-up, The University of Tokyo
17世紀後半のイタリアにおける協和音とその受容の理論の研究
日本学術振興会特別研究員奨励費, 2007/04 -2010/03, Principal investigator, Competitive research funding