Effects of the point system on consumer welfare
Takako YamashitaTatsuhiko Nariu
流通研究, 27(4) 37 - 48, Apr. 2025, Scientific journal
Financial Literacy and Behavioral Dynamics in Next-Generation Financial Product Selection
TAKAKO YAMASHITA
ファイナンシャルプランニング研究, 24 2 - 14, Mar. 2025
医療機器および医療材料製造業におけるビジネス・エコシステムの構築 ― サスティナブル・プラットフォーム・モデルの提言 ―
久保田 昌宏; 山下 貴子
マーケティング・レビュー, 4(1) 42 - 50, Jan. 2023
Experiential marketing in Traditional industries: The Case of Kyoto Incense Producer Shoyeido
Tadashi Matsuoka; Takako Yamashita
Celebrating the Past and Future of Marketing and Discovery with Social Impact: 2021 AMS Virtual Annual Conference and World Marketing Congress, 519 - 530, Jun. 2022, International conference proceedings
コロナ禍初期における金融消費者行動に関する予備調査
山下貴子
同志社大学ディスカッション・ペーパーシリーズ, 02 1 - 21, Mar. 2022
Balancing Service Quality and Risk Management in Nursing-Care Facility: Improving User Satisfaction and Creating Positive Work Environments
Takako Yamashita; Kayo Yamazaki
Marketing Review, 3(1), Jan. 2022, Scientific journal
Customer Analysis and ISM Practice by ID-POS in Drugstores for Narrow Trade Areas
Hikaru Goto; Yuki Oike; Takako Yamashita
Marketing Review, 3(1), Jan. 2022, Scientific journal
Improving Translation-Based Communication in Japanese Multinationals Using Internal Marketing
Yoko Aoyama; Takako Yamashita
From Micro to Macro: Dealing with Uncertainties in the Global Marketplace: Proceedings of the 2020 Academy of Marketing Science, 263 - 275, Jun. 2021, International conference proceedings
次世代金融サービスと消費者行動
山下貴子
同志社大学ディスカッション・ペーパー・シリーズ, DBS-19-01 1 - 22, 2019, Research institution
交互作用効果を考慮したコウホート分析法による米国家計金融資産選択行動
山下貴子; 中村隆
ファイナンシャル・プランニング研究, No.17 72 - 85, 2017
金融リテラシー・マップと家計金融資産選択行動に関する予備的考察
山下貴子
同志社大学ディスカッション・ペーパー・シリーズ, DBS-16-01 1 - 17, 2017
The Current Trend in Portfolio Selection of Financial Assets by Japanese Households
山下貴子; 中村隆
流通科学大学論集 流通・経営編, 流通科学大学学術研究会, Vol.25-2(2) 49 - 61, 2013, Research institution
Family and television influences on materialism: a crosscultural lifecourse approach
George Moschis; Fon Sim Ong; Anil Mathur; Takako Yamashita; Sarah BenmoyalBouzaglo
Journal of Asia Business Studies, 5(2) 124 - 144, 26 Jul. 2011, Scientific journal
Cultural and age-related differences in reliability: An empirical study in the United States, Japan and Malaysia
George P. Moschis; Takako Yamashita
Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, 19 141 - 151, 2011, Scientific journal
神戸における新型インフルエンザ発生時の消費行動
山下貴子
流通科学大学論集, 2011
Macro-Structural bases of consumption in an aging low birth-rate society
T. Yamashita; T. Nakamura
The Silver Market Phenomenon: Business Opportunities in an Era of Demographic Change, Springer, 201 - 224, 2008, In book
金融商品選択過程におけるマーケティング・コミュニケーション戦略の分析
山下貴子; 山下忠康
ファイナンシャル・プランイング研究, 7, 2008
家計消費動向の動態的分析
山下貴子; 中村隆
季刊家計経済研究, 72, 2006
Comparison of Financial Portfolio Selection in Aging and Low-birth-rate Societies of Japan and U.S
Takako Yamashita; T. Nakamura
Proceedings of Royal Bank Research Seminar, Academy of Marketing Science, 2005
旅行製品の知覚リスクの構造分析
山下貴子
流通科学と市場との対話-白石善章先生退官記念論文集, 2004
Comparison of the Macro-structural Foundation of Consumption in Aging and Low-birth-rate Societies of Japan and U. S. Based on Bayesian Age-Period-Cohort Analyses
Takako Yamashita; T. Nakamura
Proceedings of Academy of Marketing Science, World Marketing Congress, 2003
リテール・バンキングへの提言
山本昭二; 山下貴子
田村正紀編著『金融リテール改革』所収、千倉書房, 2002
金融消費市場の長期展望
山下貴子; 中村隆
田村正紀編著『金融リテール改革』所収、千倉書房, 2002
家計消費構造の日米比較
山下貴子
高嶋克義編著『日本型マーケティング』所収、千倉書店, 2000
少子高齢化社会における消費者行動のマクロ的構造基底-ベイズ型コウホート分析法を用いての一考察-
山下貴子
流通研究, 1(2) 57 , 1998
第13章 Creating Shared Value(共通価値の創造)の実践
山下貴子
パンデミック時代における良心, 108 - 115, Mar. 2021
Conceptual Changes in Financial Literacy
山下 貴子
流通科学大学論集 流通・経営編, 流通科学大学学術研究会, 27(2) 83 - 95, Jan. 2015
景気の変化を読み解く金融リテラシー
山下貴子
79 1 - 6, 2015, Introduction other
金融意識調査からみた資産選択行動
山下貴子
日本FP協会調査研究レポート, 85 1 - 6, 2015, Introduction other
リーマン・ショック後の米国家計の金融資産選択行動
流通科学大学論集 流通・経営編, 10 1 - 21, 2014, Introduction research institution
消費マインドと景気
山下貴子
日本FP協会調査研究レポート, 59 1 - 6, 2013, Introduction other
世代に注目した金融資産選択行動の日米比較
62 1 - 6, 2013, Introduction other
金融商品選択と購買意思決定過程
山下貴子
日本FP協会調査研究レポート, 66 1 - 6, 2013, Introduction other
リーマンショック後の家計の金融資産選択行動
山下貴子
ファイナンシャル・プランニング研究, 10, 2011
家計消費構造の動態的分析
山下 貴子; 中村 隆
家計経済研究, 家計経済研究所, (72) 63 - 73, 2006
女性のヘルスリテラシー向上による価値共創戦略
渡邊 友弥; 山下貴子
第13回マーケティングカンファレンス2024, 13 Oct. 2024, Oral presentation
組織構成員の創造性の喚起とその実現
森安 麻美; 山下 貴子
日本マーケティング学会, 29 Oct. 2023
金融リテラシーと次世代金融商品選択行動
山下貴子
日本マーケティング学会, 29 Oct. 2023
医療機器および医療材料製造業におけるビジネス・エコシステムの構築 ― サスティナブル・プラットフォーム・モデルの提言 ―
久保田 昌宏; 山下 貴子
日本マーケティング学会, 16 Oct. 2022
国内バレエ団の持続的運営に関する研究 ― Experiential Value Scale for Ballet Consumption:EVSBCを用いた考察 ―
上嶋 啓悟; 山下 貴子
日本マーケティング学会, 16 Oct. 2022
中小企業におけるエフェクチュエーションの実践 ― 金属リサイクル業界のケース ―
西川 拓; 山下 貴子
16 Oct. 2022
コロナ禍による就労環境の変化が,働く母親へ与えた影響 ― 女性の活躍を可能とするパラダイムシフトの出現 ―
西山 裕子; 山下 貴子
日本マーケティング学会, 16 Oct. 2022
The Dilemma of Current Business models in the Japanese Film Market :Causes and Solutions
Dongju Kim; Takako Yamashita
Academy of Marketing Science World Marketing Congress,, Jun. 2021, Oral presentation
Application of Service Dominant Logic in Traditional Industries of Kyoto Value Creation from the Cases of Shoyeido, a Long-established Incense Business
Tadashi Mastuoka; Takako Yamashita
Academy of Marketing Science World Marketing Congress, Jun. 2021, Oral presentation
Internal Marketing Strategy Based on the Translated Documents in the Japanese Global Enterprises
Yoko Aoyama; Takako Yamashita
2020 Academy of Marketing Science ANNUAL (VIRTUAL) CONFERENCE, 14 Dec. 2020, 14 Dec. 2020, 19 Dec. 2020, Oral presentation
地域酒類卸売業の価値共創戦略 ― SDロジックを援用したCreating Shared Value(共通価値の創造)の実現 ―
今西 栄策; 山下 貴子
日本マーケティング学会, 18 Oct. 2020
CSVを実践する新手法の検討 ― サンテFXシリーズで働き方改革を推進するコミュニケーション戦略 ―
寺澤 佳大; 杉浦 充; 山下 貴子
日本マーケティング学会, 18 Oct. 2020
新型コロナウィルス(COVID-19)がスタートアップ企業に与えた影響 ― ピンチとチャンスを分けたもの ―
西山 裕子; 山下 貴子
日本マーケティング学会, 18 Oct. 2020, Oral presentation
京都の伝統産業におけるService Dominant Logicの活用― 香老舗 松栄堂の事例からみる価値共創 ―
松岡正; 山下貴子
日本マーケティング学会, Oct. 2019
在邦製薬企業のCreating Shared Value実践に関する検討
寺澤佳大・山下 貴子
日本マーケティング学会, Oct. 2019
家計の金融資産選択行動分析 -ベイズ型コウホート分析を用いた日米比較-
日本FP学会, 2010
リーマン・ショック後の家計の金融資産選択行動
日本FP学会, 2010
金融商品選択過程におけるマーケティング・コミュニケーション戦略の分析
日本FP学会, 2007
A Comparative Analysis of Financial Portfolio Selection between Japan and the U.S.
Academy of Marketing Science(Seoul, Korea), 2006
Comparison of Financial Portfolio Selection in Aging and Low-birth-rate Societies of Japan and U.S
Royal Bank Research Seminar(Montreal, Canada), 2005
Comparison of the Macro-structural Foundation of Consumption in Aging and Low-birth-rate Societies of Japan and U. S. Based on Bayesian Age-Period-Cohort Analyses
Academy of Marketing Science, World Marketing Congress(Parth, Australia), 2003
Consumer Socializationに関する予備的考察
日本商業学会関西部会, 2003
金融資産選択行動の日米比較
日本消費者行動研究学会, 2001
家計における金融資産選択行動
日本消費者行動研究学会, 2001
少子高齢化社会における消費者行動のマクロ的構造基底
日本商業学会関西部会, 1998
思い出のエンタテインメント活用に関する考察
酒井 譲; 山下 貴子
日本マーケティング学会
Next-Generation Financial Services and Consumer Behavior
山下 貴子
金融規制緩和後の日本において”貯蓄から投資へ”のかけ声の下、個人の金融資産選択は転換期を迎えている。少子高齢化が進み退職後の生活が公的年金のみに頼れなくなっていくなか、消費者が金融リテラシーを高め、自らの資産ポートフォリオを熟慮する必要に迫られてきている。こうした状況に対して、金融機関の金融マーケティング戦略も大きく変化してきた。2015年以降、フィンテックを使った次世代金融サービスが急速に展開され始めた。
我が国においても経済産業省が「産業・金融・ITの融合に関する研究会」を複数回にわたり開催し普及を推進している。広告手法の多様化に加え、AIを利用したロボアドバイザーによる株式の銘柄選択など、新たなマーケティング・コミュニケーション手段も急速に展開されている。このようなトレンドの中、本研究では、家計の金融資産選択行動について分析を行い、金融機関が消費者に向けて新たにどのようなマーケティング戦略をとればよいのか、消費者行動論に立脚し新たな理論構築を行い、消費者の金融リテラシーの階層別の対応について考察を行った。, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2021/04 -2024/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Doshisha University
Development of financial marketing theory considering financial literacy level
YAMASHITA TAKAKO
In this paper, we estimate the degree of influence of the transition rate of the customer hierarchy on the “trial rate ” and“ regular use rate ” of the financial service by constructing a linear regression model with each variable as an explained variable and each transition rate of the customer hierarchy as an explanatory variable candidate. As for the next-generation financial services, the transition from non-recognition to recognition to understanding alone is not enough to turn them into customers, and the transition rate from understanding to trial is the bottleneck. The customer hierarchy is not connected automatically, and the relationship between understanding and trial and regular use becomes a problem. It is important to consider from which customer contacts new financial services will be "tested" and "used regularly" in the customer hierarchy., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2018/04 -2021/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Doshisha University
A Study of Financial Literacy and Financial Marketing Strategies
YAMASHITA TAKAKO
In this study, we analyze the choice of financial assets and liabilities of U.S. households by using a Bayesian cohort model that takes into account the interaction effect of age and age, and using data collected over a 24 year period from 1989 to the most recent year, 2013, at 9 points every 3 years. As the baby boomers born between 1964 and 1946, who account for 1/4 of the U.S. population, gradually exit from the working generation, we examined how the interaction effect of age times changes the macro financial asset selection behavior., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2015/04 -2019/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Doshisha University
Investigation of financial Marketing strategy and financial assets of households
YAMASHITA Takako
This research reviewed the concept of financial literacy with comparison of financial literacy level between Japan and other countries. Searching for a clue to transform the financial behavior, it was suggested that the Japanese asset management varies greatly depending on the extent of the habit of financial behavior., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2012/04 -2015/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), University of Marketing and Distribution Sciences
Can Japanese Households Changed the Preference from Savings to Investment: Between the Marketing Strategy and Consumer Financial Portfolio Selection
YAMASHITA Takako
In this paper, we clarified the characteristics of choice behavior of Japanese household financial products from the five points of view. That is,(1) Definition of financial services marketing,(2) Marketing analysis of the impact in behavioral changes which financial institutions bring to the consumers,(3) Analysis of the impact on the financial portfolio selection in the composition of period-age-cohort structure using Bayesian Cohort analysis,(4) Comparison of financial portfolio selection between Japan and the United States,(5) Analysis of impact in negative events such as Lehman-shock on consumers., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2009 -2011, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), University of Marketing and Distribution Sciences
Relational analysis Between the Marketing strategy and the Financial products selection in Household Savings.
YAMASHITA Takako
The aim of this research is to analyze the relationship between the marketing strategy and the financial products selection in household savings after the Lehman's fall. The analysis method used is nonhierarchical cluster analysis, which has successfully made the four segments by using psychographic scale value of the consumers. As a result, it has showed a considerable disparity of the attitude for the financial portfolio selection between the four segments., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2007 -2009, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), University of Marketing and Distribution Sciences
金融資産選択行動のマクロ的構造分析II--ベイズ型コウホート分析の家計データへの適用--
山下 貴子
本研究は、平成11年度科学研究費助成研究(課題番号:11730055)の継続研究に位置づけられる。家計における金融資産選択行動のマクロ的な構造について『貯蓄動向調査』の1970年から2000年のデータを使用し、ベイズ型コウホート分析法を用いて分析を行った。世帯主自身の出生コウホート(「世代」)、世帯主が加齢してゆく過程(「年齢」)、その背景となる「時代」要因に分離してその有効性を確認し、三つの効果が家計における「金融資産選択」にもたらす影響について解釈を進めた。
その結果、大部分の金融資産において年齢効果の影響が大きいことが示されたが、有価証券や債券などリスク資産の選択には特定の世代効果が強いという結果を得た。また、米国家計の金融資産選択行動も分析を行い、日本の家計の選択行動と比較を行った。
今後の課題として、2002年4月からのペイオフ解禁、確定拠出型年金の導入など、個人金融市場が劇的な変化を遂げようとしている今日、2000年までのデータ分析結果では金融制度改革の影響がまだ顕著に現れるには至っておらず、継続して研究する必要が指摘される。これらの研究を通じて人口論的観点から新たな消費者行動のマクロ的な理論構築に貢献したい。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2001 -2002, 若手研究(B), 流通科学大学
金融資産選択行動のマクロ的構造分析-ベイズ型コウホート分析の家計データへの適用-
山下 貴子
本研究では、家計における金融資産選択行動のマクロ的な構造について、『貯蓄動向調査』の1970年から1999年のデータを使用し、ベイズ型コウホート分析法を用いて分析を行った。また、統計数理研究所の中村隆先生の開発したベイス型コウホート分析のプログラムをExcelなどの汎用プログラムへ移植するための作業を行った。
コウホート分析の移植プログラムについては、プロトタイプはできたが改良の余地を残したものとなり、本研究期間においては完成には至らず、引き続き改良を加えてゆくことにした。
世帯主自身の出生コウホート(「世代」)、世帯主が加齢してゆく過程(「年齢」)、その背景となる「時代」要因に分離してその有効性を確認し、三つの効果が家計における「金融資産選択」にもたらす影響について解釈を進めた。
大部分の金融資産において年齢効果の影響が最も強いことが示されたが、「有価証券」のうち「株式」「株式投資信託」は時代効果、「債券」「貸付信託」は世代効果が強いという結果を得た。これら金融資産について世代効果を見ると、大正生まれ世代が積極的に危険資産を購入しており、この世代は他の世代に比べてリスク許容度が高いことが示された。
86年以降は、株高に誘発された資産シフトが起こり、時代効果が顕著に現れたといえる。逆に、91年以降は、低金利局面で短期の金融商品に資金を待機させておこうという姿勢が見られる。「安全性」の高い資産を中心に堅実に資産を積み上げていこうという意識の広がりが見られる。定期性預金のコウホート分析結果を見ると、若い世代で銀行よりも郵便貯金志向傾向が見られた。
負債を見ると年齢効果が大きく、35歳以降「住宅・土地のための負債」が増えている。時代効果をみると、97年には消費税率の引き上げや住宅の販売価格の下げ止まりなどにより少し落ち込んでいる。「住宅金融ローン(名目)」と時代効果を比較すると、金利の低下局面には借入の増加が観察され、金利選好の強さを示している。, 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 1999 -2000, 奨励研究(A), 流通科学大学
少子高齢化社会における消費構造.金融資産選択行動のマクロ的構造基底
Competitive research funding
The criticism of the consumption theory in marketing
Competitive research funding
Macro-Structual Bases of Consumption & financial assets preferance in an Aging and Low Birth-Rate Society
Competitive research funding