TAMAI Fumie
Faculty of Global Communications Department of Global Communications
Professor
Last Updated :2025/06/23

Researcher Profile and Settings

Research Interests

  • ヴィクトリア朝文学
  • Victorian Literature

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Literature - European

Research History

  • 1986-1996 Engaged in a research on Dickens's later novels
  • 1996-1997 Engaged in a study on TESOL
  • 1997- Engaged in a research on the representation of empire and class in Dickens's novels

Research Experience

  • 同志社大学グローバル・コミュニケーション学部, 教授, 2011/04 - Today
  • 同志社大学言語文化教育研究センター, 教授, 2010/04 - 2011/03
  • 同志社大学言語文化教育研究センター助教授, 2003/04 - 2010/03
  • Doshisha University, Institute for Language and Culture, 2000 - 2003
  • Doshisha University, Institute for Language and Culture, 1994 - 1997
  • Ryukoku University, 1992 - 1997
  • Seian College of Art and Design, 1989 - 1995
  • Part-time lecturer at Seian Junior College of Fine Arts, 1989 - 1995

Education

  • University of Leeds, School of English, Ph.D, 1998/09 - 2004/06
  • University of Leeds, School of English, M.A. in Victorian Literature, 1997/09 - 1998/06
  • Temple University Japan, Graduate College of English, TESOL, 1994/02 - 1996/06
  • Doshisha University, Graduate School, Division of Letters, 英文学専攻, 1986/04 - 1989/03
  • Doshisha University, Faculty of Letters, Department of English, 1982/04 - 1986/03

Degree

  • Doctor of Philosophy, University of Leeds
  • M.A. in Victorian Literature, University of Leeds
  • M.ed, in TESOL, Temple University Japan
  • Master of Literature, Doshisha University

Association Memberships

  • 日本ギャスケル協会
  • 大学英語教育学会
  • 日本ヴィクトリア朝文化研究学会
  • 日本英文学会
  • ディケンズ・フェロウシップ日本支部
  • Japan Society of English Literature
  • Dikcens Fellowship

Committee Memberships

  • 副支部長, 2020 - Today, ディケンズ・フェロウシップ日本支部, Society, ディケンズ・フェロウシップ日本支部
  • 事務局長, 2020 - Today, 日本ヴィクトリア朝文化研究学会

Published Papers

  • Communication of "Anger" and "Healing" in A Tale of Two Cities
    Fumie TAMAI
    The Japan Branch Bulletin of the Dickens Fellowship, (47) 84 - 94, Dec. 2024, Scientific journal
  • The Construction of an Inclusive Society and Its Limitation in My Lady Ludlow
    Fumie Tamai
    『ギャスケル研究』, 33 75 - 89, Oct. 2023, Scientific journal
  • 学校と墓地ーー『ニコラス・ニクルビー』と『骨董屋』における共感の教育(2)ーー
    玉井史絵
    『コミュニカーレ』, (11) 1 - 25, Mar. 2022, Scientific journal
  • 学校と墓地ーー『ニコラス・ニクルビー』と『骨董屋』における共感の教育(1)ーー
    玉井史絵
    『コミュニカーレ』, (9) 21 - 39, Mar. 2020, Research institution
  • A Handkerchief or a Child? : Nicholas Nickleby and the Problem of Copyright
    Fumie Tamai
    ディケンズ・フェロウシップ日本支部『年報』, ディケンズ・フェロウシップ日本支部, 39(39) 4 - 19, 2016
  • Educating Oliver: The Conflicting Ideas of Education in Oliver Twist
    Fumie Tamai
    The Dickens Fellowship the Japan Branch Bulletin, ディケンズ・フェロウシップ日本支部, 32(33) 4 - 18, 2011
  • The Pleasure of "Looking at" the Nation: The Representation of Queen Victoria's Jubilees in the Illustrated London News
    Tamai Fumie
    Doshisha studies in language and culture, Doshisha University, 11(1) 1 - 25, 2008
  • Inclusion and exclusion : the mechanism of "sympathy" in The old curiosity shop
    Tamai Fumie
    『主流』, Alternative:English Literary Society of Doshisha University, 67(67) 35 - 52, 2006
  • The Representation of Savagery and Civilization in The Old Curiosity Shop
    Tamai Fumie
    Doshisha Studies in Language and Culture, Doshisha University, 8(4) 739 - 760, 2006
  • Globalisation and the Ideal of Home (2): Dombey and Son
    Tamai Fumie
    Doshisha studies in language and culture, 同志社大学言語文化学会, 6(4) 637 - 653, Mar. 2004, Research institution
  • ディケンズとポストコロニアル批評
    玉井 史絵
    ディケンズ・フェロウシップ日本支部『年報』, ディケンズ・フェロウシップ日本支部, (26) 111 - 120, 2003
  • Great Expectations: The Problem of Social Inclusion
    玉井 史絵
    The Japan Branch Bulletin (The Dickens Fellowship), ディケンズ・フェロウシップ日本支部, (25) 55 - 67, 2002
  • Globalisation and the Ideal of Home (1): Martin Chuzzlewitt
    TAMAI Fumie
    Doshisha Studies in Language and Culture, Doshisha University, 5(2) 275 - 298, 2002
  • David Copperfield: Colonial Dissemination of Self (2)
    TAMAI Fumie
    Doshisha studies in language and culture, Doshisha University, 4(1) 229 - 251, 2001
  • Nationalism and the Shadow of the Declining Empire: Dickens's Journalism and Speeches in the Mid-Fifties
    TAMAI Fumie
    Studies in Comparative Culture, 学術雑誌目次速報データベース由来, 52(52) 1 - 13, 2000
  • David Copperfield, Colonial Dissemination of Self, (1)
    TAMAI Fumie
    Doshisha Studies in Language and Culture, Doshisha University, 3(2) 179 - 201, 2000
  • Mental Translation in Japanese Learners' L2 English Reading
    TAMAI Fumie
    Studies in comparative culture, 学術雑誌目次速報データベース由来, 34(34) 80 - 97, 1997
  • 過去の回復―Our Mutual FriendにおけるHarmonプロットに関する一考察
    玉井 史絵
    『比較文化研究』, (31) 25 - 34, 1996
  • Lizzieの影響力―Our Mutual Friendに関する一考察
    玉井 史絵
    『比較文化研究』, (28) 1 - 12, Mar. 1995
  • Little Dorritにおける虚構の構造
    玉井 史絵
    『主流』, (54) 33 - 50, 1993
  • Bleak Houseにおける死と再生
    玉井 史絵
    『主流』, 同志社大学英文学会, (53) 55 - 70, 1992

MISC

  • Review: Kimiyo Ogawa, The Planet of Care
    Fumie TAMAI
    『女性とジェンダーの歴史』, 12 63 - 64, Feb. 2026, Book review
  • 書評:Clare Pettitt, Serial Forms: The Unfinished Project of Modernity, 1815-1848
    『ヴィクトリア朝文化研究』, (19) 273 - 277, Nov. 2021
  • Book Review: Lauren M. E. Goodlad, The Victorian Geopolitical Aesthetic: Realism, Sovereignty, and Transnational Experience (OUP, 2015)
    Fumie Tamai
    『英文學研究』, 96 64 - 68, Dec. 2019
  • プロシーディング「〈グローバル市民〉育成のための文学教育のあり方」2017
    玉井史絵
    『日本英文学会第89回大会Proceedings』, 37 - 38, Sep. 2017
  • 書評:Thedore Koditschek, Liberalism, Imperialism, and the Historical Imagination: Nineteenth-Century Visions of Greater Britain (CUP, 2011) & Ciaran Brady, James Anthony Froude: An Intellectual Biography of a Victorian Prophet (OUP, 2013)
    玉井史絵
    『ヴィクトリア朝文化研究』, 日本ヴィクトリア朝文化研究学会, 12(12) 126 - 130, Nov. 2014
  • プロシーディング「階級を越えた連帯:Dickensとクリミア戦争」
    玉井史絵
    『日本英文学会第86回大会Proceedings』, 61 - 62, Sep. 2014
  • プロシーディング「帝国主義と教育――George GissingのThe Whirlpoolをめぐって」
    玉井史絵
    『日本英文学会2012年度支部大会Proceedings』, 195 - 196, Sep. 2013
  • 書評:Ayse Celikkol, Romances of Free Trade: British Literature, the Laissez-Faire and the Global Nineteenth Century (OUP 2011)
    玉井史絵
    『ディケンズ・フェロウシップ日本支部年報』, ディケンズ・フェロウシップ日本支部, (35) 23 - 26, Nov. 2012
  • Masaie Matsumura, The Landscape of Victorian Culture
    玉井史絵
    『ギャスケル論集』, 日本ギャスケル協会, (22) 67 - 71, Aug. 2012
  • プロシーディング「文学の教材としての可能性――実践的コミュニケーション能力育成のために」
    玉井史絵
    『日本英文学会第82回大会Proceedings』, 38 - 40, Sep. 2010
  • 書評:Elizabeth Gargano, Reading Victorian Schoolrooms: Childhood and Education in Nineteenth-Century Fiction (Routledge, 2008)
    玉井史絵
    『ヴィクトリア朝文化研究』, 日本ヴィクトリア朝文化研究学会, 7(7) 93 - 96, Nov. 2009
  • 「文学と経済学の接点」(海外新潮:イギリス文学 1 )
    玉井史絵
    『英語青年』, 152(11) 683 - 684, Feb. 2007
  • 「イギリス人男性は優しい?」(海外新潮 イギリス文学1)
    玉井史絵
    『英語青年』, 152(8) 486 - 487, Nov. 2006
  • 「copyrightとauthorship」(海外新潮 イギリス文学1)
    玉井史絵
    『英語青年』, 152(5), Aug. 2006
  • 「民主主義におけるinclusionの問題」(海外新潮 イギリス文学1)
    玉井史絵
    『英語青年』, 152(2), May 2006

Books etc

  • シリーズ「ナイチンゲールの越境」6『ナイチンゲールはなぜ戦地クリミアに赴いたのか』
    玉井史絵; 石川一洋; 森田由利子; 杉浦裕子; 丸山健夫; 小宮彩加; 中島俊郎; 太田垣裕子; 金沢美知子
    Feb. 2022, Contributor, クリミア戦争はどのような戦争だったのか
  • Dickens and the Anatomy of Evil : Sesquicentennial Essays
    松岡, 光治
    Athena Press, 2020, Contributor, "Bemoaning the Present Evil Period": The Uneasy Relationship between Sympathy and Social Reform in The Uncommercial Traveller
  • 『ことばとの対話 ――理論・記述・言語教育』
    藤岡, 克則; 北林, 利治; 長谷部, 陽一郎
    同志社ことばの会記念論文集刊行会,英宝社 (発売), Feb. 2019, Contributor, 文学の教材としての可能性ーーグローバル市民育成のためにーー
  • 『ディケンズとギッシング ――底流をなすものと似て非なるもの』
    松岡, 光治
    大阪教育図書, Dec. 2018, Contributor, 第四章「小説家の使命―〈共感〉をめぐるポリティクスー」
  • Evil and Its Variations in the Works of Elizabeth Gaskell: Sequicentennial Essays
    TAMAI Fumie; Mitsuharu Matsuoka; Yoko Hatano; Akiko Kimura
    Osaka Kyoiku Tosho, Jun. 2015, Contributor, Chapter 20: "Sylvia's Lovers: Liberty, Violence and the Problem of Democracy", Scholarly book
  • Dickens in Japan: Bicentenary Essay
    TAMAI Fumie; Eiichi Hara; Midori Niino; Mitsuharu Matsuoka; Toru Sasaki
    Osaka Kyoiku Tosho, May 2013, Contributor, "The Times Are Levelling Times": Violence in the Age of Democracy and Imperialism in The Mystery of Edwin Drood, Scholarly book
  • Violence and Its Variations in the Works of Dickens: A Bicentennial Coomemorative Volume
    TAMAI Fumie
    大阪教育図書, Oct. 2012, Contributor, 165-180, Scholarly book
  • English Studies and English Education: Applying Results of English Studies to English Education
    岡田, 伸夫; 南出, 康世; 梅咲, 敦子; 大学英語教育学会
    大修館書店, Dec. 2010, Contributor, 第13章「文学教材論――英文学教育と文学教材づくり」(玉井史絵、齊藤安以子、松田早恵、藤岡千伊奈)
  • 『エリザベス・ギャスケルとイギリス文学の伝統』
    日本ギャスケル協会編
    Sep. 2010, Contributor, 第一部第四章「国家ー自由貿易主義の帝国のなかで」191-202, Scholarly book
  • Society and Culture in the Time of Elizabeth Gaskell: A Bicentennial Commemorative Volume
    松岡光治編著
    渓水社, Sep. 2010, Contributor, 83-100, Scholarly book
  • 『ギッシングを通してみる後期ヴィクトリア朝の文化と社会』
    松岡光治(編著)
    渓水社, Nov. 2007, Contributor, 第七章「犯罪―越境する犯罪と暴力」131-148, Scholarly book
  • 『ディケンズ鑑賞大事典』
    西條隆雄; 植木研介; 原英一; 松岡光治他
    南雲堂, May 2007, Contributor, 第五部第一章「出版小説と挿絵」, Scholarly book
  • Between Representation and Life
    山下 昇; 林 以知郎; 佐々木 隆; 斉藤 延喜
    南雲堂, Aug. 2004, Contributor, 『荒涼館』自由と監視の間で」622-38

Presentations

  • Why Is Literature Essential in English Education?
    Fumie TAMAI
    大学英語教育学会(JACET)2024年度第2回関西支部講演会, 19 Oct. 2024, 19 Oct. 2024, 19 Oct. 2024, Public discourse
  • The Communication of "Anger" and "Healing" in A Tale of Two Cities
    Fumie Tamai
    第 1 回 19 世 紀 イ ギ リ ス 文 学 合 同 研 究 会シンポジウム, 04 Nov. 2023
  • 「文学研究は英語教育にいかに貢献できるのか?」セミナー「英米文学と英語教育の接点」
    玉井史絵
    関西英語教育学会第46回KELESセミナー, 06 Oct. 2019
  • 「ドキュメンタリーを使って養う批判的思考能力」シンポジウム「ノンフィクション素材活用法」
    玉井史絵
    映像メディア英語教育学会第 16 回西日本支部大会, 02 Mar. 2019
  • 〈グローバル市民〉育成のための文学教育のあり方
    玉井史絵
    日本英文学会第89回大会, 2017
  • 「小説家の使命――〈共感〉の表象をめぐって」シンポジウム「ディケンズとギッシング――隠れた類似点と相違点」
    玉井史絵
    ディケンズ・フェロウシップ日本支部総会, 2017
  • 「『シルヴィアの恋人たち』― 個人の自由と帝国の秩序 ―」 シンポジウム「Britain and Beyond―ギャスケルと帝国」
    玉井史絵
    日本ギャスケル協会大会, 2014
  • 「階級を超えた連帯―Dickensとクリミア戦争」シンポジウム「戦争と文学の軌跡」
    玉井史絵
    日本英文学会第86回大会, 2014
  • 「帝国主義と教育―George GissingのThe Whirlpoolをめぐって」
    玉井史絵
    日本英文学会関西支部総会, 2012
  • 「“The times are leveling times”: The Mystery of Edwin Droodにおける民主主義と暴力」シンポジウム―「ディケンズと暴力」
    玉井史絵
    ディケンズ・フェロウシップ日本支部総会, 2011
  • 「文学の教材としての可能性―実践的コミュニケーション能力育成のために」
    玉井史絵
    日本英文学会第82回大会, 2010
  • 「Charlie and the Chocolate Factoryを用いた授業の実践報告」 ワークショップ「私の文学教材実践報告―絵本からシェークスピアまで―」
    玉井史絵
    大学英語教育学会関西支部春季大会, 2008
  • 「フェミニズムとアンチ・フェミニズムのはざまで」ワークショップ「ギャスケルの短篇三作を読む―“The Old Nurse’s Story,” “The Poor Clare,” “The Grey Woman”―」
    玉井史絵
    日本ギャスケル協会例会, 2007
  • 「国家を〈見る〉快楽―The Illustrated London Newsにおけるジュビリーの表象」シンポジウム「二つのジュビリー」
    玉井史絵
    日本ヴィクトリア朝文化研究学会全国大会, 2007
  • 「Harry Potter and the Philosopher’s Stoneを使った授業の実践報告」シンポジウム「英語教育における文学の可能性」
    玉井史絵
    (大学英語教育学会全国大会), 2006
  • 「The Old Curiosity Shopにおける都市と農村、そして帝国」
    玉井史絵
    ディケンズ・フェロウシップ日本支部、日本ギャスケル協会合同大会, 2004
  • 「ディケンズとポストコロニアル批評」シンポジウム「1980年代以降のディケンズ批評」
    玉井史絵
    ディケンズ・フェロウシップ日本支部春季大会, 2003
  • 「David Copperfieldにおけるポストコロニアル的解釈の試み」
    玉井史絵
    日本英文学会全国大会, 2001
  • 「日本人学習者による『内的翻訳』」
    玉井史絵
    大学英語教育学会全国大会, 1997

Works

  • 共訳:ルーシー・ワースリー著『イギリス風殺人事件の愉しみ方』
    2015
  • 共訳:ルーシー・ワースリー『暮らしのイギリス史―王侯から庶民まで』
    2013
  • 翻訳:エリザベス・ギャスケル「貧しきクレア修道女」(『エリザベス・ギャスケル全集 別巻I 短編・ノンフィクション』所収)
    2008

Research Projects

  • 19世紀イギリス小説における共感と社会改革
    玉井 史絵
    日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 2022/04 -2027/03, 基盤研究(C), 同志社大学
  • Novel and School: Literature and Education in Nineteenth-Century Britain
    Tamai Fumie
    This study examined the relationship between literature and education in nineteenth century Britain with special focus on Dickens, Gaskell and Gissing. It investigated what view they had about education, and how they were involved in education in their real life. By reading their works alongside various books and articles on education at the period, this study also analyzed how they represent the act of teaching, learning and growing in their works, and how they advocate the importance of literature, which can offer different kind of education from the one offered at school. Centering on the idea of education of sympathy, it illuminated the process of each author's defining his/her educational role and fashioning his/her identity as a novelist., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), 2017/04 -2022/03, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Doshisha University
  • Study on teaching methods and materials for using literary texts in the EFL classroom
    TERANISHI Masayuki; OKU Soichiro; TAMAI Fumie; FUKAYA Motoko; TERANISHI Masako; NISHIHARA Takayuki; OZAWA Midori; FUJIWARA Chiyo
    Our achievements in this research project can be summarized as follows. Firstly, observations of actual teaching practice, not only in Japan but also in other countries such as Finland and UK, have contributed to a reevaluation of literary texts in language learning and teaching. Secondly, interviews with successful learners have helped clarify the role of literature in foreign language acquisition, as well as other pedagogical effects such as improving cross-cultural understanding. Thirdly, we published a textbook of literary texts and teaching practices which we hope will encourage those teachers unfamiliar with literary texts to use them in their classrooms. Finally, we have published several articles (one of them is for Language and Literature, the prestigious International Journal) and made presentations at international conferences and through them we have established various international connections to enable us to carry out further research in related areas., Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research, 2011 -2013, Grant-in-Aid for Scientific Research (C), University of Hyogo